مجید یراق بافان؛ امیرمسعود امیرمظاهری؛ محمدمهدی لبیبی
چکیده
در عصر حاضر بیشتر افراد و سازمانهای خصوصی و دولتی برای انجام امورشان تا حدود زیادی به شبکههای اجتماعی مجازی و پلتفرمهای پیامرسان موبایلی وابسته هستند و با گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره شاهد شکل گیری نسل جدیدی از ابزارهای اینترنتی هستیم که امکانات بیشتری را برای روابط دوسویه و چند سویه، فراهم آورده ...
بیشتر
در عصر حاضر بیشتر افراد و سازمانهای خصوصی و دولتی برای انجام امورشان تا حدود زیادی به شبکههای اجتماعی مجازی و پلتفرمهای پیامرسان موبایلی وابسته هستند و با گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره شاهد شکل گیری نسل جدیدی از ابزارهای اینترنتی هستیم که امکانات بیشتری را برای روابط دوسویه و چند سویه، فراهم آورده است. حال مسئله این است که کارکردهای سازنده و کژکارکردهای شبکههای اجتماعی مجازی چه هستند؟ کشف پاسخ این پرسش میتواند افزایش اثربخشی و یا اصلاح رویکرد رسانهها در پیامرسانی و نیز جهتگیری فرهنگی صحیح و متناسب با ارزشها و هنجارهای ایرانی-اسلامی را بهدنبال داشته باشد. بدین منظور پژوهشگر با استفاده از تحلیل کیفی در پارادایم تفسیرگرایی همراه با مصاحبه و بهکارگیری تحلیل تماتیک و کدگذاری سهمرحلهای به شناسایی کارکردها و کژکارکردهای شبکه های اجتماعی مجازی و پلتفرمهای پیامرسان موبایلی در ایران پرداخته و به این نتایج رسیده است: مهمترین کارکردهای مثبت و سازنده: تغییرِ پوسته ذهنیتها، آسانسازی تبادل و خلق اطلاعات، نقد و پالایش فرهنگ، آوردگاهِ گفتمانسازی اثربخش، ارتقای حساسیتگرایی دولت نسبت به عملکرد خویش و بسترساز فضای کسب و کار. مهمترین کژکارکردها : انزوایِ فراگیر اجتماعی، ترویج محتویات غیر اخلاقی، آسیبپذیر نمودن بدنه جامعه ایجاد فردگرایی مفرط، گسیختهکردن بنیان خانواده و نابسامانی هویتی.
مهدی حیدری؛ سعید قربانی؛ حسین ساری
چکیده
هدف این تحقیق، تدوین رهنگاشت مواجهه مؤثر و فعال سازمان صدا و سیما در حوزه فضای مجازی است و سؤال اصلی پژوهش به چگونگی ترسیم رهنگاشت در این زمینه و لوازم تدوین آن مربوط میشود. ترسیم رهنگاشت، نیازمند تعیین دو رکن اساسی، یعنی تعیین شاخصهها و ویژگیهای وضع موجود و معیارها و مؤلفههای وضع مطلوب است تا بتوان بر پایه آن، اهداف، راهبردها ...
بیشتر
هدف این تحقیق، تدوین رهنگاشت مواجهه مؤثر و فعال سازمان صدا و سیما در حوزه فضای مجازی است و سؤال اصلی پژوهش به چگونگی ترسیم رهنگاشت در این زمینه و لوازم تدوین آن مربوط میشود. ترسیم رهنگاشت، نیازمند تعیین دو رکن اساسی، یعنی تعیین شاخصهها و ویژگیهای وضع موجود و معیارها و مؤلفههای وضع مطلوب است تا بتوان بر پایه آن، اهداف، راهبردها و گزینههای اقدام- زمان را برای طی مسیر نیل به اهداف، برنامهریزی کرد. در گام نخست، با استفاده از روش اسنادی، به بررسی نتایج پژوهشهای پیشین و مرتبط با موضوع پرداخته شد. سپس با استفاده از روش پنل خبرگان- که در چهار دور تشکیل شد- معیارهای مطلوبیت و شاخصههای مختلف وضع موجود و مطلوب تعیین شدند. در نهایت با بهرهگیری از ترکیب پنل خبرگی و تکنیکهای کمی مختلف از جمله ماتریس اهمیت- عملکرد مارتیلا و جیمز، تعداد 4 محرک (هدف)، 9 راهبرد و 36 گزینه اقدام- زمان، مشخص و مدل نهایی رهنگاشت ترسیم شد.
زهرا قربانی رضوان؛ فاطمه قربانی رضوان؛ فاطمه مصدری
چکیده
این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی (رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. برای نیل به هدف، نخست به ...
بیشتر
این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی (رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. برای نیل به هدف، نخست به تعریف اجمالی از نشانه شناسی پرداخته و پس از ارائه دیدگاه جان فیسک، مضامین عمده نظریه او را، در قالب رمزگان اجتماعی، فنی و ایدئولوژی در بستر صحنه های منتخب سریال ساخته بروس میلر بررسی نمودیم. روش تحقیق این پژوهش، از نوع کیفی-تحلیل نشانه شناسی بوده؛ و ابزار گردآوری اطلاعات شامل فیش برداری از کتاب ها و مقالات است. با توجه به بررسی انجام شده می توان گفت این اثر با استفاده از قوانین نشانه شناسی به ارائه ی عمیق مفهوم زیست و بقا پرداخته؛ فرآیند نشانه شناسی، ظرفیت های معناشناختی درونی آن را به مخاطب می نمایاند؛ همچنین نشانه شناسی بیانگر این واقعیت است که تصاویر پس از رمزگشایی و تفسیر، ما را به نتایج جدیدی سوق می دهد و این امکان را فراهم می کند که از ظواهر صرف واقعیت فراتر رفته و از ورای دیگری به درون مایه بپردازیم.
مریم نیکی نژاد؛ علی اکبر رزمجو؛ ابراهیم فتحی
چکیده
داشتن شیوههای خاص دروازهبانی مبتنی بر روشهای علمی به اندازه راهاندازی یک رسانه و حتی وقوع رویدادها اهمیت دارد. ازآنجاکه مدل گالتونگ و روژ از جمله مدلهای علمی پذیرفتهشده برای فرایند انتخاب اخبار خارجی است، این پژوهش با هدف کلی مطالعه و بررسی دروازهبانی اخبار خارجی سازمان صداوسیما، برمبنای این مدل انجام شد. روش انجام ...
بیشتر
داشتن شیوههای خاص دروازهبانی مبتنی بر روشهای علمی به اندازه راهاندازی یک رسانه و حتی وقوع رویدادها اهمیت دارد. ازآنجاکه مدل گالتونگ و روژ از جمله مدلهای علمی پذیرفتهشده برای فرایند انتخاب اخبار خارجی است، این پژوهش با هدف کلی مطالعه و بررسی دروازهبانی اخبار خارجی سازمان صداوسیما، برمبنای این مدل انجام شد. روش انجام پژوهش، تحلیل محتوای کمی است و جامعه آماری، شامل اخبار خارجی پخششده از بخشهای خبری 21 شبکه اول سیما در بازه زمانی 01/01/1400 تا 31/06/1400 است. در این میان، با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک، 30 بخش خبری (شامل 140 خبر خارجی) انتخاب شد. براساس یافتهها، گزینشگران و دروازهبانان اخبار خارجی بخش خبری 21، مقدمات اولیه برای استفاده از معیارهای علمی گالتونگ و روژ را تا حدودی رعایت کردهاند، بهطوری که از مجموع 140 خبر خارجی بررسیشده، میزان پرداختن به ارزشهای «ارجاع یا تمثل به ملل برگزیده، 1/82 درصد»؛ «معنیداربودن، 9/77 درصد»؛ «منفیگرایی، 7/75 درصد»؛ «همخوانی و هماهنگی، 6/68 درصد» و «استمرار، 65 درصد» بیشترین فراوانی را داشتهاند. از آنجاکه پرداختن مستمر رسانه به خبرهای منفی ملل برگزیده، علت بالا بودن این فراوانیهاست، این نتیجه حاصل شد که رسانه ملی نگاه متعادلی نسبت به جهان غرب نداشته و این سوگیری در پخش خبرهای خارجی، سبب از بین رفتن اعتماد مخاطبان به رسانه خبری و ریزش مخاطب در درازمدت میشود.
نسرین محمدپور؛ مسعود تقی آبادی؛ وحید شالچی
چکیده
این پژوهش درصدد فهم شیوههای برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه اخیر ایران است که با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نظریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 3 فیلم (ناهید، رگ خواب و اینجا ...
بیشتر
این پژوهش درصدد فهم شیوههای برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه اخیر ایران است که با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نظریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 3 فیلم (ناهید، رگ خواب و اینجا بدون من) برای تحلیل گزینش شد. نتایج نشان میدهد که طبقه اجتماعی پایین، در معرض قضاوت قرار داشتن، نگاه مغرصانه مردم به زنان مجرد مطلقه، بیتوجهی و سوءظنجامعه نسبت به زنان مستقل و مطلقه، بازتولید چرخه خشونت از جانب آنها و جامعه، وضعیت رفتاری، معیشتی، اقتصادی و رفتاری نامطلوب و در نهایت نمایش بازیابی زنانگی در محیطهایی مثل آشپزخانه از جمله مهمترین رمزگان ایدئولوژیکی است که در فیلمها معنا یافته است. همچنین پیروی از ایدئولوژی (مردسالاری) باعث میشود زنان نیز آن را درونی کنند و عامل بازتولید آن گردند مانند زن صاحبخانه در فیلم رگ خواب. همچنین کنشهای سوژه زنان مطلقه و پذیرفتن نقشهای تحمیلی از جانب جامعه به عنوان یک زن و یک مطلقه آن را تبدیل به سوژهای از درون تهیشده میکند که نقشهای مختلف او را دچار یاس میکند. همچنین ایدئولوژی مردسالارانه چنان در افراد جامعه و مناسبات روزمره مردم، سنت و خانواده ریشهدوانده است که زن مطلقه تبدیل به سوژه منقادشدۀ ایدئولوژی میشود و کنش خلاف جهت آن منجر به بازخواست شدن از جانب افراد مسحور آن ایدئولوژی میشود.
ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ اختر رحیمی
چکیده
با پیشرفت فناوریهای نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفرهروی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب برای سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور، این پژوهش با هدف هنجاریابی پرسشنامه رفتار انحرافی طفرهروی مجازی (CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه، شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت ...
بیشتر
با پیشرفت فناوریهای نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفرهروی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب برای سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور، این پژوهش با هدف هنجاریابی پرسشنامه رفتار انحرافی طفرهروی مجازی (CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه، شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح تراز عملکرد بینالمللی، ملی، منطقهای و محلی در سراسر کشور بود. در ادامه، 430 کارمند ستادی با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه طفرهروی مجازی، جمعآوری شد. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به دو شیوه همسانی درونی و ثبات زمانی نشان داد که اعتبار پرسشنامه طفرهروی مجازی براساس آلفای کرونباخ، 89/0 و با استفاده از روش بازآزمایی، 88/0 است. بررسیهای مربوط به روایی محتوا، تفکیکی و سازه پرسشنامه طفرهروی مجازی (CLQ)، مؤید روایی پرسشنامه مذکور بود. همچنین یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی همانند فرم اصلی، سه عامل همبسته ولی مجزای گشت و گذار بیهدف در اینترنت، دریافت و ارسال پست الکترونیکی نامرتبط به کار و طفرهروی اینترنتی تعاملی را آشکار ساخت. نتایج این مطالعه نشان داد که پرسشنامه طفرهروی مجازی (CLQ)، ابزاری قابلاعتماد و روا برای سنجش و غربالگری میزان طفرهروی مجازی کارکنان ستادی دانشگاه است. در نتیجه، پژوهشگران و محققان حوزه مدیریت سازمانهای آموزشی، مطالعات رفتار سازمانی، فناوریهای نوین و مدیریت منابع انسانی با کاربست این ابزار کارآمد در حیطه پژوهشی، قادر به تشخیص وضعیت طفرهروی مجازی کارکنان خواهند بود.