آزاده سالمی؛ هادی خانیکی؛ حبیب صبوری خسروشاهی؛ شهناز هاشمی
چکیده
استفادۀ آگاهانه از رسانههای اجتماعی و در امان ماندن از آسیب چالشهایی نظیر اخبار جعلی، نیازمندِ داشتنِ سواد رسانهای است. پرسش محوری این پژوهش، عبارت است از اینکه: سواد رسانهای کاربران در زمینۀ سلامت، تا چه حد با میزان استفاده از رسانههای اجتماعی و نحوۀ استفاده از آن، در ارتباط است؟ روش تحقیق، پیمایش و ابزار سنجش، پرسشنامۀ ...
بیشتر
استفادۀ آگاهانه از رسانههای اجتماعی و در امان ماندن از آسیب چالشهایی نظیر اخبار جعلی، نیازمندِ داشتنِ سواد رسانهای است. پرسش محوری این پژوهش، عبارت است از اینکه: سواد رسانهای کاربران در زمینۀ سلامت، تا چه حد با میزان استفاده از رسانههای اجتماعی و نحوۀ استفاده از آن، در ارتباط است؟ روش تحقیق، پیمایش و ابزار سنجش، پرسشنامۀ محققساخته با ضریب آلفای کرونباخ 837/0 است. جامعۀ آماری، شهروندان بزرگسال تهرانی هستند که در اردیبهشت 1398، کاربر اینترنت بودهاند. منظور از سواد رسانهای سلامت، درک افراد از تواناییشان در دسترسی، تحلیل، خلق و انتقال پیامهای ارتباطی در حوزۀ سلامت از طریق رسانههاست. براساس یافتهها، رابطۀ همبستگی بین میزان برخورداری از سواد رسانهای سلامت با میزان استفاده از رسانههای اجتماعی (بهطور عام) و همچنین نحوۀ استفاده از این رسانهها در حوزۀ سلامت (تنوع رسانههای اجتماعی مورداستفاده و بهرهگیری از کارکردهای آنها در حوزۀ سلامت) معنادار است. در عین حال، تفاوت معنادار آماری بین میانگین سواد رسانهای سلامت زنان و مردان، گروههای سنی گوناگون و ساکنان مناطق مختلف شهر وجود ندارد. رگرسیون خطی چندمتغیره نشان میدهد متغیرهای «استفاده از کارکردهای رسانههای اجتماعی در حوزۀ سلامت»، «تنوع رسانههای اجتماعی مورداستفاده در حوزۀ سلامت»، «منطقۀ محل سکونت» و «سالهای تحصیل»، در مجموع، 5/33 درصد از واریانس سواد رسانهای سلامت را تبیین میکنند. میتوان چنین نتیجه گرفت که با وجود گسترش دسترسی اعضای جامعه به رسانههای اجتماعی، پایین بودن تحصیلات و پایگاه اقتصادی، مانع برخورداری کاربران از سواد رسانهای سلامت است. ولی این انتظار وجود دارد که با بهرهگیری از انواع ظرفیتهای رسانههای اجتماعی در حوزۀ سلامت، سواد رسانهای سلامت کاربران افزایش یابد.
محسن صادقی
چکیده
یکی از این چالشهای حقوقی فضای مجازی، نقض حقوق مخاطبین رسانه ها در فضای مجازی است. این چالش حقوقی به مرحله نقض حق محدود نمی شود و در مرحله احقاق حق نیز مشاهده می شود بگونه ای که زیاندیده در راه احقاق حق، با نارسایی های متعددی روبرو می شود. بخشی از این نارسایی به اقتضائات فنی خاص فضای مجازی و بخش دیگر به نارسایی های حقوقی موجود در رسیدگی ...
بیشتر
یکی از این چالشهای حقوقی فضای مجازی، نقض حقوق مخاطبین رسانه ها در فضای مجازی است. این چالش حقوقی به مرحله نقض حق محدود نمی شود و در مرحله احقاق حق نیز مشاهده می شود بگونه ای که زیاندیده در راه احقاق حق، با نارسایی های متعددی روبرو می شود. بخشی از این نارسایی به اقتضائات فنی خاص فضای مجازی و بخش دیگر به نارسایی های حقوقی موجود در رسیدگی قضایی به دعوی باز می گردد. بدلیل آسیب شناسی ناکافی این موضوع در ادبیات حقوقی کشورمان و وجود دعاوی متعدد در این زمینه در در دستگاه قضایی ایران، مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و تطبیقی، درصدد پاسخگویی به این سوال است که نارسایی های قضایی تا چه حد در افزایش نقض حق مخاطب رسانه در فضای مجازی موثر است و این نارسایی ها در کشورمان، بیشتر ناشی از چه عواملی است؟ فرضیه قابل اثبات نیز آن است که این دسته نارسایی، ضمن داشتن سهم قابل توجهی در افزایش نقض حقوق مخاطب، بیشتر نشات گرفته از نارسایی قوانین و اشکالات ساختاری دستگاه قضا هستند. مقاله پیش رو در دو بخش (بخش نخست، اهم نارسایی های ماهوی و بخش دوم ، اهم نارسایی های شکلی قضایی در رسیدگی به دعاوی مورد نظر) ارائه می شود و در پایان نیز راهکارهای مشخص و کاربردی به قانونگذار و دستگاه قضا عرضه می کند.
احمد ضابطی جهرمی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 11-12
فاطمه سعیدیان؛ مسعود نقاش زاده
چکیده
تراژدی، یکی از مهمترین گونههای نمایشی است که به بیان جدیترین و مهمترین مسائل بشری میپردازد. در تراژدی انسان با همه توان و مقاومتش در مقابل قدرتهایی شگرف قرار میگیرد که او را به سمت سرنوشتی مبهم سوق میدهند و در ازای رنجی که بر انسان تحمیل میکنند؛ شناخت و آگاهی ارزانی میدارند. نمایشهای تراژیک با بازنمایی ...
بیشتر
تراژدی، یکی از مهمترین گونههای نمایشی است که به بیان جدیترین و مهمترین مسائل بشری میپردازد. در تراژدی انسان با همه توان و مقاومتش در مقابل قدرتهایی شگرف قرار میگیرد که او را به سمت سرنوشتی مبهم سوق میدهند و در ازای رنجی که بر انسان تحمیل میکنند؛ شناخت و آگاهی ارزانی میدارند. نمایشهای تراژیک با بازنمایی سرنوشتهای فاجعهبار زمینه را برای پالایش روحی مخاطب و پندآموزی او فراهم میکنند. این قابلیت تراژدی ما را بر آن میدارد تا در مورد نمایشیسازی روایتهای دینی سوگانجام که هدفشان تعلیم و تزکیه است، در قالب تراژدی فکر کنیم. روایتهای دینی، بخشی از گنجینه ادبی و فرهنگی ما هستند. این روایتها شامل قصههای قرآنی، داستانهای مذهبی و تاریخ انبیا و اولیاست. پژوهش حاضر به شناسایی ظرفیتهای ژانر تراژدی برای نمایشیسازی روایتهای دینی سوگانجام پرداخته است و نتایج نشان میدهد که ژانر تراژدی با همه مؤلفههای خود چون کنش قهرمان برای کشف حقیقت که منجر به پالایش روحی میشود- هامارتیا (به معنای شیفتگی مهلک و نه به معنای ارسطویی مرسوم آن)، کاتارسیس و بازشناخت- بستر خوبی را برای نمایشیسازی روایتهای دینی سوگانجام چون حادثه عاشورا فراهم میآورد.
محمدحسین آزادی؛ محمدحسین ساعی؛ هادی البرزی دعوتی
چکیده
انتشار گسترده «خبر جعلی» ـ خبرهایی که عامدانه، مغرضانه و بهصورت سازمانی و حرفهای اغلب بر بستر رسانههای اجتماعی، جهت فریب کاربران و انحراف جامعه ساخته و پرداخته میشوند ـ به یکی از تهدیدات مهم رسانهای در جوامع امروز تبدیل شده است. شناخت جامع این پدیده که به ویژه پس از انتخابات سال 2016 آمریکا موردتوجه جدی رسانهها و پژوهشگران ...
بیشتر
انتشار گسترده «خبر جعلی» ـ خبرهایی که عامدانه، مغرضانه و بهصورت سازمانی و حرفهای اغلب بر بستر رسانههای اجتماعی، جهت فریب کاربران و انحراف جامعه ساخته و پرداخته میشوند ـ به یکی از تهدیدات مهم رسانهای در جوامع امروز تبدیل شده است. شناخت جامع این پدیده که به ویژه پس از انتخابات سال 2016 آمریکا موردتوجه جدی رسانهها و پژوهشگران قرار گرفته، برای تشخیص و مقابله با آن ضروری است. فهم تفاوتهای این مفهوم خاص و سایر مفاهیم مشابهی که در فضای زبانی مرتبط با خبر و خبررسانی به کار میرود، میتواند برای شناخت مناسب خبر جعلی به ما کمک کند. ازجمله قدیمیترین واژههای این حوزه، «شایعه» است که در نگاه اول بسیار به مفهوم خبر جعلی نزدیک است. بنابراین در صورت ارائهی تبیینی روشن از تفاوت این دو مفهوم، میتوان معنای دقیقتری از «خبر جعلی» بیان نمود. برای دستیابی به این هدف مقاله، علاوه بر بررسی جامع منابع علمی موجود، با 17 نفر از متخصصان حرفهای و دانشگاهی حوزه خبر و رسانه مصاحبه شد. سپس با تجزیهوتحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون، تفاوت این دو پدیده را ارائه دادیم. یافتههای این پژوهش معلوم میکند که اولاً مهمترین تفاوت شایعه و خبر جعلی مربوط به ظهور و بروز شایعه در جامعهی شفاهی و ظهور بروز خبر جعلی در جامعهی شبکهای است. ثانیاً میتوان خبر جعلی را در بستر جامعهی شبکهای در سه ویژگی «تولیدکنندگی»، «ماهیت محتوا» و «ویژگیهای کاربران» متفاوت از شایعه دانست.
سید مهدی شریفی؛ سمیه لبافی؛ بهاره رادمنش؛ رحمان میاح
چکیده
گسترش روزافزون فناوریهای ارتباطی و شبکۀ جهانی اینترنت، عصری جدید در تاریخ اطلاعرسانی ارتباطات جمعی رقم زده است. این تغییرات فناورانه نهتنها زیرساختهای ارتباطی، بلکه سازمانهای رسانهای را نیز دچار تغییر و تحول کرده است. این تغییرات نیازمند الگوی مدیریتی نوینی در حوزۀ اطلاعرسانی است. دراین پژوهش، از رویکرد کیفی و روش تحلیل ...
بیشتر
گسترش روزافزون فناوریهای ارتباطی و شبکۀ جهانی اینترنت، عصری جدید در تاریخ اطلاعرسانی ارتباطات جمعی رقم زده است. این تغییرات فناورانه نهتنها زیرساختهای ارتباطی، بلکه سازمانهای رسانهای را نیز دچار تغییر و تحول کرده است. این تغییرات نیازمند الگوی مدیریتی نوینی در حوزۀ اطلاعرسانی است. دراین پژوهش، از رویکرد کیفی و روش تحلیل تم بهره گرفته شده است و مؤلفههای الگوی مدیریت بخش خبر رسانۀ ملی در فضای مجازی با بهرهگیری از رویکرد ارتباطات آیینی و طی مصاحبههای عمیق با چهارد هنفر از خبرگان حوزۀ رسانه استخراج شده است. بنا بر نتایج این پژوهش، مهمترین مؤلفهها عبارتاند از: کمکردن محدودیتهای سیاسی و فرهنگی در تعامل با ذینفعان، تعامل با سازمانهای سیاستگذار در حوزۀ فضای مجازی، ایجاد زیرساخت مناسب برای توسعۀ ارتباطات آیینی در بخش خبر رسانۀ ملی و توسعۀ کاربرد محتوای کاربرساخته با رویکرد آیینی در بخشهای خبری.
میثم سام بند؛ علی اکبر فرهنگی؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ محمدرضا قائدی
چکیده
رسانه در دنیای امروز به عنوان یک هویت هم شأن با دولت است که از حیث تأثیرگذاری تا حد شکل دهی به ماهیت فردی و اجتماعی انسان، توانا است. ظرفیت انواع رسانه، به ویژه تلویزیون، به اندازهای است که به عنوان عاملی در توسعه انسانی مطرح است. نگاه توسعه انسانی به انسان به مثابه ظرفیتی است که باید شکوفا شود. این شکوفایی جز از مسیر توانمند ...
بیشتر
رسانه در دنیای امروز به عنوان یک هویت هم شأن با دولت است که از حیث تأثیرگذاری تا حد شکل دهی به ماهیت فردی و اجتماعی انسان، توانا است. ظرفیت انواع رسانه، به ویژه تلویزیون، به اندازهای است که به عنوان عاملی در توسعه انسانی مطرح است. نگاه توسعه انسانی به انسان به مثابه ظرفیتی است که باید شکوفا شود. این شکوفایی جز از مسیر توانمند سازی افراد حاصل نمی شود. از این رو؛ هدف پژوهش حاضر، پاسخ به این سؤال است که چگونه می توان از مجرای رسانه تلویزیون برای توسعه توانمند سازی فردی استفاده کرد؟ این پژوهش کیفی، با استفاده از روش مفهوم سازی داده بنیاد انجام گرفته است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری نظری تعداد سیزده نفر ازاستادان دانشگاه، مدیران و کارشناسان دارای تجربه کاری در حوزه ارتباطات و توسعه تحت مصاحبه عمیق قرار گرفتند. داده های حاصل از طریق کد گذاری باز، محوری و انتخابی مورد تفسیر قرار گرفت. یافته های پژوهش، چهار کارکرد اصلی فراهم سازی بستر و ایجاد آزادی فرصت، فراهم سازی شرایط علّی، فراهم سازی عوامل میانجی و استراتژی تغییر را به منظور توانمند سازی فردی، برای رسانه تلویزیون شناسایی نموده است.
اسماعیل افقهی؛ علی حمیدی زاده؛ اعظم میرزمانی؛ سیدحسین شرف الدین
چکیده
مخاطبان، مهمترین سرمایۀ رسانههای جمعی محسوب میشوند. از اینرو، جذب و حفظ مخاطب همواره یکی از دغدغهها اصلی سازمانهای رسانهای است. این دغدغه ، مشابه دغدغۀ سودآوری در سازمانهای تجاری است. برندینگ برای هر سازمان رسانهای ، ارزشی ویژه ایجاد میکند، باعث تمایز آن با رقبا میشود و برای مشتری یا مخاطب، معنا خلق میکند. یکی ...
بیشتر
مخاطبان، مهمترین سرمایۀ رسانههای جمعی محسوب میشوند. از اینرو، جذب و حفظ مخاطب همواره یکی از دغدغهها اصلی سازمانهای رسانهای است. این دغدغه ، مشابه دغدغۀ سودآوری در سازمانهای تجاری است. برندینگ برای هر سازمان رسانهای ، ارزشی ویژه ایجاد میکند، باعث تمایز آن با رقبا میشود و برای مشتری یا مخاطب، معنا خلق میکند. یکی از راهکارهای جذب و حفظ مخاطب، ایجاد برند برای رسانههای خبری است. هدف از انجام این تحقیق، پاسخگویی به این سؤال است که: چه عواملی در برند شدن یک رسانۀ خبری مؤثرند؟ برای پاسخ به این سؤال از روش «متاسنتز» استفاده کردهایم. جامعۀ آماری این تحقیق، مطالعات کیفی است که با موضوع برند رسانه بهویژه برند رسانۀ خبری در بازۀ زمانی سالهای 2000 تا 2017 منتشر شدهاند. با استفاده از تحلیل محتوا، درمجموع، تعداد 87 کد، 18 مفهوم و 5 مقوله برای برند رسانۀ خبری کشف و برچسبگذاری شدند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که عواملی چون: اداره و سازمان، پیام، ارتباطات، مخاطبان و ارزشها در برند شدن یک رسانۀ خبری مؤثرند.
حمیدرضا پاک دل؛ محمدرضا رسولی؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ محمد شریف خانی
چکیده
با شکل گیری فضای مجازی و متعاقب آن پیدایش شبکه های اجتماعی ، سازمان های رسانه ای و رسانه های سنتی با تهدیدات و فرصت های جدیدی روبرو شده اند. چالش های جدید رسانه های نوین متکی بر اینترنت برای رسانه های سنتی، موضوعی است که همواره محل بحث صاحبنظران بوده است. مسئله اصلی این پژوهش تبیین چالش های کنونی و آتی سازمان ...
بیشتر
با شکل گیری فضای مجازی و متعاقب آن پیدایش شبکه های اجتماعی ، سازمان های رسانه ای و رسانه های سنتی با تهدیدات و فرصت های جدیدی روبرو شده اند. چالش های جدید رسانه های نوین متکی بر اینترنت برای رسانه های سنتی، موضوعی است که همواره محل بحث صاحبنظران بوده است. مسئله اصلی این پژوهش تبیین چالش های کنونی و آتی سازمان صدا و سیما در فضای مجازی و ارائه راهکارهایی برای مواجهه با این چالش ها است .همچنین در این پژوهش با توجه به اینکه وظیفه پایش و اثرگذاری در فضای مجازی بطور رسمی به معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما واگذار شده و معاونت مذکور نیزنسبتاً نوپا است ، سعی شده تا با بررسی فرصت ها، تهدیدات، نقاط قوت و ضعف این معاونت ، راهبردهای مناسب مطرح و معرفی شوند. راهبردهای مورد نظرپژوهش به معاونت این امکان را میدهد تا در برابر اقدامات سایر شبکه های اجتماعی و کاربران فضای مجازی منفعل نبوده بلکه واکنش بموقع از خود نشان داده وحتی اعمال نفوذ نماید. این پژوهش با استفاده از روش دلفی ، طی سه مرحله و با بهره گیری از الگوی برنامه ریزی استراتژیک دیوید به این مهم دست یافته است. به همین منظور از نظرات 18 نفر از خبرگان حوزه رسانه کمک گرفته شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، چالش های سازمان صدا و سیما به دو دسته : چالش های کنونی و چالش های آتی تقسیم بندی و برای هر دسته از این چالش ها نیز راهکارهای مختص به خود ارائه شده است.نتیجه این تحقیق نشان می دهد: نقاط قوت و فرصت های معاونت فضای مجازی از نقاط ضعف و تهدیدات آن بیشتر است که در نهایت راهبردهای تهاجمی، مناسبترین راهبردها برای این معاونت تشخیص و پیشنهاد شده اند .
سحر نقی پور ایوکی؛ محسن نیازی؛ محمد عقیقی؛ امیر رستگارخالد
چکیده
یکی از وجوه مهم تغییرات فرهنگی در کشورمان که تا حدی در نتیجۀ تکنولوژیهای جدید ارتباطی پدید آمده، نوعی تغییر در الگوی حجاب و پوشش ناشی از فرهنگ مصرفی است که از ارزشهای اخلاقی، دینی و سنتی کشورمان فاصله گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتبهبندی میزان رابطۀ اینترنت و ماهواره بر انواع کنشهای اجتماعی مرتبط با حجاب زنان است ...
بیشتر
یکی از وجوه مهم تغییرات فرهنگی در کشورمان که تا حدی در نتیجۀ تکنولوژیهای جدید ارتباطی پدید آمده، نوعی تغییر در الگوی حجاب و پوشش ناشی از فرهنگ مصرفی است که از ارزشهای اخلاقی، دینی و سنتی کشورمان فاصله گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتبهبندی میزان رابطۀ اینترنت و ماهواره بر انواع کنشهای اجتماعی مرتبط با حجاب زنان است و به این منظور، از رویکرد نظری چهار کنش اجتماعی ماکس وبر استفاده شده است. در این راستا، سه منطقۀ 2، 10 و 18 شهر تهران که مناطق بالا، متوسط و پایین شهر هستند، انتخاب شدهاند. جامعۀ آماری شامل زنان و دختران با حجم نمونۀ 358 نفر بوده و از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایش است و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل و رتبهبندی دادهها از تکنیک تاپسیس (TOPSIS) و آنتروپیشانون استفاده شده است. براساس یافتهها و نتایج بهدستآمده از پژوهش، بهویژه ضریب رقابتپذیری، کنش ارزشی از لحاظ معیارهای آن (علمی- خبری و تفریحی- سرگرمی ماهواره و اینترنت)، در رتبۀ نخست قرار گرفت. رتبههای بعدی بهترتیب مربوط به کنش عقلانی، کنش سنتی و کنش عاطفی است. همچنین تأثیر معیارهای مختلف ماهواره و اینترنت بر روی کنشهای مرتبط با سطح حجاب متفاوت بود.
احمد لنگرودی؛ آزاده محمدی زلانی؛ جواد نوری
چکیده
امروزه با توجه به شرایط متغیر محیطی، پیچیدگیهای فناوری، کمبود منابع، تنوع خدمات، سرعت بالای تبادل اطلاعات و ارتباطات، شاخصهای جذابیت برای مخاطب بهمنظور تحقق اهداف کلان و...، حفظ جایگاه، ادامة حیات و توسعه در یک سازمان رسانهای، ضرورتی اجتنابناپذیر است. از اینرو، شناسایی چالشها و بهکارگیری سیاستهای راهبردی مؤثر بر تبلیغات ...
بیشتر
امروزه با توجه به شرایط متغیر محیطی، پیچیدگیهای فناوری، کمبود منابع، تنوع خدمات، سرعت بالای تبادل اطلاعات و ارتباطات، شاخصهای جذابیت برای مخاطب بهمنظور تحقق اهداف کلان و...، حفظ جایگاه، ادامة حیات و توسعه در یک سازمان رسانهای، ضرورتی اجتنابناپذیر است. از اینرو، شناسایی چالشها و بهکارگیری سیاستهای راهبردی مؤثر بر تبلیغات بازرگانی رسانة یک کشور میتواند نقش مهمی در ارتقای جایگاه رسانهای آن ایفا کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی چالشها و سیاستهای راهبردی تبلیغات بازرگانی در رسانة ملی انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی است. برای شناسایی سیاستهای راهبردی تأثیرگذار بر تبلیغات رسانة ملی، از مطالعات کتابخانهای و اسنادی بهره گرفته شده است. یافتهها حاکی از آن است که سیاستهایی همچون: تشویق نوآوریباز، حداکثرسازی توان داخلی، حمایت از یادگیری فناورانه، نظام مالکیت فکری، حمایت از شرکتهای فناور نوپا و... در حوزة تبلیغات بازرگانی رسانة ملی میتوانند مؤثر واقع شوند. با توجه به نتایج بهدستآمده میشود گفت چالشهای زیادی بر سر راه سیاستگذاری حوزة تبلیغات بازرگانی رسانة ملی وجود دارد، چالشهایی همچون شکستنهادی، قوانین و سیاستها و عدم تمرکز بر مفهوم سواد رسانهای.
آزاده سالمی؛ امید جهانشاهی
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفههای هویت برند صدا و سیما و ارائۀ پیشنهادهایی برای مدیریت هویت برند این سازمان است. «هویت برند»، مجموعهصفات و ویژگیهایی است که سازمان، مایل است بر مبنای آن شناخته شود و به مشتریان (مخاطبان) وعده میدهد که آنها را خلق و حفظ کند. برای شناسایی این مؤلفهها، ضمن مطالعۀ اهداف، مأموریتها، چشمانداز ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفههای هویت برند صدا و سیما و ارائۀ پیشنهادهایی برای مدیریت هویت برند این سازمان است. «هویت برند»، مجموعهصفات و ویژگیهایی است که سازمان، مایل است بر مبنای آن شناخته شود و به مشتریان (مخاطبان) وعده میدهد که آنها را خلق و حفظ کند. برای شناسایی این مؤلفهها، ضمن مطالعۀ اهداف، مأموریتها، چشمانداز و خطمشی سازمان و همچنین، رهنمودهای بنیانگذار انقلاب اسلامی(ره) و رهبر معظم انقلاب که مبنا و نقطۀاتکای هویت برند صدا و سیماست، از مطالعات اسنادی و مصاحبه با خبرگان بهره گرفته شده است. در این پژوهش، از مدل نظام راهبردی هویت برند آکر، بهعنوان الگوی شناسایی وعدهها یا مؤلفههای برند صدا و سیما و عوامل مؤثر بر آن استفاده شده است. براساس نتایج، جوهرۀ هویت برند صدا و سیما و وعدۀ محوریای که بر همۀ شئون و فعالیتهای سازمان، تأثیرگذار است، «رسانۀ ملی» بودن است. مؤلفههای هستهای و کارکردی هویت برند صدا و سیما عبارتاند از: رسانۀ نظام و مروج گفتمان انقلاب اسلامی، متولی انحصاری پخش صوت و تصویر فراگیر در کشور، دانشگاه عمومی، ارائهدهندۀ سرگرمی پاک و خانوادگی، و مرجع اخبار و اطلاعات موثق. همچنین عواملی مانند: توسعۀ سرمایۀ انسانی، نوآوری در تولید محصولات، نحوۀ مدیریت روابط سازمان با مخاطبان، حامیان مالی و شخصیتهای برند و ستارهها، بر هویت برند سازمان تأثیرگذارند. پس از شناسایی چالشهای پیش روی برند سازمان در حوزههای پیشگفته، پیشنهادهایی برای تحقق وعدههای برند سازمان و مدیریت برند رسانهای، ارائه شده که از آن میان، میتوان به این موارد اشاره کرد: «تبدیل دادههای مخاطبپژوهی به دانش، تحلیل جامع سپهر رسانهای کشور»، «خلق و طراحی قالبهای نو و محتوای خلاق»، «بومیسازی قالب و محتوای برنامههای اقتباسشده از فرمتهای جهانی»، «صیانت از محصولات برند» و «حضور نظاممند صدا و سیما در رسانههای اجتماعی».
زهره صفوی زاده؛ منا خدابخش
چکیده
این پژوهش در نظر دارد به بررسی چگونگی عملکرد ترجمۀ سینمایی بهمثابه یک عملکرد بینامتنی، میان اثر ادبی و اثر سینمایی بپردازد. در این راستا، سه نوع رابطۀ بینامتنی در جریان اقتباس سینمایی معرفی شده که شامل «تکرار، آفرینش و حذف» است. پس از معرفی هر یک از این روابط، انواع تکرار و آفرینش در برگردان سینمایی، به تفصیل و با ارائۀ مثالهایی، ...
بیشتر
این پژوهش در نظر دارد به بررسی چگونگی عملکرد ترجمۀ سینمایی بهمثابه یک عملکرد بینامتنی، میان اثر ادبی و اثر سینمایی بپردازد. در این راستا، سه نوع رابطۀ بینامتنی در جریان اقتباس سینمایی معرفی شده که شامل «تکرار، آفرینش و حذف» است. پس از معرفی هر یک از این روابط، انواع تکرار و آفرینش در برگردان سینمایی، به تفصیل و با ارائۀ مثالهایی، عمدتاً از دو فیلم اقتباسی «گاو» و «درخت گلابی»، شرح داده شده است. نگارندگان در این مقاله و در جریان معرفی روابط بینامتنی، درصدد بررسی چگونگی نشاندار شدن فرامتن سینمایی بهلحاظ فرهنگی هستند. طبقهبندی روابط بینامتنی در اقتباس، با مبنا قراردادن رویکرد فرکلاف (1995) به متن صورت گرفته است. فرکلاف، متن را در تعریف «تکرار نسبی» و «آفرینش نسبی» میداند. از سوی دیگر، ضمن معرفی تقسیمبندی یاکوبسن درمورد انواع ترجمه- که شامل ترجمۀ درونزبانی، بینازبانی و بینانشانهای است، این پژوهش، اقتباس سینمایی را بهعنوان نوعی ترجمۀ بینانشانهای معرفی میکند.
بهمن رضائی؛ سیدمحمدصادق مرکبی؛ حمید قاسمی؛ الهه شاکری داریانی
چکیده
با پر رنگ شدن نقش شبکههای اجتماعی در زندگی روزمره و ورود آنها به جریان اصلی رسانهای دنیا، رسانههای سنتی تولیدات خود را متحول کردند و شبکههای اجتماعی را به عنوان رقیب قدرتمند پذیرفتند و درنتیجه، مخاطبان منفعل دیروز به کاربران فعال امروز تبدیل شدند. باتوجه به اینکه برنامههای ورزشی بخش عظیمی از محبوبیت و تولیدات ...
بیشتر
با پر رنگ شدن نقش شبکههای اجتماعی در زندگی روزمره و ورود آنها به جریان اصلی رسانهای دنیا، رسانههای سنتی تولیدات خود را متحول کردند و شبکههای اجتماعی را به عنوان رقیب قدرتمند پذیرفتند و درنتیجه، مخاطبان منفعل دیروز به کاربران فعال امروز تبدیل شدند. باتوجه به اینکه برنامههای ورزشی بخش عظیمی از محبوبیت و تولیدات تلویزیونی را به خود اختصاص داده است، هدف این پژوهش واکاوی شیوههایی است که برنامهساز میتواند با استفاده از ظرفیتهای صفحهنمایش دوم، آنها را بهکار گرفته و باعث شکلگیری تعامل دوسویه بیننده با برنامه ورزشی تلویزیون شود تا نبود فناوری تلویزیون تعاملی در ایران را پوشش دهد. صفحهنمایش دوم بهعنوان یک وسیله جانبی (رایانه، موبایل یا تبلت) بهمنظور همراهی با صفحه اول (تلویزیون)، جهت ایجاد ارتباط با صفحه اول ظهور پیدا کرد. پژوهش حاضر، با تکیه بر نظریۀ همگرایی رسانهای و به روش تحلیل محتوای کیفی و مطالعه اسنادی مقولههای اساسی را استخراج کرده و سپس پنج قسمت از پنج عنوان برنامه ورزشی تلویزیونی (نود، ورزش و مردم، باشگاه، فوتبال 120 و گزارش ورزشی) را مورد تحلیل و مطالعه قرار داده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که صفحهنمایش دوم میتواند مخاطبان را به خالق محتوا تبدیل کرده و توانایی آنها را به بیش از یک اظهارنظرکننده ارتقا دهد و برنامهساز ورزشی با پیادهسازی امکانات تعامل با بیننده، از دادههای ورزشی و فعالیتهای اجتماعی آنها فراتر رفته و از انگیزه و اطلاعات بینندگان/کاربران، برای تولید قالبهای مختلف برنامهسازی تعاملی در تلویزیون استفاده کند تا زمینۀ تعامل و بیان دیدگاههای مخاطبین بیشتر از هر وقت دیگر مساعد شود.
فاطمه همایونی مقدم؛ امیر مسعود امیر مظاهری؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ محمد رضا رسولی
چکیده
آگاهیبخشی زیستمحیطی، ازجمله موضوعات موردتوجه محققان در سالهای اخیر بوده است. در کشور ایران، با وجود شاخصهای زیستمحیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعتدوستی میتواند در کاهش آسیبها مؤثر باشد. یکی از این منابع آگاهیبخش، رسانهها هستند و در این میان، تلویزیون میتواند نقشی مؤثر داشته باشد. از این رو، هدف ...
بیشتر
آگاهیبخشی زیستمحیطی، ازجمله موضوعات موردتوجه محققان در سالهای اخیر بوده است. در کشور ایران، با وجود شاخصهای زیستمحیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعتدوستی میتواند در کاهش آسیبها مؤثر باشد. یکی از این منابع آگاهیبخش، رسانهها هستند و در این میان، تلویزیون میتواند نقشی مؤثر داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش، بررسی تأثیر برنامههای تلویزیون بر افزایش آگاهی زیستمحیطی شهروندان تهرانی است. این پژوهش، پیمایشی است و جامعۀ آماری آن را شهروندان 18 سال به بالای مناطق 22گانۀ شهر تهران تشکیل میدهند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384 نفر است که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انجام شده و از نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از «ضریب آلفای کرونباخ» بررسی و برابر 83/0 تعیین شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی، T، لون و کروسکالوالیس استفاده شد. براساس یافتهها، 5/61 درصد پاسخگویان، از تلویزیون، درخصوص محیطزیست کسب آگاهی میکنند و بیشترین شمار مخاطبان، مربوط به مخاطبان شبکه سۀ با 6/82 درصد است. همچنین در بررسی رابطۀ تماشای برنامههای تلویزیون و کسب آگاهی در ابعاد اطلاعرسانی و دانشزیستمحیطی، مقدار ضریب همبستگی به ترتیب 382/0 و 374/0 بود که وجود رابطۀ معنادار تأیید شد. در مجموع، هر دو بُعد، تأثیر رسانه بر افزایش آگاهی را تبیین میکند، اما برای اثربخشی بیشتر، این انتظار وجود دارد که در رسانۀ ملی- بهویژه حوزۀ سیما- با رویکرد تقویت دانش زیستمحیطی، برای تولید برنامه با موضوع محیطزیست در شبکههای پرمخاطب، سیاستگذاریهای لازم صورت گیرد.
حسن اسدزاده شهیر؛ طاهر روشندل اربطانی؛ اسماعیل سعدی پور؛ اکبر نصراللهی
چکیده
گسـترش شـبکه های اجتماعـی مجـازی همچـون اینسـتاگرام در ایـران، بـه سـبب ایجـاد محیـط و فضـای رسـانه ای غیررســمی و افزایــش قــدرت کاربــران در به اشــتراک گذاری عکــس، ویدئــو، ایده هــا، عواطــف و احساســات، فرصـت بی نظیـری را بـرای رشـد فرهنـگ سـلبریتی و هـواداری از آنهـا ایجـاد کـرده اسـت. بنابرایـن، هـدف ایـن پژوهــش، ...
بیشتر
گسـترش شـبکه های اجتماعـی مجـازی همچـون اینسـتاگرام در ایـران، بـه سـبب ایجـاد محیـط و فضـای رسـانه ای غیررســمی و افزایــش قــدرت کاربــران در به اشــتراک گذاری عکــس، ویدئــو، ایده هــا، عواطــف و احساســات، فرصـت بی نظیـری را بـرای رشـد فرهنـگ سـلبریتی و هـواداری از آنهـا ایجـاد کـرده اسـت. بنابرایـن، هـدف ایـن پژوهــش، مطالعــۀ دلیــل و زمینه هــای فرهنــگ هــواداری از ســلبریتی ها در اینســتاگرام اســت. روش تحقیــق بـه کار رفتـه در ایـن پژوهـش، کیفـی بـوده و از رهیافـت نظریـۀ زمینـه ای بـه عنـوان روش عملیاتـی پژوهـش اســتفاده شــده اســت. مشــارکت کنندگان پژوهــش، 22 نفــر از فالوورهــا یــا تعقیب کننــدگان ســلبریتی ها (بــا تعــداد فالــوور بیشــتر) در شــبکۀ اجتماعــی اینســتاگرام هســتند کــه بــه روش نمونه گیــری هدفمنــد انتخــاب شـدهاند. بـرای گـردآوری دادههـا از مصاحبه هـای عمیـق نیمه سـاختاریافته بهـره گرفتـه شـده اسـت. داده هـای گـردآوری شـده بـا بهره گیـری از روش مقایسـه ای مـداوم و مطابـق بـا رویه هـای نظام منـد اشـتراوس و کوربیـن در ســه مرحلــه (بــاز، محــوری و انتخابــی) مــورد تحلیــل قــرار گرفتنــد. قابلیــت اعتبــار، اعتمــاد و انتقال پذیــری داده هـا نیـز مـورد تأییـد قـرار گرفتـه اسـت. یافته هـای پژوهـش بیانگـر آن اسـت کـه مهمتریـن دلیـل تمایـل هــواداران بــه ســلبریتی ها عبارت انــد از: دیجیتالی شــدن زندگــی جوانــان، مصرفی شــدن جامعــه، ســلبریتیزه شــدن جامعــه، نقش آفرینــی رســانه های عصــر اول و فرســایش اعتمــاد نهــادی در جامعــه. همچنیــن تغییــر الگوهــای اوقــات فراغــت، اســتحالۀ شــهرت، وجــود نابرابــری در جامعــه و رواج مدرنی زاســیون یــا نوســازی بــه عنــوان عوامــل زمینــه ای یــا تســهیل گر نیــز در هــواداری از ســلبریتی ها نقــش داشــته اند.
محمدرضا برزویی؛ رضا جهانبازی؛ امیررضا تمدن
چکیده
شبکۀ اجتماعی «توییتر» بهدلیل داشتن برخی ویژگیهای منحصر به فرد، توانسته مخاطبان زیادی را در میان سیاستمداران پیدا کند؛ بهگونهای که اصطلاح جدیدی با عنوان «توئیپلماسی» یا «توییتر- دیپلماسی» وضع شده است؛ سیاستمداران از طریق توییتر، با مخاطبان گستردهای در کشورهای مختلف ارتباط برقرار کرده و از این طریق، مرزهای ...
بیشتر
شبکۀ اجتماعی «توییتر» بهدلیل داشتن برخی ویژگیهای منحصر به فرد، توانسته مخاطبان زیادی را در میان سیاستمداران پیدا کند؛ بهگونهای که اصطلاح جدیدی با عنوان «توئیپلماسی» یا «توییتر- دیپلماسی» وضع شده است؛ سیاستمداران از طریق توییتر، با مخاطبان گستردهای در کشورهای مختلف ارتباط برقرار کرده و از این طریق، مرزهای دیپلماسی عمومی خود را توسعه دادهاند. این پژوهش، به دنبال بررسی تطبیقی نحوۀ استفادۀ سیاستمداران ایران و آمریکا از پلتفرم توییتر است؛ مورد مطالعه در این پژوهش، شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرماندۀ سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی است. بازۀ زمانی موردنظر در بررسی توئیپلماسی دو کشور، از روز شهادت سردار سلیمانی به مدت ده روز (از 13 تا 23 دی ماه سال 1398) بوده است. جمعآوری دادهها با روش غیراحتمالی هدفمند انجام شده و به دلیل محدود بودن حجم دادهها، از روش تمامشماری به جای نمونهگیری استفاده شده است. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، تحلیل دادهها انجام شده و نهایتاً 7 مضمون فراگیر در توئیپلماسی ایران و 6 مضمون فراگیر در توئیپلماسی ایالات متحدۀ آمریکا استخراج شده است. در پایان پژوهش، با تأیید فرضیۀ استفادۀ حداکثری جریان راست از توییتر- در مقایسه با جریان دموکرات- مشخص شد که توئیپلماسی ایالات متحدۀ آمریکا عمدتاً به دنبال اقناع افکار عمومی درمورد قانونی بودن اقدام خود در ترور سردار سلیمانی و همچنین ضرورت اتحاد سیاسی داخلی در برابر ایران بوده است. در حالی که توئیپلماسی ایران، عمدتاً مبتنی بر گفتمان عاطفی و حول محور بیان ویژگیهای شخصیتی سردار سلیمانی و حتمی بودن انتقامگیری از عاملان ترور ایشان بوده است.
ایمان خدابنده بایگی؛ سید مهدی شریفی
چکیده
نیروی انسانی خلاق، سرمایهای حیاتی برای سازمانهای رسانهای است. اما علاوه بر نیروی انسانی خلاق، شرایط ظهور خلاقیت در سازمانها نیز اهمیت بسیاری دارد. این پژوهش درصدد است شرایط ظهور خلاقیت نیروی انسانی در یک سازمان رسانهای را بسنجد. برای رسیدن به این هدف، روش پیمایشی به کار گرفته شده است. بهمنظور سنجش جو سازمانی متناسب با بروز ...
بیشتر
نیروی انسانی خلاق، سرمایهای حیاتی برای سازمانهای رسانهای است. اما علاوه بر نیروی انسانی خلاق، شرایط ظهور خلاقیت در سازمانها نیز اهمیت بسیاری دارد. این پژوهش درصدد است شرایط ظهور خلاقیت نیروی انسانی در یک سازمان رسانهای را بسنجد. برای رسیدن به این هدف، روش پیمایشی به کار گرفته شده است. بهمنظور سنجش جو سازمانی متناسب با بروز خلاقیت در خبرگزاری صداو سیما، از پرسشنامۀ استاندارد «چشمانداز موقعیتی[1]» استفاده شده است. این پرسشنامه شامل 9 بُعد و 9 سؤال برای سنجش ابعاد جو سازمانی است. خبرگزاری صدا و سیما، بهعنوان جامعۀ آماری پژوهش انتخاب شده است. بنا بر نتایج به دستآمده، این خبرگزاری برای بهبود جو سازمانی خود، لازم است تمایل شغلی کارکنان خود را بالا ببرد، آزادی عمل آنها را افزایش دهد و شرایط کاری محافظهکارانه را از بین ببرد. [1] Situational Outlook Questionnaire
سمیرا سیف علی؛ اصغر فهیمی فر
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 13-34
چکیده
مطالعه نقش رسانهها در بازنمایی دین، سالهاست که در علوم اجتماعی، علوم ارتباطات و مطالعات فرهنگی و دینی جایگاهی مهم یافته است؛ بهطوری که فراوانی پژوهشها در حوزه رسانه و دین و به طور خاص، مطالعه رابطه اینترنت و دین، در چند دهه اخیر، اهمیت این زمینه پژوهشی را نشان میدهد. از این رو، پژوهش حاضر درصدد است با نظر به مراحل پیشرفت ...
بیشتر
مطالعه نقش رسانهها در بازنمایی دین، سالهاست که در علوم اجتماعی، علوم ارتباطات و مطالعات فرهنگی و دینی جایگاهی مهم یافته است؛ بهطوری که فراوانی پژوهشها در حوزه رسانه و دین و به طور خاص، مطالعه رابطه اینترنت و دین، در چند دهه اخیر، اهمیت این زمینه پژوهشی را نشان میدهد. از این رو، پژوهش حاضر درصدد است با نظر به مراحل پیشرفت مطالعات درخصوص نوع رویکرد پژوهشگران به جوامع مذهبی آنلاین، با بیان سه رویکرد مسلط نظری (رسانهای شدن دین، رسانهای شدن معنا و شکلگیری اجتماعی فناوری)، خلاصهای از یافتههای حاصل مطالعات رابطه رسانههای جدید و دین را ارائه کند. سعی بر آن است که پژوهش حاضر، دریچهای برای تفسیر در مطالعات تعامل رسانههای جدید با جوامع و کاربران مذهبی فراهم کند. بدینمنظور این پژوهش، با روش توصیفی- تحلیلی و جمعآوری اطلاعات از طریق رجوع به منابع کتابخانهای انجام شده است.
رضا معبودی نیشابوری؛ سید علیرضا رضائی؛ سیده محیا حسینی مدرس
چکیده
رسانهها با توجه به وسیع بودن مخاطبان آنها و تاثیر سریع و گسترده اطلاعات ابرازی توسط آنها، همیشه مشمول محدودیتهایی هستند. یکی از موضوعات مهم در این زمینه، اعلام جرایم ارتکابی و انتشار سوابق کیفری توسط اشخاص است. از طرفی انتشار مشخصات مجرم میتواند سبب آگاهی جامعه و اطرافیان وی جهت اتخاذ راهکارهای احتیاطی لازم گردد اما از طرف ...
بیشتر
رسانهها با توجه به وسیع بودن مخاطبان آنها و تاثیر سریع و گسترده اطلاعات ابرازی توسط آنها، همیشه مشمول محدودیتهایی هستند. یکی از موضوعات مهم در این زمینه، اعلام جرایم ارتکابی و انتشار سوابق کیفری توسط اشخاص است. از طرفی انتشار مشخصات مجرم میتواند سبب آگاهی جامعه و اطرافیان وی جهت اتخاذ راهکارهای احتیاطی لازم گردد اما از طرف دیگر انتشار مشخصاتی مانند تصویر، چهره و محل زندگی در مورد برخی از مجرمین میتواند مجرم را در معرض تلافی یا انتقام قرار داده و همچنین با توجه به طرد وی از جامعه، موجب منتفی شدن امکان اصلاح مجرم مذکور گردد. لذا سوال اصلی مقاله حاضر آن است که در تعارض میان اصل آزادی رسانهها و اصل لزوم رعایت حقوق مجرمین، کدام اصل باید اعمال شود. مسئله مورداشاره در مقاله حاضر، بر اساس رویکرد اتخاذی در پرونده معروف جان ونبلز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و در نهایت این پژوهش به این نتیجه نائل آمده است که افشای هویت، جرم ارتکابی و اقامتگاه مجرمین، در اکثر موارد موجب حفاظت جامعه نمیگردد و در مجموع شایسته است که رسانهها با توجه به ملاحظات حقوق بشری، لزوم جلوگیری از اقدامات تلافیجویانه و اصل ایجاد امکان اصلاح مجرمین، از انتشار عمومی مشخصات مجرمین و جرایم ارتکابی آنها منع شوند.
اکبر صمدی نیا؛ فردوس آقاگل زاده
چکیده
روایتهای کهن، سالها در میان مردم زندگی کردهاند و در طی قرنها دوام آوردهاند. این روایتها، گاه بهصورت شفاهی و گاه بهصورت نوشتار، از نسلی به نسل دیگر منتقلشدهاند؛ اما شفاهیبودن و شنیداریبودن از شاخصهای همیشگی این روایتها بوده است. روایتها و داستانهای امروزی که در رسانهها تولید و پخش میشود، بهجز اندکی، ...
بیشتر
روایتهای کهن، سالها در میان مردم زندگی کردهاند و در طی قرنها دوام آوردهاند. این روایتها، گاه بهصورت شفاهی و گاه بهصورت نوشتار، از نسلی به نسل دیگر منتقلشدهاند؛ اما شفاهیبودن و شنیداریبودن از شاخصهای همیشگی این روایتها بوده است. روایتها و داستانهای امروزی که در رسانهها تولید و پخش میشود، بهجز اندکی، ماندگاری روایتهای کهن را ندارند. شناخت تکتک عناصر این روایتها به ما امکان میدهد بتوانیم ساختار روایتهایمان را بهروز کنیم و دریابیم که هر روایت باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا بتواند ماندگار شود. همچنین بشناسیم که شکلگیری هر روایت از کجا شروع و به کجا ختم میشود و روایت، چه زیرساختها و مشخصههای اصلی و فرعی دارد. برای انجام این پژوهش از روش تحلیل کیفی استفاده شده است. تحلیل روایت، رویکردی تحلیلی در روش کیفی است. در این پژوهش، ساختار روایت تالشی منطقه گیلان به نام «لدوبه»از منظر ساختار دراماتیک بررسی و پژوهش شده است تا بتوان بر اساس این کنکاش، الگویی برای نوشتن در رادیو و بر مبنای ساختارشناسی روایت ارائه کرد.
احمد ضابطی جهرمی؛ محمد راهبریان یزدی
چکیده
هدف این پژوهش که با مشاهده تعدادی از آثار مستند - بهمنظور تحلیل ساختار و محتوای آنها - در ترکیب با روش پژوهش کتابخانهای انجامشده، تعیین الگویی کاربردی برای تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی بر مبنای نظریه دیوید آزوبل(1918-2008) ( نظریهپرداز آمریکایی حوزه روانشناسی آموزش) است.گروهی از فیلمهای آموزشی مورد استفاده در نظام آموزشوپرورش ...
بیشتر
هدف این پژوهش که با مشاهده تعدادی از آثار مستند - بهمنظور تحلیل ساختار و محتوای آنها - در ترکیب با روش پژوهش کتابخانهای انجامشده، تعیین الگویی کاربردی برای تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی بر مبنای نظریه دیوید آزوبل(1918-2008) ( نظریهپرداز آمریکایی حوزه روانشناسی آموزش) است.گروهی از فیلمهای آموزشی مورد استفاده در نظام آموزشوپرورش ایران و سایتهای تولیدکننده محتوای آنها (برای نمونه سایت فرا درس) همچنین مستندهای وبی (Web documentary) تعاملی «مردی با دوربین فیلمبرداری: یک نسخه جهانی» (2010)، « سفر به انتهای زغالسنگ» (2008) بهعنوان نمونههای هدفمند، در این پژوهش بررسیشدهاند. تعیین مهمترین یا اصلیترین معیارها و اصول تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی، همچنین شناخت ویژگیها و معرفی انواع ساختارهای آن ، عمدهترین هدف این پژوهش است که در کانون آن ، نظریه روانشناسی آموزش آزوبل برای تعلیم مخاطب قرار دارد. الگوی پیشنهادی مقاله برای ساخت مستند آموزشی تعاملی متوجه پاسخ به این پرسش کلیدی است : در شیوههای نوین آموزش با استفاده از رسانههای دیداری- شنیداری امروزی، چگونه میتوان از فیلم مستند با ساختار تعاملی، بهمثابه جانشین آموزگار ، در حیطه آموزش استفاده کرد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که در مرحله تولید این نوع مستند، انتخاب مخاطب فیلم اولاً باید منطبق با الگوی « یادگیری معنادار» صورت گیرد ، ثانیاً مستند آموزشی با ساختار تعاملی کاملاً باز ، مناسبترین نوع فیلم در حیطه آموزش رسانههای دیداری - شنیداری با پلتفرمهای دیجیتال است . ثالثاً این فرم مستند میتواند یاد دهنده و یادگیرنده را از حضور فیزیکی در فضای سنتی آموزش - در کلاس درس - بینیاز کند و آن دو ، ارتباطی متقابل و پویا با یکدیگر داشته باشند.
محمدرضا حسنایی؛ سعیده سادات موسوی
چکیده
از اوایل قرن بیستم داستانهای تصویری بهعنوان ابزار قدرتمندی برای شکلدهی به مفهوم ملیت و همسوسازی آرا و افکار مردم ژاپن بهکار گرفته شدهاند. این آثار با بهرهگیری از روشهای هوشمندانه در نحوه روایاتشان و نیز قدرتی که در تحریک احساسات و بهجنبش درآوردن قشرهای مختلف مردم داشتند، بهسرعت به ابزار مهمی برای ترویج و تبلیغ ...
بیشتر
از اوایل قرن بیستم داستانهای تصویری بهعنوان ابزار قدرتمندی برای شکلدهی به مفهوم ملیت و همسوسازی آرا و افکار مردم ژاپن بهکار گرفته شدهاند. این آثار با بهرهگیری از روشهای هوشمندانه در نحوه روایاتشان و نیز قدرتی که در تحریک احساسات و بهجنبش درآوردن قشرهای مختلف مردم داشتند، بهسرعت به ابزار مهمی برای ترویج و تبلیغ آرمانهای حکومتی و ملی تبدیل شدند؛ بهویژه در طی جنگ جهانی دوم، داستانهای مصور و انیمیشن برای ترغیب جوانان به شرکت در جنگ، تقویت روحیه عمومی، موجه نشان دادن اعمال ارتش ژاپن در چین و کره، و حتی خبررسانی غیرواقعی در مورد وضعیت جنگ بهکار گرفته شدند. در سالهای پس از جنگ نیز داستانهای مصور (مانگا) و انیمیشن تجاری ژاپن که با نام انیمه شناخته میشود، بهعنوان قدرتمندترین ابزار در تسکین زخمهای حاصل از شکست و فجایع ناشی از بمباران اتمی عمل کردند. پژوهش حاضر با مطالعه تاریخی روند ظهور و رشد این دو رسانه، قدرت احتمالی و ابعاد نفوذ این رسانههای تصویری-داستانی را در جامعه ژاپن ارزیابی کرده و در ادامه با مطالعهای تطبیقی، به سنجش جایگاه انیمیشنهای ایرانی در شکلدادن به مفهوم هویت ملی در ایران پرداخته است.
ویدا همراز
چکیده
در سالهای اخیر فناوریهای رسانهای برای کمک به آموزش و پژوهش تاریخ، فرصتهای جدیدی مهیا کرده است که از آن جمله میتوان به تولید کتاب صوتی اشاره کرد. کتاب صوتی یا کتاب شنیداری یکی از گونههای رسانهای است که به دلیل فضای چندرسانهای در تولید آن، مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است. هدف این مقاله آن است که چگونگی بهرهگیری از ظرفیتهای ...
بیشتر
در سالهای اخیر فناوریهای رسانهای برای کمک به آموزش و پژوهش تاریخ، فرصتهای جدیدی مهیا کرده است که از آن جمله میتوان به تولید کتاب صوتی اشاره کرد. کتاب صوتی یا کتاب شنیداری یکی از گونههای رسانهای است که به دلیل فضای چندرسانهای در تولید آن، مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است. هدف این مقاله آن است که چگونگی بهرهگیری از ظرفیتهای کتاب شنیداری برای آموزش تاریخ در گروههای سنی مختلف و افزودن علاقه خوانندگان به مطالعه و فراگیری تاریخ را مورد بررسی قرار دهد. این مقاله با رویکرد تحلیلی و تفسیری و روش اسنادی انجام شده است. نتیجهگیری این پژوهش نشان میدهد که چگونه میتوان از ظرفیتهای صدا و چندرسانهایها، برای تصویرسازی ذهنی کتابهای شنیداری کودکان و بزرگسالان و امکانات جدید چندرسانهای در آموزش تاریخ به تنهایی یا به صورت مکمل دیگر روشهای آموزشی استفاده کرد. مقاله، ضمن طبقهبندی و معرفی این روشها، ویژگیها و کاربردهای آنها را تشریح نموده است.
علی احمدی
چکیده
با وجود گسترش رسانههای اجتماعی، هنوز تلویزیون مهمترین و رسمیترین رسانه جمعی محسوب میشود اما رسانههای اجتماعی امروزه بخشی جداییناپذیر از حیات حرفه خبرنگاری به شمار میروند. این رسانهها توانستهاند تا حدودی اقتدار خبرنگاران رسانههای سنتی از جمله تلویزیون را زیر سوال ببرند. به نظر میرسد خبرنگاران تلویزیون نیز از رسانههای ...
بیشتر
با وجود گسترش رسانههای اجتماعی، هنوز تلویزیون مهمترین و رسمیترین رسانه جمعی محسوب میشود اما رسانههای اجتماعی امروزه بخشی جداییناپذیر از حیات حرفه خبرنگاری به شمار میروند. این رسانهها توانستهاند تا حدودی اقتدار خبرنگاران رسانههای سنتی از جمله تلویزیون را زیر سوال ببرند. به نظر میرسد خبرنگاران تلویزیون نیز از رسانههای اجتماعی بهعنوان یکی از مهمترین ابزار خبرنگاری استفاده میکنند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی میزان و نحوه استفاده از رسانههای اجتماعی در حرفه خبرنگاری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است تا مشخص شود که این رسانههای نوین برای خبرنگاران چه کارکردی دارند و با چه انگیزه و هدفی توسط آنها استفاده میشوند. برای یافتن پاسخ، با تکیه بر نظریههای همگرایی رسانهای و استفاده و رضایتمندی، به روش پیمایش، نظر خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما، شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص احصا شد. یافته ها نشان میدهد خبرنگاران صدا و سیما در فعالیت حرفهای خود از شبکهها یا پیامرسانهای اجتماعی به عنوان ابزاری کمکی با هدف پیگیری اخبار مربوط به حوزه فعالیت و رصد سایر رسانهها، سوژهیابی و تعامل با مخاطبان استفاده میکنند. میزان بالای استفاده از پیامرسانهای خارجی بویژه تلگرام و واتس آپ در مقایسه با پیامرسانهای داخلی در میان خبرنگاران و کمترین استفاده از اینستاگرام در امور خبری از دیگر یافته های این پژوهش است.