شهرزاد پور قاسمی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ فیروزه پور قاسمی؛ عباس قائدامینی هارونی
چکیده
تحقیق حاضرباهدف بررسی ارتباط بین مفهوم از خود و سبک های مصرف از طریق اثر تعدیل گر تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان،دربین جمعیت زنان شهراصفهان انجام گردید.روش تحقیق ازنوع توصیفی همبستگی وازحیث هدف کاربردی است .جامعه آماری شامل کلیه جمعیت زنان شهراصفهان که تعداد آن ها نامحدود می باشد که ازاین تعداد با استفاده از فرمول نمونه گیری ...
بیشتر
تحقیق حاضرباهدف بررسی ارتباط بین مفهوم از خود و سبک های مصرف از طریق اثر تعدیل گر تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان،دربین جمعیت زنان شهراصفهان انجام گردید.روش تحقیق ازنوع توصیفی همبستگی وازحیث هدف کاربردی است .جامعه آماری شامل کلیه جمعیت زنان شهراصفهان که تعداد آن ها نامحدود می باشد که ازاین تعداد با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 426نفربا استفاده از روش هدفمند وابسته به معیاربه عنوان نمونه انتخاب گردیدند. به منظورجمع آوری داده ها ازسه پرسشنامه استانداردابعاد اثربخشی تبلیغات کشاری وهمکاران (2013) ، پرسشنامه استاندارد محقق ساخته ابعاد هشت گانه سبک مصرف والس وپرسشنامه استانداردابعادمفهوم ازخود استفاده شد. و قابلیت اعتماد آن بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اعتبار آن توسط تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. یافته های حاصل ازفرضیه های پژوهش نشان داد که ابعادمفهوم ازخودبرنوع سبک مصرف تأثیردارندواثربخشی تبلیغات اثرتعدیلی برروی برخی ازسبک مصرف هادارد.بررسی ارتباط بین مفهوم از خود و سبک های مصرف از طریق اثر تعدیل گر تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان
فاطمه همایونی مقدم؛ امیر مسعود امیر مظاهری؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ محمد رضا رسولی
چکیده
چکیدهآگاهیبخشی زیستمحیطی مورد توجه محققان در سالهای اخیر بوده است. در کشور ایران با وجود شاخصهای زیستمحیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعت دوستی میتواند در کاهش آسیبها مؤثر باشد. یکی از این منابع آگاهیبخش، رسانهها هستند که در این میان تلویزیون میتواند نقشی مؤثر داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، ...
بیشتر
چکیدهآگاهیبخشی زیستمحیطی مورد توجه محققان در سالهای اخیر بوده است. در کشور ایران با وجود شاخصهای زیستمحیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعت دوستی میتواند در کاهش آسیبها مؤثر باشد. یکی از این منابع آگاهیبخش، رسانهها هستند که در این میان تلویزیون میتواند نقشی مؤثر داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامههای تلویزیون بر افزایش آگاهی زیستمحیطی شهروندان تهرانی است. این پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری آن شهروندان 18 سال به بالای مناطق 22 گانه شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انجام شده و از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از «ضریب آلفای کرونباخ» بررسی و برابر 83/0 تعیین شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی، T، لون و کروسکالوالیس استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که 5/61 درصد پاسخگویان از تلویزیون، درخصوص محیطزیست کسب آگاهی میکنند و بیشترین مخاطبان مربوط به شبکه سه با 6/82 درصد میباشد. همچنین در بررسی رابطه تماشای برنامههای تلویزیون و کسب آگاهی در ابعاد اطلاعرسانی و دانشزیستمحیطی مقدار ضریب همبستگی به ترتیب 382/0 و 374/0 بود که وجود رابطه معناداری تأیید شد. در مجموع هر دو بُعد تأثیر رسانه بر افزایش آگاهی را تبیین میکند.ولیکن برای اثربخشی بیشتر این انتظار وجود دارد در رسانه ملی و به ویژه حوزه سیما برای تولید برنامه با موضوع محیطزیست در شبکههای پرمخاطب با رویکرد تقویت دانش زیستمحیطی، سیاستگذاریهای لازم صورت گیرد.
حسن سلطانپناه؛ محمد هادی امین ناجی؛ محمد سعید فیاض
چکیده
بررسی نغمات موسیقی در تغییر و درک مفهومی آیات قران به هنگام تلاوت و لزوم بکارگیری اصول فنّی موسیقی موضوع مهمّی است که در محافل و مجامع قرانی مغفول واقع شده ولی دارای اهمیّت بسیار زیادی است. با عنایت به این موضوع این مقاله قصد دارد تاثیر قرائت نغمات موسیقی در القای مفاهیم و درک مفهومی متفاوت از آیات قران را بررسی نماید. بدین ...
بیشتر
بررسی نغمات موسیقی در تغییر و درک مفهومی آیات قران به هنگام تلاوت و لزوم بکارگیری اصول فنّی موسیقی موضوع مهمّی است که در محافل و مجامع قرانی مغفول واقع شده ولی دارای اهمیّت بسیار زیادی است. با عنایت به این موضوع این مقاله قصد دارد تاثیر قرائت نغمات موسیقی در القای مفاهیم و درک مفهومی متفاوت از آیات قران را بررسی نماید. بدین منظور؛ هر یک از مقامهای موسیقی هشتگانه مرسوم در قرائت و موارد مرتبط با آن بعنوان زیربنای اصلی تلاوت مورد مداقّه قرار گرفت. روش تحقیق مقاله پیمایش است و بصورت نمونه گیری تمام شماری از جامعه آماری شامل 86 نفر از متخصصّان و صاحبنظران در حوزه قرائت و موسیقی در سطح کشوری و بین المللی با ابزار پرسشنامه محقّق ساخته انجام یافته است. در این راستا نمونه های عملی از ترکیب نغمات موسیقی با ایه ای شاخص , بعنوان نمونه ای کاربردی در متن اصلی مقاله لحاظ و ماحصل تلفیقی هر مقام از نظر ارتباط مفهومی با ساختار نغمات اجراء شده تشریح گردیده است. یافته های تحقیق نشان می دهد متغیّرهای اصلی تحقیق یعنی تاثیر متقابل نغمات موسیقی در قرائت و تغییر درک مفهومی آیات با درصد بالای متوسّط ارتباط دارند. نتیجه حاصله از تحقیق ؛ اثبات این مدعاست که نغمات موسیقی در تغییر درک مفهومی آیات به هنگام قرائت نقش مستقیم داشته است.
لغات کلیدی : قران ؛ موسیقی ، نغمات ؛ مفاهیم
زهرا قربانی رضوان؛ فاطمه قربانی رضوان؛ فاطمه مصدری
چکیده
این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی (رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. برای نیل به هدف، نخست به ...
بیشتر
این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی (رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. برای نیل به هدف، نخست به تعریف اجمالی از نشانه شناسی پرداخته و پس از ارائه دیدگاه جان فیسک، مضامین عمده نظریه او را، در قالب رمزگان اجتماعی، فنی و ایدئولوژی در بستر صحنه های منتخب سریال ساخته بروس میلر بررسی نمودیم. روش تحقیق این پژوهش، از نوع کیفی-تحلیل نشانه شناسی بوده؛ و ابزار گردآوری اطلاعات شامل فیش برداری از کتاب ها و مقالات است. با توجه به بررسی انجام شده می توان گفت این اثر با استفاده از قوانین نشانه شناسی به ارائه ی عمیق مفهوم زیست و بقا پرداخته؛ فرآیند نشانه شناسی، ظرفیت های معناشناختی درونی آن را به مخاطب می نمایاند؛ همچنین نشانه شناسی بیانگر این واقعیت است که تصاویر پس از رمزگشایی و تفسیر، ما را به نتایج جدیدی سوق می دهد و این امکان را فراهم می کند که از ظواهر صرف واقعیت فراتر رفته و از ورای دیگری به درون مایه بپردازیم.
نسرین محمدپور؛ مسعود تقی آبادی؛ وحید شالچی
چکیده
ین پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوههای برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه اخیر ایران است که با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نطریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است تا به این سوالها پاسخ دهد که چه معانی و تصاویری از زنان مطلقه ...
بیشتر
ین پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوههای برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه اخیر ایران است که با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نطریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است تا به این سوالها پاسخ دهد که چه معانی و تصاویری از زنان مطلقه در این فیلمها برساخته میشود. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 3 فیلم (ناهید، رگ خواب و اینجا بدون من) که در آن به زن مطلقه اشاره شده است برای تحلیل گزینش شد. نتایج حاکی است که طبقه اجتماعی پایین، در معرض قضاوت قرار داشتن، نگاه مغرصانه مردم به زنان مجرد مطلقه، بیتوجهی جامعه و سوء ظنجامعه نسبت به زنان مستقل و مطلقه، بازتولید چرخه خشونت از جانب جامعه، وضعیت، رفتاری، معیشتی، اقتصادی و رفتاری نامطلوب و ناسالم و نمایش بازیابی زنانگی در محیطهایی مثل آشپزخانه از جمله مهمترین رمزگان ایدئولوژیکی است که در این فیلمها معنا یافته است. همچنین پیروی از ایدئولوژی (مردسالاری) چنان کورکورانه است که زنان نیز به عنوان افرادی که تحت انقیاد ان هستند آن را درونی میکنند و خود عامل بازتولید آن میگردند مانند زن صاحبخانه در رگ خواب. همچنین زن به عنوان موجودی محصور در ید اختیارات مرد، چنان در افراد جامعه و مناسبات روزمره مردم، سنت، خانواده و.. ریشهدوانده است که زن مطلقه تبدیل به سوژهای منقاد شدۀ ایدئولوژی میشود و کنش خلاف جهت این ایدئولوژی منجر به بازخواست شدن از جانب افراد مسحور آن ایدئولوژی میشود.
ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ اختر رحیمی
چکیده
همراه با پیشرفت فناوریهای نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفرهروی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامهی رفتار انحرافی طفرهروی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت ...
بیشتر
همراه با پیشرفت فناوریهای نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفرهروی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامهی رفتار انحرافی طفرهروی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح طراز عملکرد بین المللی، ملی، منطقهای و محلی در سراسر کشور بود. دادههای تحقیق از 430 کارمند ستادی که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامهی طفرهروی مجازی جمعآوری گردید. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به دو شیوهی همسانی درونی و ثبات زمانی نشان داد که اعتبار پرسشنامهی طفرهروی مجازی بر اساس آلفای کرونباخ 89/0 و با استفاده از روش بازآزمایی، 88/0 میباشد. بررسیهای مربوط به روایی محتوا، تفکیکی و سازهی پرسشنامهی طفرهروی مجازی(CLQ) مؤید روایی پرسشنامه مذکور بود. همچنین یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی همانند فرم اصلی، سه عامل همبسته ولی مجزای "گشت و گذار بی هدف در اینترنت"، "دریافت و ارسال پست الکترونیکی نامرتبط به کار" و "طفرهروی اینترنتی تعاملی" را آشکار ساخت. نتایج این مطالعه نشان داد که پرسشنامهی طفرهروی مجازی(CLQ) ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش و غربالگری میزان طفرهروی مجازی کارکنان ستادی دانشگاه است. در نتیجه پژوهشگران و محققان حوزهی مدیریت سازمانهای آموزشی، مطالعات رفتار سازمانی، فناوریهای نوین و مدیریت منابع انسانی با کارست این ابزار کارآمد در حیطهی پژوهشی؛ قادر به تشخیص وضعیت طفرهروی مجازی کارکنان میشوند.
زهراالسادات سیدزاده؛ حسن خجسته باقرزاده؛ هوشنگ جاوید
چکیده
ایجاد فرصتهای شغلی و بهبود شرایطِ کمی و کیفیِ کار، از جمله دغدغههای مردم و مسئولین کشور است. از جمله مباحثی که در برنامهسازی رادیو کمتر به آن توجه شده است، اهمیتِ موسیقیِ کار، در اینباره است. پژوهشِ حاضر، در پیِ پاسخ بدین پرسش است که چگونه میتوان با تکیه بر موسیقیِ کارِ کردی، از ظرفیتِ رسانهای رادیو، در جهت ارتقای فرهنگِ ...
بیشتر
ایجاد فرصتهای شغلی و بهبود شرایطِ کمی و کیفیِ کار، از جمله دغدغههای مردم و مسئولین کشور است. از جمله مباحثی که در برنامهسازی رادیو کمتر به آن توجه شده است، اهمیتِ موسیقیِ کار، در اینباره است. پژوهشِ حاضر، در پیِ پاسخ بدین پرسش است که چگونه میتوان با تکیه بر موسیقیِ کارِ کردی، از ظرفیتِ رسانهای رادیو، در جهت ارتقای فرهنگِ کار و فعالیت بهره برد؟این پژوهش، بر پایهی آرای آلن پی مریام است که در نظریهی نهگانهی خود، به بررسی تأثیر موسیقی بر کار پرداخته است. در این پژوهش، نگاهی اجمالی به قابلیتهای موسیقی قومی، در بهبودِ فعالیتهای اجتماعی شده و سپس، نقش و جایگاه موسیقی در برنامههای رادیویی بیان میشود. در ادامه، انواع موسیقی کارِ کردی، در استانهای کردستان، کرمانشاه و ایلام، تبیین و ظرفیتهای موسیقی کار این نواحی برای ترویج فرهنگ کار و فعالیت، در برنامههای رادیویی ارزیابی میشود.روش این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار یافته و مطالعه اسنادی است. به همین منظور، با صاحبنظران حوزه موسیقیِ قومیِ استانهای کردنشین و تهیهکنندگان رادیو مصاحبه صورت گرفته است. براساس نتایج مطالعه، به نظر میرسد پیوند مناسبی میان موسیقی کار مناطق کردنشین و برنامههای رادیویی به وجود نیامده است و از ظرفیتِ موسیقی کار، تنها به صورت محدود، در شبکههای رادیویی استانها استفاده شده است. برای تقویت این پیوند، علاوه بر تبیین سیاستگذاریهای مربوطه در سطح کلان، نیاز به تهیهکنندگانی آشنا به موسیقی، به ویژه موسیقی قومی کردی است تا با همکاریِ کارشناسان موسیقی، ترانههای کار سنتی، متناسب با دوران معاصر، بازسازی شوند و در برنامههای رادیویی استفاده شوند.
حسین عظیمی؛ ایلیا منزوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائهی الگوی توسعهی منابع انسانی در بخش خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عوامل کلیدی موفقیت انجام شده است. از لحاظ رویکرد پژوهش، روش آمیختهی اکتشافی بکار برده شده است. در مرحلهی اول این پژوهش از روش فراترکیب استفاده شد که از جمله روشهای کیفی به شمار میرود. در مرحلهی دوم برای بررسی و اعتباریابی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائهی الگوی توسعهی منابع انسانی در بخش خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عوامل کلیدی موفقیت انجام شده است. از لحاظ رویکرد پژوهش، روش آمیختهی اکتشافی بکار برده شده است. در مرحلهی اول این پژوهش از روش فراترکیب استفاده شد که از جمله روشهای کیفی به شمار میرود. در مرحلهی دوم برای بررسی و اعتباریابی عوامل شناسایی شده و تهیه الگوی نهایی پژوهش، از روش پیمایشی یعنی نظرسنجی از خبرگان در قالب تشکیل گروههای کانونی و استفاده از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری اول پژوهش کلیه اسناد مکتوب مربوط به مدیریت منابع انسانی شامل 40 مقاله و اثر بر مبنای معیارهای معتبر از بین 175 مقاله و اثر انتخاب و تحلیل شد. جامعهی آماری دوم شامل خبرگان حوزهی مدیریت منابع انسانی بودند که در نهایت 30 نفر تعیین شدند و به دلیل شرایط و محدودیتهای پاندمی کرونا، به صورت از راه دور نسبت به ارائهی نظرات و پیشنهادات اقدام نمودند. با کاربرد مراحل هفتگانه فراترکیب، الگوی مفهومی در شش لایهی مفهومی، مقولهای و کدها به دست امد. در هر یک از لایهها مفاهیم و موضوعاتی گنجانده شد که در نهایت 29 مقوله شناسایی شد. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل کلیدی موفقیت در بُعد همسوسازی راهبردی شامل مشخصههای مدیریتی و سیاستگذاری، در بُعد پیشنیازهای توسعه شامل ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی و بُعد ابزارهای توسعه شامل فناوری اطلاعات و فرآیندهای سازمانی میباشد.
اسماعیل افقهی
چکیده
بازیهای دیجیتالی، با تبدیل شدن به یک صنعت فرهنگی و نیز برخورداری از امکان انتقال پیام و مفهوم و کارکرد تربیتی، نیازمند توجه جدیتر در عرصه سیاستگذاری است. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر و کشف چالشهای مرتبط با سیاستهای مصرف بازیهای دیجیتالی در کشور به منظور مواجهه مناسب با مصرف در این صنعت است. برای انجام این پژوهش از روش ...
بیشتر
بازیهای دیجیتالی، با تبدیل شدن به یک صنعت فرهنگی و نیز برخورداری از امکان انتقال پیام و مفهوم و کارکرد تربیتی، نیازمند توجه جدیتر در عرصه سیاستگذاری است. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر و کشف چالشهای مرتبط با سیاستهای مصرف بازیهای دیجیتالی در کشور به منظور مواجهه مناسب با مصرف در این صنعت است. برای انجام این پژوهش از روش کیفی استفاده شد. نحوه انجام پژوهش بدین صورت بود که پس از انجام مصاحبه عمیق با چهارده نفر از خبرگان، برای تحلیل دادهها از تحلیل مضمون رویکرد شبکه مضامین بهره بردیم. با تحلیل دادهها، نوع و نحوه سیاستگذاری، نحوه دسترسی بازیکن، تدوین قوانین مالکیت معنوی و ضمانت اجرایی آن و حفظ حقوق کاربران بهعنوان مؤلفهها؛ عدم کفایت سیاستگذاری موجود، کیفیت محصولات خارجی، تک صدایی محصولات متاورس و فقدان متولی نهایی و مرجع در حوزه نظارت بر مصرف بهعنوان چالشها؛ و سواد بازیهای دیجیتال، بهرهبرداری علمی از این صنعت و سیاستگذاری یکپارچهتر بهعنوان راهکارها در امر سیاستگذاری مصرف بازیهای دیجیتال شناسایی شدند.
محمد صادق نصراللهی؛ متین حیدری
چکیده
یکی از مهمترین رهیافتهای علمی نظریههای رسانههای نوین، «همگرایی» است. رهیافتهایی که تلاش میکند ضمن تمایزبخشی اینترنت و فضای مجازی از رسانههای جمعی دیگر، چشمانداز پیش روی آن را پیشبینی کند. در این میان، یکی از پدیدههای نوین و جدید فضای مجازی، رسانة اجتماعی «توییچ» در حوزة تخصصی بازی است. رسانهای که علارغم ...
بیشتر
یکی از مهمترین رهیافتهای علمی نظریههای رسانههای نوین، «همگرایی» است. رهیافتهایی که تلاش میکند ضمن تمایزبخشی اینترنت و فضای مجازی از رسانههای جمعی دیگر، چشمانداز پیش روی آن را پیشبینی کند. در این میان، یکی از پدیدههای نوین و جدید فضای مجازی، رسانة اجتماعی «توییچ» در حوزة تخصصی بازی است. رسانهای که علارغم خاص بودن آن، ضریب نفوذ بالایی دارد و حائز رتبه ۳۲ جهانی در میان تارنماهای اینترنتی است. مسئله این مقاله آنست که از منظر علم ارتباطات و مبتنی بر رهیافت نظری «همگرایی ارتباطی جامع مجازی»، توییچ از چه چارچوب تحلیلیای برخوردار است و دارای چه ابعاد و مؤلفههایی میباشد؟
این مقاله با استفاده از روش »تحلیل محتوای کیفی جهتدار» نشان میدهد که رسانه اجتماعی توییچ یکی از پیشتازان عرصة همگرایی در فضای مجازی است و این ویژگی در حداعلای خویش در این سامانه تحقق یافته است. همگرایی در عمل ارتباط (ایفای نقش همزمان ارتباطگری و ارتباطگیری)، همگرایی در پیام ارتباط (ارسال همزمان متن، صدا، عکس و فیلم)، همگرایی در رسانه (ترکیب بازی با سینما، تلویزیون و شبکه اجتماعی)، همگرایی در کارکرد ارتباط (جنبة آموزشی، سرگرمی، اطلاعرسانی، هویتبخشی، اقتصادی و بسیجکنندگی) و همگرایی در سطوح ارتباط (از درونیترین تا عمومیترین ارتباط) و در نهایت همگرایی در زیرساخت (میان ارتباطات راه دور، رایانه و رسانه) از مصادیق همگرایی است که به شکلی عمیق و جامع در توییچ قابل رؤیت و رصد است و موجب جذابیت روزافزون آن شده است.
سیدشهاب سید محسنی؛ محمد دادگران؛ حسینعلی افخمی
چکیده
هدف: روابط عمومی ها و رسانه ها برای تحقق وظایف ومسئولیت ها، نیازمند به ارتباط، تعامل وهمکاری موثر بایکدیگر هستند، ولی آنچه دراین فرایند ارتباطی دربسیاری ازموارد مشاهده می شود، وجود چالش های مختلف ارتباطی است، این پژوهش با هدف شناخت این چالش ها وارائه راهکارهایی برای بهبود وتوسعه ارتباطات وتعاملات بین روابط عمومی هاو رسانه ها انجام ...
بیشتر
هدف: روابط عمومی ها و رسانه ها برای تحقق وظایف ومسئولیت ها، نیازمند به ارتباط، تعامل وهمکاری موثر بایکدیگر هستند، ولی آنچه دراین فرایند ارتباطی دربسیاری ازموارد مشاهده می شود، وجود چالش های مختلف ارتباطی است، این پژوهش با هدف شناخت این چالش ها وارائه راهکارهایی برای بهبود وتوسعه ارتباطات وتعاملات بین روابط عمومی هاو رسانه ها انجام شده است.
روش: این تحقیق از دو روش (کیفی وکمی) یکی مصاحبه عمیق با اساتید وصاحب نظران روابط عمومی ورسانه ودیگری با استفاده ازروش کیو و ابزار پرسشنامه دیدگاه مدیران وکارشناسان روابط عمومی وسردبیران وخبرنگاران روزنامه های سراسری اخذشده است.
یافته ها نشان داد: عواملی نظیر نبود رویکرد ارتباطی حرفه ای، نگرش سیاسی وجناحی، تبعیض گرایی، عدم اخلاق گرایی واعتماد متقابل و....از جمله مهمترین عوامل بروز چالش ارتباطی بین روابط عمومی ها ورسانه ها بوده است. همچنین درروش کیو، تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد، ازمیان 4عامل تاثیر گذار بر ایجاد چالش های ارتباطی بین روابط عمومی ها ورسانه ها، عامل عملکردی با 64/ 0بیشترین وعامل شناختی با 407/ 0کمترین تاثیر را در رابطه با بروز این چالش ها داشته اند.
نتیجه گیری: متولیان و سیاستگذاران حوزه روابط عمومی ورسانه، می توانند با اتکا به نتایج این نسبت به برنامه ریزی وساماندهی نحوه مطلوب ارتباط وتعامل علمی وحرفه ای دست اندرکاران این دونهاد ارتباطی اقدام وآیین نامه ها ودستورالعمل هایی را دراین راستا طراحی، ابلاغ وبه مرحله اجرا گذارند.
منادا ناطقی؛ شهرام گیل آبادی
چکیده
ضبط و پخش تئاترهای تلویزیونی در تلویزیون برای سالها صورت نگرفته است. مقاله حاضر با هدف مطالعهی ویژگیهای تئاتر مستند برای طراحی تئاتر تلویزیونی انجام شده است. در این مقاله با بهرهگیری از ویژگیهای تئاتر مستند در تئاتر تلویزیونی، به ترکیب جدیدی دست پیدا خواهیم کرد که در برخی از تلویزیونهای دنیا از این ترکیب به اشکال گوناگون ...
بیشتر
ضبط و پخش تئاترهای تلویزیونی در تلویزیون برای سالها صورت نگرفته است. مقاله حاضر با هدف مطالعهی ویژگیهای تئاتر مستند برای طراحی تئاتر تلویزیونی انجام شده است. در این مقاله با بهرهگیری از ویژگیهای تئاتر مستند در تئاتر تلویزیونی، به ترکیب جدیدی دست پیدا خواهیم کرد که در برخی از تلویزیونهای دنیا از این ترکیب به اشکال گوناگون بهره گرفته میشود؛ استفاده از تئاتر مستند و موضوعات مستند در تلویزیون، پیوندی ایجاد میکند بین علاقهمندان به تئاتر و مردم عام که تاثیرپذیری بسیاری از تلویزیون دارند. روش تحقیق مقاله با استفاده از دادههای ذهنی و گردآوری اطلاعات از منابع مختلف کتابخانهای و بصری، و ترکیب آنها با شیوهی تحلیل معنایی صورت گرفته است. برای بررسی و استفاده از ویژگیهای تئاتر مستند در این پژوهش ابتدا مطالعات پیشین در مورد تئاتر تلویزیونی و تئاتر مستند هر کدام جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و ویژگیها و تفاوتهای هر دو، در زمینههای مختلف بررسی شده است. برای طراحی یک تئاتر مستند تلویزیونی به شناختِ عناصر تئاترهای تلویزیونی و ویژگیهای تئاتر مستند نیاز است. همچنین مصاحبه با افراد و شاهدین اتفاق، جمعآوری اسناد، تصاویر و صداهای واقعی و تکیه بر آشکارسازی زوایای پنهان هر رویداد از مهمترین بخشهای تئاتر مستند تلویزیونی محسوب میشوند.
طبق یافتههای تحقیق، در بخش نتیجهگیری و پیشنهادات، ترکیب تئاتر مستند تلویزیونی میتواند در رسانه تلویزیون، با خلق دوباره موضوعات و رویدادهای اجتماعی که دغدغهی روزمرهی مخاطبین هستند، واقعیت را با خلاقیتها و امکانات تلویزیونی منعکس کند و در جذب مخاطب، آموزش و آگاهی بخشی به آنان نقش بسزایی داشته باشد.
سید علی حسینی؛ نیما مشیری لنگرودی
چکیده
با رشد آگاهی گردشگران، بازاریابی مقاصد شکل پیچیده ای به خود گرفته است و بازاریابان برای جذب گردشگران اقدام به استفاده از روش های جدیدی کردهاند، که یکی از این روش ها کمک گرفتن از رسانه ها از جمله فیلم و سریال است. در مقاله حاضر با استفاده از روش آمیخته، ابتدا انگیزش جهانی ایجاد شده از طریق فیلم برسی شد و ابعاد گردشگری القایی فیلم مورد ...
بیشتر
با رشد آگاهی گردشگران، بازاریابی مقاصد شکل پیچیده ای به خود گرفته است و بازاریابان برای جذب گردشگران اقدام به استفاده از روش های جدیدی کردهاند، که یکی از این روش ها کمک گرفتن از رسانه ها از جمله فیلم و سریال است. در مقاله حاضر با استفاده از روش آمیخته، ابتدا انگیزش جهانی ایجاد شده از طریق فیلم برسی شد و ابعاد گردشگری القایی فیلم مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور درک شناخت ایجاد شده از مقاصد از طریق فیلم و به تبع آن شکل گیری انگیزه سفر به مناطق مورد نظر، سریال نون خ مورد واکاوی قرار گرفت. بدین منظور و با توجه به محدودیت های پاندمی کرونا از پرسشنامه آنلاین استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات با روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SmartPLS، انجام شده است. یافته های تحقیق نشان داد که محتوای فیلم با ایجاد شناخت از مقاصد گردشگری می تواند در ایجاد انگیزه سفر ایرانیان و ایجاد جریان های گردشگری نقش کلیدی داشته باشد. همچنین شناخت ایجاد شده به نوعی نوستالژی مجازی ایجاد کرده و منجر به ایجاد انگیزه در تماشگر خواهد شد. یافته های این پژوهش می تواند به بازاریابان و برنامه ریزان گردشگری اطمینان دهد که با سرمایه گذاری بر فیلم ها در جهت تبلیغات می توانند انگیزه مردم را جهت دیدار از مقصد مورد نظر رشد دهند. همچنین یافته های تحقیق تاکید می کند که با ایجاد و حفظ عناصر مرتبط با فیلم به کمک نوستالژی مجازی می توان در مقصد گردشگران را جذب کرد.