تحلیل نقش الحان و نغمه‌های موسیقی در تغییر مفهومی آیات قران کریم

حسن سلطانپناه؛ محمد هادی امین ناجی؛ محمد سعید فیاض

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اسفند 1400

https://doi.org/10.22085/jiscm.2022.284136.1211

چکیده
  بررسی نغمات موسیقی در تغییر و درک مفهومی آیات قران به هنگام تلاوت و لزوم بکارگیری ‏اصول فنّی موسیقی موضوع مهمّی است که در محافل و مجامع قرانی مغفول واقع شده ولی ‏دارای اهمیّت بسیار زیادی است. با عنایت به این موضوع این مقاله قصد دارد تاثیر قرائت ‏نغمات موسیقی در القای مفاهیم و درک مفهومی متفاوت از آیات قران را بررسی نماید. بدین ...  بیشتر

بررسی نشانه شناسانه ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس نظریه جان فیسک

زهرا قربانی رضوان؛ فاطمه قربانی رضوان؛ فاطمه مصدری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اسفند 1400

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.297121.1244

چکیده
  این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی (رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. برای نیل به هدف، نخست به ...  بیشتر

بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه 90 ‌ایران

نسرین محمدپور؛ مسعود تقی آبادی؛ وحید شالچی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.323160.1328

چکیده
  ین پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوه‌های برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه‌ اخیر ایران است که با بهره‌گیری از روش نشانه‌شناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نطریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است تا به این سوال‌ها پاسخ دهد که چه معانی و تصاویری از زنان مطلقه ...  بیشتر

هنجاریابی پرسشنامه‌ی‌ طفره‌روی مجازی (CLQ) در میان کارکنان دانشگاهی

ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ اختر رحیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.319948.1315

چکیده
  همراه با پیشرفت فناوری‌های نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفره‌روی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامه‌ی رفتار انحرافی طفره‌روی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاه‌های جامع وابسته به وزارت ...  بیشتر

ارائه‌ی الگوی توسعه منابع انسانی در بخش خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عوامل کلیدی موفقیت

حسین عظیمی؛ ایلیا منزوی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.328791.1350

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه‌ی الگوی توسعه‌ی منابع انسانی در بخش خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عوامل کلیدی موفقیت انجام شده است. از لحاظ رویکرد پژوهش، روش آمیخته‌ی اکتشافی بکار برده شده است. در مرحله‌ی اول این پژوهش از روش فراترکیب استفاده شد که از جمله روش‌های کیفی به شمار می‌رود. در مرحله‌ی دوم برای بررسی و اعتباریابی ...  بیشتر

بررسی سیاست‌گذاری مصرف بازی‌های دیجیتالی در ایران

اسماعیل افقهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 اسفند 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.357525.1421

چکیده
  بازی‌های دیجیتالی، با تبدیل شدن به یک صنعت فرهنگی و نیز برخورداری از امکان انتقال پیام و مفهوم و کارکرد تربیتی، نیازمند توجه جدی‌تر در عرصه سیاست‌گذاری است. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر و کشف چالش‌های مرتبط با سیاست‌های مصرف بازی‌های دیجیتالی در کشور به منظور مواجهه مناسب با مصرف در این صنعت است. برای انجام این پژوهش از روش ...  بیشتر

تحلیل ارتباطی رسانه اجتماعی بازی «توییچ» مبتنی بر رهیافت نظری همگرایی ارتباطی جامع مجازی

محمد صادق نصراللهی؛ متین حیدری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.369106.1452

چکیده
  یکی از مهم‌ترین رهیافت‌های علمی نظریه‌های رسانه‌های نوین، «همگرایی» است. رهیافت‌هایی که تلاش می‌کند ضمن تمایز‌بخشی اینترنت و فضای مجازی از رسانه‌های جمعی دیگر، چشم‌انداز پیش روی آن را پیش‌بینی کند. در این میان، یکی از پدیده‌های نوین و جدید فضای مجازی، رسانة اجتماعی «توییچ» در حوزة‌ تخصصی بازی است. رسانه‌ای که علارغم ...  بیشتر

بررسی وآسیب شناسی وضعیت ارتباطی وتعاملی روابط عمومی ها و رسانه ها

سیدشهاب سید محسنی؛ محمد دادگران؛ حسینعلی افخمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.356091.1417

چکیده
  هدف: روابط عمومی ها و رسانه ها برای تحقق وظایف ومسئولیت ها، نیازمند به ارتباط، تعامل وهمکاری موثر بایکدیگر هستند، ولی آنچه دراین فرایند ارتباطی دربسیاری ازموارد مشاهده می شود، وجود چالش های مختلف ارتباطی است، این پژوهش با هدف شناخت این چالش ها وارائه راهکارهایی برای بهبود وتوسعه ارتباطات وتعاملات بین روابط عمومی هاو رسانه ها انجام ...  بیشتر

نقش گردشگری القایی فیلم در ایجاد انگیزه سفر

سید علی حسینی؛ نیما مشیری لنگرودی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 اردیبهشت 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.306625.1267

چکیده
  با رشد آگاهی گردشگران، بازاریابی مقاصد شکل پیچیده ای به خود گرفته است و بازاریابان برای جذب گردشگران اقدام به استفاده از روش های جدیدی کرده‌اند، که یکی از این روش ها کمک گرفتن از رسانه ها از جمله فیلم و سریال است. در مقاله حاضر با استفاده از روش آمیخته، ابتدا انگیزش جهانی ایجاد شده از طریق فیلم برسی شد و ابعاد گردشگری القایی فیلم مورد ...  بیشتر

بازنمایی مادر در سریالهای پُربینندة بعد از انقلاب؛ تحلیل نشانه شناختی سریال های «پائیز صحرا»، «پدر سالار»، «متهم گریخت» و «دلنوازان»

فرزانه حسام؛ احتشام رشیدی؛ ابوالفضل دانایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.392415.1500

چکیده
  مادرانگی نقشی نمادین، عینی، مختص، انتسابی و اسطوره ایِ زنان است که هم زندگی شخصی و اجتماعی آنها را تحت سیطرۀ خود قرار می دهد و هم هویّت جنسیّتی را برمی سازد و رسانه ای چون تلویزیون می تواند، از طریق برنامه های مختلف از جمله سریال ها به بازنمایی این نقش بپردازد. اینکه تلویزیون در سریال های پربیننده چهل سال اول انقلاب اسلامی چه تصویری ...  بیشتر

نوع شناسی شخصیت برند در شبکه های تلویزیون ایران و فارسی زبان ماهواره

محمد رضا پریزاد؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ مهرداد صادقی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 تیر 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.335761.1371

چکیده
  ارزیابی شخصیت برند در در شبکه های تلویزیونی ناشی از اهداف رسانه، کارکردهای آن و ماهیت متفاوت عملکردی رسانه به ویژه شبکه های تلویزیونی است. مقالة حاضر، به دنبال نوع شناسی شخصیت برند در شبکه های تلویزیونی ایران و فارسی زبان ماهواره ای بر مبنای روش تحلیل مضمون با استفاده از روش استرینگ بود. محققین به دنبال آن هستند که مفاهیم و سازه هایی ...  بیشتر

صنایع فرهنگی؛ پشتیبان و پیشران گفتمان انقلاب اسلامی

سیدمحمدصادق مرکبی؛ سعید دهقان نیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 مرداد 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.384924.1489

چکیده
  امروز صنایع فرهنگی از جمله مهمترین صنایع پیشران و خلاق در جهان هستند. صنایعی که نقش ارزشمندی در انتقال معانی و مفاهیم فرهنگی جوامع معاصر دارند. در این پژوهش سعی بر آن بوده است که تأثیر و دست‌آورد موردانتظار صنایع فرهنگی در پشتیبانی و پیشرانی نظام جمهوری اسلامی ایران در تعاطی با ارزش‌های اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی، با بهره‌گیری ...  بیشتر

تحلیل مضمون و شناسایی چالش‌ها و راهبردهای توسعه بازی‌های دیجیتال بومی

داریوش محمدی زنجیرانی؛ الهام محسنی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.328715.1349

چکیده
  امروزه بازی‌های دیجیتال به صنعتی فراگیر، ثروت آفرین و فرهنگ محور تبدیل شده و توانسته با بهره‌گیری از عناصر فنی و هنری، روانشناسی و جامعه‌شناسی، به عنوان یک رسانه صنعت/ هنر و در حقیقت هنر هشتم، جایگاه خود را تثبیت کند. صنعت بازی‌های دیجیتال در مقام یک صنعت فرهنگی و خلاق، تاثیر بسزایی نیز در اقتصاد، فرهنگ و آموزش داشته است. این مطالعه، ...  بیشتر

درک و تصور دختران از حضور در فضای مجازی

محبوبه موسیوند؛ مریم برهمن؛ فائزه ساکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.401265.1525

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مطالعه درک و تصور دختران از حضور در فضای مجازی با رویکردی کیفی (مطالعه موردی) انجام شده است. روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند می باشد، بدین صورت که با 15 نفر از دختران مجرد دانشجو که از فضای مجازی، اینترنت و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمده است و فرآیند اخذ مصاحبه هم تا زمانیکه به ...  بیشتر

دروازه بانی اخبار خارجی بخش خبری 21 شبکه اول سیما بر مبنای مدل گالتونگ و روژ

مریم نیکی نژاد؛ علی اکبر رزمجو؛ ابراهیم فتحی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.377300.1468

چکیده
  داشتن شیوه‌های خاص دروازه‌بانی مبتنی بر روش‌های علمی به اندازه راه‌ اندازی یک رسانه و حتی وقوع رویدادها اهمیت دارد. از این باب که مدل گالتونگ و روژ از جمله مدل‌های علمی پذیرفته شده برای فرآیند انتخاب اخبار خارجی می‌باشد، این پژوهش با هدف کلی «مطالعه و بررسی دروازه‌بانی اخبار خارجی سازمان صدا‌و‌سیما بر مبنای مدل دروازه‌بانی ...  بیشتر

واکاوی عوامل موثر بر اشتراک تجربه مشتری در اجتماع های آنلاین برند

محمد غفاری؛ اسماعیل کردی؛ امیررضا کنجکاو منفرد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.353557.1411

چکیده
  تحولات بازارهای جهانی شرکت‌ها را ناگزیر به روی آوردن به‌سوی جوامع برند آنلاین کرده است؛ محیطی که مصرف‌کنندگان در تبادل، اشتراک‌گذاری و بحث در خصوص افکار خود بسیار مشتاق و باانگیزه عمل می‌کنند. درنتیجه تقویت جامعه برند آنلاین یکی از مؤثرترین روش‌هایی است که می‌توان از اثربخشی طرح‌های بازاریابی اطمینان حاصل کرد. به همین جهت در ...  بیشتر

درک تأثیر لوگوهای وب‌سایت به‌عنوان شخصیت‌های سخنگو متحرک بر تبلیغات رسانه‌ای: دیدگاهی از رابطه تعامل فرا اجتماعی

یزدان شیرمحمدی؛ گلبرگ رخسارپور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.381177.1485

چکیده
  در دنیای پر رقابت فروش کالا و خدمات، بسیاری از موسسات بازرگانی به دنبال شیوه‌های بدیع تبلیغات هستندو از آنجایی که امروزه یکی از راه‌های موثر شناسایی برند، طراحی یک وب سایت خوب برای کسب و کارها است، باید به دنبال روشهایی برای افزایش شمار بازدیدکنندگان وب سایت و جذابیت بیشتر تبلیغات بود. استفاده از شخصیت های سخنگوی متحرک برند(BASC )یکی ...  بیشتر

تحلیل مقایسه ای جدول پخش شبکه‌های سیمای جمهـوری اسـلامی ایـران در فـصل پـاییـز سـال 1399

حسن خجسته باقرزاده؛ مهدی مینایی؛ رضا پورحسین؛ سید مهدی شریفی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.398389.1512

چکیده
  این مقاله با هدف مقایسه و تحلیل جدول پخش شبکه‌های تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. به همین منظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و با روش نمونه‌گیری سیستماتیک، هفده روز از جدول پخش چهار شبکه یک، دو، سه و چهار سیما انتخاب در بازه پاییز 1399 مورد تحلیل قرار گرفتند و در نهایت یافته ها با اطلاعات به دست آمده از مصاحبه‌ها ...  بیشتر

نقش ابعاد فرهنگ در تحقق اقتصاد مقاومتی با تاکید بر رسانه ملی

علی جعفری؛ حسن رحیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.398375.1513

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش ابعاد فرهنگ در تحقق اقتصاد مقاومتی با تاکید بر رسانه ملی می باشد. از لحاظ هدف، تحقیق حاضر از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی می‌باشد و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق مورد نظر پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی شهروندان بالای 18 سال شهر تهران در سال 1401 تشکیل می دهند. برای تعیین ...  بیشتر

مطالعه ظرفیت رسانه های نوین در برنامه های گفتگومحور رادیویی

فاطمه قربانی رضوان؛ محمد اخگری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.393725.1503

چکیده
  امروزه با ظهور رسانه‌های نوین رسانه رادیو در جایگاه قدیمی‌ترین رسانه برای جذب بیشتر مخاطبان نیازمند حرکت به سمت استفاده از این ظرفیت‌ها می‌باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی شناخت ظرفیت رسانه‌های نوین و تبیین این ظرفیت‌ها در طراحی فرمت‌های جدید برای ایجاد تعامل دوسویه در برنامه‌های گفتگومحور رادیویی است. این پژوهش با روش کتابخانه‌ای ...  بیشتر

بررسی اثرات فناورهای ارتباطی و رسانه ای دیجیتالی بر مشارکت سیاسی جوامع روستایی با تاکید بر پیام‌رسان‌های داخلی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان ملکان)

احمد حجاریان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.399014.1517

چکیده
  مفهوم مشارکت سیاسی دربرگیرنده گروهی از راهبرد‌ها، مفاهیم، اندیشه‌ها و سازمان‌های نوینی است که تأمین‌کننده نیازهای اجتماعی است. از طرفی شبکه های اجتماعی در ارتقا و یا کاهش شاخص های آن نقش بسیار موثر دارند زیرا میزان تأثیر شبکه های اجتماعی بر فضاهای روستایی، تصویر متفاوت و متنوعی را ارئه می‌دهد که تحقیق حاضر سعی داشت جنبه مشارکت ...  بیشتر

نگاشت نهادی حکمرانی رسانه‌های صوتی و تصویری برخط در ایران

محمد گاپله؛ حسن خجسته باقرزاده؛ محمدرضا رسولی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.409297.1546

چکیده
  در اهمیت نگاشت نهادی-کارکردی حوزه رسانه‌ای کشور ایران می‌توان گفت ازجمله مقدمات سیاست‌گذاری آن است که تمامی بازیگران و ارکان تشکیل‌دهنده‌ی این نظام بر اساس کارکردهای حکمرانی، شناسایی‌شده و روابط، جایابی و تعاملات میان آن‌ها موردبررسی و تحلیل قرار گیرد. لذا هدف اصلی این پژوهش نگاشت نهادهای فعال در کارکردهای حکمرانی رسانه‌های ...  بیشتر