تحلیل موانع تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تلویزیونی (موردمطالعه: شبکۀ استانی همدان)

علی اصغری صارم؛ مهدی بهادریان

دوره 6، شماره 19 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.333975.1363

چکیده
  ارائۀ راهکارهایی برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تلویزیونی درراستای تحقق شعار مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» هدف این پژوهش است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، آمیخته است. در گام نخست و در بخش کیفی، با استفاده از مصاحبه‌ها، موانع تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری ...  بیشتر

بررسی تجربۀ سالمندان در رسانه‌های اجتماعی با رویکرد تحلیل مضمون

لیلا علوی؛ فاطمه رهنما

دوره 6، شماره 19 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.328247.1348

چکیده
  رشد سریع جمعیت سالمند در جهان، اهمیت مطالعات سالمندی را دوچندان کرده است. همچنین، ارتباط رسانه‌های اجتماعی آنلاین و زندگی روزمرۀ گروه‌های مختلف شهروندان، موضوعی است که موردتوجه محققان قرار گرفته است. مطالعۀ عمیق تجربیات سالمندان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین و معانی و احساسات حاصل از استفاده از این شبکه‌ها، هدف این پژوهش ...  بیشتر

بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه 90 ‌ایران

نسرین محمدپور؛ مسعود تقی آبادی؛ وحید شالچی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.323160.1328

چکیده
  ین پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوه‌های برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه‌ اخیر ایران است که با بهره‌گیری از روش نشانه‌شناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نطریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است تا به این سوال‌ها پاسخ دهد که چه معانی و تصاویری از زنان مطلقه ...  بیشتر

کارکردهای ارتباط غیرکلامی در فرایندهای یک‌سویۀ ارتباط رسانه‌ای (مورد مطالعه: بخش خبری 21 سیمای جمهوری اسلامی)

مسعود جلیلوند خسروی؛ سید محسن بنی هاشمی؛ محمدحسین ساعی

دوره 6، شماره 19 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.299320.1252

چکیده
  در میان فرایندهای ارتباطی، علم ارتباطات، جایگاه مهمی را برای ارتباطات غیرکلامی قائل است. این جایگاه در ارتباط‏های یک‌سویه اهمیت پیدا می‌کند، مانند برخی از بخش‌های خبری که در آنها، امکان دریافت بازخورد از مخاطب و اصلاح حرکات فرستنده در لحظۀ انتقال پیام فراهم نیست. در این پژوهش، با هدف بررسی شش کارکرد شناخته‌شده برای ارتباط غیرکلامی ...  بیشتر

هنجاریابی پرسشنامه‌ی‌ طفره‌روی مجازی (CLQ) در میان کارکنان دانشگاهی

ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ اختر رحیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.319948.1315

چکیده
  همراه با پیشرفت فناوری‌های نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفره‌روی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامه‌ی رفتار انحرافی طفره‌روی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاه‌های جامع وابسته به وزارت ...  بیشتر

ظرفیت‌‌سنجیِ موسیقی قومی کردی، به منظور ترویج فرهنگ کار و فعالیت در برنامه‌‌های رادیویی

زهراالسادات سیدزاده؛ حسن خجسته باقرزاده؛ هوشنگ جاوید

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 دی 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.320717.1318

چکیده
  ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود شرایطِ کمی و کیفیِ کار، از جمله دغدغه‌های مردم و مسئولین کشور است. از جمله مباحثی که در برنامه‌سازی رادیو کم‌‌تر به آن توجه شده است، اهمیتِ موسیقیِ کار، در این‌باره است. پژوهشِ حاضر، در پیِ پاسخ بدین پرسش است که چگونه می‌توان با تکیه بر موسیقیِ کارِ کردی، از ظرفیتِ رسانه‌ای رادیو، در جهت ارتقای فرهنگِ ...  بیشتر

ارائۀ مدل رسانۀ خبری اعتمادساز در شرایط بحران

سودابه حُسنی دُخت؛ سید محمد زرگر؛ داود نعمتی انارکی؛ احتشام رشیدی

دوره 6، شماره 19 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.354184.1413

چکیده
  یکی از مسائل بنیادین و بسیار مهم در حوزۀ اطلاع‌رسانی رسانه‌های خبری، اعتمادسازی است. رسانه‌های خبری همواره در تلاش هستند تا ضریب اعتماد مخاطبان را نسبت به اخباری که ارائه می‌کنند، افزایش دهند، زیرا ادامۀ فعالیت این رسانه‌ها وابسته به اعتماد و اطمینان مخاطب است. لذا هدف کلی این پژوهش، ارائۀ مدل رسانۀ خبری اعتمادساز در شرایط بحران ...  بیشتر

ارائۀ الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداری‌ کلان‌شهرهای کشور

هادی مقدم‌زاده؛ طاهر روشندل اربطانی؛ سید رضا سید جوادین

دوره 6، شماره 19 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.344724.1394

چکیده
  هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداری‏های کلان‌‌شهرهای کشور است.   این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر گردآوری داده‌‌ها، کیفی است و با رویکرد نظریۀ برخاسته از داده‌‌ها و طرح نوخاستۀ گلیزر انجام شده است. جامعۀ موردبررسی شامل مدیران روابط عمومی، شهرداران و خبرگان دانشگاهی بودند که به روش نمونه‌‌گیری ...  بیشتر

ارائه‌ی الگوی توسعه منابع انسانی در بخش خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عوامل کلیدی موفقیت

حسین عظیمی؛ ایلیا منزوی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.328791.1350

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه‌ی الگوی توسعه‌ی منابع انسانی در بخش خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عوامل کلیدی موفقیت انجام شده است. از لحاظ رویکرد پژوهش، روش آمیخته‌ی اکتشافی بکار برده شده است. در مرحله‌ی اول این پژوهش از روش فراترکیب استفاده شد که از جمله روش‌های کیفی به شمار می‌رود. در مرحله‌ی دوم برای بررسی و اعتباریابی ...  بیشتر

بررسی سیاست‌گذاری مصرف بازی‌های دیجیتالی در ایران

اسماعیل افقهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 اسفند 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.357525.1421

چکیده
  بازی‌های دیجیتالی، با تبدیل شدن به یک صنعت فرهنگی و نیز برخورداری از امکان انتقال پیام و مفهوم و کارکرد تربیتی، نیازمند توجه جدی‌تر در عرصه سیاست‌گذاری است. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر و کشف چالش‌های مرتبط با سیاست‌های مصرف بازی‌های دیجیتالی در کشور به منظور مواجهه مناسب با مصرف در این صنعت است. برای انجام این پژوهش از روش ...  بیشتر

ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی گردشگری مجازی

علیرضا بای؛ علی گرانمایه پور؛ اکبر نصراللهی؛ طهمورث شیری

دوره 6، شماره 19 ، فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.367644.1446

چکیده
  صنعت گردشگری از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. یکی از عوامل بسیار مؤثر در توسعۀ گردشگری، تبلیغ و اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی است، از این رو، شبکه‌های اجتماعی، در فرهنگ‌سازی، آموزش، اطلاع‌رسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی در توسعۀ صنعت گردشگری، نقشی تعیین‌کننده دارند. از آن‌جا که ایران به عنوان کشوری در حال ...  بیشتر

تحلیل ارتباطی رسانه اجتماعی بازی «توییچ» مبتنی بر رهیافت نظری همگرایی ارتباطی جامع مجازی

محمد صادق نصراللهی؛ متین حیدری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.369106.1452

چکیده
  یکی از مهم‌ترین رهیافت‌های علمی نظریه‌های رسانه‌های نوین، «همگرایی» است. رهیافت‌هایی که تلاش می‌کند ضمن تمایز‌بخشی اینترنت و فضای مجازی از رسانه‌های جمعی دیگر، چشم‌انداز پیش روی آن را پیش‌بینی کند. در این میان، یکی از پدیده‌های نوین و جدید فضای مجازی، رسانة اجتماعی «توییچ» در حوزة‌ تخصصی بازی است. رسانه‌ای که علارغم ...  بیشتر

بررسی وآسیب شناسی وضعیت ارتباطی وتعاملی روابط عمومی ها و رسانه ها

سیدشهاب سید محسنی؛ محمد دادگران؛ حسینعلی افخمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.356091.1417

چکیده
  هدف: روابط عمومی ها و رسانه ها برای تحقق وظایف ومسئولیت ها، نیازمند به ارتباط، تعامل وهمکاری موثر بایکدیگر هستند، ولی آنچه دراین فرایند ارتباطی دربسیاری ازموارد مشاهده می شود، وجود چالش های مختلف ارتباطی است، این پژوهش با هدف شناخت این چالش ها وارائه راهکارهایی برای بهبود وتوسعه ارتباطات وتعاملات بین روابط عمومی هاو رسانه ها انجام ...  بیشتر

مطالعه ویژگی های تئاتر مستند برای طراحی تئاتر تلویزیونی

منادا ناطقی؛ شهرام گیل آبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.333175.1361

چکیده
  ضبط و پخش تئاترهای تلویزیونی در تلویزیون برای سال‌ها صورت نگرفته است. مقاله حاضر با هدف مطالعه‌ی ویژگی‌های تئاتر مستند برای طراحی تئاتر تلویزیونی انجام شده است. در این مقاله با بهره‌گیری از ویژگی‌های تئاتر مستند در تئاتر تلویزیونی، به ترکیب جدیدی دست پیدا خواهیم کرد که در برخی از تلویزیون‌های دنیا از این ترکیب به اشکال گوناگون ...  بیشتر

نقش گردشگری القایی فیلم در ایجاد انگیزه سفر

سید علی حسینی؛ نیما مشیری لنگرودی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 اردیبهشت 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.306625.1267

چکیده
  با رشد آگاهی گردشگران، بازاریابی مقاصد شکل پیچیده ای به خود گرفته است و بازاریابان برای جذب گردشگران اقدام به استفاده از روش های جدیدی کرده‌اند، که یکی از این روش ها کمک گرفتن از رسانه ها از جمله فیلم و سریال است. در مقاله حاضر با استفاده از روش آمیخته، ابتدا انگیزش جهانی ایجاد شده از طریق فیلم برسی شد و ابعاد گردشگری القایی فیلم مورد ...  بیشتر