علی مومنی؛ مهری بهار
چکیده
هدف این پژوهش، مطالعۀ تبلیغات تلویزیونی کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) است. سؤال اصلی پژوهش نیز، چگونگی بازنمایی مفهوم فقر در تبلیغات و چگونگی استفاده از فنون تبلیغی برای مشارکت در فعالیت خیریه، در نمونههای مورد مطالعه است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با راهبرد شدت، 4 نمونه از تبلیغات، برای مطالعه انتخاب شدند و با روش ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مطالعۀ تبلیغات تلویزیونی کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) است. سؤال اصلی پژوهش نیز، چگونگی بازنمایی مفهوم فقر در تبلیغات و چگونگی استفاده از فنون تبلیغی برای مشارکت در فعالیت خیریه، در نمونههای مورد مطالعه است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با راهبرد شدت، 4 نمونه از تبلیغات، برای مطالعه انتخاب شدند و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد ارزیابی قرار گرفتند. براساس نتایج بهدستآمده، کمیتۀ امداد برای بازنمایی مفهوم فقر از 6 مؤلفۀ زنان سرپرست محض خانوادۀ تکوالد؛ حوزۀ غذایی، جهتدهندۀ ارتباطات میانفردی؛ میزانسن کهنه؛ ظاهر مستمندانه؛ اشتغال اجباری زنان و کمکهای خیریه بهمثابه کاهشدهندۀ فقر استفاده کرده است. بهعبارتی، کمیتۀ امداد در انتخاب مؤلفههای فقر، مطابق با تعریف معیارها و مفهوم فقر عمل کرده است. از طرف دیگر، از فنونی مانند بهکارگیری ارزشها برای اعتبار بخشیدن به خود، جاذبههای احساسی، جواب مثبت فرضی، راهحل ساده، نمادها، داستانمحور بودن، جاذبۀ اخلاقی و روش غیرمستقیم (نرم) استفادهکرده است. در نمونههای مورد مطالعه، از رویکرد بازنمایی برساختگرا استفاده شده و درصدد برساخت مفهوم فقر و فقرزدایی بودهاند؛ بهنحوی که ساخت کلیشههای همهفهم دربارۀ فقر و امر خیریه میسر میشود. این شیوۀ بازنمایی، فقر اجتماعی را رفع نکرده، بلکه باعث تقویت ساختار طبقاتی موجود در جامعه شده و صرفاً با برانگیختن احساسات مخاطبان به دنبال کمکهای مردمی و موردی به طبقۀ محروم جامعه است.
مریم بهفر؛ مه دخت پورخالقی چترودی؛ احمد ضابطی جهرمی
چکیده
درک مفاهیم ضمنی و کشف ظرایف تدوین فیلم که کمتر به آن پرداخته شده است، هدف اصلی این پژوهش است. از این رو با انتقال یکی از پرکاربردترین عناصر بلاغی (تشبیه) به مطالعات سینمایی به روشنسازی چگونگی عملکرد تدوین تشبیهی در فیلمهای سینمای ایران پرداختهایم. این پژوهش کاربردی با روش توصیفی - تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای ...
بیشتر
درک مفاهیم ضمنی و کشف ظرایف تدوین فیلم که کمتر به آن پرداخته شده است، هدف اصلی این پژوهش است. از این رو با انتقال یکی از پرکاربردترین عناصر بلاغی (تشبیه) به مطالعات سینمایی به روشنسازی چگونگی عملکرد تدوین تشبیهی در فیلمهای سینمای ایران پرداختهایم. این پژوهش کاربردی با روش توصیفی - تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و منابع صوتی- بصری(فیلمها) انجام گرفته است. نمونهگیری به شیوۀ هدفمند انجام شده و چارچوب نظری بر نظریّۀ فرمالیستی آیزنشتاین استوار است. در این پژوهش نخست با بیان تشبیه و تفاوتهای آن با استعاره و جناس، الگوی دقیقی از آن برای بررسی در سینما ارائه و سپس به صورت عینی و عملی نمونههایی از تدوین تشبیهی در سینمای ایران با در نظر داشتن سیر تاریخی و موضوعی بیان شده است. نتایج پژوهش نشان داد نحوۀ ترکیب نماها به شیوۀ تشبیهی تا حدّ زیادی بر کیفیّت زیباییشناسی فیلمها افزوده است. مضامین مختلفی چون تلاش برای بقا، بازیچه بودن قشر ضعیف جامعه، حرص و طمع حیوانی انسان، دید استثمارگرانه به زن، روابط پوشالی و دروغین میان انسانها و... از طریق این تمهید فرمال در فیلمها خلق شده است. کاربرد بیشتر قطع ساده در مقایسه با ترفندهایی چون دیزالو و فید و انتخاب مشبهبههایی که جزوی از بافت و زمینۀ داستان بوده، بیان واقعگرایانه و سادهتری از فرم تدوین تشبیهی را شکل داده است. در نظر داشتن روند تاریخی با نمونههایی از دهۀ 40 تا 80 نیز به خوبی آشکار کرد با گذشت زمان پیچیدگی و ظرافت بیشتری در عرصۀ کاربرد تدوین تشبیهی رخ داده است.
ابوالفضل حسنیان؛ عباس قارونی؛ فرشاد آذرنیا
چکیده
روایتگری صوتی، بیان روایت با استفاده از نشانههای غیر زبانی اصوات بوده و عنصری است که به نمایش رادیویی، جان میبخشد. هدف این پژوهش، درک چیستی روایتگری صوتی و چگونگی کاربرد آن در نمایش رادیویی است. روایتگری صوتی، بهدلیل نزدیکی بیشتر به فرمِ بیانگر، از جهتی، موجب ارتقای سطح هنری آثار نمایشی و از جهت دیگر، موجب جهانیتر شدن آن میشود. ...
بیشتر
روایتگری صوتی، بیان روایت با استفاده از نشانههای غیر زبانی اصوات بوده و عنصری است که به نمایش رادیویی، جان میبخشد. هدف این پژوهش، درک چیستی روایتگری صوتی و چگونگی کاربرد آن در نمایش رادیویی است. روایتگری صوتی، بهدلیل نزدیکی بیشتر به فرمِ بیانگر، از جهتی، موجب ارتقای سطح هنری آثار نمایشی و از جهت دیگر، موجب جهانیتر شدن آن میشود. در پژوهش حاضر، به روش نشانهشناسی و با بهرهگیری از الگوی سفر قهرمان کریستوفر وگلر، پنج قطعۀ نمایشی «زندگی... و دیگر هیچ»، «فردای زمین»، «افسانۀ ایرج»، «آکوا آلتا» و «مرثیه»، تحلیل شدهاند. این پژوهش، با دستهبندی رمزگانهای موسیقی، افکت، سکوت، تدوین و حالاتِ ادای کلمات در نمایشهای مذکور، به بررسی دلالت هر دال صوتی و رابطۀ همنشینی دالها پرداخته است. یافتههای تحقیق، حاکی از آن است که سامان دادن یک روایت کامل (بر مبنای الگوی روایی وگلر) بدون استفاده از کلام و تنها با روایتگری صوتی، امکانپذیر است. تدوین صدا در نمایش رادیویی میتواند کارکردهای روایی متعددی از جمله: فلش فوروارد، تغییر وضعیت و گذر زمان، داشته باشد. همچنین، موسیقی میتواند کارکردهایی روایی، نظیر: کنترل ریتم روایت، فضاسازی و شخصیتپردازی داشته باشد. از سکوت، میتوان برای ایجاد تعلیق، کنترل ریتم ماجرا و پیشآمادهسازی در یک نمایش رادیویی بهره برد. حالتهایی که هنگام ادای کلام بروز میکنند نیز، میتوانند برای نمایش تحول شخصیت، پیشبرد ماجرا و تغییر زمان به کار روند. همچنین افکت، کارکردهایی روایی، مانند نمایش کنشها در نمایش رادیویی دارد.
حسن سلطانپناه؛ محمد هادی امین ناجی؛ محمد سعید فیاض
چکیده
بررسی نغمات موسیقی در تغییر و درک مفهومی آیات قران به هنگام تلاوت و لزوم بکارگیری اصول فنّی موسیقی موضوع مهمّی است که در محافل و مجامع قرانی مغفول واقع شده ولی دارای اهمیّت بسیار زیادی است. با عنایت به این موضوع این مقاله قصد دارد تاثیر قرائت نغمات موسیقی در القای مفاهیم و درک مفهومی متفاوت از آیات قران را بررسی نماید. بدین ...
بیشتر
بررسی نغمات موسیقی در تغییر و درک مفهومی آیات قران به هنگام تلاوت و لزوم بکارگیری اصول فنّی موسیقی موضوع مهمّی است که در محافل و مجامع قرانی مغفول واقع شده ولی دارای اهمیّت بسیار زیادی است. با عنایت به این موضوع این مقاله قصد دارد تاثیر قرائت نغمات موسیقی در القای مفاهیم و درک مفهومی متفاوت از آیات قران را بررسی نماید. بدین منظور؛ هر یک از مقامهای موسیقی هشتگانه مرسوم در قرائت و موارد مرتبط با آن بعنوان زیربنای اصلی تلاوت مورد مداقّه قرار گرفت. روش تحقیق مقاله پیمایش است و بصورت نمونه گیری تمام شماری از جامعه آماری شامل 86 نفر از متخصصّان و صاحبنظران در حوزه قرائت و موسیقی در سطح کشوری و بین المللی با ابزار پرسشنامه محقّق ساخته انجام یافته است. در این راستا نمونه های عملی از ترکیب نغمات موسیقی با ایه ای شاخص , بعنوان نمونه ای کاربردی در متن اصلی مقاله لحاظ و ماحصل تلفیقی هر مقام از نظر ارتباط مفهومی با ساختار نغمات اجراء شده تشریح گردیده است. یافته های تحقیق نشان می دهد متغیّرهای اصلی تحقیق یعنی تاثیر متقابل نغمات موسیقی در قرائت و تغییر درک مفهومی آیات با درصد بالای متوسّط ارتباط دارند. نتیجه حاصله از تحقیق ؛ اثبات این مدعاست که نغمات موسیقی در تغییر درک مفهومی آیات به هنگام قرائت نقش مستقیم داشته است.
لغات کلیدی : قران ؛ موسیقی ، نغمات ؛ مفاهیم
زهرا قربانی رضوان؛ فاطمه قربانی رضوان؛ فاطمه مصدری
چکیده
این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی (رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. برای نیل به هدف، نخست به ...
بیشتر
این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی (رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. برای نیل به هدف، نخست به تعریف اجمالی از نشانه شناسی پرداخته و پس از ارائه دیدگاه جان فیسک، مضامین عمده نظریه او را، در قالب رمزگان اجتماعی، فنی و ایدئولوژی در بستر صحنه های منتخب سریال ساخته بروس میلر بررسی نمودیم. روش تحقیق این پژوهش، از نوع کیفی-تحلیل نشانه شناسی بوده؛ و ابزار گردآوری اطلاعات شامل فیش برداری از کتاب ها و مقالات است. با توجه به بررسی انجام شده می توان گفت این اثر با استفاده از قوانین نشانه شناسی به ارائه ی عمیق مفهوم زیست و بقا پرداخته؛ فرآیند نشانه شناسی، ظرفیت های معناشناختی درونی آن را به مخاطب می نمایاند؛ همچنین نشانه شناسی بیانگر این واقعیت است که تصاویر پس از رمزگشایی و تفسیر، ما را به نتایج جدیدی سوق می دهد و این امکان را فراهم می کند که از ظواهر صرف واقعیت فراتر رفته و از ورای دیگری به درون مایه بپردازیم.
نسرین محمدپور؛ مسعود تقی آبادی؛ وحید شالچی
چکیده
ین پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوههای برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه اخیر ایران است که با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نطریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است تا به این سوالها پاسخ دهد که چه معانی و تصاویری از زنان مطلقه ...
بیشتر
ین پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوههای برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه اخیر ایران است که با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نطریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است تا به این سوالها پاسخ دهد که چه معانی و تصاویری از زنان مطلقه در این فیلمها برساخته میشود. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 3 فیلم (ناهید، رگ خواب و اینجا بدون من) که در آن به زن مطلقه اشاره شده است برای تحلیل گزینش شد. نتایج حاکی است که طبقه اجتماعی پایین، در معرض قضاوت قرار داشتن، نگاه مغرصانه مردم به زنان مجرد مطلقه، بیتوجهی جامعه و سوء ظنجامعه نسبت به زنان مستقل و مطلقه، بازتولید چرخه خشونت از جانب جامعه، وضعیت، رفتاری، معیشتی، اقتصادی و رفتاری نامطلوب و ناسالم و نمایش بازیابی زنانگی در محیطهایی مثل آشپزخانه از جمله مهمترین رمزگان ایدئولوژیکی است که در این فیلمها معنا یافته است. همچنین پیروی از ایدئولوژی (مردسالاری) چنان کورکورانه است که زنان نیز به عنوان افرادی که تحت انقیاد ان هستند آن را درونی میکنند و خود عامل بازتولید آن میگردند مانند زن صاحبخانه در رگ خواب. همچنین زن به عنوان موجودی محصور در ید اختیارات مرد، چنان در افراد جامعه و مناسبات روزمره مردم، سنت، خانواده و.. ریشهدوانده است که زن مطلقه تبدیل به سوژهای منقاد شدۀ ایدئولوژی میشود و کنش خلاف جهت این ایدئولوژی منجر به بازخواست شدن از جانب افراد مسحور آن ایدئولوژی میشود.
ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ اختر رحیمی
چکیده
همراه با پیشرفت فناوریهای نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفرهروی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامهی رفتار انحرافی طفرهروی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت ...
بیشتر
همراه با پیشرفت فناوریهای نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفرهروی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامهی رفتار انحرافی طفرهروی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح طراز عملکرد بین المللی، ملی، منطقهای و محلی در سراسر کشور بود. دادههای تحقیق از 430 کارمند ستادی که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامهی طفرهروی مجازی جمعآوری گردید. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به دو شیوهی همسانی درونی و ثبات زمانی نشان داد که اعتبار پرسشنامهی طفرهروی مجازی بر اساس آلفای کرونباخ 89/0 و با استفاده از روش بازآزمایی، 88/0 میباشد. بررسیهای مربوط به روایی محتوا، تفکیکی و سازهی پرسشنامهی طفرهروی مجازی(CLQ) مؤید روایی پرسشنامه مذکور بود. همچنین یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی همانند فرم اصلی، سه عامل همبسته ولی مجزای "گشت و گذار بی هدف در اینترنت"، "دریافت و ارسال پست الکترونیکی نامرتبط به کار" و "طفرهروی اینترنتی تعاملی" را آشکار ساخت. نتایج این مطالعه نشان داد که پرسشنامهی طفرهروی مجازی(CLQ) ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش و غربالگری میزان طفرهروی مجازی کارکنان ستادی دانشگاه است. در نتیجه پژوهشگران و محققان حوزهی مدیریت سازمانهای آموزشی، مطالعات رفتار سازمانی، فناوریهای نوین و مدیریت منابع انسانی با کارست این ابزار کارآمد در حیطهی پژوهشی؛ قادر به تشخیص وضعیت طفرهروی مجازی کارکنان میشوند.
حسین عظیمی؛ ایلیا منزوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائهی الگوی توسعهی منابع انسانی در بخش خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عوامل کلیدی موفقیت انجام شده است. از لحاظ رویکرد پژوهش، روش آمیختهی اکتشافی بکار برده شده است. در مرحلهی اول این پژوهش از روش فراترکیب استفاده شد که از جمله روشهای کیفی به شمار میرود. در مرحلهی دوم برای بررسی و اعتباریابی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائهی الگوی توسعهی منابع انسانی در بخش خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عوامل کلیدی موفقیت انجام شده است. از لحاظ رویکرد پژوهش، روش آمیختهی اکتشافی بکار برده شده است. در مرحلهی اول این پژوهش از روش فراترکیب استفاده شد که از جمله روشهای کیفی به شمار میرود. در مرحلهی دوم برای بررسی و اعتباریابی عوامل شناسایی شده و تهیه الگوی نهایی پژوهش، از روش پیمایشی یعنی نظرسنجی از خبرگان در قالب تشکیل گروههای کانونی و استفاده از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری اول پژوهش کلیه اسناد مکتوب مربوط به مدیریت منابع انسانی شامل 40 مقاله و اثر بر مبنای معیارهای معتبر از بین 175 مقاله و اثر انتخاب و تحلیل شد. جامعهی آماری دوم شامل خبرگان حوزهی مدیریت منابع انسانی بودند که در نهایت 30 نفر تعیین شدند و به دلیل شرایط و محدودیتهای پاندمی کرونا، به صورت از راه دور نسبت به ارائهی نظرات و پیشنهادات اقدام نمودند. با کاربرد مراحل هفتگانه فراترکیب، الگوی مفهومی در شش لایهی مفهومی، مقولهای و کدها به دست امد. در هر یک از لایهها مفاهیم و موضوعاتی گنجانده شد که در نهایت 29 مقوله شناسایی شد. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل کلیدی موفقیت در بُعد همسوسازی راهبردی شامل مشخصههای مدیریتی و سیاستگذاری، در بُعد پیشنیازهای توسعه شامل ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی و بُعد ابزارهای توسعه شامل فناوری اطلاعات و فرآیندهای سازمانی میباشد.
اسماعیل افقهی
چکیده
بازیهای دیجیتالی، با تبدیل شدن به یک صنعت فرهنگی و نیز برخورداری از امکان انتقال پیام و مفهوم و کارکرد تربیتی، نیازمند توجه جدیتر در عرصه سیاستگذاری است. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر و کشف چالشهای مرتبط با سیاستهای مصرف بازیهای دیجیتالی در کشور به منظور مواجهه مناسب با مصرف در این صنعت است. برای انجام این پژوهش از روش ...
بیشتر
بازیهای دیجیتالی، با تبدیل شدن به یک صنعت فرهنگی و نیز برخورداری از امکان انتقال پیام و مفهوم و کارکرد تربیتی، نیازمند توجه جدیتر در عرصه سیاستگذاری است. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر و کشف چالشهای مرتبط با سیاستهای مصرف بازیهای دیجیتالی در کشور به منظور مواجهه مناسب با مصرف در این صنعت است. برای انجام این پژوهش از روش کیفی استفاده شد. نحوه انجام پژوهش بدین صورت بود که پس از انجام مصاحبه عمیق با چهارده نفر از خبرگان، برای تحلیل دادهها از تحلیل مضمون رویکرد شبکه مضامین بهره بردیم. با تحلیل دادهها، نوع و نحوه سیاستگذاری، نحوه دسترسی بازیکن، تدوین قوانین مالکیت معنوی و ضمانت اجرایی آن و حفظ حقوق کاربران بهعنوان مؤلفهها؛ عدم کفایت سیاستگذاری موجود، کیفیت محصولات خارجی، تک صدایی محصولات متاورس و فقدان متولی نهایی و مرجع در حوزه نظارت بر مصرف بهعنوان چالشها؛ و سواد بازیهای دیجیتال، بهرهبرداری علمی از این صنعت و سیاستگذاری یکپارچهتر بهعنوان راهکارها در امر سیاستگذاری مصرف بازیهای دیجیتال شناسایی شدند.
محمد صادق نصراللهی؛ متین حیدری
چکیده
یکی از مهمترین رهیافتهای علمی نظریههای رسانههای نوین، «همگرایی» است. رهیافتهایی که تلاش میکند ضمن تمایزبخشی اینترنت و فضای مجازی از رسانههای جمعی دیگر، چشمانداز پیش روی آن را پیشبینی کند. در این میان، یکی از پدیدههای نوین و جدید فضای مجازی، رسانة اجتماعی «توییچ» در حوزة تخصصی بازی است. رسانهای که علارغم ...
بیشتر
یکی از مهمترین رهیافتهای علمی نظریههای رسانههای نوین، «همگرایی» است. رهیافتهایی که تلاش میکند ضمن تمایزبخشی اینترنت و فضای مجازی از رسانههای جمعی دیگر، چشمانداز پیش روی آن را پیشبینی کند. در این میان، یکی از پدیدههای نوین و جدید فضای مجازی، رسانة اجتماعی «توییچ» در حوزة تخصصی بازی است. رسانهای که علارغم خاص بودن آن، ضریب نفوذ بالایی دارد و حائز رتبه ۳۲ جهانی در میان تارنماهای اینترنتی است. مسئله این مقاله آنست که از منظر علم ارتباطات و مبتنی بر رهیافت نظری «همگرایی ارتباطی جامع مجازی»، توییچ از چه چارچوب تحلیلیای برخوردار است و دارای چه ابعاد و مؤلفههایی میباشد؟
این مقاله با استفاده از روش »تحلیل محتوای کیفی جهتدار» نشان میدهد که رسانه اجتماعی توییچ یکی از پیشتازان عرصة همگرایی در فضای مجازی است و این ویژگی در حداعلای خویش در این سامانه تحقق یافته است. همگرایی در عمل ارتباط (ایفای نقش همزمان ارتباطگری و ارتباطگیری)، همگرایی در پیام ارتباط (ارسال همزمان متن، صدا، عکس و فیلم)، همگرایی در رسانه (ترکیب بازی با سینما، تلویزیون و شبکه اجتماعی)، همگرایی در کارکرد ارتباط (جنبة آموزشی، سرگرمی، اطلاعرسانی، هویتبخشی، اقتصادی و بسیجکنندگی) و همگرایی در سطوح ارتباط (از درونیترین تا عمومیترین ارتباط) و در نهایت همگرایی در زیرساخت (میان ارتباطات راه دور، رایانه و رسانه) از مصادیق همگرایی است که به شکلی عمیق و جامع در توییچ قابل رؤیت و رصد است و موجب جذابیت روزافزون آن شده است.
سیدشهاب سید محسنی؛ محمد دادگران؛ حسینعلی افخمی
چکیده
هدف: روابط عمومی ها و رسانه ها برای تحقق وظایف ومسئولیت ها، نیازمند به ارتباط، تعامل وهمکاری موثر بایکدیگر هستند، ولی آنچه دراین فرایند ارتباطی دربسیاری ازموارد مشاهده می شود، وجود چالش های مختلف ارتباطی است، این پژوهش با هدف شناخت این چالش ها وارائه راهکارهایی برای بهبود وتوسعه ارتباطات وتعاملات بین روابط عمومی هاو رسانه ها انجام ...
بیشتر
هدف: روابط عمومی ها و رسانه ها برای تحقق وظایف ومسئولیت ها، نیازمند به ارتباط، تعامل وهمکاری موثر بایکدیگر هستند، ولی آنچه دراین فرایند ارتباطی دربسیاری ازموارد مشاهده می شود، وجود چالش های مختلف ارتباطی است، این پژوهش با هدف شناخت این چالش ها وارائه راهکارهایی برای بهبود وتوسعه ارتباطات وتعاملات بین روابط عمومی هاو رسانه ها انجام شده است.
روش: این تحقیق از دو روش (کیفی وکمی) یکی مصاحبه عمیق با اساتید وصاحب نظران روابط عمومی ورسانه ودیگری با استفاده ازروش کیو و ابزار پرسشنامه دیدگاه مدیران وکارشناسان روابط عمومی وسردبیران وخبرنگاران روزنامه های سراسری اخذشده است.
یافته ها نشان داد: عواملی نظیر نبود رویکرد ارتباطی حرفه ای، نگرش سیاسی وجناحی، تبعیض گرایی، عدم اخلاق گرایی واعتماد متقابل و....از جمله مهمترین عوامل بروز چالش ارتباطی بین روابط عمومی ها ورسانه ها بوده است. همچنین درروش کیو، تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد، ازمیان 4عامل تاثیر گذار بر ایجاد چالش های ارتباطی بین روابط عمومی ها ورسانه ها، عامل عملکردی با 64/ 0بیشترین وعامل شناختی با 407/ 0کمترین تاثیر را در رابطه با بروز این چالش ها داشته اند.
نتیجه گیری: متولیان و سیاستگذاران حوزه روابط عمومی ورسانه، می توانند با اتکا به نتایج این نسبت به برنامه ریزی وساماندهی نحوه مطلوب ارتباط وتعامل علمی وحرفه ای دست اندرکاران این دونهاد ارتباطی اقدام وآیین نامه ها ودستورالعمل هایی را دراین راستا طراحی، ابلاغ وبه مرحله اجرا گذارند.
سید علی حسینی؛ نیما مشیری لنگرودی
چکیده
با رشد آگاهی گردشگران، بازاریابی مقاصد شکل پیچیده ای به خود گرفته است و بازاریابان برای جذب گردشگران اقدام به استفاده از روش های جدیدی کردهاند، که یکی از این روش ها کمک گرفتن از رسانه ها از جمله فیلم و سریال است. در مقاله حاضر با استفاده از روش آمیخته، ابتدا انگیزش جهانی ایجاد شده از طریق فیلم برسی شد و ابعاد گردشگری القایی فیلم مورد ...
بیشتر
با رشد آگاهی گردشگران، بازاریابی مقاصد شکل پیچیده ای به خود گرفته است و بازاریابان برای جذب گردشگران اقدام به استفاده از روش های جدیدی کردهاند، که یکی از این روش ها کمک گرفتن از رسانه ها از جمله فیلم و سریال است. در مقاله حاضر با استفاده از روش آمیخته، ابتدا انگیزش جهانی ایجاد شده از طریق فیلم برسی شد و ابعاد گردشگری القایی فیلم مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور درک شناخت ایجاد شده از مقاصد از طریق فیلم و به تبع آن شکل گیری انگیزه سفر به مناطق مورد نظر، سریال نون خ مورد واکاوی قرار گرفت. بدین منظور و با توجه به محدودیت های پاندمی کرونا از پرسشنامه آنلاین استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات با روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SmartPLS، انجام شده است. یافته های تحقیق نشان داد که محتوای فیلم با ایجاد شناخت از مقاصد گردشگری می تواند در ایجاد انگیزه سفر ایرانیان و ایجاد جریان های گردشگری نقش کلیدی داشته باشد. همچنین شناخت ایجاد شده به نوعی نوستالژی مجازی ایجاد کرده و منجر به ایجاد انگیزه در تماشگر خواهد شد. یافته های این پژوهش می تواند به بازاریابان و برنامه ریزان گردشگری اطمینان دهد که با سرمایه گذاری بر فیلم ها در جهت تبلیغات می توانند انگیزه مردم را جهت دیدار از مقصد مورد نظر رشد دهند. همچنین یافته های تحقیق تاکید می کند که با ایجاد و حفظ عناصر مرتبط با فیلم به کمک نوستالژی مجازی می توان در مقصد گردشگران را جذب کرد.
فرزانه حسام؛ احتشام رشیدی؛ ابوالفضل دانایی
چکیده
مادرانگی نقشی نمادین، عینی، مختص، انتسابی و اسطوره ایِ زنان است که هم زندگی شخصی و اجتماعی آنها را تحت سیطرۀ خود قرار می دهد و هم هویّت جنسیّتی را برمی سازد و رسانه ای چون تلویزیون می تواند، از طریق برنامه های مختلف از جمله سریال ها به بازنمایی این نقش بپردازد. اینکه تلویزیون در سریال های پربیننده چهل سال اول انقلاب اسلامی چه تصویری ...
بیشتر
مادرانگی نقشی نمادین، عینی، مختص، انتسابی و اسطوره ایِ زنان است که هم زندگی شخصی و اجتماعی آنها را تحت سیطرۀ خود قرار می دهد و هم هویّت جنسیّتی را برمی سازد و رسانه ای چون تلویزیون می تواند، از طریق برنامه های مختلف از جمله سریال ها به بازنمایی این نقش بپردازد. اینکه تلویزیون در سریال های پربیننده چهل سال اول انقلاب اسلامی چه تصویری از مادر ارائه کرده؛ مسئله اصلی این پژوهش است. در این راستا، بر اساس نظرسنجی های مرکز تحقیقات صداوسیما، چهار سریال پربینندة «پائیز صحرا»، «پدر سالار»، «متهم گریخت» و «دلنوازان» ـ از هر دهه یک سریال پربیننده که مادر در آن نقش جدی داردـ انتخاب شدند و سپس به روش نشانه شناسی و مبتنی بر مدل سلبی و کاودری نماهای منتخب هر سریال مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که تصویری که از مادر در این سریال ها ارائه شده؛ نه کاملاً ثابت مانده و نه دائم تغییر کرده است. در واقع، از یک سو، روی برخی از ویژگی های مادرِ ایرانی پافشاری و تاکید شده و از سوی دیگر، تلاش شده تا برخی از ویژگی ها و کلیشه های مادر اصلاح شود. ضمناً با مقایسة کلیشه های هشت گانة کوالتزکه و استِوارت، مشخص شد که کلیشة «زنِ خانه دار»، در سریال های «پائیز صحرا»، «پدر سالار»، «متهم گریخت» و کلیشه های «مادرِ فوق العاده» و «زنِ شاغل» در سریال «دلنوازان» به تصویر کشیده شده است. همچنین در سریال «دلنوازان»، تصویر مادر نسبت به سه سریال دیگر دستخوش تغییرات زیادی شده است.
محمد رضا پریزاد؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ مهرداد صادقی
چکیده
ارزیابی شخصیت برند در در شبکه های تلویزیونی ناشی از اهداف رسانه، کارکردهای آن و ماهیت متفاوت عملکردی رسانه به ویژه شبکه های تلویزیونی است. مقالة حاضر، به دنبال نوع شناسی شخصیت برند در شبکه های تلویزیونی ایران و فارسی زبان ماهواره ای بر مبنای روش تحلیل مضمون با استفاده از روش استرینگ بود. محققین به دنبال آن هستند که مفاهیم و سازه هایی ...
بیشتر
ارزیابی شخصیت برند در در شبکه های تلویزیونی ناشی از اهداف رسانه، کارکردهای آن و ماهیت متفاوت عملکردی رسانه به ویژه شبکه های تلویزیونی است. مقالة حاضر، به دنبال نوع شناسی شخصیت برند در شبکه های تلویزیونی ایران و فارسی زبان ماهواره ای بر مبنای روش تحلیل مضمون با استفاده از روش استرینگ بود. محققین به دنبال آن هستند که مفاهیم و سازه هایی را که می تواند از طریق آنها نوع شناسی شخصیت برند شبکه های تلویزیونی انجام دهند، شناسایی کنند. شخصیت برند رسانه ای، را می توان" مجموعهای از ویژگیهای انسانی مرتبط با یک برند رسانه ای" تعریف نمود. شخصیت برند شبکه های تلویزیونی را میتوان توسط ابعاد هیجان، گرمی، هوش، مباحثهبرانگیز و استحکام، سنجید. مطالعات این حوزه بر اخبار وبرنامه های تلویزیون تأکید دارند. سوال اصلی این است که انواع شخصیت برندهای رسانهای، برنامههای تلویزیونی فارسی زبان ماهواره ای کدامند. حوزة پژوهش، کلیة مقالات مرتبط شخصیت برند سازمانهای رسانه ای به ویژه در ارتباط با شبکه های تلویزیونی در پایگاههای داده ای معتبر مانند ابسکو، امرالد، ساینس دیرکت، الزویر، پروکوئست بوده است. پس از خوشه بندی،135 مضمون کلیدی، 8 مضمون یکپارچه کننده و3مضمون کلان به دست آمد. این مضامین کلان مبنای اصلی نوع شناسی قرار گرفتند و با عنوان های موثق بودن برند(به معنای دارای شایستگی، قابلیت اعتماد و صداقت)، زنانگی-مردانگی برند، نوگرایی برند شناسایی شدند. در انتها هشت نوع شخصیت برند برای شبکه های تلویزیونی داخلی و فارسی زبان شناسایی گردید و این شبکه های تلویزیونی در درون این گونه ها طبقه بندی شدند
سیدمحمدصادق مرکبی؛ سعید دهقان نیری
چکیده
امروز صنایع فرهنگی از جمله مهمترین صنایع پیشران و خلاق در جهان هستند. صنایعی که نقش ارزشمندی در انتقال معانی و مفاهیم فرهنگی جوامع معاصر دارند. در این پژوهش سعی بر آن بوده است که تأثیر و دستآورد موردانتظار صنایع فرهنگی در پشتیبانی و پیشرانی نظام جمهوری اسلامی ایران در تعاطی با ارزشهای اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی، با بهرهگیری ...
بیشتر
امروز صنایع فرهنگی از جمله مهمترین صنایع پیشران و خلاق در جهان هستند. صنایعی که نقش ارزشمندی در انتقال معانی و مفاهیم فرهنگی جوامع معاصر دارند. در این پژوهش سعی بر آن بوده است که تأثیر و دستآورد موردانتظار صنایع فرهنگی در پشتیبانی و پیشرانی نظام جمهوری اسلامی ایران در تعاطی با ارزشهای اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی، با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی و الگوی منظومة تکاملی، مورد واکاوی و تحلیل قرار گیرد.
شناسایی نقش مؤثر و پیشران صنایع فرهنگی در گسترش گفتمان انقلاب اسلامی از یافتههای این پژوهش است، و اینکه هر چقدر گسترة تولید و توزیع این صنایع بر مبنای راهبردهای ۵گانة «انطباق»، «مشارکت»، «مردمیبودن»، «نوآوری» و «دانشبنیان و ملهم از ارزشهای اسلامی، انقلابی»، در راستای منویات امامین انقلاب اسلامی با محوریت اصول ۱۵ گانه توصیفی تحلیلی و شاخصهای ۱۳۸ گانه تجویزی و تحذیری بهدستآمده در این پژوهش باشد، به همان اندازه ترویج گفتمان انقلاب اسلامی نیز تسهیل شده و صدور انقلاب اسلامی نیز روندی جهانی و ماناتر خواهد داشت.