51. استفاده از مؤلفه ها و مفاهیم سینمایی در طراحی معماری با مضمون حرکت

حورا معتمدی؛ احمد میرزاکوچک خوشنویس

دوره 2، شماره 3 ، بهار 1398، ، صفحه 152-174

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.89675

چکیده
  با توجه به این‌که سینما، یکی از مهم‌ترین رخدادهای رسانه‌ای قرن بیستم تلقی شده و موضوع حرکت و مطالعه علمی و هنری آن، یکی از معاصرترین گرایش‌ها در طراحی پروژه‌های معماری است، کشف عمیق‌تر ارتباط زمینه‌های بینابینی سینما و معماری ضرورت بیشتری می‌یابد. در این مقاله، روشی جدید در طراحی معماری، با عنوان «معماری سینمایی» ارائه ...  بیشتر

52. گونه‌شناسی برنامه های غیرداستانی تلویزیون

رامین شمسایی نیا؛ ابوذر خوش بیان

دوره 3، شماره 7 ، بهار 1399، ، صفحه 165-210

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.205186.1070

چکیده
  گسترش روزافزون رسانه‌‌های نو، تلویزیون را به عنوان یک رسانۀ سنتی، ‌با رقابت و چالش های سختی مواجه کرده است. اما این رسانه همچنان برای حفظ موقعیت و جایگاه خود نزد مخاطب، می‌تواند روش‌های مختلفی را به‌کار گیرد. از جمله، با بهره بردن از ساختارهای مختلف برنامه‌سازی می‌تواند محتوای مناسب و جذابی را در اختیار مخاطبانی با سلیقه‌های ...  بیشتر

53. بررسی تطبیقی الگوهای درآمدزایی در رسانه‌های خدمات عمومی جهان (سی‌بی‌سی کانادا، آ.اِر.د آلمان و ان‌اچ‌کِی ژاپن)

سید محمد حسین میرهاشمی

دوره 3، ویژه نامه ، زمستان 1399، ، صفحه 171-139

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.257017.1171

چکیده
  رسانه‌های خدمات عمومی حتی اگر دیگر همچون گذشته، تنها رسانه مسلط در قلمروی خود نباشند همچنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. به‌ویژه آن‌که آنها بسیاری از مصادیق منافع اجتماعی را بدون توجه به سودآوری اقتصادی و در سایه عدم توجه رسانه‌های تجاری، دنبال کرده و اِعمال سیاست‌گذاری‌های کلان یک کشور در سطح جامعه را تسهیل می‌کنند. با این ...  بیشتر

54. نقش انیمیشن تلویزیونی در احیای آیین‌های نمایشی برای کودکان

رضا سربخش؛ حسین میرزاپور؛ رئوف سربخش

دوره 4، شماره 11 ، بهار 1400، ، صفحه 181-151

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.271952.1196

چکیده
  هدف این پژوهش دستیابی به ویژگی‌های یک انیمیشن تلویزیونی موفق با محتوای آیین‌های نمایشی برای اثرگذاری روی کودکان است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی ویژگی‌های متمایز انیمیشن‌های تلویزیونی و دریافت مفاهیم آیینی توسط مخاطبان کودک می‌پردازد. در این راستا، نگارندگان با بررسی سه انیمیشن‌ اسکوبی دو، چارلی براون ...  بیشتر

55. ابژه غایب و نگاه مخاطب: ابژه غایب ژاک لکان و نقد روانکاوانه فیلم

شهاب الدین عادل؛ معصومه گنجه ای

دوره 2، شماره 4 ، تابستان 1398، ، صفحه 141-168

چکیده
  تصویر بر میل نگریستن مخاطب مبتنی­ است. فیلم داستانی با امکانات بصری خود، میل به تماشا را به سمت موضوع اصلی روایت می­برد؛ به این معنا که موضوع را در قالب ابژه­ای بصری ارائه می‌کند، آن را تماشایی می­سازد تا پاسخگوی تمنای نگریستن مخاطب باشد. این ابژه بصری، بسته به مطلوب میل متنی فیلم، می­تواند- از چهره و شمایل کاراکتری خاص گرفته ...  بیشتر

56. شکل گیری سبک زندگی نوین در الگوپذیری جوانان از شبکه های اجتماعی موبایل محور

ناهید سعادت سیرت؛ محمد مهدی فرقانی

دوره 3، شماره 8 ، تابستان 1399، ، صفحه 11-44

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.230266.1111

چکیده
  اقبـال کاربران به شبکه‌های اجتماعی هر روز بیشتر می‌شـود و بـه نظـر می‌رسد دنیا به تسخیر این شبکه‌ها درآمده است. با توجه به استفاده گستردۀ جوانان از شبکه‌های اجتماعی موبایلی، این مقاله به مطالعۀ نحوۀ الگوپذیری جوانان از این شبکه‌ها و شکل‌گیری سبک زندگی نوین پرداخته است. روش این پژوهش، کیفی بوده و داده‌ها با تکنیک مصاحبۀ گروه‌های ...  بیشتر

57. ارائه چهارچوبی برای مدیریت تنوع نیروی انسانی در سازمان صدا‌وسیما

سعید قنبری؛ سید مهدی شریفی

دوره 3، شماره 9 ، پاییز 1399، ، صفحه 39-11

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.239835.1123

چکیده
  تنوع نیروی انسانی امروزه به‌عنوان یکی از پدیده‌های مهم در عرصه مدیریت شناخته می‌شود. و بسیاری از سازمان‌ها درصدد هستند تا با مدیریت صحیح درتنوع از مزایای مثبت آن بهره گرفته و ضمن افزایش اثربخشی و کارایی سازمان، عدالت اجتماعی در سازمان را نیز گسترش دهند. با این حال به برخی از سازمان‌های رسانه‌ای از جمله سازمان صدا‌وسیما با کاستی­ها ...  بیشتر

58. آینده‌پژوهی عوامل مؤثر بر فعالیت سازمان صدا و سیما در اینترنت (در افق ۱۴۰۴)

محمد مهدی مولایی؛ حامد طالبیان؛ امید جهانشاهی

دوره 3، شماره 10 ، زمستان 1399، ، صفحه 40-11

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.263484.1180

چکیده
  فعالیت مؤثر سازمان صدا و سیما در اینترنت، مستلزم شناسایی عناصر آیندة مرتبط با فضای مجازی است. در این پژوهش، از روش «پویش محیط» بهره گرفته‌ایم تا در مسیر این شناخت قرار گیریم. هدف تحقیق، شناسایی عوامل کلیدی در محیط رقابت، نیروهای پیش‌ران در محیط خارجی، پیش‌مشخص‌ها و عناصر روندگونه و عدم قطعیت‌هاست. برای انجام پویش محیط، دو ...  بیشتر

59. چگونگی پوشش دهی به اخبار امید آفرین در تلویزیون (مطالعه موردی: بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما)

مصطفی مژدهی فر؛ ابراهیم فتحی؛ هادی البرزی دعوتی؛ علی اکبر رزمجو

دوره 3، شماره 8 ، تابستان 1399، ، صفحه 45-72

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.232988.1113

چکیده
  بخش خبری ساعت 21 شبکۀ یک سیما به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین بخش خبری صداوسیما نقش مهمی در اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی خبری در کشور دارد. با توجه به عملیات رسانه‌ای گستردۀ دشمنان در قالب‌های مختلف برای ناامیدکردن مردم، ایجاد نشاط اجتماعی در کشور از اهمیت بالایی برخورداراست. پژوهش حاضر با تأکید بر نقش اخبار تلویزیون در گسترش امید و نشاط، ...  بیشتر

60. مدیریت خبردر استفاده از ظرفیت سلبریتی‌ها برای افزایش اعتماد به اخبار رسانة ملی

محمدرضا فهیمی سیوکی؛ علیرضا ,پویا

دوره 3، شماره 9 ، پاییز 1399، ، صفحه 70-41

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.247916.1137

چکیده
  گسترش روزافزون رسانه‌های اجتماعی، نه‌تنها موجب تحول شـیوه‌هـای تولیـد و پخـش خبر در دنیا شده، بلکه ساختار فناوری رادیو وتلویزیون را نیز دگرگون کرده است. مخاطبان در قالب کاربران رسانه‌های اجتماعی، قدرت بیشتری یافته و در پی آن، فرهنگ سلبریتی نیز پررنگ شده است. اما رادیو و تلویزیون ایران نسبت به این تحولات، توجه چندانی نداشته و این، ...  بیشتر

61. نقش برنامه‌های سیمای مرکز ایلام در افزایش احساس امنیت اجتماعی جوانان

علی اسدی؛ خلیل میرزایی؛ علیرضا محسنی تبریزی

دوره 3، شماره 10 ، زمستان 1399، ، صفحه 72-41

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.271716.1197

چکیده
  احساس امنیت، یکی از مولفه‌های کیفیت زندگی است که نبود آن، به بروز آسیب‌های اجتماعی منجر می‌شود. از آنجا که رسانه‌ها، به‌ویژه تلویزیون، نقشی مهم در ایجاد احساس امنیت دارند، این پژوهش، درصدد واکاوی تأثیر برنامه‌های سیمای ایلام بر احساس امنیت اجتماعی مخاطبان جوان است. این پژوهش، به روش کیفی، انجام گرفته و جامعة آماری آن را کارشناسان ...  بیشتر

62. شناسایی عنصر مسلط در فیلم «ماهی و گربه»

فریده آفرین؛ مسعود حیدرخانی؛ اصغر فهیمی فر

دوره 3، شماره 8 ، تابستان 1399، ، صفحه 73-100

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.242733.1126

چکیده
  در این مقاله، عنصر مسلط در فیلم «ماهی و گربۀ» (1392) ساخته شهرام مکری با توجه به نظریات فرمالیست‌های روسی بررسی شده است. بدین‌منظور از مفهوم پیشنهادی یاکوبسن یعنی «عنصر مسلط» و سپس از نظرات نئوفرمالیست­ها استفاده کرده و آن را برای تعین‌بخشی به معنا بسط داده‌ایم. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و در آن، از «توصیف همبستگی» ...  بیشتر

63. قدرت، تخیل و واقعیت در دهۀ اول سینمای پیتر واتکینز

زینب لطفعلی‌خانی؛ ناصر فکوهی؛ احمد الستی

دوره 3، شماره 9 ، پاییز 1399، ، صفحه 98-71

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.248465.1138

چکیده
  سینما همواره هنر و رسانه‌ای مؤثر بر کنش‌ اجتماعی بوده و به همین دلیل، قدرت‌ها از آن بهره‌برداری کرده‌اند. گرایش اصلی مجموعه‌‌قدرت‌های صاحب سرمایۀ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، معطوف به یکسان‌سازی‌، دستکاری‌، سلطه بر سرنوشت سینما و «فرایند ساخت» سینماگر و سینمای اوست. اما سینما به‌مثابه تخیل هنری، با واقعیت و فرایند ...  بیشتر

64. تحلیل ساختارگرایانه از گونه انیمیشن موزیکال

محمدعلی صفورا

دوره 3، شماره 8 ، تابستان 1399، ، صفحه 101-118

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.114584

چکیده
  ژانر(گونه) فیلم، در مجموعه‌ای از قوانین و توافقات مشترک بین سه گروه مخاطب، فیلمساز و منتقد برای طبقه‌بندی انواع فیلم شکل می­گیرد. این قوانین هرکدام به نحوی در شکل‌گیری فیلم تاثیرگذارند. با مروری بر تاریخچه انیمیشن‌های ژانر موزیکال به­سادگی می‌توان دریافت، این نوع انیمیشن به دلیل پتانسیل‌های خاص خود مورد استقبال بینندگان واقع ...  بیشتر

65. فیلم مستند به مثابه روش پژوهش بصری

باقر عزیزپور؛ سید محمدصادق مرکبی

دوره 3، شماره 8 ، تابستان 1399، ، صفحه 119-154

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.222781.1100

چکیده
  عصر حاضر را عصر تصویر جهان و فرهنگ حاکم بر آن را فرهنگ تصویری می­ نامند. بر همین اساس، رویکرد شناخت علمی و تحقیقات دانشگاهی پیرامون پدیده­ های مختلف، با حرکت به سمت پژوهش ­های بصری، در حال تغییر است. زیرا اطلاعات بصری، توصیف را آسان، جذاب، سریع و باورپذیرتر از متون مکتوب ساخته‌اند. هدف این پژوهش، بررسی نقش فیلم مستند در فرهنگ تصویری ...  بیشتر

66. شناسایی عوامل مؤثر در بروز پدیدۀ وارونگی افکار عمومی

سپهر خلجی؛ فائزه تقیپور؛ رضا اسماعیلی

دوره 3، شماره 10 ، زمستان 1399، ، صفحه 119-73

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.256716.1170

چکیده
  این پژوهش، درصدد شناسایی عوامل مؤثر در بروز پدیدة وارونگی افکار عمومی است. روش تحقیق، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده و در این راستا، با 21 تن از کارشناسان و صاحبنظران علوم ارتباطات، رسانه‌، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی، مصاحبة عمیق نیمه‌ساختاریافته انجام شده است. روش نمونه‌گیری نیز، هدفمند وابسته به معیار است. یافته‌های تحقیق نشان ...  بیشتر

67. ظرفیت‌های روان‌شناختی افسانه‌های ایرانی برای نگارش فیلم‌نامه (مطالعة موردی: افسانه یوشت فریان)

مریم جلالی؛ فائزه گلکار

دوره 3، شماره 9 ، پاییز 1399، ، صفحه 127-99

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.249004.1139

چکیده
  بکارگیری مهم­ترین نظریه­ های روان­شناختی در حوزه مطالعه و تحلیل افسانه‌های ایرانی، مطالعه موردی و تحلیل کیفی فیلم­نامه اقتباسی از افسانه کهن ایرانی «یوشت فریان» با بهره ­گیری از دیدگاه های روان­شناسانه، هدف این پژوهش است. در این مقاله، درصدد پاسخ­گویی به این سوالات هستیم: مهم­ترین ابعاد روان­شناختی افسانه ...  بیشتر

68. بنیان‌های انسان‌شناسیِ نظریه‌پردازی ارتباطی و سیاست‌گذاری رسانه‌ای

ابراهیم احراری؛ زهرا خرازی محمدوندی آذر؛ نسیم مجیدی قهرودی

دوره 3، شماره 10 ، زمستان 1399، ، صفحه 152-121

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.266242.1185

چکیده
  این پژوهش، مطالعه‌ای میان‌رشته‌ای درمورد تأثیرات «انسان‌شناسی فلسفی» بر «نظریه‌پردازی ارتباطات و سیاست‌گذاری رسانه‌ای» است و درصدد بررسی این مسئله است که پارادایم- شیفت در اندیشة انسان‌شناسی، چگونه دانش ارتباطات را دستخوش دگرگونی کرده است. برای رسیدن به این هدف، با استفاده از روش تحقیق کتابخانه‌ای و فوکوس‌گروپ، ...  بیشتر

69. گونه‌شناسی پیام‌های پربینندۀ اینستاگرام با موضوع «کرونا»

حسن جعفریانی

دوره 3، شماره 8 ، تابستان 1399، ، صفحه 155-177

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.244477.1130

چکیده
  از آغاز شیوع کرونا، فضای مجازی و به‌ویژه اینستاگرام، بستر تولید و انتقال اطلاعات بسیاری شده است. مطالعۀ ماهیت این پیام‌های پربیننده، به این دلیل اهمیت دارد که نشان‌دهندۀ رفتار جامعه در شرایط بحران است. تحقیق حاضر درصدد است به این سؤالات پاسخ دهد؛ پیام‌های پربیننده با موضوع کرونا چه ماهیتی دارند و کدام احساسات باعث پربیننده شدن ...  بیشتر

70. مفهوم‌پردازی «عدالت رسانه‌ای» از دیدگاه کارشناسان رسانه

سیاوش صلواتیان؛ میثم یعقوبی

دوره 3، شماره 9 ، پاییز 1399، ، صفحه 156-129

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.254758.1161

چکیده
  «عدالت رسانه‌ای» از نظر محققان، فعالان و مدیران رسانه­ ای، دارای تعاریف مختلفی است. با توجه به کمبودهای ادبیات نظری در این زمینه و عدم توجه به جنبه‌های مختلف عدالت رسانه­ ای و رسانه‌های عدل‌گستر، هدف پژوهش حاضر، بررسی و کشف چیستی مفهوم عدالت رسانه ­ای است. داده­ های تحقیق از طریق مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته با 24 تن از کارشناسان ...  بیشتر

71. تأثیر بازاریابی فیس‌بوک بر جلب رضایت مشتریان محصولات ورزشی

پریا هدایت پور؛ جاسم منوچهری؛ بهزاد سهیلی

دوره 3، شماره 9 ، پاییز 1399، ، صفحه 177-157

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.240038.1124

چکیده
  امروزه رویکرد بازاریابی سنتی دیگر نمی‌تواند نیازهای عصر اینترنت را- به‌ویژه در حوزۀ ورزش- برآورده کند. از طرفی، سازمان‌ها و شرکت‌ها، کسب و کار خود را با فعالیت‌های بازاریابی پیش می‌برند و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از مهمترین ابزارهایی هستند که بازاریابان برای رسیدن به اهداف خود از آن‌ استفاده می‌کنند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ...  بیشتر

72. شناسایی مزیت‌های رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند

جهاندار امیری؛ مهرداد بذرپاش؛ سعید عنایتی

دوره 3، شماره 10 ، زمستان 1399، ، صفحه 182-153

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.249522.1142

چکیده
  استفاده از ژانر مستند، راهبردی اساسی در جذب مخاطب و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. هدف این پژوهش، شناسایی مزیت‌های رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند است. این تحقیقِ کیفی با روش مصاحبۀ عمیق انجام شده است. روش نمونه‌گیری، هدفمند و جامعۀ آماری تحقیق را سه گروهِ: اساتید دانشگاهیِ حوزۀ مستند و رسانه، مستندسازان و مدیران شبکۀ افق تشکیل ...  بیشتر

73. جایگاه روایتگری صوتی در نمایش رادیویی

ابوالفضل حسنیان؛ عباس قارونی؛ فرشاد آذرنیا

دوره 3، شماره 10 ، زمستان 1399، ، صفحه 207-183

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.236298.1122

چکیده
  روایتگری صوتی، بیان روایت با استفاده از نشانه‌های غیر زبانی اصوات بوده و عنصری است که به نمایش رادیویی، جان می‌بخشد. هدف این پژوهش، درک چیستی روایتگری صوتی و چگونگی کاربرد آن در نمایش رادیویی است. روایتگری صوتی، به‌دلیل نزدیکی بیشتر به فرمِ بیانگر، از جهتی، موجب ارتقای سطح هنری آثار نمایشی و از جهت دیگر، موجب جهانی‌تر شدن آن می‌شود. ...  بیشتر