علی اصغری صارم؛ مهدی بهادریان
چکیده
ارائۀ راهکارهایی برای رفع موانع سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی درراستای تحقق شعار مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، پشتیبانیها، مانعزداییها» هدف این پژوهش است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، آمیخته است. در گام نخست و در بخش کیفی، با استفاده از مصاحبهها، موانع تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری ...
بیشتر
ارائۀ راهکارهایی برای رفع موانع سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی درراستای تحقق شعار مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، پشتیبانیها، مانعزداییها» هدف این پژوهش است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، آمیخته است. در گام نخست و در بخش کیفی، با استفاده از مصاحبهها، موانع تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی در شبکۀ استانی همدان شناسایی و رتبهبندی شدند. در این گام، مشارکتکنندگان پژوهش، 12 نفر از خبرگان شامل تهیهکنندگان، مدیران ستادی و سرمایهگذاران بودند. در گام دوم و در بخش کمّی، با استفاده از فن دلفی، اولویتبندیِ موانع شناسایی شده انجام شد. جامعۀ آماری در بخش کمی، شامل کلیۀ خبرگان سازمانیِ مشغول به برنامهسازی در صداوسیمای همدان و در سال 1400 بودند. در بخش کمی، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، حجم نمونه 114 نفر انتخاب شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سه مانع اصلی تمایل به سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی در شبکۀ استانی همدان به ترتیب اولویت عبارتاند از: تعدد رسانههای موازی کمهزینهتر، عدم اعتقاد سرمایهگذار به اثرگذاریِ اینگونه تبلیغات و عدم جذابیت برنامههایی نظیر مسابقههای تلویزیونی برای اینگونه سرمایهگذاریها. برای ایجاد تمایل در سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی، بهتر است ابتدا به موانعی که در خود شبکه و برنامهسازان وجود دارد، توجه و برای رفع آنها تلاش شود، در این صورت، ظرفیتهای شبکه برای تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری افزایش خواهد یافت.
لیلا علوی؛ فاطمه رهنما
چکیده
رشد سریع جمعیت سالمند در جهان، اهمیت مطالعات سالمندی را دوچندان کرده است. همچنین، ارتباط رسانههای اجتماعی آنلاین و زندگی روزمرۀ گروههای مختلف شهروندان، موضوعی است که موردتوجه محققان قرار گرفته است. مطالعۀ عمیق تجربیات سالمندان در استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین و معانی و احساسات حاصل از استفاده از این شبکهها، هدف این پژوهش ...
بیشتر
رشد سریع جمعیت سالمند در جهان، اهمیت مطالعات سالمندی را دوچندان کرده است. همچنین، ارتباط رسانههای اجتماعی آنلاین و زندگی روزمرۀ گروههای مختلف شهروندان، موضوعی است که موردتوجه محققان قرار گرفته است. مطالعۀ عمیق تجربیات سالمندان در استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین و معانی و احساسات حاصل از استفاده از این شبکهها، هدف این پژوهش است. درک، توصیف و تفسیر تجربۀ سالمندان در مطالعات اجتماعی، با بهرهگیری از روشهای کیفی، ممکن است. لذا در این مطالعه، روش تحلیل مضمون در طراحی مطالعه، جمعآوری و تحلیل دادهها انتخاب شده است. ده سالمند در نمونهگیری هدفمند، برای مصاحبه انتخاب شدند. مفاهیم و مقولات در سه محور شناسایی شدند: 1-محرکهای استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین (مهارت کار با کامپیوتر و اینترنت، اقتضای شغلی، مهاجرت اعضای خانواده، عقب نیفتادن از دیگران، فراگیر شدن و کارایی گوشی هوشمند)؛ 2-دلایل ادامۀ استفاده از آنها (توان بدنی کمتر و اوقات فراغت بیشتر، حفظ ارتباطات و پیگیری اخبار و اطلاعات به عنوان سرگرمی)؛ 3-معانی و تجربیات حاصل از شبکههای اجتماعی (حس مثبت، حس منفی، نگرانی، وابستگی، خودکنترلی و امور خیریه).
نسرین محمدپور؛ مسعود تقی آبادی؛ وحید شالچی
چکیده
ین پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوههای برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه اخیر ایران است که با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نطریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است تا به این سوالها پاسخ دهد که چه معانی و تصاویری از زنان مطلقه ...
بیشتر
ین پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوههای برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه اخیر ایران است که با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نطریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است تا به این سوالها پاسخ دهد که چه معانی و تصاویری از زنان مطلقه در این فیلمها برساخته میشود. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 3 فیلم (ناهید، رگ خواب و اینجا بدون من) که در آن به زن مطلقه اشاره شده است برای تحلیل گزینش شد. نتایج حاکی است که طبقه اجتماعی پایین، در معرض قضاوت قرار داشتن، نگاه مغرصانه مردم به زنان مجرد مطلقه، بیتوجهی جامعه و سوء ظنجامعه نسبت به زنان مستقل و مطلقه، بازتولید چرخه خشونت از جانب جامعه، وضعیت، رفتاری، معیشتی، اقتصادی و رفتاری نامطلوب و ناسالم و نمایش بازیابی زنانگی در محیطهایی مثل آشپزخانه از جمله مهمترین رمزگان ایدئولوژیکی است که در این فیلمها معنا یافته است. همچنین پیروی از ایدئولوژی (مردسالاری) چنان کورکورانه است که زنان نیز به عنوان افرادی که تحت انقیاد ان هستند آن را درونی میکنند و خود عامل بازتولید آن میگردند مانند زن صاحبخانه در رگ خواب. همچنین زن به عنوان موجودی محصور در ید اختیارات مرد، چنان در افراد جامعه و مناسبات روزمره مردم، سنت، خانواده و.. ریشهدوانده است که زن مطلقه تبدیل به سوژهای منقاد شدۀ ایدئولوژی میشود و کنش خلاف جهت این ایدئولوژی منجر به بازخواست شدن از جانب افراد مسحور آن ایدئولوژی میشود.
مسعود جلیلوند خسروی؛ سید محسن بنی هاشمی؛ محمدحسین ساعی
چکیده
در میان فرایندهای ارتباطی، علم ارتباطات، جایگاه مهمی را برای ارتباطات غیرکلامی قائل است. این جایگاه در ارتباطهای یکسویه اهمیت پیدا میکند، مانند برخی از بخشهای خبری که در آنها، امکان دریافت بازخورد از مخاطب و اصلاح حرکات فرستنده در لحظۀ انتقال پیام فراهم نیست. در این پژوهش، با هدف بررسی شش کارکرد شناختهشده برای ارتباط غیرکلامی ...
بیشتر
در میان فرایندهای ارتباطی، علم ارتباطات، جایگاه مهمی را برای ارتباطات غیرکلامی قائل است. این جایگاه در ارتباطهای یکسویه اهمیت پیدا میکند، مانند برخی از بخشهای خبری که در آنها، امکان دریافت بازخورد از مخاطب و اصلاح حرکات فرستنده در لحظۀ انتقال پیام فراهم نیست. در این پژوهش، با هدف بررسی شش کارکرد شناختهشده برای ارتباط غیرکلامی (تأکید، تکمیل، تکذیب، تکرار، کنترل و جانشینی) در خبر سیما و نوع ارتباط با متن خواندهشده توسط گوینده، 18 برنامه از بخش خبری 21 شبکۀ 1 بهصورت سیستماتیک انتخاب شد و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد مطالعه قرار گرفت. شش مقولۀ وضعیت بدن گویندگان، حرکت دست، ابراز چهرهای، حرکت چشم و پیرازبان بهعنوان مقولههای اصلی انتخاب شدند که درمجموع، شامل 38 زیرمقوله میشوند. پس از تحلیل محتوای کیفی مقولهها و زیرمقولههای استخراجشده، دریافتیم که قسمت عمدهای از ارتباط غیرکلامی گویندگان به حرکات سر و اعضای صورت محدودشده و کمتر از حرکات دست و وضعیتهای مختلف بدن استفاده میشود. بهطورکلی، گویندگان، وضعیت صورت سنگی را بهعنوان وضعیت پایۀ خبرخوانی انتخاب میکنند و در طول خوانش خبر، سعی دارند بهمنظور پرهیز از یکنواختی، از حرکات بدن و تکنیکهای آوایی بهره ببرند، اما استفادۀ نابهجا از این تکنیکها، یا افراط در استفاده از حرکات غیرکلامی، میتواند از اعتبار و جذابیت بخش خبر 21 بکاهد. همچنین کارکرد تأکید کلام بهوسیلۀ ارتباط غیرکلامی، بهعنوان پرکاربردترین کارکرد، مورداستفادۀ گویندگان قرار میگیرد و پسازآن، کارکردهای تکمیل و کنترل، مهمترین کارکردهای ارتباط غیرکلامی در خبر هستند.
ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ اختر رحیمی
چکیده
همراه با پیشرفت فناوریهای نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفرهروی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامهی رفتار انحرافی طفرهروی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت ...
بیشتر
همراه با پیشرفت فناوریهای نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفرهروی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامهی رفتار انحرافی طفرهروی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح طراز عملکرد بین المللی، ملی، منطقهای و محلی در سراسر کشور بود. دادههای تحقیق از 430 کارمند ستادی که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامهی طفرهروی مجازی جمعآوری گردید. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به دو شیوهی همسانی درونی و ثبات زمانی نشان داد که اعتبار پرسشنامهی طفرهروی مجازی بر اساس آلفای کرونباخ 89/0 و با استفاده از روش بازآزمایی، 88/0 میباشد. بررسیهای مربوط به روایی محتوا، تفکیکی و سازهی پرسشنامهی طفرهروی مجازی(CLQ) مؤید روایی پرسشنامه مذکور بود. همچنین یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی همانند فرم اصلی، سه عامل همبسته ولی مجزای "گشت و گذار بی هدف در اینترنت"، "دریافت و ارسال پست الکترونیکی نامرتبط به کار" و "طفرهروی اینترنتی تعاملی" را آشکار ساخت. نتایج این مطالعه نشان داد که پرسشنامهی طفرهروی مجازی(CLQ) ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش و غربالگری میزان طفرهروی مجازی کارکنان ستادی دانشگاه است. در نتیجه پژوهشگران و محققان حوزهی مدیریت سازمانهای آموزشی، مطالعات رفتار سازمانی، فناوریهای نوین و مدیریت منابع انسانی با کارست این ابزار کارآمد در حیطهی پژوهشی؛ قادر به تشخیص وضعیت طفرهروی مجازی کارکنان میشوند.
زهراالسادات سیدزاده؛ حسن خجسته باقرزاده؛ هوشنگ جاوید
چکیده
ایجاد فرصتهای شغلی و بهبود شرایطِ کمی و کیفیِ کار، از جمله دغدغههای مردم و مسئولین کشور است. از جمله مباحثی که در برنامهسازی رادیو کمتر به آن توجه شده است، اهمیتِ موسیقیِ کار، در اینباره است. پژوهشِ حاضر، در پیِ پاسخ بدین پرسش است که چگونه میتوان با تکیه بر موسیقیِ کارِ کردی، از ظرفیتِ رسانهای رادیو، در جهت ارتقای فرهنگِ ...
بیشتر
ایجاد فرصتهای شغلی و بهبود شرایطِ کمی و کیفیِ کار، از جمله دغدغههای مردم و مسئولین کشور است. از جمله مباحثی که در برنامهسازی رادیو کمتر به آن توجه شده است، اهمیتِ موسیقیِ کار، در اینباره است. پژوهشِ حاضر، در پیِ پاسخ بدین پرسش است که چگونه میتوان با تکیه بر موسیقیِ کارِ کردی، از ظرفیتِ رسانهای رادیو، در جهت ارتقای فرهنگِ کار و فعالیت بهره برد؟این پژوهش، بر پایهی آرای آلن پی مریام است که در نظریهی نهگانهی خود، به بررسی تأثیر موسیقی بر کار پرداخته است. در این پژوهش، نگاهی اجمالی به قابلیتهای موسیقی قومی، در بهبودِ فعالیتهای اجتماعی شده و سپس، نقش و جایگاه موسیقی در برنامههای رادیویی بیان میشود. در ادامه، انواع موسیقی کارِ کردی، در استانهای کردستان، کرمانشاه و ایلام، تبیین و ظرفیتهای موسیقی کار این نواحی برای ترویج فرهنگ کار و فعالیت، در برنامههای رادیویی ارزیابی میشود.روش این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار یافته و مطالعه اسنادی است. به همین منظور، با صاحبنظران حوزه موسیقیِ قومیِ استانهای کردنشین و تهیهکنندگان رادیو مصاحبه صورت گرفته است. براساس نتایج مطالعه، به نظر میرسد پیوند مناسبی میان موسیقی کار مناطق کردنشین و برنامههای رادیویی به وجود نیامده است و از ظرفیتِ موسیقی کار، تنها به صورت محدود، در شبکههای رادیویی استانها استفاده شده است. برای تقویت این پیوند، علاوه بر تبیین سیاستگذاریهای مربوطه در سطح کلان، نیاز به تهیهکنندگانی آشنا به موسیقی، به ویژه موسیقی قومی کردی است تا با همکاریِ کارشناسان موسیقی، ترانههای کار سنتی، متناسب با دوران معاصر، بازسازی شوند و در برنامههای رادیویی استفاده شوند.
سودابه حُسنی دُخت؛ سید محمد زرگر؛ داود نعمتی انارکی؛ احتشام رشیدی
چکیده
یکی از مسائل بنیادین و بسیار مهم در حوزۀ اطلاعرسانی رسانههای خبری، اعتمادسازی است. رسانههای خبری همواره در تلاش هستند تا ضریب اعتماد مخاطبان را نسبت به اخباری که ارائه میکنند، افزایش دهند، زیرا ادامۀ فعالیت این رسانهها وابسته به اعتماد و اطمینان مخاطب است. لذا هدف کلی این پژوهش، ارائۀ مدل رسانۀ خبری اعتمادساز در شرایط بحران ...
بیشتر
یکی از مسائل بنیادین و بسیار مهم در حوزۀ اطلاعرسانی رسانههای خبری، اعتمادسازی است. رسانههای خبری همواره در تلاش هستند تا ضریب اعتماد مخاطبان را نسبت به اخباری که ارائه میکنند، افزایش دهند، زیرا ادامۀ فعالیت این رسانهها وابسته به اعتماد و اطمینان مخاطب است. لذا هدف کلی این پژوهش، ارائۀ مدل رسانۀ خبری اعتمادساز در شرایط بحران است. با توجه به سؤالات تحقیق و ماهیت اکتشافی آن، جهتگیری پژوهش از نوع کیفی با رویکرد دادهبنیاد و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. سطح تحلیل فرد بوده و جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان حوزۀ مدیریت رسانه، شامل اساتید دانشگاهی و مسئولان سازمان صدا و سیما هستند که به روش گلوله برفی و با معیار اشباع نظری، 8 نفر انتخاب شدند. یافتههای مصاحبهها، کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) شده و مفاهیم و مقولههای به دست آمده، تجزیه و تحلیل شدند. شرایط علّی شامل عوامل درونرسانهای (رعایت اصل بیطرفی، رعایت اصل استقلال و...) و عوامل برونرسانهای (رعایت مصلحت نظام، سیاستگذاری صحیح رسانهای و...) بر رسانۀ خبری اعتمادساز در شرایط بحران اثرگذار هستند. افزایش اعتماد مخاطبین به رسانۀ خبری، افزایش سطح مشارکت مدنی شهروندان، ارتقای سطح انسجام اجتماعی، ارزیابی مثبت از عملکرد رسانۀ خبری، پر کردن خلأ اطلاعاتی و تمایل شهروندان به استفاده از رسانۀ خبری داخلی، بهعنوان پیامدهای اعتمادسازی رسانۀ خبری در شرایط بحران شناسایی شدند.
هادی مقدمزاده؛ طاهر روشندل اربطانی؛ سید رضا سید جوادین
چکیده
هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداریهای کلانشهرهای کشور است.
این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر گردآوری دادهها، کیفی است و با رویکرد نظریۀ برخاسته از دادهها و طرح نوخاستۀ گلیزر انجام شده است. جامعۀ موردبررسی شامل مدیران روابط عمومی، شهرداران و خبرگان دانشگاهی بودند که به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداریهای کلانشهرهای کشور است.
این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر گردآوری دادهها، کیفی است و با رویکرد نظریۀ برخاسته از دادهها و طرح نوخاستۀ گلیزر انجام شده است. جامعۀ موردبررسی شامل مدیران روابط عمومی، شهرداران و خبرگان دانشگاهی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 11 نفر از ایشان شناسایی و مصاحبه نیمساختاریافته انجام شد. تحلیل دادهها نیز با کاربست روش دپوی و گیتلین (2005) انجام شد. پایایی مصاحبهها در دو حالت بازکدگذاری پژوهشگر(۹۲.۹)و بازکدگذاری توسط کدگذار (۷۹.۳) دیگر انجام شد. روایی مصاحبهها نیز از طریق سه روش درگیری طولانی مدت، پرسش و جستجوگری از همکاران و تأیید به وسیله افراد مطالعه تأیید شد. شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداریها در قالب 8 شایستگی اصلی شامل: شایستگی دانشی و روشی، اخلاق حرفهای، مهارتهای رسانهای، مهارتهای مدیریتی، تعاملات فراسازمانی، دانش سازمانی، مهارت انواع تفکر و مهارتهای نگرشی، احصا شد؛ نخست، شایستگی دانشی است که به ویژگیها و شناخت مدیر روابط عمومی از دانشهای پایه و اساسی برای احراز مسئولیت در جایگاه مدیریت در بخش روابط عمومی دلالت دارد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد شایستگیهای مدیریتی شامل: مهارتهای مدیریتی، تعاملات فراسازمانی، دانش سازمانی، مهارت انواع تفکر و مهارتهای نگرشی در میان دیگر شایستگیها برای یک مدیر روابط عمومی موفق، اهمیت بیشتری خواهد داشت. از آنجا که شایستگیهای احصاشده با استفاده از دادههای این پژوهش، جامع بوده و همچنین مسائل پیشرو و فعالیت مدیران روابط عمومی در شهرداریهای کلانشهرها با هم مشابه است، نتایج این پژوهش برای مدیران روابط عمومی در شهرداری دیگر کلانشهرها نیز کاربردی خواهد بود.
حسین عظیمی؛ ایلیا منزوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائهی الگوی توسعهی منابع انسانی در بخش خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عوامل کلیدی موفقیت انجام شده است. از لحاظ رویکرد پژوهش، روش آمیختهی اکتشافی بکار برده شده است. در مرحلهی اول این پژوهش از روش فراترکیب استفاده شد که از جمله روشهای کیفی به شمار میرود. در مرحلهی دوم برای بررسی و اعتباریابی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائهی الگوی توسعهی منابع انسانی در بخش خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عوامل کلیدی موفقیت انجام شده است. از لحاظ رویکرد پژوهش، روش آمیختهی اکتشافی بکار برده شده است. در مرحلهی اول این پژوهش از روش فراترکیب استفاده شد که از جمله روشهای کیفی به شمار میرود. در مرحلهی دوم برای بررسی و اعتباریابی عوامل شناسایی شده و تهیه الگوی نهایی پژوهش، از روش پیمایشی یعنی نظرسنجی از خبرگان در قالب تشکیل گروههای کانونی و استفاده از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری اول پژوهش کلیه اسناد مکتوب مربوط به مدیریت منابع انسانی شامل 40 مقاله و اثر بر مبنای معیارهای معتبر از بین 175 مقاله و اثر انتخاب و تحلیل شد. جامعهی آماری دوم شامل خبرگان حوزهی مدیریت منابع انسانی بودند که در نهایت 30 نفر تعیین شدند و به دلیل شرایط و محدودیتهای پاندمی کرونا، به صورت از راه دور نسبت به ارائهی نظرات و پیشنهادات اقدام نمودند. با کاربرد مراحل هفتگانه فراترکیب، الگوی مفهومی در شش لایهی مفهومی، مقولهای و کدها به دست امد. در هر یک از لایهها مفاهیم و موضوعاتی گنجانده شد که در نهایت 29 مقوله شناسایی شد. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل کلیدی موفقیت در بُعد همسوسازی راهبردی شامل مشخصههای مدیریتی و سیاستگذاری، در بُعد پیشنیازهای توسعه شامل ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی و بُعد ابزارهای توسعه شامل فناوری اطلاعات و فرآیندهای سازمانی میباشد.
اسماعیل افقهی
چکیده
بازیهای دیجیتالی، با تبدیل شدن به یک صنعت فرهنگی و نیز برخورداری از امکان انتقال پیام و مفهوم و کارکرد تربیتی، نیازمند توجه جدیتر در عرصه سیاستگذاری است. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر و کشف چالشهای مرتبط با سیاستهای مصرف بازیهای دیجیتالی در کشور به منظور مواجهه مناسب با مصرف در این صنعت است. برای انجام این پژوهش از روش ...
بیشتر
بازیهای دیجیتالی، با تبدیل شدن به یک صنعت فرهنگی و نیز برخورداری از امکان انتقال پیام و مفهوم و کارکرد تربیتی، نیازمند توجه جدیتر در عرصه سیاستگذاری است. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر و کشف چالشهای مرتبط با سیاستهای مصرف بازیهای دیجیتالی در کشور به منظور مواجهه مناسب با مصرف در این صنعت است. برای انجام این پژوهش از روش کیفی استفاده شد. نحوه انجام پژوهش بدین صورت بود که پس از انجام مصاحبه عمیق با چهارده نفر از خبرگان، برای تحلیل دادهها از تحلیل مضمون رویکرد شبکه مضامین بهره بردیم. با تحلیل دادهها، نوع و نحوه سیاستگذاری، نحوه دسترسی بازیکن، تدوین قوانین مالکیت معنوی و ضمانت اجرایی آن و حفظ حقوق کاربران بهعنوان مؤلفهها؛ عدم کفایت سیاستگذاری موجود، کیفیت محصولات خارجی، تک صدایی محصولات متاورس و فقدان متولی نهایی و مرجع در حوزه نظارت بر مصرف بهعنوان چالشها؛ و سواد بازیهای دیجیتال، بهرهبرداری علمی از این صنعت و سیاستگذاری یکپارچهتر بهعنوان راهکارها در امر سیاستگذاری مصرف بازیهای دیجیتال شناسایی شدند.
علیرضا بای؛ علی گرانمایه پور؛ اکبر نصراللهی؛ طهمورث شیری
چکیده
صنعت گردشگری از ظرفیتهای بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. یکی از عوامل بسیار مؤثر در توسعۀ گردشگری، تبلیغ و اطلاعرسانی از طریق فضای مجازی است، از این رو، شبکههای اجتماعی، در فرهنگسازی، آموزش، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی در توسعۀ صنعت گردشگری، نقشی تعیینکننده دارند. از آنجا که ایران به عنوان کشوری در حال ...
بیشتر
صنعت گردشگری از ظرفیتهای بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. یکی از عوامل بسیار مؤثر در توسعۀ گردشگری، تبلیغ و اطلاعرسانی از طریق فضای مجازی است، از این رو، شبکههای اجتماعی، در فرهنگسازی، آموزش، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی در توسعۀ صنعت گردشگری، نقشی تعیینکننده دارند. از آنجا که ایران به عنوان کشوری در حال توسعه از ظرفیت کافی برای توسعۀ گردشگری مجازی برخوردار است، در این مقاله در پی بررسی این موضوع هستیم. هدف اصلی این پژوهش، بررسی ظرفیت شبکههای اجتماعی در بازاریابی گردشگری مجازی است. پژوهش از نظر هدف، توسعهای- کاربردی و از حیث شیوۀ اجرا، در زمرۀ پژوهشهای آمیخته اکتشافی (کمی-کیفی) است. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه و مصاحبۀ تخصصی است. جامعۀ آماری این تحقیق را استادان ارتباطات آگاه و فعال در حوزۀ گردشگری فضای مجازی، فعالان حوزۀ گردشگری فضای مجازی، دستاندرکاران تبلیغات گردشگری فضای مجازی، مدیران دفاتر خدمات گردشگری فعال در یکی از شبکههای اجتماعی و کارشناسان فناوری اطلاعات (IT)و بازاریابی تشکیل میدهند. روش نمونهگیری هدفمند است. براساس نتایج، استفاده از محتوای فیلم و عکس در شبکههای اجتماعی در موفقیت بازاریابی گردشگری مجازی نقش بسزایی دارد. شبکههای اجتماعی میتوانند برای رونق گردشگری مجازی با بهتصویرکشیدن مکانها و ظرفیتهای گردشگری ایران به وسیلۀ عکسها و فیلمهای مستند و با اولویتدهی و برجستهسازی آن، توجه مخاطبان را به خود معطوف کنند. علاوه بر این، یافتهها نشان میدهند بین قیمت خدمات گردشگری و استفاده از چهرههای مشهور در موفقیت بازاریابی گردشگری مجازی، نقشی معنادار وجود دارد.
محمد صادق نصراللهی؛ متین حیدری
چکیده
یکی از مهمترین رهیافتهای علمی نظریههای رسانههای نوین، «همگرایی» است. رهیافتهایی که تلاش میکند ضمن تمایزبخشی اینترنت و فضای مجازی از رسانههای جمعی دیگر، چشمانداز پیش روی آن را پیشبینی کند. در این میان، یکی از پدیدههای نوین و جدید فضای مجازی، رسانة اجتماعی «توییچ» در حوزة تخصصی بازی است. رسانهای که علارغم ...
بیشتر
یکی از مهمترین رهیافتهای علمی نظریههای رسانههای نوین، «همگرایی» است. رهیافتهایی که تلاش میکند ضمن تمایزبخشی اینترنت و فضای مجازی از رسانههای جمعی دیگر، چشمانداز پیش روی آن را پیشبینی کند. در این میان، یکی از پدیدههای نوین و جدید فضای مجازی، رسانة اجتماعی «توییچ» در حوزة تخصصی بازی است. رسانهای که علارغم خاص بودن آن، ضریب نفوذ بالایی دارد و حائز رتبه ۳۲ جهانی در میان تارنماهای اینترنتی است. مسئله این مقاله آنست که از منظر علم ارتباطات و مبتنی بر رهیافت نظری «همگرایی ارتباطی جامع مجازی»، توییچ از چه چارچوب تحلیلیای برخوردار است و دارای چه ابعاد و مؤلفههایی میباشد؟
این مقاله با استفاده از روش »تحلیل محتوای کیفی جهتدار» نشان میدهد که رسانه اجتماعی توییچ یکی از پیشتازان عرصة همگرایی در فضای مجازی است و این ویژگی در حداعلای خویش در این سامانه تحقق یافته است. همگرایی در عمل ارتباط (ایفای نقش همزمان ارتباطگری و ارتباطگیری)، همگرایی در پیام ارتباط (ارسال همزمان متن، صدا، عکس و فیلم)، همگرایی در رسانه (ترکیب بازی با سینما، تلویزیون و شبکه اجتماعی)، همگرایی در کارکرد ارتباط (جنبة آموزشی، سرگرمی، اطلاعرسانی، هویتبخشی، اقتصادی و بسیجکنندگی) و همگرایی در سطوح ارتباط (از درونیترین تا عمومیترین ارتباط) و در نهایت همگرایی در زیرساخت (میان ارتباطات راه دور، رایانه و رسانه) از مصادیق همگرایی است که به شکلی عمیق و جامع در توییچ قابل رؤیت و رصد است و موجب جذابیت روزافزون آن شده است.
سیدشهاب سید محسنی؛ محمد دادگران؛ حسینعلی افخمی
چکیده
هدف: روابط عمومی ها و رسانه ها برای تحقق وظایف ومسئولیت ها، نیازمند به ارتباط، تعامل وهمکاری موثر بایکدیگر هستند، ولی آنچه دراین فرایند ارتباطی دربسیاری ازموارد مشاهده می شود، وجود چالش های مختلف ارتباطی است، این پژوهش با هدف شناخت این چالش ها وارائه راهکارهایی برای بهبود وتوسعه ارتباطات وتعاملات بین روابط عمومی هاو رسانه ها انجام ...
بیشتر
هدف: روابط عمومی ها و رسانه ها برای تحقق وظایف ومسئولیت ها، نیازمند به ارتباط، تعامل وهمکاری موثر بایکدیگر هستند، ولی آنچه دراین فرایند ارتباطی دربسیاری ازموارد مشاهده می شود، وجود چالش های مختلف ارتباطی است، این پژوهش با هدف شناخت این چالش ها وارائه راهکارهایی برای بهبود وتوسعه ارتباطات وتعاملات بین روابط عمومی هاو رسانه ها انجام شده است.
روش: این تحقیق از دو روش (کیفی وکمی) یکی مصاحبه عمیق با اساتید وصاحب نظران روابط عمومی ورسانه ودیگری با استفاده ازروش کیو و ابزار پرسشنامه دیدگاه مدیران وکارشناسان روابط عمومی وسردبیران وخبرنگاران روزنامه های سراسری اخذشده است.
یافته ها نشان داد: عواملی نظیر نبود رویکرد ارتباطی حرفه ای، نگرش سیاسی وجناحی، تبعیض گرایی، عدم اخلاق گرایی واعتماد متقابل و....از جمله مهمترین عوامل بروز چالش ارتباطی بین روابط عمومی ها ورسانه ها بوده است. همچنین درروش کیو، تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد، ازمیان 4عامل تاثیر گذار بر ایجاد چالش های ارتباطی بین روابط عمومی ها ورسانه ها، عامل عملکردی با 64/ 0بیشترین وعامل شناختی با 407/ 0کمترین تاثیر را در رابطه با بروز این چالش ها داشته اند.
نتیجه گیری: متولیان و سیاستگذاران حوزه روابط عمومی ورسانه، می توانند با اتکا به نتایج این نسبت به برنامه ریزی وساماندهی نحوه مطلوب ارتباط وتعامل علمی وحرفه ای دست اندرکاران این دونهاد ارتباطی اقدام وآیین نامه ها ودستورالعمل هایی را دراین راستا طراحی، ابلاغ وبه مرحله اجرا گذارند.
منادا ناطقی؛ شهرام گیل آبادی
چکیده
ضبط و پخش تئاترهای تلویزیونی در تلویزیون برای سالها صورت نگرفته است. مقاله حاضر با هدف مطالعهی ویژگیهای تئاتر مستند برای طراحی تئاتر تلویزیونی انجام شده است. در این مقاله با بهرهگیری از ویژگیهای تئاتر مستند در تئاتر تلویزیونی، به ترکیب جدیدی دست پیدا خواهیم کرد که در برخی از تلویزیونهای دنیا از این ترکیب به اشکال گوناگون ...
بیشتر
ضبط و پخش تئاترهای تلویزیونی در تلویزیون برای سالها صورت نگرفته است. مقاله حاضر با هدف مطالعهی ویژگیهای تئاتر مستند برای طراحی تئاتر تلویزیونی انجام شده است. در این مقاله با بهرهگیری از ویژگیهای تئاتر مستند در تئاتر تلویزیونی، به ترکیب جدیدی دست پیدا خواهیم کرد که در برخی از تلویزیونهای دنیا از این ترکیب به اشکال گوناگون بهره گرفته میشود؛ استفاده از تئاتر مستند و موضوعات مستند در تلویزیون، پیوندی ایجاد میکند بین علاقهمندان به تئاتر و مردم عام که تاثیرپذیری بسیاری از تلویزیون دارند. روش تحقیق مقاله با استفاده از دادههای ذهنی و گردآوری اطلاعات از منابع مختلف کتابخانهای و بصری، و ترکیب آنها با شیوهی تحلیل معنایی صورت گرفته است. برای بررسی و استفاده از ویژگیهای تئاتر مستند در این پژوهش ابتدا مطالعات پیشین در مورد تئاتر تلویزیونی و تئاتر مستند هر کدام جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و ویژگیها و تفاوتهای هر دو، در زمینههای مختلف بررسی شده است. برای طراحی یک تئاتر مستند تلویزیونی به شناختِ عناصر تئاترهای تلویزیونی و ویژگیهای تئاتر مستند نیاز است. همچنین مصاحبه با افراد و شاهدین اتفاق، جمعآوری اسناد، تصاویر و صداهای واقعی و تکیه بر آشکارسازی زوایای پنهان هر رویداد از مهمترین بخشهای تئاتر مستند تلویزیونی محسوب میشوند.
طبق یافتههای تحقیق، در بخش نتیجهگیری و پیشنهادات، ترکیب تئاتر مستند تلویزیونی میتواند در رسانه تلویزیون، با خلق دوباره موضوعات و رویدادهای اجتماعی که دغدغهی روزمرهی مخاطبین هستند، واقعیت را با خلاقیتها و امکانات تلویزیونی منعکس کند و در جذب مخاطب، آموزش و آگاهی بخشی به آنان نقش بسزایی داشته باشد.
سید علی حسینی؛ نیما مشیری لنگرودی
چکیده
با رشد آگاهی گردشگران، بازاریابی مقاصد شکل پیچیده ای به خود گرفته است و بازاریابان برای جذب گردشگران اقدام به استفاده از روش های جدیدی کردهاند، که یکی از این روش ها کمک گرفتن از رسانه ها از جمله فیلم و سریال است. در مقاله حاضر با استفاده از روش آمیخته، ابتدا انگیزش جهانی ایجاد شده از طریق فیلم برسی شد و ابعاد گردشگری القایی فیلم مورد ...
بیشتر
با رشد آگاهی گردشگران، بازاریابی مقاصد شکل پیچیده ای به خود گرفته است و بازاریابان برای جذب گردشگران اقدام به استفاده از روش های جدیدی کردهاند، که یکی از این روش ها کمک گرفتن از رسانه ها از جمله فیلم و سریال است. در مقاله حاضر با استفاده از روش آمیخته، ابتدا انگیزش جهانی ایجاد شده از طریق فیلم برسی شد و ابعاد گردشگری القایی فیلم مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور درک شناخت ایجاد شده از مقاصد از طریق فیلم و به تبع آن شکل گیری انگیزه سفر به مناطق مورد نظر، سریال نون خ مورد واکاوی قرار گرفت. بدین منظور و با توجه به محدودیت های پاندمی کرونا از پرسشنامه آنلاین استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات با روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SmartPLS، انجام شده است. یافته های تحقیق نشان داد که محتوای فیلم با ایجاد شناخت از مقاصد گردشگری می تواند در ایجاد انگیزه سفر ایرانیان و ایجاد جریان های گردشگری نقش کلیدی داشته باشد. همچنین شناخت ایجاد شده به نوعی نوستالژی مجازی ایجاد کرده و منجر به ایجاد انگیزه در تماشگر خواهد شد. یافته های این پژوهش می تواند به بازاریابان و برنامه ریزان گردشگری اطمینان دهد که با سرمایه گذاری بر فیلم ها در جهت تبلیغات می توانند انگیزه مردم را جهت دیدار از مقصد مورد نظر رشد دهند. همچنین یافته های تحقیق تاکید می کند که با ایجاد و حفظ عناصر مرتبط با فیلم به کمک نوستالژی مجازی می توان در مقصد گردشگران را جذب کرد.