محمدحسین آزادی؛ محمدحسین ساعی؛ هادی البرزی دعوتی
چکیده
انتشار گسترده «خبر جعلی» ـ خبرهایی که عامدانه، مغرضانه و بهصورت سازمانی و حرفهای اغلب بر بستر رسانههای اجتماعی، جهت فریب کاربران و انحراف جامعه ساخته و پرداخته میشوند ـ به یکی از تهدیدات مهم رسانهای در جوامع امروز تبدیل شده است. شناخت جامع این پدیده که به ویژه پس از انتخابات سال 2016 آمریکا موردتوجه جدی رسانهها و پژوهشگران ...
بیشتر
انتشار گسترده «خبر جعلی» ـ خبرهایی که عامدانه، مغرضانه و بهصورت سازمانی و حرفهای اغلب بر بستر رسانههای اجتماعی، جهت فریب کاربران و انحراف جامعه ساخته و پرداخته میشوند ـ به یکی از تهدیدات مهم رسانهای در جوامع امروز تبدیل شده است. شناخت جامع این پدیده که به ویژه پس از انتخابات سال 2016 آمریکا موردتوجه جدی رسانهها و پژوهشگران قرار گرفته، برای تشخیص و مقابله با آن ضروری است. فهم تفاوتهای این مفهوم خاص و سایر مفاهیم مشابهی که در فضای زبانی مرتبط با خبر و خبررسانی به کار میرود، میتواند برای شناخت مناسب خبر جعلی به ما کمک کند. ازجمله قدیمیترین واژههای این حوزه، «شایعه» است که در نگاه اول بسیار به مفهوم خبر جعلی نزدیک است. بنابراین در صورت ارائهی تبیینی روشن از تفاوت این دو مفهوم، میتوان معنای دقیقتری از «خبر جعلی» بیان نمود. برای دستیابی به این هدف مقاله، علاوه بر بررسی جامع منابع علمی موجود، با 17 نفر از متخصصان حرفهای و دانشگاهی حوزه خبر و رسانه مصاحبه شد. سپس با تجزیهوتحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون، تفاوت این دو پدیده را ارائه دادیم. یافتههای این پژوهش معلوم میکند که اولاً مهمترین تفاوت شایعه و خبر جعلی مربوط به ظهور و بروز شایعه در جامعهی شفاهی و ظهور بروز خبر جعلی در جامعهی شبکهای است. ثانیاً میتوان خبر جعلی را در بستر جامعهی شبکهای در سه ویژگی «تولیدکنندگی»، «ماهیت محتوا» و «ویژگیهای کاربران» متفاوت از شایعه دانست.
ویدا همراز
چکیده
در سالهای اخیر فناوریهای رسانهای برای کمک به آموزش و پژوهش تاریخ، فرصتهای جدیدی مهیا کرده است که از آن جمله میتوان به تولید کتاب صوتی اشاره کرد. کتاب صوتی یا کتاب شنیداری یکی از گونههای رسانهای است که به دلیل فضای چندرسانهای در تولید آن، مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است. هدف این مقاله آن است که چگونگی بهرهگیری از ظرفیتهای ...
بیشتر
در سالهای اخیر فناوریهای رسانهای برای کمک به آموزش و پژوهش تاریخ، فرصتهای جدیدی مهیا کرده است که از آن جمله میتوان به تولید کتاب صوتی اشاره کرد. کتاب صوتی یا کتاب شنیداری یکی از گونههای رسانهای است که به دلیل فضای چندرسانهای در تولید آن، مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است. هدف این مقاله آن است که چگونگی بهرهگیری از ظرفیتهای کتاب شنیداری برای آموزش تاریخ در گروههای سنی مختلف و افزودن علاقه خوانندگان به مطالعه و فراگیری تاریخ را مورد بررسی قرار دهد. این مقاله با رویکرد تحلیلی و تفسیری و روش اسنادی انجام شده است. نتیجهگیری این پژوهش نشان میدهد که چگونه میتوان از ظرفیتهای صدا و چندرسانهایها، برای تصویرسازی ذهنی کتابهای شنیداری کودکان و بزرگسالان و امکانات جدید چندرسانهای در آموزش تاریخ به تنهایی یا به صورت مکمل دیگر روشهای آموزشی استفاده کرد. مقاله، ضمن طبقهبندی و معرفی این روشها، ویژگیها و کاربردهای آنها را تشریح نموده است.
رضا خاشعی
چکیده
مقوله سلامت تأثیر انکارناپذیری در توسعه جوامع دارد. همین امر وظیفه سیاستگذاران حوزه سلامت را پیچیدهتر میکند. امروزه با توجه به کنترل بیماریهای واگیر و افزایش طول عمر افراد، بیماریهایی شایع شدهاند که کاملاً به تغذیه انسان ارتباط دارند. اغلب جامعهشناسان امروزی بر این باورند که سبک زندگی افراد میتواند آنان را سالم نگه ...
بیشتر
مقوله سلامت تأثیر انکارناپذیری در توسعه جوامع دارد. همین امر وظیفه سیاستگذاران حوزه سلامت را پیچیدهتر میکند. امروزه با توجه به کنترل بیماریهای واگیر و افزایش طول عمر افراد، بیماریهایی شایع شدهاند که کاملاً به تغذیه انسان ارتباط دارند. اغلب جامعهشناسان امروزی بر این باورند که سبک زندگی افراد میتواند آنان را سالم نگه دارد یا بیمار کند. در این میان جهانیشدن نیز چالشهای جدیدی در زمینههای مختلف پیش روی سیاستگذاران سلامت قرار داده است؛ چالشهایی که باعث ایجاد تغییراتی در الگوی مصرف مردم و سبک زندگی آنان بهویژه در حوزه سلامت شده است. از طرف دیگر، رسانههای جمعی نیز علاوه بر حضور گسترده در زندگی افراد، بهعنوان منبع اصلی کسب اطلاعات مربوط به سلامتی، اثرات مهمی بر سلامت عمومی گذاشتهاند.هدف این مقاله آن است که با روش مطالعه اسنادی و تحلیل ثانویه و با استفاده از یافتههای پژوهشهای قبلی در زمینهی مورد بحث، به پرسشهای زیر پاسخ دهد:
میزان همسویی در دستگاههای متولی امر سلامت چگونه است؟
آیا در این راستا از رسانههای جمعی برای فرهنگسازی مقوله سلامت بهدرستی استفاده میشود؟
آیا مردم بهعنوان مصرفکنندگان پیامهای سلامتی مطابق با سیاستهای کلان سلامت زندگی میکنند؟
یافتههای این تحقیق نشان از فقدان هماهنگی و همسویی کامل بین سیاستهای بالادستی نظام سلامتی کشور ما با سیاستهای رسانههای جمعی، همچنین ناهماهنگی در اجرای سیاستهای داخلی وزارت بهداشت و درمان و نهایتاً منطبق نبودن نیازهای مردم با سیاستهای رسانههای جمعی دارد.
محمدحسن فردوسیزاده
چکیده
«تلویزیون ـ واقعیت» (Reality-TV) از گونهها یا ژانرهای متأخر برنامهسازی تلویزیونی است که استقبال گسترده مخاطبان، برنامهسازان و شبکههای تلویزیونی از این گونه، سبب فراگیری آن شده است. بااینوجود، «تلویزیون ـ واقعیت» در ایران بهطور کافی و همهجانبه مطالعه نشده و هنوز تولیدات این گونه در تلویزیون ایران با اشکالات فراوانی ...
بیشتر
«تلویزیون ـ واقعیت» (Reality-TV) از گونهها یا ژانرهای متأخر برنامهسازی تلویزیونی است که استقبال گسترده مخاطبان، برنامهسازان و شبکههای تلویزیونی از این گونه، سبب فراگیری آن شده است. بااینوجود، «تلویزیون ـ واقعیت» در ایران بهطور کافی و همهجانبه مطالعه نشده و هنوز تولیدات این گونه در تلویزیون ایران با اشکالات فراوانی مواجه است. هدف این پژوهش بررسی چیستی، خاستگاه و مقتضیات این گونه تلویزیونی و شیوه مناسب تولید آن در تلویزیون ایران با توجه به اقتضائات بومی است. این مقاله پس از پرداختن به تاریخچه پیدایش و شکلگیری این گونه تلویزیونی و ذکر ویژگیهای آن و زیرمجموعههایش، دو نمونه از اینگونه برنامهسازی را به شیوه تطبیقی، تحلیل و بررسی میکند. نتیجه این پژوهش حاکی از آن است که با توجه به مشکلات این حوزه، لازم است در مورد استفاده از آن، تجربیات علمی و عملی مورد تأکید مقاله، در فرایند تولید آن به نحوی که مقاله پیشنهاد میکند در تولید نمونههای ایرانی کسب شود.
سیدعماد حسینی
چکیده
«پساتلویزیون» اشاره به منسوخ شدن روشی خاص و پایان دورهای دارد که در آن تماشای تلویزیون و مشارکت در آن انحصاری بود. همگرایی، به قابلیت استفاده از چندین سرویس بر روی یک پلتفرم یا دستگاه گیرنده، یا امکان بهرهبرداری از هر سرویس بر روی چند دستگاه اشاره دارد. با دموکراتیزه کردن فرایند تولید و توزیع ویدئو و اینترنتی شدن تلویزیون، ...
بیشتر
«پساتلویزیون» اشاره به منسوخ شدن روشی خاص و پایان دورهای دارد که در آن تماشای تلویزیون و مشارکت در آن انحصاری بود. همگرایی، به قابلیت استفاده از چندین سرویس بر روی یک پلتفرم یا دستگاه گیرنده، یا امکان بهرهبرداری از هر سرویس بر روی چند دستگاه اشاره دارد. با دموکراتیزه کردن فرایند تولید و توزیع ویدئو و اینترنتی شدن تلویزیون، همگرایی به عرصه تازهای پا گذاشته است. در عصر «پساتلویزیون» تغییراتی صنعتی در ماهیت ابزار تماشا، سبکهای تولید و سیستمهای توزیع پدید آمده و یک اقتصاد جدید تولید تلویزیونی در حال وقوع است. تجربهی تماشای تلویزیون در مرحله جدا شدن از یک دستگاه مشخص بوده و با وجود یک اینترنت همهگیر و همیشه متصل، که پهنای باند وسیعی دارد، مردم صرفنظر از اینکه کجا باشند، میتوانند به سریالها و برنامههای تلویزیونی یا سایتهای اینترنتی موردعلاقهشان دسترسی پیدا کنند. این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته، پاسخ به این پرسش را جستوجو میکند که نظریههای پیشین تا چه حد برای نظریهپردازی دربارهی تلویزیون، بهعنوان رسانهای در حال دگرگونی، توانمند هستند و برای تفسیر و توضیح تلویزیون در زمینهی تولید، توزیع و مخاطب چه الگوهای نظری را میتوان به کار گرفت؟ مقاله در انتها به این نتیجه میرسد: اکنون با تحقق همگرایی رسانهها و از بین رفتن امکان تدریجی کنترل بر محتوا، تأثیرات گستردهای در زمینههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع، از لحاظ نظام ارتباطات ـ به ویژه ارتباط تلویزیونی ـ در حال وقوع است.
حورا معتمدی؛ احمد میرزاکوچک خوشنویس
چکیده
با توجه به اینکه سینما، یکی از مهمترین رخدادهای رسانهای قرن بیستم تلقی شده و موضوع حرکت و مطالعه علمی و هنری آن، یکی از معاصرترین گرایشها در طراحی پروژههای معماری است، کشف عمیقتر ارتباط زمینههای بینابینی سینما و معماری ضرورت بیشتری مییابد. در این مقاله، روشی جدید در طراحی معماری، با عنوان «معماری سینمایی» ارائه ...
بیشتر
با توجه به اینکه سینما، یکی از مهمترین رخدادهای رسانهای قرن بیستم تلقی شده و موضوع حرکت و مطالعه علمی و هنری آن، یکی از معاصرترین گرایشها در طراحی پروژههای معماری است، کشف عمیقتر ارتباط زمینههای بینابینی سینما و معماری ضرورت بیشتری مییابد. در این مقاله، روشی جدید در طراحی معماری، با عنوان «معماری سینمایی» ارائه میشود. پس از توصیف عناصر و مفاهیم سینمایی، مصادیق معماری برای هر کدام از آنها بیان شده، سپس با ارائه تصاویری در هر عنوان، حلقههای ارتباطدهنده از سینما به معماری بهعنوان فرضیه پیشنهاد میشود. درنهایت این فرضیات در اختیار دیگر پژوهشگران معماری و سینما (از جمله دانشجویان این دو رشته) قرار گرفته تا میزان انتقال حس حرکت از تصاویر، سنجیده شود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که این فرضیات، دارای ظرفیتی قابل توجه بهمنظور طراحی و بهطور خاص ایجاد حس حرکت در معماری است.