ارائه الگوی مدیریت خبر رسانۀ ملی در فضای مجازی با رویکرد ارتباطات آیینی

سید مهدی شریفی؛ سمیه لبافی؛ بهاره رادمنش؛ رحمان میاح

دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1398، صفحه 11-30

https://doi.org/10.22034/jiscm.2019.194635.1054

چکیده
  گسترش روزافزون فناوری‌های ارتباطی و شبکۀ جهانی اینترنت، عصری جدید در تاریخ اطلاع‌رسانی ارتباطات جمعی رقم زده است. این تغییرات فناورانه نه‌تنها زیرساخت‌های ارتباطی، بلکه سازمان‌های رسانه‌ای را نیز دچار تغییر و تحول کرده است. این تغییرات نیازمند الگوی مدیریتی نوینی در حوزۀ اطلاع‌رسانی است. دراین پژوهش، از رویکرد کیفی و روش تحلیل ...  بیشتر

ساختارشناسی روایت «لدوبه» برای نمایش رادیویی، بر مبنای تحلیل روایت

اکبر صمدی نیا؛ فردوس آقاگل زاده

دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1398، صفحه 31-58

https://doi.org/10.22034/jiscm.2019.93558

چکیده
  روایت‌های کهن،‌ سال‌ها در میان مردم زندگی کرده‌اند و در طی قرن‌ها دوام آورده‌اند. این روایت‌ها، گاه به‌صورت شفاهی و گاه به‌صورت نوشتار، از نسلی به نسل دیگر منتقل‌شده‌اند؛ اما شفاهی‌بودن و شنیداری‌بودن از شاخص‌های همیشگی این روایت‌ها بوده است. روایت‌ها و داستان‌های امروزی که در رسانه‌ها تولید و پخش می‌شود، به‌جز اندکی، ...  بیشتر

تبیین نمایش ِتلویزیونی با رویکرد به نظریهء «اجرا» و «تئوری فیلم»

کاظم نظری

دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1398، صفحه 59-88

https://doi.org/10.22034/jiscm.2019.93450

چکیده
  این پژوهش بر پایه نظریه‌ای بیانی در مورد نمایش تلویزیونی بر اساس نوع ارتباط بین فضای تولید و اجراء و فضای دریافت مخاطب صورت گرفته است. هدف مقالهءتعریف ماهیت و ساختار نمایش تلویزیونی با توجه به فنون و روش‌های ارتباطی برای دستیابی به بیان خاصی است که می‌توان از این گونه برنامه‌سازی انتظار داشت. به نظر نگارنده، نمایش تلویزیونی به‎عنوان ...  بیشتر

بررسی زیباشناسی و کارکردهای پیوندسازی در گونه (ژانر) «تلویزیون- واقعیت »

وحیداله موسوی

دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1398، صفحه 89-114

https://doi.org/10.22034/jiscm.2019.93449

چکیده
  این پژوهش به بررسی دو بُعد زیبا‌شناسی و کارکردی ژانر تلویزیون - واقعیت پرداخته است. به همین منظور، با تمرکز بر ماهیت پیوندی این ژانر- ابعاد گوناگون و مرتبط نظری، ریشه‌های تاریخی، تعاریف، زیرگونه‌ها، شیوه‌های متفاوت پیوندسازی و مسئلۀ واقعیت - بررسی شده‌اند. داده‌ها از طریق مطالعۀ اسنادی، کتابخانه‌ای و مشاهده‌ای گردآوری شده‌ ...  بیشتر

فلسفۀ فیلم از دیدگاه ژان فرانسوا لیوتار

محمد صادق صادقی پور

دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1398، صفحه 115-140

https://doi.org/10.22034/jiscm.2019.93496

چکیده
  ژان فرانسوا لیوتار؛ فیلسوف و جامعه‌شناس فرانسوی چهار مقاله با موضوع سینما و مطالعات فیلم طی سال‌های 1973 تا 1995 نگاشته است که سپهر اندیشۀ او در این زمینه را تشکیل می‌دهند. این مقاله‌ها عبارت‌اند از: «ناسینما» (1973)؛ «ناخودآگاه در مقام میزانسن» (1977)؛ «دو دگردیسی امر اغواگر در سینما» (1979)؛ «ایدۀ یک فیلم سلطه‌گر» (1995). ...  بیشتر

ابژه غایب و نگاه مخاطب: ابژه غایب ژاک لکان و نقد روانکاوانه فیلم

شهاب الدین عادل؛ معصومه گنجه ای

دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1398، صفحه 141-168

چکیده
  تصویر بر میل نگریستن مخاطب مبتنی­ است. فیلم داستانی با امکانات بصری خود، میل به تماشا را به سمت موضوع اصلی روایت می­برد؛ به این معنا که موضوع را در قالب ابژه­ای بصری ارائه می‌کند، آن را تماشایی می­سازد تا پاسخگوی تمنای نگریستن مخاطب باشد. این ابژه بصری، بسته به مطلوب میل متنی فیلم، می­تواند- از چهره و شمایل کاراکتری خاص گرفته ...  بیشتر