میثم سام بند؛ علی اکبر فرهنگی؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ محمدرضا قائدی
چکیده
رسانه در دنیای امروز به عنوان یک هویت هم شأن با دولت است که از حیث تأثیرگذاری تا حد شکل دهی به ماهیت فردی و اجتماعی انسان، توانا است. ظرفیت انواع رسانه، به ویژه تلویزیون، به اندازهای است که به عنوان عاملی در توسعه انسانی مطرح است. نگاه توسعه انسانی به انسان به مثابه ظرفیتی است که باید شکوفا شود. این شکوفایی جز از مسیر توانمند ...
بیشتر
رسانه در دنیای امروز به عنوان یک هویت هم شأن با دولت است که از حیث تأثیرگذاری تا حد شکل دهی به ماهیت فردی و اجتماعی انسان، توانا است. ظرفیت انواع رسانه، به ویژه تلویزیون، به اندازهای است که به عنوان عاملی در توسعه انسانی مطرح است. نگاه توسعه انسانی به انسان به مثابه ظرفیتی است که باید شکوفا شود. این شکوفایی جز از مسیر توانمند سازی افراد حاصل نمی شود. از این رو؛ هدف پژوهش حاضر، پاسخ به این سؤال است که چگونه می توان از مجرای رسانه تلویزیون برای توسعه توانمند سازی فردی استفاده کرد؟ این پژوهش کیفی، با استفاده از روش مفهوم سازی داده بنیاد انجام گرفته است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری نظری تعداد سیزده نفر ازاستادان دانشگاه، مدیران و کارشناسان دارای تجربه کاری در حوزه ارتباطات و توسعه تحت مصاحبه عمیق قرار گرفتند. داده های حاصل از طریق کد گذاری باز، محوری و انتخابی مورد تفسیر قرار گرفت. یافته های پژوهش، چهار کارکرد اصلی فراهم سازی بستر و ایجاد آزادی فرصت، فراهم سازی شرایط علّی، فراهم سازی عوامل میانجی و استراتژی تغییر را به منظور توانمند سازی فردی، برای رسانه تلویزیون شناسایی نموده است.
علی احمدی
چکیده
با وجود گسترش رسانههای اجتماعی، هنوز تلویزیون مهمترین و رسمیترین رسانه جمعی محسوب میشود اما رسانههای اجتماعی امروزه بخشی جداییناپذیر از حیات حرفه خبرنگاری به شمار میروند. این رسانهها توانستهاند تا حدودی اقتدار خبرنگاران رسانههای سنتی از جمله تلویزیون را زیر سوال ببرند. به نظر میرسد خبرنگاران تلویزیون نیز از رسانههای ...
بیشتر
با وجود گسترش رسانههای اجتماعی، هنوز تلویزیون مهمترین و رسمیترین رسانه جمعی محسوب میشود اما رسانههای اجتماعی امروزه بخشی جداییناپذیر از حیات حرفه خبرنگاری به شمار میروند. این رسانهها توانستهاند تا حدودی اقتدار خبرنگاران رسانههای سنتی از جمله تلویزیون را زیر سوال ببرند. به نظر میرسد خبرنگاران تلویزیون نیز از رسانههای اجتماعی بهعنوان یکی از مهمترین ابزار خبرنگاری استفاده میکنند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی میزان و نحوه استفاده از رسانههای اجتماعی در حرفه خبرنگاری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است تا مشخص شود که این رسانههای نوین برای خبرنگاران چه کارکردی دارند و با چه انگیزه و هدفی توسط آنها استفاده میشوند. برای یافتن پاسخ، با تکیه بر نظریههای همگرایی رسانهای و استفاده و رضایتمندی، به روش پیمایش، نظر خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما، شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص احصا شد. یافته ها نشان میدهد خبرنگاران صدا و سیما در فعالیت حرفهای خود از شبکهها یا پیامرسانهای اجتماعی به عنوان ابزاری کمکی با هدف پیگیری اخبار مربوط به حوزه فعالیت و رصد سایر رسانهها، سوژهیابی و تعامل با مخاطبان استفاده میکنند. میزان بالای استفاده از پیامرسانهای خارجی بویژه تلگرام و واتس آپ در مقایسه با پیامرسانهای داخلی در میان خبرنگاران و کمترین استفاده از اینستاگرام در امور خبری از دیگر یافته های این پژوهش است.
محسن نیازی؛ سمیه میری؛ هادی رازقی مله؛ علی فرهادیان
چکیده
امروزه، فناوریهای نوین ارتباطی و شبکه های اجتماعی نه تنها جنبۀ مادی و اقتصادی زندگی، بلکه چارچوبهای نمادین آن را نیز دگرگون کرده است. تأثیر این شبکه ها به گونه ای است که دیگر نمی توان زندگی افراد و جوامع را بدون آنها تصور کرد. این پژوهش به بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در ابعاد مختلف رضایتمندی (انتشار اخبار، ارتقای ...
بیشتر
امروزه، فناوریهای نوین ارتباطی و شبکه های اجتماعی نه تنها جنبۀ مادی و اقتصادی زندگی، بلکه چارچوبهای نمادین آن را نیز دگرگون کرده است. تأثیر این شبکه ها به گونه ای است که دیگر نمی توان زندگی افراد و جوامع را بدون آنها تصور کرد. این پژوهش به بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در ابعاد مختلف رضایتمندی (انتشار اخبار، ارتقای سطح اطلاع و آگاهی، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و اعتماد به رسانه های اجتماعی) کاربران شبکه های اجتماعی مجازی نظیر اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، توییتر در شش ماه نخست سال 1397 در شهر تهران پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی -پیمایشی بوده و از طریق پرسشنامه محقق شده است. ۳۸۴ نفر از کاربران شبکه های اجتماعی در شهر تهران جامعۀ آماری این تحقیق را تشکیل میدهند و برای تحلیل داده ها از روش تاپسیس استفاده شده است. بهطور کلی با بررسی نتایج حاصل شده از تحقیق مشخص شد که: در میان عوامل موثر بر رضایتمندی، گزینۀ تلگرام با شاخص 0.98 در رتبۀ اول، اینستاگرام با شاخص 0.97 در رتبۀ دوم، توییتر و فیسبوک در رتبههای سوم و چهارم اهمیت قرار دارند.
شهاب اسفندیاری؛ مریم جمعه
چکیده
این مقاله به بررسی جریانهای آلترناتیو (بدیل) در سینمای جهان و ایران پرداخته و بهصورت موردی، به آثار به نمایش درآمده در جشنوارۀ فیلم عمّار میپردازد. برای ورود به بحث، ابتدا سه موج سینمای آلترناتیو در تاریخ سینمای جهان به طور اجمالی، بررسی میشود: سینمای مستقل ایالات متحده، سینمای آوانگارد فرانسه و سینمای سوم آرژانتین. شرایط سیاسی، ...
بیشتر
این مقاله به بررسی جریانهای آلترناتیو (بدیل) در سینمای جهان و ایران پرداخته و بهصورت موردی، به آثار به نمایش درآمده در جشنوارۀ فیلم عمّار میپردازد. برای ورود به بحث، ابتدا سه موج سینمای آلترناتیو در تاریخ سینمای جهان به طور اجمالی، بررسی میشود: سینمای مستقل ایالات متحده، سینمای آوانگارد فرانسه و سینمای سوم آرژانتین. شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هنری که در پسزمینۀ ظهور هر یک از این موجها وجود داشته، واکاوی میشود تا نسبت آنها با گونههای سینمای آلترناتیو ایران پس از انقلاب اسلامی سنجیده شود. چارچوب نظری مقاله مبتنی بر نظریۀ انتقادی مکتب فرانکفورت است که با ترکیب اقتصاد سیاسی، تحلیل متنی و تحلیل اثرات اجتماعی و ایدئولوژیک، رویکردی انتقادی و فرا رشتهای به محصولات و جریانهای فرهنگی- هنری دارد. در این مقاله در کنار روش توصیفی-تحلیلی، از روش مصاحبۀ عمیق با خبرگان این حوزه و مشاهدۀ مشارکتی در کارگاههای مربوط به سینمای آلترناتیواستفاده شده است. این مقاله معلوم میکند که نهتنها سینمای ایران- بهواسطۀ تحولات و دگرگونیهای ناشی از انقلاب اسلامی- به یک «سینمای آلترناتیو» در سینمای جهان تبدیل شده، بلکه درون این سینما نیز جریانهای آلترناتیو جدیدی ظهور کردهاند که بهدنبال متمایز کردن خود- نه تنها از سینمای جهان، بلکه از جریان اصلی سینمای ایران- هستند. جشنوارۀ فیلم «عمّار» بهعنوان نمونهای از اینگونه جریانها، در پژوهش حاضر بررسی و وجوه اشتراک و افتراق آن با سایر جریانهای آلترناتیو سینمای جهان تبیین شده است.
علی دارابی؛ محسن شاکری نژاد؛ توحید بابایی
چکیده
با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی و ماهواره ای، خطر فراموشی فرهنگهای بومی ایران بیش از پیش احساس میشود. از آنجایی که یکی از کارکردهای رسانه، انتقال میراثفرهنگی و از اهداف تأسیس شبکههای استانی توجه و پرداختن به مظاهر فرهنگ ها و هویت بومی است، هدف اصلی این پژوهش شناخت رابطه بین تماشای شبکه استانی مازندران ...
بیشتر
با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی و ماهواره ای، خطر فراموشی فرهنگهای بومی ایران بیش از پیش احساس میشود. از آنجایی که یکی از کارکردهای رسانه، انتقال میراثفرهنگی و از اهداف تأسیس شبکههای استانی توجه و پرداختن به مظاهر فرهنگ ها و هویت بومی است، هدف اصلی این پژوهش شناخت رابطه بین تماشای شبکه استانی مازندران با درونی شدن فرهنگ بومی این استان است. روش تحقیق این مقاله، پیمایشی است. جامعه آماری افراد بالای 15 سال ساکن شهر ساری است که تعداد 400 نفرازآنها با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند . با توجه به یافته های تحقیق، ماهیت رابطه میان میزان تماشای شبکه تلویزیونی استان مازندران و درونی شدن فرهنگ بومی این استان رابطهای مستقیم و بسیار قوی است.
علی نوری ممرآبادی؛ طیبه براتی؛ احمد میرزایی
چکیده
«تبلیغات»، رایجترین و پرکاربردترین شیوۀ معرفی محصولات و خدمات به بازار است. از طرفی، رادیو نیز از دیرباز جزء مهمترین و دردسترسترین ابزارهای رسانهای برای تبلیغات بازرگانی بهشمار میرفته است. در این پژوهش، بر آنیم تا با بررسی دقیق آگهیهای بازرگانی درشبکههای رادیویی مراکز استانی، وضعیت مطلوب و موجود آنها را با هم ...
بیشتر
«تبلیغات»، رایجترین و پرکاربردترین شیوۀ معرفی محصولات و خدمات به بازار است. از طرفی، رادیو نیز از دیرباز جزء مهمترین و دردسترسترین ابزارهای رسانهای برای تبلیغات بازرگانی بهشمار میرفته است. در این پژوهش، بر آنیم تا با بررسی دقیق آگهیهای بازرگانی درشبکههای رادیویی مراکز استانی، وضعیت مطلوب و موجود آنها را با هم مقایسه کنیم. برای این منظور در ابتدا با استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته، مطالعۀ کتابخانهای و اسنادی، مجموعه مقررات و ضوابط تولید و پخش آگهیها در سازمان صدا سیما جمعآوری، سپس با استفاده از تکنیک «تحلیل مضمون» الگوی مطلوب پخش استخراج شد. همچنین با استفاده از روش «تحلیل محتوای کیفی»، آگهیهای بازرگانی رادیوی مرکز استان هرمزگان (صدای خلیجفارس) با الگوی مطلوب بهدستآمده در بخش ابتدایی پژوهش، مطابقت داده شده و این نتیجه بدست آمد که بسیاری از شاخصهای محتوایی و ساختاری، در تولید و پخش رادیوصدای خلیجفارس رعایت نمیشود. درپایان، الگویی دو بخشی شامل شاخصهای محتوایی و شاخصهای ساختاری استخراج شد. شاخصهای محتوایی این پژوهش شامل: شاخصهای نظارت و ارزیابی ادارۀ کل بازرگانی صدا و سیما و کارشناسان رسانه و تبلیغات است و شاخصهای ساختاری؛ دو حوزه تولید و گویندگی را در بر میگیرد.