تبیین چالش‌های سازمان صدا و سیما در فضای مجازی (تدوین راهبردهای مناسب برای معاونت فضای مجازی این سازمان)

حمیدرضا پاک دل؛ محمدرضا رسولی؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ محمد شریف خانی

دوره 3، شماره 7 ، خرداد 1399، صفحه 11-35

https://doi.org/10.22034/jiscm.2020.227649.1107

چکیده
  با شکل­ گیری فضای مجازی و متعاقب آن پیدایش شبکه­ های اجتماعی ، سازمان­ های رسانه ­ای و رسانه ­های سنتی با تهدیدات و فرصت ­های جدیدی روبرو شده­ اند. چالش­ های جدید رسانه­ های نوین متکی بر اینترنت برای رسانه­ های سنتی، موضوعی است که همواره محل بحث صاحبنظران بوده است. مسئله اصلی این پژوهش تبیین چالش­ های کنونی و آتی سازمان ...  بیشتر

چابکی در سازمان‌های رسانه‌ای (مقایسۀ وضع موجود و مطلوب در معاونت صدای سازمان صدا و سیما با رویکرد فازی)

سیاوش صلواتیان؛ نیما محمدزاده

دوره 3، شماره 7 ، خرداد 1399، صفحه 37-66

https://doi.org/10.22034/jiscm.2020.206091.1074

چکیده
  هدف این مقالۀ، ارزیابی میزان چابکی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران و مقایسۀ آن با سطح مطلوب چابکی است. به‌منظور برآورد سطح فعلی چابکی سازمان در حوزه معاونت صدا و ارزیابی هر یک از قابلیت‌های موردنیاز یک سازمان چابک، در سال 1395، پرسش‌نامه‌ای بین 51 نفر از مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان معاونت مذکورکه با نمونه‌گیری تصادفی انتخاب ...  بیشتر

ارتباطات اقناعی مبتنی بر شناخت چندبعدی مخاطب

سیدمهدی شریفی؛ حجت سلیم

دوره 3، شماره 7 ، خرداد 1399، صفحه 67-92

https://doi.org/10.22034/jiscm.2020.222500.1098

چکیده
  توانایی تاثیرگذاری بر دانش، نگرش، کنش و نهایتاً اقناع مخاطب، از اهداف هرسازمان‌ رسانه‌ای است. تنها رسانه‌هایی می‌توانند به اهداف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ودیگر اهداف مورد نظر خود دست یابند که در شیوه های ارتباطی توانمندی و مهارت اقناع مخاطب را به وسیله شناخت ظرفیت‌ها و ویژگی‌های انسان و تنظیم فرایند ارتباط بر اساس آن را دارا باشند. ...  بیشتر

چیستی و چرایی اخبار جعلی در عصر دیجیتال: فراتحلیل کیفی

زهرا مجدی زاده؛ سید میلاد موسوی حق شناس

دوره 3، شماره 7 ، خرداد 1399، صفحه 93-124

https://doi.org/10.22034/jiscm.2020.222901.1099

چکیده
  خبر جعلی را می توان خبری دانست که در ماهیت خود دچار تحریف و از بستر و زمینه اصلی اش جدا شده و بنابراین نامعتبر است. ظهور عصرفناوری­ های ارتباطی دیجیتال و ویژگی ­های آن که تغییرات گسترده­ ای را در نظام­ های تولید، توزیع و مصرف رسانه ­ای موجب شده است از یک طرف بستر بسیارگسترده ­تر و مهیاتری برای انتشار و مصرف اخبارجعلی فراهم ...  بیشتر

چهارچوب‌سازی و گفتمان‌سازی رسانه‌ها در پوشش‌ اخبار (تحلیل گفتمان اخبار در پایگاه های خبر بی.بی.سی فارسی و ایرنا به پوشش وقایع خاورمیانه و شمال آفریقا)

مهدی هوشیار؛ سید محمد مهدی زاده

دوره 3، شماره 7 ، خرداد 1399، صفحه 125-163

https://doi.org/10.22034/jiscm.2020.196879.1055

چکیده
  این پژوهش در پی مقایسه، بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های انواع گفتمان‌ و انگاره‌های خبری ساخته شده در دو پایگاه خبر بی.بی.سی فارسی و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)، در خصوص  پوشش خبری وقایع خاورمیانه و شمال آفریقا در بازه زمانی دی‌ماه 1389 تا پایان اردیبهشت‌ماه 1390 در کشورهای تونس، مصر، لیبی و بحرین است.  پژوهش می‌کوشد نسبت به ...  بیشتر

گونه‌شناسی برنامه های غیرداستانی تلویزیون

رامین شمسایی نیا؛ ابوذر خوش بیان

دوره 3، شماره 7 ، خرداد 1399، صفحه 165-210

https://doi.org/10.22034/jiscm.2020.205186.1070

چکیده
  گسترش روزافزون رسانه‌‌های نو، تلویزیون را به عنوان یک رسانۀ سنتی، ‌با رقابت و چالش های سختی مواجه کرده است. اما این رسانه همچنان برای حفظ موقعیت و جایگاه خود نزد مخاطب، می‌تواند روش‌های مختلفی را به‌کار گیرد. از جمله، با بهره بردن از ساختارهای مختلف برنامه‌سازی می‌تواند محتوای مناسب و جذابی را در اختیار مخاطبانی با سلیقه‌های ...  بیشتر