محمد مهدی مولایی؛ حامد طالبیان؛ امید جهانشاهی
چکیده
فعالیت مؤثر سازمان صدا و سیما در اینترنت، مستلزم شناسایی عناصر آیندة مرتبط با فضای مجازی است. در این پژوهش، از روش «پویش محیط» بهره گرفتهایم تا در مسیر این شناخت قرار گیریم. هدف تحقیق، شناسایی عوامل کلیدی در محیط رقابت، نیروهای پیشران در محیط خارجی، پیشمشخصها و عناصر روندگونه و عدم قطعیتهاست. برای انجام پویش محیط، دو ...
بیشتر
فعالیت مؤثر سازمان صدا و سیما در اینترنت، مستلزم شناسایی عناصر آیندة مرتبط با فضای مجازی است. در این پژوهش، از روش «پویش محیط» بهره گرفتهایم تا در مسیر این شناخت قرار گیریم. هدف تحقیق، شناسایی عوامل کلیدی در محیط رقابت، نیروهای پیشران در محیط خارجی، پیشمشخصها و عناصر روندگونه و عدم قطعیتهاست. برای انجام پویش محیط، دو مدل «پِست» برای تحلیل محیط دور و مدل «پورتر»، برای تحلیل محیط رقابت، استفاده شده است. این عوامل، با نظرات خبرگان، شامل: مدیران سازمان صدا و سیما و کارشناسان حوزههای مرتبط- براساس دو معیار اهمیت و عدمقطعیت- امتیازدهی شدند. مرور منابع نظری و تجربی داخلی و خارجی، مطالعات مرتبط پیشین و برگزاری جلسات هماندیشی بین پژوهشگران- با بهرهگیری از الگوهای پویش محیط- منجر به شناسایی ۵۹ عامل شد. با رتبهبندی عوامل، مهمترین روندها و عناصر نسبتاً پیشمشخص آیندة مؤثر بر فعالیت سازمان صدا و سیما و عدمقطعیتهای اصلی در افق ایران ۱۴۰۴ مشخص شدند. در موضوعاتی از جمله: برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و توانمند، جایگاه کسبوکارهای مبتنی بر فاوا در اقتصاد ایران و... روندها معرفی شدند. در میان عدمقطعیتهای کلیدی، از 10 مورد اول، 6 مورد در محیط دور و 4 مورد در میان عوامل محیط رقابت تعریف شدهاند که نشاندهندة آیندهای پیچیده و رقابتی است و امکان کنترل کامل آن وجود ندارد. در نهایت، لازم است سازمان صدا و سیما آمادگی برای رویارویی با آینده را کسب کند، در همین راستا پیشنهادهایی در این پژوهش، مطرح شده است.
علی اسدی؛ خلیل میرزایی؛ علیرضا محسنی تبریزی
چکیده
احساس امنیت، یکی از مولفههای کیفیت زندگی است که نبود آن، به بروز آسیبهای اجتماعی منجر میشود. از آنجا که رسانهها، بهویژه تلویزیون، نقشی مهم در ایجاد احساس امنیت دارند، این پژوهش، درصدد واکاوی تأثیر برنامههای سیمای ایلام بر احساس امنیت اجتماعی مخاطبان جوان است. این پژوهش، به روش کیفی، انجام گرفته و جامعة آماری آن را کارشناسان ...
بیشتر
احساس امنیت، یکی از مولفههای کیفیت زندگی است که نبود آن، به بروز آسیبهای اجتماعی منجر میشود. از آنجا که رسانهها، بهویژه تلویزیون، نقشی مهم در ایجاد احساس امنیت دارند، این پژوهش، درصدد واکاوی تأثیر برنامههای سیمای ایلام بر احساس امنیت اجتماعی مخاطبان جوان است. این پژوهش، به روش کیفی، انجام گرفته و جامعة آماری آن را کارشناسان حوزههای رسانه و مسائل اجتماعی شهر ایلام تشکیل میدهند. از این میان، 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمندِ اطلاعاتمحور، انتخاب شدند. پس از جمعآوری دادهها، با استفاده از روش تحلیل مضمون و بهرهگیری از نرمافزار MAXQDA، مدل مفهومی تحقیق توسط نرمافزار Smart PLS استخراج شد. یافته های تحقیق نشان می دهد در مضامین استخراج شده، مضمون فراگیر، «افزایش احساس امنیت اجتماعی جوانان» است. در نتیجه گیری، راهکارهای مناسب بهمنظور افزایش نقش برنامهها در احساس امنیت اجتماعی جوانان در مقاله بیانشده است، که در این میان نقش برنامههای نمایشی، طنز و سرگرمی و آموزشی بیشتر است.
سپهر خلجی؛ فائزه تقیپور؛ رضا اسماعیلی
چکیده
این پژوهش، درصدد شناسایی عوامل مؤثر در بروز پدیدة وارونگی افکار عمومی است. روش تحقیق، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده و در این راستا، با 21 تن از کارشناسان و صاحبنظران علوم ارتباطات، رسانه، جامعهشناسی و روانشناسی، مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته انجام شده است. روش نمونهگیری نیز، هدفمند وابسته به معیار است. یافتههای تحقیق نشان ...
بیشتر
این پژوهش، درصدد شناسایی عوامل مؤثر در بروز پدیدة وارونگی افکار عمومی است. روش تحقیق، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده و در این راستا، با 21 تن از کارشناسان و صاحبنظران علوم ارتباطات، رسانه، جامعهشناسی و روانشناسی، مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته انجام شده است. روش نمونهگیری نیز، هدفمند وابسته به معیار است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، وارونگی افکار عمومی- بهعنوان پدیدهای چندبُعدی و موضوعی میانرشتهای- مسئلهای فرایندی و از جنس واکنشهاست که عواملی نظیر: ضعف عملکرد نظام اطلاعرسانی و رویکرد سنتی و انفعالیِ رسانههای رسمی، وجود شکاف در اجتماع و بیاعتنایی به نیازهای واقعی مردم، عدم توجه به ظرفیتهای اقناعی و... از مهمترین عوامل مؤثر در بروز آن هستند. همچنین لازم است مسائلی مانند: جلب اعتماد عمومی و مراقبت دائمی از آن، اولویتبخشی به مخاطب در فرایند ارتباطی، توجه ویژه به مقولة اقناع در فرایند مدیریت پیام و... برای جلوگیری از بروز پدیدة وارونگی افکار عمومی در دستور کار قرار گیرد.
ابراهیم احراری؛ زهرا خرازی محمدوندی آذر؛ نسیم مجیدی قهرودی
چکیده
این پژوهش، مطالعهای میانرشتهای درمورد تأثیرات «انسانشناسی فلسفی» بر «نظریهپردازی ارتباطات و سیاستگذاری رسانهای» است و درصدد بررسی این مسئله است که پارادایم- شیفت در اندیشة انسانشناسی، چگونه دانش ارتباطات را دستخوش دگرگونی کرده است. برای رسیدن به این هدف، با استفاده از روش تحقیق کتابخانهای و فوکوسگروپ، ...
بیشتر
این پژوهش، مطالعهای میانرشتهای درمورد تأثیرات «انسانشناسی فلسفی» بر «نظریهپردازی ارتباطات و سیاستگذاری رسانهای» است و درصدد بررسی این مسئله است که پارادایم- شیفت در اندیشة انسانشناسی، چگونه دانش ارتباطات را دستخوش دگرگونی کرده است. برای رسیدن به این هدف، با استفاده از روش تحقیق کتابخانهای و فوکوسگروپ، نمودهای گفتمانِ دو رویکرد کلانِ انسانشناسیِ فلسفی (ذاتگرایی و نامینالیسم)، در نظریات ارتباطی و سیاستگذاری رسانهای را استخراج کردیم. یافتههای این تحقیق، ما را به شناختی جدید از دانش رسانهای میرساند که میتوان آن را تحتتأثیر نوع انسانشناسی، به دو بخشِ «نظریههای ارتباطی ذاتگرا» و «نظریههای ارتباطی نامینالیستی» تقسیم کرد. همچنین، نشانگر این واقعیت است که تکنولوژی و دانش رسانهای در درون بافتار فکری انسانشناسی قرار دارد و از سوی آن احاطه شده است. بهعلاوه، نتایج بهدستآمده، ما را به این شناخت میرساند که چگونه گفتمانهای مسلط انسانشناسی، پیشفرضهایی تولید کردهاند که در نظریهپردازی و سیاستگذاری رسانهای، تأثیراتی عمیق گذاشته است، حالآنکه منشأ این پیشفرضها تاکنون برای ما نامرئی بوده است.
جهاندار امیری؛ مهرداد بذرپاش؛ سعید عنایتی
چکیده
استفاده از ژانر مستند، راهبردی اساسی در جذب مخاطب و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. هدف این پژوهش، شناسایی مزیتهای رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند است. این تحقیقِ کیفی با روش مصاحبۀ عمیق انجام شده است. روش نمونهگیری، هدفمند و جامعۀ آماری تحقیق را سه گروهِ: اساتید دانشگاهیِ حوزۀ مستند و رسانه، مستندسازان و مدیران شبکۀ افق تشکیل ...
بیشتر
استفاده از ژانر مستند، راهبردی اساسی در جذب مخاطب و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. هدف این پژوهش، شناسایی مزیتهای رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند است. این تحقیقِ کیفی با روش مصاحبۀ عمیق انجام شده است. روش نمونهگیری، هدفمند و جامعۀ آماری تحقیق را سه گروهِ: اساتید دانشگاهیِ حوزۀ مستند و رسانه، مستندسازان و مدیران شبکۀ افق تشکیل میدهند. حجم نمونه، براساس قاعدة اشباع در تحقیق، 12 نفر بوده است. دستهبندی مفاهیم بهدستآمده درخصوص مزیتهای رقابتی این شبکه، در سه گروه اصلیِ: اعتبار رسانهای، تمایز ساختاری و ارتباطات سازمانی، از جمله یافتههای این پژوهش است. ارتباط دوسویة تأثیرگذار با مؤسسات برونسازمانی، سهولت جذب منابع مادی و محتوایی، وجود ساختار، کنداکتور و کارگروه ویژة مستند از جمله مزیت های رقابتی این شبکه است.
ابوالفضل حسنیان؛ عباس قارونی؛ فرشاد آذرنیا
چکیده
روایتگری صوتی، بیان روایت با استفاده از نشانههای غیر زبانی اصوات بوده و عنصری است که به نمایش رادیویی، جان میبخشد. هدف این پژوهش، درک چیستی روایتگری صوتی و چگونگی کاربرد آن در نمایش رادیویی است. روایتگری صوتی، بهدلیل نزدیکی بیشتر به فرمِ بیانگر، از جهتی، موجب ارتقای سطح هنری آثار نمایشی و از جهت دیگر، موجب جهانیتر شدن آن میشود. ...
بیشتر
روایتگری صوتی، بیان روایت با استفاده از نشانههای غیر زبانی اصوات بوده و عنصری است که به نمایش رادیویی، جان میبخشد. هدف این پژوهش، درک چیستی روایتگری صوتی و چگونگی کاربرد آن در نمایش رادیویی است. روایتگری صوتی، بهدلیل نزدیکی بیشتر به فرمِ بیانگر، از جهتی، موجب ارتقای سطح هنری آثار نمایشی و از جهت دیگر، موجب جهانیتر شدن آن میشود. در پژوهش حاضر، به روش نشانهشناسی و با بهرهگیری از الگوی سفر قهرمان کریستوفر وگلر، پنج قطعۀ نمایشی «زندگی... و دیگر هیچ»، «فردای زمین»، «افسانۀ ایرج»، «آکوا آلتا» و «مرثیه»، تحلیل شدهاند. این پژوهش، با دستهبندی رمزگانهای موسیقی، افکت، سکوت، تدوین و حالاتِ ادای کلمات در نمایشهای مذکور، به بررسی دلالت هر دال صوتی و رابطۀ همنشینی دالها پرداخته است. یافتههای تحقیق، حاکی از آن است که سامان دادن یک روایت کامل (بر مبنای الگوی روایی وگلر) بدون استفاده از کلام و تنها با روایتگری صوتی، امکانپذیر است. تدوین صدا در نمایش رادیویی میتواند کارکردهای روایی متعددی از جمله: فلش فوروارد، تغییر وضعیت و گذر زمان، داشته باشد. همچنین، موسیقی میتواند کارکردهایی روایی، نظیر: کنترل ریتم روایت، فضاسازی و شخصیتپردازی داشته باشد. از سکوت، میتوان برای ایجاد تعلیق، کنترل ریتم ماجرا و پیشآمادهسازی در یک نمایش رادیویی بهره برد. حالتهایی که هنگام ادای کلام بروز میکنند نیز، میتوانند برای نمایش تحول شخصیت، پیشبرد ماجرا و تغییر زمان به کار روند. همچنین افکت، کارکردهایی روایی، مانند نمایش کنشها در نمایش رادیویی دارد.