حسن اسدزاده شهیر؛ طاهر روشندل اربطانی؛ اسماعیل سعدی پور؛ اکبر نصراللهی
چکیده
گسـترش شـبکه های اجتماعـی مجـازی همچـون اینسـتاگرام در ایـران، بـه سـبب ایجـاد محیـط و فضـای رسـانه ای غیررســمی و افزایــش قــدرت کاربــران در به اشــتراک گذاری عکــس، ویدئــو، ایده هــا، عواطــف و احساســات، فرصـت بی نظیـری را بـرای رشـد فرهنـگ سـلبریتی و هـواداری از آنهـا ایجـاد کـرده اسـت. بنابرایـن، هـدف ایـن پژوهــش، ...
بیشتر
گسـترش شـبکه های اجتماعـی مجـازی همچـون اینسـتاگرام در ایـران، بـه سـبب ایجـاد محیـط و فضـای رسـانه ای غیررســمی و افزایــش قــدرت کاربــران در به اشــتراک گذاری عکــس، ویدئــو، ایده هــا، عواطــف و احساســات، فرصـت بی نظیـری را بـرای رشـد فرهنـگ سـلبریتی و هـواداری از آنهـا ایجـاد کـرده اسـت. بنابرایـن، هـدف ایـن پژوهــش، مطالعــۀ دلیــل و زمینه هــای فرهنــگ هــواداری از ســلبریتی ها در اینســتاگرام اســت. روش تحقیــق بـه کار رفتـه در ایـن پژوهـش، کیفـی بـوده و از رهیافـت نظریـۀ زمینـه ای بـه عنـوان روش عملیاتـی پژوهـش اســتفاده شــده اســت. مشــارکت کنندگان پژوهــش، 22 نفــر از فالوورهــا یــا تعقیب کننــدگان ســلبریتی ها (بــا تعــداد فالــوور بیشــتر) در شــبکۀ اجتماعــی اینســتاگرام هســتند کــه بــه روش نمونه گیــری هدفمنــد انتخــاب شـدهاند. بـرای گـردآوری دادههـا از مصاحبه هـای عمیـق نیمه سـاختاریافته بهـره گرفتـه شـده اسـت. داده هـای گـردآوری شـده بـا بهره گیـری از روش مقایسـه ای مـداوم و مطابـق بـا رویه هـای نظام منـد اشـتراوس و کوربیـن در ســه مرحلــه (بــاز، محــوری و انتخابــی) مــورد تحلیــل قــرار گرفتنــد. قابلیــت اعتبــار، اعتمــاد و انتقال پذیــری داده هـا نیـز مـورد تأییـد قـرار گرفتـه اسـت. یافته هـای پژوهـش بیانگـر آن اسـت کـه مهمتریـن دلیـل تمایـل هــواداران بــه ســلبریتی ها عبارت انــد از: دیجیتالی شــدن زندگــی جوانــان، مصرفی شــدن جامعــه، ســلبریتیزه شــدن جامعــه، نقش آفرینــی رســانه های عصــر اول و فرســایش اعتمــاد نهــادی در جامعــه. همچنیــن تغییــر الگوهــای اوقــات فراغــت، اســتحالۀ شــهرت، وجــود نابرابــری در جامعــه و رواج مدرنی زاســیون یــا نوســازی بــه عنــوان عوامــل زمینــه ای یــا تســهیل گر نیــز در هــواداری از ســلبریتی ها نقــش داشــته اند.
مهدی خسروشاهی؛ فائزه تقی پور؛ رضا ابراهیم زاده
چکیده
روزنامهنگاری ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺑﻪ ﻧﻮعی از روزنامهنگاری اطلاق میشود ﻛﻪ اﻏﻠﺐ ﺗﻮﺳﻂ ﺷـﻬﺮوﻧﺪانِ غیرحرفهای و ﺑﻴﺮون از ﺳﺎزﻣﺎن رسانهای رسانههای ﺟﺮﻳﺎن اصلی و رسمی ﺗﻮﻟﻴﺪ میشود، ﻫﺮﭼﻨﺪ اﻣﻜﺎن دارد حرفهایها ﻧﻴﺰ در تولید محتوا مشارکت کنند. هدف این پژوهش، طراحی و ارائۀ الگوی روزنامهنگاری شهروندی به منظور ...
بیشتر
روزنامهنگاری ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺑﻪ ﻧﻮعی از روزنامهنگاری اطلاق میشود ﻛﻪ اﻏﻠﺐ ﺗﻮﺳﻂ ﺷـﻬﺮوﻧﺪانِ غیرحرفهای و ﺑﻴﺮون از ﺳﺎزﻣﺎن رسانهای رسانههای ﺟﺮﻳﺎن اصلی و رسمی ﺗﻮﻟﻴﺪ میشود، ﻫﺮﭼﻨﺪ اﻣﻜﺎن دارد حرفهایها ﻧﻴﺰ در تولید محتوا مشارکت کنند. هدف این پژوهش، طراحی و ارائۀ الگوی روزنامهنگاری شهروندی به منظور ارتقای حقوق شهروندی در ایران براساس نظریۀ دادهبنیاد است. از این رو، دادههای پژوهش از 25 نفر از صاحبنظران و خبرگان حوزۀ علوم ارتباطات و جامعهشناسانی که متخصص در حوزۀ روزنامهنگاری، رسانه و شبکههای اجتماعی بودهاند؛ با استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و بهواسطۀ روش نمونهگیری هدفمند و نظری، انتخاب و گردآوری شده است. همچنین برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها از فرایند کدگذاری نظری بهمنظور احصای مفاهیم (مقولات پایهای)، مقولات فرعی و مقولات اصلی استفاده شد. پس از اشباع نظری در مباحث کارشناسی مطرحشده، نتایج پژوهش پیشرو را به الگویی مطلوب و جدید که شامل14 مقولۀ اصلی، 49 مقولۀ فرعی و 609 مفهوم بود، سوق داد که مقابله با آسیبهای فضای رسانهای، شکسته شدن انحصارگرایی و گردش آزاد اطلاعات، عدم تمرکزگرایی و به رسمیت شناختن استقلال رسانهها و ضرورت توجه به حقوق شهروندی شهروندان از جمله مقولههای اصلی این پژوهشاند.
زهرا خلیلی؛ سمیه لبافی؛ داتیس خواجه ئیان
چکیده
هدف این پژوهش، ارائۀ چارچوب سیاستگذاری کسبوکارهای پلتفرمی در ایران از طریق شناسایی آسیبها و اصول سیاستی، موانع و الزامات سیاستی این حوزه است. رویکرد پژوهش، کیفی و از روش تحلیل تم برای تحلیل دادهها استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها، مطالعۀ اسنادی و مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با 14 تن از خبرگان این حوزه، شامل ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارائۀ چارچوب سیاستگذاری کسبوکارهای پلتفرمی در ایران از طریق شناسایی آسیبها و اصول سیاستی، موانع و الزامات سیاستی این حوزه است. رویکرد پژوهش، کیفی و از روش تحلیل تم برای تحلیل دادهها استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها، مطالعۀ اسنادی و مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با 14 تن از خبرگان این حوزه، شامل سیاستگذاران و صاحبان کسبوکارهای پلتفرمی بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد آسیبهای سیاستگذاری کسبوکارهای پلتفرمی، شامل: عدم بهروزرسانی قوانین حاکم، عدم یکپارچگی فرایند دریافت مجوزها، فرایند بروکراتیک دولتی برای اخذ مجوز، عدم وجود نهاد سیاستگذار و قوانین یکپارچه برای کسبوکارهای پلتفرمی و ...، موانع سیاستی شامل: عدم وجود سیاستهای حفظ حریم خصوصی کاربران، عدم وجود قانونگذار رسمی درخصوص کسبوکارهای پلتفرمی، عدم نظارت نهادهای سیاستگذار بر نحوۀ فعالیت این کسبوکارها، تعدد مراجع صدور مجوز و... است. در این راستا از الزامات سیاستی برای حل آسیبها میتوان به وجود سیاستگذار رسمی و نظارتی توسط کنشگرانی از اکوسیستم پلتفرمی و سازمانهای دولتی و حاکمیتی، توسعۀ شبکۀ سیاستگذاری، بهروزرسانی سیاستها و قوانین و... اشاره کرد. نتایج در قالب چارچوبی از سیاستگذاری کسبوکارهای پلتفرمی در ایران ارائه شده است.
حسن قاسمی؛ لیلا نیرومند؛ آنی میرزاخانیان
چکیده
ایران، یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، به تعهدات خود عمل کرد، ولی پس از گذشت این مدت، به تدریج اجرای تعهدات خود را کاهش داد. رسانههای گوناگون برمبنای گفتمان خود، نسبت به پوشش اخبار کاهش تعهدات برجامی ایران، اقدام کردند. العربیۀ فارسی و خبرگزاری صداوسیما، دو رسانۀ مهم منطقه هستند که هرکدام، از زاویۀ نگاهی متفاوت و براساس گفتمانهای ...
بیشتر
ایران، یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، به تعهدات خود عمل کرد، ولی پس از گذشت این مدت، به تدریج اجرای تعهدات خود را کاهش داد. رسانههای گوناگون برمبنای گفتمان خود، نسبت به پوشش اخبار کاهش تعهدات برجامی ایران، اقدام کردند. العربیۀ فارسی و خبرگزاری صداوسیما، دو رسانۀ مهم منطقه هستند که هرکدام، از زاویۀ نگاهی متفاوت و براساس گفتمانهای خود، این اخبار را برای مخاطبان خود پوشش دادند و ما در این پژوهش، به مطالعه، بررسی و تحلیل گفتمان این دو رسانه پرداختهایم. روش پژوهش، تحلیل گفتمان برمبنای رویکرد گفتمان کاوی وندایک است. بازۀ زمانی موردمطالعه، در این پژوهش، از روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ تا 20 آبان ماه 1398 است. متون موردمطالعه، 8 خبر از مجموع 141 خبر العربیۀ فارسی و 7 خبر از بین 329 خبر خبرگزاری صداوسیماست که در بازۀ زمانی مذکور به پوشش اخبار کاهش تعهدات برجامی ایران پرداختهاند، نمونهها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. یافتهها نشان میدهد در العربیۀ فارسی، ایران، عامل ناامنی منطقۀ خاورمیانه و تهدیدی برای جامعۀ جهانی معرفی میشود و علاوه بر گفتمان ایرانهراسی، گفتمانهای ایرانِ منزوی و ایرانِ ضعیف و ایران و ایرانِ حامی تروریست، ترویج میشود. در مقابل، خبرگزاری صداوسیما بر گفتمان مقاومت، اقتدار و ضداستکباری تاکید دارد و معتقد است ایران به منظور حفظ منافع ملی، اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود کرده است.
امیرمحمد کلابی
چکیده
با توجه به ویژگیهای پویای صنعت رسانه و بازار محصولات رسانهای، تحولات بیرونی و درونی این صنعت، بسیار زیاد هستند و سازگاری با این تغییرات، از جمله نیازهای مدیریت است. نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، عاملی است که به موفقیت بلندمدت سازمان و بهرهبرداری از فرصتهای محیطی کمک خواهد کرد. این پژوهش از لحاظ هدف، توسعهای- کاربردی و از ...
بیشتر
با توجه به ویژگیهای پویای صنعت رسانه و بازار محصولات رسانهای، تحولات بیرونی و درونی این صنعت، بسیار زیاد هستند و سازگاری با این تغییرات، از جمله نیازهای مدیریت است. نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، عاملی است که به موفقیت بلندمدت سازمان و بهرهبرداری از فرصتهای محیطی کمک خواهد کرد. این پژوهش از لحاظ هدف، توسعهای- کاربردی و از لحاظ روش، دارای رویکرد آمیخته اکتشافی است که با هدف طراحی مدل مفهومی نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در سازمانهای رسانهای انجام شده است. جامعۀ پژوهش در بخش کیفی، 17 نفر از مدیران ارشد سازمانهای رسانهای و متخصصان دانشگاهی هستند که در حوزۀ رسانه، سابقۀ فعالیت دارند و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بهصورت گلولهبرفی انتخاب شدهاند. جامعۀ آماری بخش کمّی پژوهش را نیز مدیران، کارشناسان، خبرگان و فعالان سازمانهای رسانهای تشکیل میدهند که با استفاده از فرمول کوکران برای جامعۀ نامعین، تعداد 384 نفر بهعنوان نمونۀ آماری از طریق روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در مرحلۀ کیفی، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و در مرحلۀ کمّی، پرسشنامۀ محققساخته است. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی، از روش تحلیلمحتوا و برای دادههای کمّی، از روش تحلیل عاملی بهکمک نرمافزارهای معادلات ساختاری استفاده شده است. براساس نتایج، تمام ابعاد و مؤلفههای نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در سازمانهای رسانهای موردتأیید واقع شدند و عوامل مؤثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، بهترتیب عبارتاند از: چابکی استراتژیک، ایجاد قابلیتهای سازمانی، کشف و بهرهبرداری از فرصتهای محیطی، همآفرینی ارزش و بازطراحی در مدل کسبوکار.
مژده نادری گرنا؛ مجید شریف خدایی؛ محمد اخگری
چکیده
یکی از مهمترین دغدغههای بشر، یافتن پاسخی برای مفهوم هویت بوده و هست. اما تا امروز، تعریف روشنی در این خصوص ارائه نشده است. هویت در معنای عام، مجموعهای است از نگرشها، ویژگیها و روحیات فرد و آنچه وی را از دیگران متمایز میکند، اما جدا از این مفهوم عام، با وجود پژوهشهای بسیار، آنچنان که باید، به هویت زنانه پرداخته ...
بیشتر
یکی از مهمترین دغدغههای بشر، یافتن پاسخی برای مفهوم هویت بوده و هست. اما تا امروز، تعریف روشنی در این خصوص ارائه نشده است. هویت در معنای عام، مجموعهای است از نگرشها، ویژگیها و روحیات فرد و آنچه وی را از دیگران متمایز میکند، اما جدا از این مفهوم عام، با وجود پژوهشهای بسیار، آنچنان که باید، به هویت زنانه پرداخته نشده است. لذا در این خصوص، ظرفیتهای مختلفی برای بررسی لازم است. نمایش رادیویی یکی از این ظرفیتهاست. در این مقاله، به مطالعۀ ساختار تکوینی هویت زنانه در تولیدات رسانهای (نمایش رادیویی) پرداخته شد و در این امر، چند نمایشنامۀ ایرانی و خارجی با تنظیم ایرانی، به روش تحلیل محتوا و رویکرد کریستوایی مورد مطالعه قرار گرفت. شخصیتهای زن این نمایشنامهها براساس شاخصههای کریستوا مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفتند و در نهایت، شخصیتهای زن خلق شده توسط نویسندگان ایرانی، با شخصیتهای زن خلقشده توسط نویسندگان خارجی موردمقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد پرداخت شخصیت زنانه در نمایشنامههای این دهه، نسبت به دهههای پیش از انقلاب اسلامی، از رشد و اقبال بیشتری برخوردار بوده است، اما با مقایسۀ دو بخش نمایشنامههای ایرانی و خارجی با تنظیم ایرانی، کاستیها و نقاط ضعف پرداخت شخصیت زنان درنمایشنامههای ایرانی- از لحاظ شکل و محتوا- تبیین میشود.