بهمن رضائی؛ سیدمحمدصادق مرکبی؛ حمید قاسمی؛ الهه شاکری داریانی
چکیده
با پر رنگ شدن نقش شبکههای اجتماعی در زندگی روزمره و ورود آنها به جریان اصلی رسانهای دنیا، رسانههای سنتی تولیدات خود را متحول کردند و شبکههای اجتماعی را به عنوان رقیب قدرتمند پذیرفتند و درنتیجه، مخاطبان منفعل دیروز به کاربران فعال امروز تبدیل شدند. باتوجه به اینکه برنامههای ورزشی بخش عظیمی از محبوبیت و تولیدات ...
بیشتر
با پر رنگ شدن نقش شبکههای اجتماعی در زندگی روزمره و ورود آنها به جریان اصلی رسانهای دنیا، رسانههای سنتی تولیدات خود را متحول کردند و شبکههای اجتماعی را به عنوان رقیب قدرتمند پذیرفتند و درنتیجه، مخاطبان منفعل دیروز به کاربران فعال امروز تبدیل شدند. باتوجه به اینکه برنامههای ورزشی بخش عظیمی از محبوبیت و تولیدات تلویزیونی را به خود اختصاص داده است، هدف این پژوهش واکاوی شیوههایی است که برنامهساز میتواند با استفاده از ظرفیتهای صفحهنمایش دوم، آنها را بهکار گرفته و باعث شکلگیری تعامل دوسویه بیننده با برنامه ورزشی تلویزیون شود تا نبود فناوری تلویزیون تعاملی در ایران را پوشش دهد. صفحهنمایش دوم بهعنوان یک وسیله جانبی (رایانه، موبایل یا تبلت) بهمنظور همراهی با صفحه اول (تلویزیون)، جهت ایجاد ارتباط با صفحه اول ظهور پیدا کرد. پژوهش حاضر، با تکیه بر نظریۀ همگرایی رسانهای و به روش تحلیل محتوای کیفی و مطالعه اسنادی مقولههای اساسی را استخراج کرده و سپس پنج قسمت از پنج عنوان برنامه ورزشی تلویزیونی (نود، ورزش و مردم، باشگاه، فوتبال 120 و گزارش ورزشی) را مورد تحلیل و مطالعه قرار داده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که صفحهنمایش دوم میتواند مخاطبان را به خالق محتوا تبدیل کرده و توانایی آنها را به بیش از یک اظهارنظرکننده ارتقا دهد و برنامهساز ورزشی با پیادهسازی امکانات تعامل با بیننده، از دادههای ورزشی و فعالیتهای اجتماعی آنها فراتر رفته و از انگیزه و اطلاعات بینندگان/کاربران، برای تولید قالبهای مختلف برنامهسازی تعاملی در تلویزیون استفاده کند تا زمینۀ تعامل و بیان دیدگاههای مخاطبین بیشتر از هر وقت دیگر مساعد شود.
منصور ساعی؛ حسین بصیریان جهرمی؛ امیرحسین دهزاد
چکیده
امروزه همه ما انسانها در یک «جامعه رسانهای شده» زندگی میکنیم. جایی که درآن تقریباً همه ابعاد حیات فردی، اجتماعی و فرهنگی ما تحت تأثیر رسانه و فناوریهای ارتباطی قرار گرفته است. حضور فراگیر رسانهها در تمام عرصههای حیات فردی واجتماعی ما موجب شده تا «آموزش سواد رسانهای» به عنوان «رویکرد آموزش نوین در قرن 21اُم» ...
بیشتر
امروزه همه ما انسانها در یک «جامعه رسانهای شده» زندگی میکنیم. جایی که درآن تقریباً همه ابعاد حیات فردی، اجتماعی و فرهنگی ما تحت تأثیر رسانه و فناوریهای ارتباطی قرار گرفته است. حضور فراگیر رسانهها در تمام عرصههای حیات فردی واجتماعی ما موجب شده تا «آموزش سواد رسانهای» به عنوان «رویکرد آموزش نوین در قرن 21اُم» مطرح شود. اما یکی از بحثهای مهم در حوزه آموزش سواد رسانهای، توسعه آن در نظام آموزشی است.این مقاله بر تحلیل مهمترین موانع فراروی توسعه آموزش سواد رسانهای در مدارس ایران متمرکز شده است. همچنین روش این پژوهش، کیفی است و با استفاده از تکنیک تحلیل نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) به واکاوی موانع موجود میپردازد. برای پاسخ به سؤالات پژوهش نیز، از دو روش مطالعات کتابخانهای و مصاحبه عمیق استفاده شده و با مطالعه پژوهشهای مختلف و انجام 20 مصاحبه با «سیاستگذاران و مؤلفان کتاب تفکر و سواد رسانهای»، «مجریان و معلمان این درس» و «متخصصان حوزه رسانه»، دادههای لازم گردآوری شده است. در این پژوهش برای کدگذاری دادهها از نرمافزار مکسکیودا (نسخه11) استفاده شد و دادهها براساس مدل پارادایمی کدگذاری محوری چارچوببندی شدند.یافتهها نشان میدهند که عمدهترین موانع فراروی توسعه سواد رسانهای ناشی از «عدم وجود متولی برای آموزش سواد رسانهای»، «سیاستگذاری و تصمیمسازی غیرروشمند در آموزش و پرورش»، «فقدان تعریف دقیق از هدف آموزش سواد رسانهای» و «بدفهمی از مفهوم سواد رسانهای» است.
مهدیه بخشی؛ سروناز تربتی؛ علی جعفری؛ سید محمد دادگران؛ حبیب صبوری
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل رمان احتمالاً گم شدهام نوشتۀ سارا سالار و تبیین این مسئله است که، در جامعۀ ایرانی، میان روابط اجتماعی با مفاهیم روانشناسانه و کهنالگوهای یونگ چه نسبتی وجود دارد و کهنالگوها چگونه روابط ما را با خود و دیگران تحت تأثیر قرار میدهند. بر این اساس، با کاربست ترکیبی نظریۀ پنجرۀ جوهری جوزف لوفت و هری اینگهام و ...
بیشتر
هدف این پژوهش تحلیل رمان احتمالاً گم شدهام نوشتۀ سارا سالار و تبیین این مسئله است که، در جامعۀ ایرانی، میان روابط اجتماعی با مفاهیم روانشناسانه و کهنالگوهای یونگ چه نسبتی وجود دارد و کهنالگوها چگونه روابط ما را با خود و دیگران تحت تأثیر قرار میدهند. بر این اساس، با کاربست ترکیبی نظریۀ پنجرۀ جوهری جوزف لوفت و هری اینگهام و کهنالگوهای یونگ (آنیما و آنیموس، سایه، اعداد و نماد)، شخصیتهای این رمان تحلیل شدهاند. نگارندگان، پس از خوانش رمان، با توجه به نظریۀ پنجرۀ جوهری و مفاهیم نظریات یونگ دربارۀ کهنالگوها، به این نتیجه رسید که راوی برای مواجهشدن با ناحیۀ کور و پنهانِ خود نقاب از صورت برمیدارد و برای یک روز، درحالیکه زندگی در زمان حال را تعلیق کرده، گذشتهاش را استیضاح میکند؛ به حیاط مربعیشکل ناخودآگاه خود میرود و با منطقهای از شخصیت خویش که برای دیگران و خودش ناشناخته است مواجه میشود. در این روایت که در طول یک روز اتفاق میافتد، راوی بارها با ناحیۀ پنهان و کور خود مواجه میشود؛ از دریچۀ این شناخت است که میخواهد از گمشدن در گذشته رهایی یابد و در زندگی حال به تعادل برسد. راوی با شناخت ناخودآگاه جمعی (ناحیۀ ناشناختۀ) خود و در پی آن، با خودگشودگی و افشا، منطقۀ گشودۀ شخصیت خود را گسترش میدهد و در برقراری ارتباط با خود و دیگران به تعادل میرسد.
مسلم ابراهیمی تبار؛ محمد غفاری
چکیده
محبوبیت رسانههای اجتماعی و به دنبال آن رشد سریع تجارت اجتماعی باعث تحول در استراتژیهای شرکتها شده است. به عبارتی شرکتها سعی کردهاند که تجارت آنلاین خود را از رویکرد محصولمحور مبتنی بر تجارت الکترونیکی به سمت رویکردی مشتریمحور مبتنی بر تجارت اجتماعی هدایت نمایند. بنابراین، در این پژوهش سعی بر آن شده است تا عواملی کششی که ...
بیشتر
محبوبیت رسانههای اجتماعی و به دنبال آن رشد سریع تجارت اجتماعی باعث تحول در استراتژیهای شرکتها شده است. به عبارتی شرکتها سعی کردهاند که تجارت آنلاین خود را از رویکرد محصولمحور مبتنی بر تجارت الکترونیکی به سمت رویکردی مشتریمحور مبتنی بر تجارت اجتماعی هدایت نمایند. بنابراین، در این پژوهش سعی بر آن شده است تا عواملی کششی که قصد مشتری برای استفاده از تجارت اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد، مورد جستوجو قرار گیرد. این پژوهش، ازنظر هدف، در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و از حیث ماهیت تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و از روشهای کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری دادههای پژوهش استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل کلیه هموطنانی هستند که در بازۀ زمانی زمستان 1399 از محیطهای تجارت اجتماعی بهطور خاص شبکۀ اجتماعی اینستاگرام اقدام به خرید محصول یا خدمتی نمودهاند. نمونۀ آماری شامل 200 نفر از افرادی است که به روش در دسترس انتخاب شدهاند. روایی پرسشنامه با استفاده ازنظر استادان متخصص در این زمینه مورد تأیید قرار گرفته و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیهوتحلیل دادهها حاکی از آن است که عوامل کششی تأثیرگذار بر قصد استفاده از تجارت اجتماعی شامل متغیرهای سهولت استفاده، حریم خصوصی، اعتماد، صرفهجویی در فرایند خرید، دسترسی به اطلاعات، امکان برقراری تعاملات اجتماعی، ارزش ادراکشده مشتریان، افراد مشهور و اخلاقی بودن میباشند.
محسن نوبخت
چکیده
هدف مقالۀ حاضر، تحلیل انتقادی ساختاری مقالات علمی پژوهشی در حوزۀ تحلیل گفتمان انتقادی است تا تصویری از وضعیت پژوهشهای انجام شده در این حوزه و طرحی برای پژوهشهای آتی ارائه شود. بدین منظور، مقالات چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی حوزۀ علوم انسانی با استفاده از روش مرور ساختاری منابع تحلیل شد. در بهمن 1399 کلیدواژۀ «گفتمان ...
بیشتر
هدف مقالۀ حاضر، تحلیل انتقادی ساختاری مقالات علمی پژوهشی در حوزۀ تحلیل گفتمان انتقادی است تا تصویری از وضعیت پژوهشهای انجام شده در این حوزه و طرحی برای پژوهشهای آتی ارائه شود. بدین منظور، مقالات چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی حوزۀ علوم انسانی با استفاده از روش مرور ساختاری منابع تحلیل شد. در بهمن 1399 کلیدواژۀ «گفتمان انتقادی» در پایگاه آیاِسسی با قیدهای «تمامی اقلام»، «تا سال 1399»، «زبان فارسی»، «ژورنالهای داخلی» و مقالات «علمی» جستوجو شد. با این قیدها، 451 مقاله استخراج شد و پس ارزبازبینی عنوان، کلیدواژهها و چکیده و در برخی موارد خواندن متن مقالات، 295 مقالۀ مرتبط با «تحلیل گفتمان انتقادی» بهعنوان دادههای تحلیل و جامعۀ آماری پژوهش انتخابشدند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بیشترین تحلیلها مربوط به موضوع بازنمایی جنسیت، قدرت و ایدئولوژی در گفتمانهای ادبی (100 مقاله)، مطبوعاتی (66 مقاله) بود و کمترینشان به بازنمایی ایدئولوژی، قدرت و جنسیت در رسانۀ برخط (5 مقاله)، تصاویر (6 مقاله)، گفتمان حقوقی (6 مقاله)، گفتمان ترجمه (7 مقاله)، و درنهایت گفتمان تبلیغات (7 مقاله) اختصاص داشت. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که با توجه به گذشت بیش از دو دهه از طرح تحلیل انتقادی گفتمان در محافل دانشگاهی ایران، لزوم تأسیس مجلهای با موضوع خاصِ گفتمان احساس میشود؛ همکاریهای بینالمللی باید موردتوجه محققان این حوزه قرارگیرد. رویکردهای جدیدی مانند تحلیل چندوجهی و تحلیلهای پیکرهای و روششناسی متناسب با آنها وارد تحلیل انتقادی گفتمان شود؛ گفتمانهایی مانند رسانۀ برخط، متون حقوقی و قانونی میتواند بیشتر موضوعِ تحلیل انتقادی قرار گیرد؛ و در نهایت، با توجه تحولات پیشآمده در روشهای ارتباطی در جامعۀ امروز، روشهای تحقیقی مانند پیکرهای، چندوجهی و روشهای کمّی میتواند موجبات تدقیق یافتههای تحلیلها را فراهم آورد.
مریم بهفر؛ مه دخت پورخالقی چترودی؛ احمد ضابطی جهرمی
چکیده
درک مفاهیم ضمنی و کشف ظرایف تدوین فیلم که کمتر به آن پرداخته شده است، هدف اصلی این پژوهش است. از این رو با انتقال یکی از پرکاربردترین عناصر بلاغی (تشبیه) به مطالعات سینمایی به روشنسازی چگونگی عملکرد تدوین تشبیهی در فیلمهای سینمای ایران پرداختهایم. این پژوهش کاربردی با روش توصیفی - تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای ...
بیشتر
درک مفاهیم ضمنی و کشف ظرایف تدوین فیلم که کمتر به آن پرداخته شده است، هدف اصلی این پژوهش است. از این رو با انتقال یکی از پرکاربردترین عناصر بلاغی (تشبیه) به مطالعات سینمایی به روشنسازی چگونگی عملکرد تدوین تشبیهی در فیلمهای سینمای ایران پرداختهایم. این پژوهش کاربردی با روش توصیفی - تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و منابع صوتی- بصری(فیلمها) انجام گرفته است. نمونهگیری به شیوۀ هدفمند انجام شده و چارچوب نظری بر نظریّۀ فرمالیستی آیزنشتاین استوار است. در این پژوهش نخست با بیان تشبیه و تفاوتهای آن با استعاره و جناس، الگوی دقیقی از آن برای بررسی در سینما ارائه و سپس به صورت عینی و عملی نمونههایی از تدوین تشبیهی در سینمای ایران با در نظر داشتن سیر تاریخی و موضوعی بیان شده است. نتایج پژوهش نشان داد نحوۀ ترکیب نماها به شیوۀ تشبیهی تا حدّ زیادی بر کیفیّت زیباییشناسی فیلمها افزوده است. مضامین مختلفی چون تلاش برای بقا، بازیچه بودن قشر ضعیف جامعه، حرص و طمع حیوانی انسان، دید استثمارگرانه به زن، روابط پوشالی و دروغین میان انسانها و... از طریق این تمهید فرمال در فیلمها خلق شده است. کاربرد بیشتر قطع ساده در مقایسه با ترفندهایی چون دیزالو و فید و انتخاب مشبهبههایی که جزوی از بافت و زمینۀ داستان بوده، بیان واقعگرایانه و سادهتری از فرم تدوین تشبیهی را شکل داده است. در نظر داشتن روند تاریخی با نمونههایی از دهۀ 40 تا 80 نیز به خوبی آشکار کرد با گذشت زمان پیچیدگی و ظرافت بیشتری در عرصۀ کاربرد تدوین تشبیهی رخ داده است.