واکاوی شیوه‌های به‌‌کارگیری صفحه‌‌نمایش دوم در تولید برنامه‌های ورزشی تعاملی تلویزیون

بهمن رضائی؛ سیدمحمدصادق مرکبی؛ حمید قاسمی؛ الهه شاکری داریانی

دوره 4، شماره 14 ، دی 1400، صفحه 36-5

https://doi.org/10.22085/jiscm.2021.314211.1292

چکیده
  با پر رنگ شدن نقش شبکه‌‌های اجتماعی در زندگی روزمره و ورود آن‌‌ها به جریان اصلی رسانه‌‌ای دنیا، رسانه‌‌های سنتی تولیدات خود را متحول کردند و شبکه‌‌های اجتماعی را به عنوان رقیب قدرتمند پذیرفتند و درنتیجه، مخاطبان منفعل دیروز به کاربران فعال امروز تبدیل شدند. باتوجه ‌‌به اینکه برنامه‌‌های ورزشی بخش عظیمی از محبوبیت و تولیدات ...  بیشتر

تحلیل موانع فراروی توسعة آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس ایران از منظر سیاست‌گذاران، مجریان سواد رسانه‌ای و متخصصان رسانه

منصور ساعی؛ حسین بصیریان جهرمی؛ امیرحسین دهزاد

دوره 4، شماره 14 ، دی 1400، صفحه 66-37

https://doi.org/10.22085/jiscm.2021.140604

چکیده
  امروزه همه ما انسان‌ها در یک «جامعه رسانه‌ای شده» زندگی می‌کنیم. جایی که درآن تقریباً همه ابعاد حیات فردی، اجتماعی و فرهنگی ما تحت تأثیر رسانه و فناوری‌های ارتباطی قرار گرفته است. حضور فراگیر رسانه‌ها در تمام عرصه‌های حیات فردی واجتماعی ما موجب شده تا «آموزش سواد رسانه‌ای» به عنوان «رویکرد آموزش نوین در قرن 21اُم» ...  بیشتر

کاربست نظریۀ پنجرۀ جوهری در تحلیل روابط اجتماعی (بر اساس رویکرد تحلیلی یونگ)

مهدیه بخشی؛ سروناز تربتی؛ علی جعفری؛ سید محمد دادگران؛ حبیب صبوری

دوره 4، شماره 14 ، دی 1400، صفحه 90-67

https://doi.org/10.22085/jiscm.2021.137124

چکیده
  هدف این پژوهش تحلیل رمان احتمالاً گم‌ شده‌ام نوشتۀ سارا سالار و تبیین این مسئله است که، در جامعۀ ایرانی، میان روابط اجتماعی با مفاهیم روان‌شناسانه و کهن‌الگوهای یونگ چه نسبتی وجود دارد و کهن‌الگوها چگونه روابط ما را با خود و دیگران تحت تأثیر قرار می‌دهند. بر این اساس، با کاربست ترکیبی نظریۀ پنجرۀ جوهری جوزف لوفت و هری اینگهام و ...  بیشتر

واکاوی عوامل کششی مؤثر بر قصد استفاده از تجارت اجتماعی در بین کاربران ایرانی

مسلم ابراهیمی تبار؛ محمد غفاری

دوره 4، شماره 14 ، دی 1400، صفحه 126-91

https://doi.org/10.22085/jiscm.2021.138944

چکیده
  محبوبیت رسانه‌های اجتماعی و به دنبال آن رشد سریع تجارت اجتماعی باعث تحول در استراتژی‌های شرکت‌ها شده است. به عبارتی شرکت‌ها سعی کرده‌اند که تجارت آنلاین خود را از رویکرد محصول‌محور مبتنی بر تجارت الکترونیکی به سمت رویکردی مشتری‌محور مبتنی بر تجارت اجتماعی هدایت نمایند. بنابراین، در این پژوهش سعی بر آن شده است تا عواملی کششی که ...  بیشتر

تحلیل انتقادی‎ـ ساختاری مقالات حوزۀ تحلیل گفتمان انتقادی در زبان فارسی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)

محسن نوبخت

دوره 4، شماره 14 ، دی 1400، صفحه 166-127

https://doi.org/10.22085/jiscm.2021.309218.1273

چکیده
  هدف مقالۀ حاضر، تحلیل انتقادی ‏ساختاری مقالات علمی‏ پژوهشی در حوزۀ تحلیل گفتمان انتقادی است تا تصویری از وضعیت پژوهش‎های انجام ‎شده در این حوزه و طرحی برای پژوهش‎های آتی ارائه شود. بدین منظور، مقالات چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی حوزۀ علوم انسانی با استفاده از روش مرور ساختاری منابع تحلیل شد. در بهمن 1399 کلیدواژۀ «گفتمان ...  بیشتر

تدوین تشبیهی و برخی از نمونه‌‌های مؤثّر آن در سینمای ایران

مریم بهفر؛ مه دخت پورخالقی چترودی؛ احمد ضابطی جهرمی

دوره 4، شماره 14 ، دی 1400، صفحه 197-167

https://doi.org/10.22085/jiscm.2022.318497.1312

چکیده
   درک مفاهیم ضمنی و کشف ظرایف تدوین فیلم که کمتر به آن پرداخته شده است، هدف اصلی این پژوهش است. از این رو با انتقال یکی از پرکاربردترین عناصر بلاغی (تشبیه) به مطالعات سینمایی به روشن‌‌سازی چگونگی عمل‌‌کرد تدوین تشبیهی در فیلم‌‌های سینمای ایران پرداخته‌‌ایم. این پژوهش کاربردی با روش توصیفی - تحلیلی و با بهره‌‌گیری از منابع کتابخانه‌‌ای ...  بیشتر