توئیپلماسی تطبیقی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحدۀ آمریکا؛ (مطالعۀ موردی: شهادت سردار قاسم سلیمانی)

محمدرضا برزویی؛ رضا جهانبازی؛ امیررضا تمدن

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، صفحه 42-5

https://doi.org/10.22085/jiscm.2022.312333.1282

چکیده
  شبکۀ اجتماعی «توییتر» به‌دلیل داشتن برخی ویژگی‌های منحصر به فرد، توانسته مخاطبان زیادی را در میان سیاستمداران پیدا کند؛ به‌گونه‌ای که اصطلاح جدیدی با عنوان «توئیپلماسی» یا «توییتر- دیپلماسی» وضع شده است؛ سیاستمداران از طریق توییتر، با مخاطبان گسترده‌ای در کشورهای مختلف ارتباط برقرار کرده و از این طریق، مرزهای ...  بیشتر

بازنمایی خلقیات سیاح‌منظری ایرانیان در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام

سجاد عبداللهی نسب؛ حسن بشیر؛ محسن صبوریان

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، صفحه 72-43

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.322906.1327

چکیده
  مسئلۀ شناخت خود، پیوندی ناگسستنی با تعاملات اجتماعی دارد. گذشته از علم حضوریِ هر کس نسبت به خویش و شناخت درونی هر جامعه‌ای از خود، این شناخت، ناگزیر در تعاملات اجتماعی متحول می‌شود. یکی از منابع شناخت تاریخی از خود، تحلیل سفرنامه‌های ایران‌گردی سیاحان بیگانه است. هدف این پژوهش، صرفاً تحلیل سفرنامه‌ها و استخراج خلقیات سیاح‌منظری ...  بیشتر

الزامات، موانع و راهکارهای بومی جهش تولید و نقش رسانۀ استانی در تحقق آن

زهرا پورامینی؛ محمدباقر سپهری

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، صفحه 102-73

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.321688.1323

چکیده
  هدف این پژوهش، شناسایی الزامات، موانع و راهکارهای بومی جهش تولید در استان اردبیل و نقش رسانۀ استانی در مقولۀ مهم جهش تولید است. این تحقیق به‌صورت کیفی اجرا شده است؛ در بخش کیفی، از روش دلفی برای ساختن یک مدل نظام‌مند از یافته‌های حاصل از داده‌های کدگذاری‌شده، استفاده شد. جامعۀ آماری این پژوهش، 15 تن از خبرگان بودند که با استفاده ...  بیشتر

تحلیل آینده‌پژوهانه ازنقش محوری رسانه در شکل‌گیری سبک زندگی نسل آلفا

اکبر قدیری حاجی آبادی؛ محسن طاهری دمنه؛ علی ذاکری

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، صفحه 140-103

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.334517.1365

چکیده
  تغییر در سبک زندگی به معنای تحول در ابعاد مختلف زندگی از جمله ابعاد فرهنگی، آموزشی، تربیتی و... است و از موارد حائز اهمیت در طبقه‌بندی نسل­ها به حساب می­آید. از این رو، سبک زندگی، ذهنیت و طرز تفکر نسل‌های مختلف، همواره از موضوعات موردتوجه پژوهشگران حوزه‌های گوناگون بوده‌ است. هدف این پژوهش، ارائۀ تحلیلی آینده‌پژوهانه از سبک زندگی ...  بیشتر

تحلیل محتوای نظرات کارشناسان در زمینۀ پوشش اخبار بحران در صداوسیما (سال‌های 1390 تا 1399 )

علیرضا الوندی؛ حسن خجسته باقرزاده؛ سید علی رحمان زاده؛ سید وحید عقیلی؛ حسن عابدینی

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، صفحه 164-141

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.339152.1383

چکیده
  در سال‌های اخیر (دهۀ نود شمسی) که کشور دچار بحران­های متعددی همچون سیل، زلزله، ترور‏، برخی اعتراضات و بحران کرونا بوده، پوشش اخبار بحران در صدا وسیما همواره محل انتقاد بسیاری از اهالی رسانه و مسئولین قرار گرفته است. این تحقیق سعی کرده به روش تحلیل محتوای کمی، همۀ نظرات انتقادی کارشناسان و مسئولین پیرامون موضوع پوشش اخبار بحران ...  بیشتر

تحلیل محتوای کیفی بازنمایی مفهوم فقر و امور خیریه در تبلیغات تلویزیونی صداوسیما (مطالعۀ موردی: تبلیغات کمیتۀ امداد امام خمینی(ره))

علی مومنی؛ مهری بهار

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، صفحه 194-165

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.305551.1266

چکیده
  هدف این پژوهش، مطالعۀ تبلیغات تلویزیونی کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) ‌است. سؤال اصلی پژوهش نیز، چگونگی بازنمایی مفهوم فقر در تبلیغات و چگونگی استفاده از فنون تبلیغی برای مشارکت در فعالیت خیریه، در نمونه‌های مورد مطالعه ‌است. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدف‌مند و با راهبرد شدت، 4 نمونه از تبلیغات، برای مطالعه انتخاب شدند و با روش ...  بیشتر