علی اصغری صارم؛ مهدی بهادریان
چکیده
ارائۀ راهکارهایی برای رفع موانع سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی درراستای تحقق شعار مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، پشتیبانیها، مانعزداییها» هدف این پژوهش است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، آمیخته است. در گام نخست و در بخش کیفی، با استفاده از مصاحبهها، موانع تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری ...
بیشتر
ارائۀ راهکارهایی برای رفع موانع سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی درراستای تحقق شعار مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، پشتیبانیها، مانعزداییها» هدف این پژوهش است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، آمیخته است. در گام نخست و در بخش کیفی، با استفاده از مصاحبهها، موانع تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی در شبکۀ استانی همدان شناسایی و رتبهبندی شدند. در این گام، مشارکتکنندگان پژوهش، 12 نفر از خبرگان شامل تهیهکنندگان، مدیران ستادی و سرمایهگذاران بودند. در گام دوم و در بخش کمّی، با استفاده از فن دلفی، اولویتبندیِ موانع شناسایی شده انجام شد. جامعۀ آماری در بخش کمی، شامل کلیۀ خبرگان سازمانیِ مشغول به برنامهسازی در صداوسیمای همدان و در سال 1400 بودند. در بخش کمی، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، حجم نمونه 114 نفر انتخاب شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سه مانع اصلی تمایل به سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی در شبکۀ استانی همدان به ترتیب اولویت عبارتاند از: تعدد رسانههای موازی کمهزینهتر، عدم اعتقاد سرمایهگذار به اثرگذاریِ اینگونه تبلیغات و عدم جذابیت برنامههایی نظیر مسابقههای تلویزیونی برای اینگونه سرمایهگذاریها. برای ایجاد تمایل در سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی، بهتر است ابتدا به موانعی که در خود شبکه و برنامهسازان وجود دارد، توجه و برای رفع آنها تلاش شود، در این صورت، ظرفیتهای شبکه برای تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری افزایش خواهد یافت.
لیلا علوی؛ فاطمه رهنما
چکیده
رشد سریع جمعیت سالمند در جهان، اهمیت مطالعات سالمندی را دوچندان کرده است. همچنین، ارتباط رسانههای اجتماعی آنلاین و زندگی روزمرۀ گروههای مختلف شهروندان، موضوعی است که موردتوجه محققان قرار گرفته است. مطالعۀ عمیق تجربیات سالمندان در استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین و معانی و احساسات حاصل از استفاده از این شبکهها، هدف این پژوهش ...
بیشتر
رشد سریع جمعیت سالمند در جهان، اهمیت مطالعات سالمندی را دوچندان کرده است. همچنین، ارتباط رسانههای اجتماعی آنلاین و زندگی روزمرۀ گروههای مختلف شهروندان، موضوعی است که موردتوجه محققان قرار گرفته است. مطالعۀ عمیق تجربیات سالمندان در استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین و معانی و احساسات حاصل از استفاده از این شبکهها، هدف این پژوهش است. درک، توصیف و تفسیر تجربۀ سالمندان در مطالعات اجتماعی، با بهرهگیری از روشهای کیفی، ممکن است. لذا در این مطالعه، روش تحلیل مضمون در طراحی مطالعه، جمعآوری و تحلیل دادهها انتخاب شده است. ده سالمند در نمونهگیری هدفمند، برای مصاحبه انتخاب شدند. مفاهیم و مقولات در سه محور شناسایی شدند: 1-محرکهای استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین (مهارت کار با کامپیوتر و اینترنت، اقتضای شغلی، مهاجرت اعضای خانواده، عقب نیفتادن از دیگران، فراگیر شدن و کارایی گوشی هوشمند)؛ 2-دلایل ادامۀ استفاده از آنها (توان بدنی کمتر و اوقات فراغت بیشتر، حفظ ارتباطات و پیگیری اخبار و اطلاعات به عنوان سرگرمی)؛ 3-معانی و تجربیات حاصل از شبکههای اجتماعی (حس مثبت، حس منفی، نگرانی، وابستگی، خودکنترلی و امور خیریه).
مسعود جلیلوند خسروی؛ سید محسن بنی هاشمی؛ محمدحسین ساعی
چکیده
در میان فرایندهای ارتباطی، علم ارتباطات، جایگاه مهمی را برای ارتباطات غیرکلامی قائل است. این جایگاه در ارتباطهای یکسویه اهمیت پیدا میکند، مانند برخی از بخشهای خبری که در آنها، امکان دریافت بازخورد از مخاطب و اصلاح حرکات فرستنده در لحظۀ انتقال پیام فراهم نیست. در این پژوهش، با هدف بررسی شش کارکرد شناختهشده برای ارتباط غیرکلامی ...
بیشتر
در میان فرایندهای ارتباطی، علم ارتباطات، جایگاه مهمی را برای ارتباطات غیرکلامی قائل است. این جایگاه در ارتباطهای یکسویه اهمیت پیدا میکند، مانند برخی از بخشهای خبری که در آنها، امکان دریافت بازخورد از مخاطب و اصلاح حرکات فرستنده در لحظۀ انتقال پیام فراهم نیست. در این پژوهش، با هدف بررسی شش کارکرد شناختهشده برای ارتباط غیرکلامی (تأکید، تکمیل، تکذیب، تکرار، کنترل و جانشینی) در خبر سیما و نوع ارتباط با متن خواندهشده توسط گوینده، 18 برنامه از بخش خبری 21 شبکۀ 1 بهصورت سیستماتیک انتخاب شد و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد مطالعه قرار گرفت. شش مقولۀ وضعیت بدن گویندگان، حرکت دست، ابراز چهرهای، حرکت چشم و پیرازبان بهعنوان مقولههای اصلی انتخاب شدند که درمجموع، شامل 38 زیرمقوله میشوند. پس از تحلیل محتوای کیفی مقولهها و زیرمقولههای استخراجشده، دریافتیم که قسمت عمدهای از ارتباط غیرکلامی گویندگان به حرکات سر و اعضای صورت محدودشده و کمتر از حرکات دست و وضعیتهای مختلف بدن استفاده میشود. بهطورکلی، گویندگان، وضعیت صورت سنگی را بهعنوان وضعیت پایۀ خبرخوانی انتخاب میکنند و در طول خوانش خبر، سعی دارند بهمنظور پرهیز از یکنواختی، از حرکات بدن و تکنیکهای آوایی بهره ببرند، اما استفادۀ نابهجا از این تکنیکها، یا افراط در استفاده از حرکات غیرکلامی، میتواند از اعتبار و جذابیت بخش خبر 21 بکاهد. همچنین کارکرد تأکید کلام بهوسیلۀ ارتباط غیرکلامی، بهعنوان پرکاربردترین کارکرد، مورداستفادۀ گویندگان قرار میگیرد و پسازآن، کارکردهای تکمیل و کنترل، مهمترین کارکردهای ارتباط غیرکلامی در خبر هستند.
سودابه حُسنی دُخت؛ سید محمد زرگر؛ داود نعمتی انارکی؛ احتشام رشیدی
چکیده
یکی از مسائل بنیادین و بسیار مهم در حوزۀ اطلاعرسانی رسانههای خبری، اعتمادسازی است. رسانههای خبری همواره در تلاش هستند تا ضریب اعتماد مخاطبان را نسبت به اخباری که ارائه میکنند، افزایش دهند، زیرا ادامۀ فعالیت این رسانهها وابسته به اعتماد و اطمینان مخاطب است. لذا هدف کلی این پژوهش، ارائۀ مدل رسانۀ خبری اعتمادساز در شرایط بحران ...
بیشتر
یکی از مسائل بنیادین و بسیار مهم در حوزۀ اطلاعرسانی رسانههای خبری، اعتمادسازی است. رسانههای خبری همواره در تلاش هستند تا ضریب اعتماد مخاطبان را نسبت به اخباری که ارائه میکنند، افزایش دهند، زیرا ادامۀ فعالیت این رسانهها وابسته به اعتماد و اطمینان مخاطب است. لذا هدف کلی این پژوهش، ارائۀ مدل رسانۀ خبری اعتمادساز در شرایط بحران است. با توجه به سؤالات تحقیق و ماهیت اکتشافی آن، جهتگیری پژوهش از نوع کیفی با رویکرد دادهبنیاد و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. سطح تحلیل فرد بوده و جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان حوزۀ مدیریت رسانه، شامل اساتید دانشگاهی و مسئولان سازمان صدا و سیما هستند که به روش گلوله برفی و با معیار اشباع نظری، 8 نفر انتخاب شدند. یافتههای مصاحبهها، کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) شده و مفاهیم و مقولههای به دست آمده، تجزیه و تحلیل شدند. شرایط علّی شامل عوامل درونرسانهای (رعایت اصل بیطرفی، رعایت اصل استقلال و...) و عوامل برونرسانهای (رعایت مصلحت نظام، سیاستگذاری صحیح رسانهای و...) بر رسانۀ خبری اعتمادساز در شرایط بحران اثرگذار هستند. افزایش اعتماد مخاطبین به رسانۀ خبری، افزایش سطح مشارکت مدنی شهروندان، ارتقای سطح انسجام اجتماعی، ارزیابی مثبت از عملکرد رسانۀ خبری، پر کردن خلأ اطلاعاتی و تمایل شهروندان به استفاده از رسانۀ خبری داخلی، بهعنوان پیامدهای اعتمادسازی رسانۀ خبری در شرایط بحران شناسایی شدند.
هادی مقدمزاده؛ طاهر روشندل اربطانی؛ سید رضا سید جوادین
چکیده
هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداریهای کلانشهرهای کشور است. این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر گردآوری دادهها، کیفی است و با رویکرد نظریۀ برخاسته از دادهها و طرح نوخاستۀ گلیزر انجام شده است. جامعۀ موردبررسی شامل مدیران روابط عمومی، شهرداران و خبرگان دانشگاهی بودند که به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداریهای کلانشهرهای کشور است. این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر گردآوری دادهها، کیفی است و با رویکرد نظریۀ برخاسته از دادهها و طرح نوخاستۀ گلیزر انجام شده است. جامعۀ موردبررسی شامل مدیران روابط عمومی، شهرداران و خبرگان دانشگاهی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 11 نفر از ایشان شناسایی و مصاحبه نیمساختاریافته انجام شد. تحلیل دادهها نیز با کاربست روش دپوی و گیتلین (2005) انجام شد. پایایی مصاحبهها در دو حالت بازکدگذاری پژوهشگر(۹۲.۹)و بازکدگذاری توسط کدگذار (۷۹.۳) دیگر انجام شد. روایی مصاحبهها نیز از طریق سه روش درگیری طولانی مدت، پرسش و جستجوگری از همکاران و تأیید به وسیله افراد مطالعه تأیید شد. شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداریها در قالب 8 شایستگی اصلی شامل: شایستگی دانشی و روشی، اخلاق حرفهای، مهارتهای رسانهای، مهارتهای مدیریتی، تعاملات فراسازمانی، دانش سازمانی، مهارت انواع تفکر و مهارتهای نگرشی، احصا شد؛ نخست، شایستگی دانشی است که به ویژگیها و شناخت مدیر روابط عمومی از دانشهای پایه و اساسی برای احراز مسئولیت در جایگاه مدیریت در بخش روابط عمومی دلالت دارد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد شایستگیهای مدیریتی شامل: مهارتهای مدیریتی، تعاملات فراسازمانی، دانش سازمانی، مهارت انواع تفکر و مهارتهای نگرشی در میان دیگر شایستگیها برای یک مدیر روابط عمومی موفق، اهمیت بیشتری خواهد داشت. از آنجا که شایستگیهای احصاشده با استفاده از دادههای این پژوهش، جامع بوده و همچنین مسائل پیشرو و فعالیت مدیران روابط عمومی در شهرداریهای کلانشهرها با هم مشابه است، نتایج این پژوهش برای مدیران روابط عمومی در شهرداری دیگر کلانشهرها نیز کاربردی خواهد بود.
علیرضا بای؛ علی گرانمایه پور؛ اکبر نصراللهی؛ طهمورث شیری
چکیده
صنعت گردشگری از ظرفیتهای بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. یکی از عوامل بسیار مؤثر در توسعۀ گردشگری، تبلیغ و اطلاعرسانی از طریق فضای مجازی است، از این رو، شبکههای اجتماعی، در فرهنگسازی، آموزش، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی در توسعۀ صنعت گردشگری، نقشی تعیینکننده دارند. از آنجا که ایران به عنوان کشوری در حال ...
بیشتر
صنعت گردشگری از ظرفیتهای بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. یکی از عوامل بسیار مؤثر در توسعۀ گردشگری، تبلیغ و اطلاعرسانی از طریق فضای مجازی است، از این رو، شبکههای اجتماعی، در فرهنگسازی، آموزش، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی در توسعۀ صنعت گردشگری، نقشی تعیینکننده دارند. از آنجا که ایران به عنوان کشوری در حال توسعه از ظرفیت کافی برای توسعۀ گردشگری مجازی برخوردار است، در این مقاله در پی بررسی این موضوع هستیم. هدف اصلی این پژوهش، بررسی ظرفیت شبکههای اجتماعی در بازاریابی گردشگری مجازی است. پژوهش از نظر هدف، توسعهای- کاربردی و از حیث شیوۀ اجرا، در زمرۀ پژوهشهای آمیخته اکتشافی (کمی-کیفی) است. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه و مصاحبۀ تخصصی است. جامعۀ آماری این تحقیق را استادان ارتباطات آگاه و فعال در حوزۀ گردشگری فضای مجازی، فعالان حوزۀ گردشگری فضای مجازی، دستاندرکاران تبلیغات گردشگری فضای مجازی، مدیران دفاتر خدمات گردشگری فعال در یکی از شبکههای اجتماعی و کارشناسان فناوری اطلاعات (IT)و بازاریابی تشکیل میدهند. روش نمونهگیری هدفمند است. براساس نتایج، استفاده از محتوای فیلم و عکس در شبکههای اجتماعی در موفقیت بازاریابی گردشگری مجازی نقش بسزایی دارد. شبکههای اجتماعی میتوانند برای رونق گردشگری مجازی با بهتصویرکشیدن مکانها و ظرفیتهای گردشگری ایران به وسیلۀ عکسها و فیلمهای مستند و با اولویتدهی و برجستهسازی آن، توجه مخاطبان را به خود معطوف کنند. علاوه بر این، یافتهها نشان میدهند بین قیمت خدمات گردشگری و استفاده از چهرههای مشهور در موفقیت بازاریابی گردشگری مجازی، نقشی معنادار وجود دارد.