نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسندگان
1 دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان
2 استادیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان
3 کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشان (نویسنده مسئول)
چکیده
یکی از عواملی که تصورات مخاطبان، بهویژه کودکان، را از مفهوم کودک و دوران کودکی شکل میدهد، تماشای فیلمهای انیمیشن است. این نوع فیلم، دیدگاه هایی را دربارهی وضعیت جسمانی، رفتاری، خانوادگی و زیستی کودکان به نمایش میگذارد. جهانبینیهای که دربارهی کودکان در آثار انیمیشن ارائه میشود تصادفی نبوده و منطبق با رمزگذاریهای خاصی صورت میپذیرد. هدف این پژوهش تحلیل نشانه شناختی الگوی بازنمایی کودک در انیمیشن است. بدین منظور با استفاده از روش نشانهشناسی، به بررسی انیمیشن «بچه های ساختمان گلها»که در سال1395-1394تولید و در 91 قسمت ده دقیقه ای از شبکه ی پویا پخششده، پرداختهایم و کلیه قسمتهای این مجموعه را برای این منظور، مشاهده و تحلیل کردهایم. نتایج پژوهش نشان میدهد که: در این مجموعه ، با نوعی بازنمایی توأم با «خوبنمایی» از کودک و دوران کودکی مواجهیم. شخصیت کودکان مجموعه، در جایگاه طبیعی سن خود بازنمایی نمیشوند، بلکه بزرگتر و بالغتر از سن زیستیشان نمایش دار میآیند. چنین الگویی از بازنمایی ، بهطورکلی ، در چهارچوب گفتمان «مدرن» جای میگیرد. ازاینرو ، مجموعه انیمیشن«بچههای ساختمان گلها» در صدد معرفی الگوی دوران کودکی با مؤلفههای گفتمان مدرن است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Semiotic Study of Child's Image in Animation Films (Case Study: Animation TV Series - Children of Golha Residents)
نویسندگان [English]
- MOHAMMAD GANJI 1
- Narges nikkhah ghamsari 2
- samane foroughi 3
1 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Humanities, Kashan University
2 Assistant Professor, Department of Sociology,Faculty of Humanities, Kashan University
3 M.A in Cultural Studies, Kashan University (Corresponding Author)
چکیده [English]
One of the subjects which form the imagination of children from their childhood period & the concept of a child is watching animation films. Such films give children a notion about their physical posture, behavior, living and family relations. The worldviews presented about children is not something incidental and they are coded in a special way.
The purpose of this research is a semiotic analysis on the patterns of representing children in animation films. To achieve this by using a semiotic methodology, a survey is done on a 91 episodes of ten minutes from a TV Animation series: “Children of Golha Residents” ,which was on air during 2016 - 2017 from Pooya TV network. All the episodes have been watched and analyzed accordingly. The findings of the research show that the series face a kind of representation intermingled with “Good”, from the childhood era. The children’s personality is not represented as their own age in the series and they seem to be more mature. Such representation patterns are categorized in modern discourse. As a result, the series is opting to introduce a pattern of childhood era according to “Modern” discourse.
کلیدواژهها [English]
- Semiotic of children’s picture
- Childhood Era
- Animation Film
- Media Modern Discourse