نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسندگان
1 استاد دانشکده تولید رادیو و تلویزیون دانشگاه صدا و سیما (نویسنده مسئول)
2 کارشناسی ارشد تهیه کنندگی تلویزیون دانشگاه صدا و سیما
چکیده
هدف این پژوهش که با مشاهده تعدادی از آثار مستند - بهمنظور تحلیل ساختار و محتوای آنها - در ترکیب با روش پژوهش کتابخانهای انجامشده، تعیین الگویی کاربردی برای تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی بر مبنای نظریه دیوید آزوبل(1918-2008) ( نظریهپرداز آمریکایی حوزه روانشناسی آموزش) است.گروهی از فیلمهای آموزشی مورد استفاده در نظام آموزشوپرورش ایران و سایتهای تولیدکننده محتوای آنها (برای نمونه سایت فرا درس) همچنین مستندهای وبی (Web documentary) تعاملی «مردی با دوربین فیلمبرداری: یک نسخه جهانی» (2010)، « سفر به انتهای زغالسنگ» (2008) بهعنوان نمونههای هدفمند، در این پژوهش بررسیشدهاند. تعیین مهمترین یا اصلیترین معیارها و اصول تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی، همچنین شناخت ویژگیها و معرفی انواع ساختارهای آن ، عمدهترین هدف این پژوهش است که در کانون آن ، نظریه روانشناسی آموزش آزوبل برای تعلیم مخاطب قرار دارد. الگوی پیشنهادی مقاله برای ساخت مستند آموزشی تعاملی متوجه پاسخ به این پرسش کلیدی است : در شیوههای نوین آموزش با استفاده از رسانههای دیداری- شنیداری امروزی، چگونه میتوان از فیلم مستند با ساختار تعاملی، بهمثابه جانشین آموزگار ، در حیطه آموزش استفاده کرد؟
یافتههای پژوهش نشان میدهد که در مرحله تولید این نوع مستند، انتخاب مخاطب فیلم اولاً باید منطبق با الگوی « یادگیری معنادار» صورت گیرد ، ثانیاً مستند آموزشی با ساختار تعاملی کاملاً باز ، مناسبترین نوع فیلم در حیطه آموزش رسانههای دیداری - شنیداری با پلتفرمهای دیجیتال است . ثالثاً این فرم مستند میتواند یاد دهنده و یادگیرنده را از حضور فیزیکی در فضای سنتی آموزش - در کلاس درس - بینیاز کند و آن دو ، ارتباطی متقابل و پویا با یکدیگر داشته باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explanation the Pattern of Educational-Interactive Documentary Production Based on David Azubel's new teaching-learning theory
نویسندگان [English]
- Ahmad Zabeti Jahromi 1
- Mohammad Rahbarian Yazdi 2
1 Full Professor at Faculty of Radio and Television Production, IRIB University (Corresponding Author)
2 M.A in Television Production, IRIB University
چکیده [English]
The purpose of this research, which is an observational-documental library approach, is to explain the model of interactive- educational documentary film production based on the new teaching-learning theory of David Azubel.
View instructional videos used in the country's education system and content-producing sites of these videos such as Faradars site as targeted sample site and documentary films "Man with a Camera" (1929), the world wide web Documentary "Man with a Camera" (2010), "The Journey to the End of Coal" (2008), "Living in a Day" (2011), have been studied as targeted examples in the interactive documentary film group. Criterias for instructional film production, interactive documentary style, audience psychology, and meaningful instruction in David Azov's New Teaching-Learning Theory have all been studied and discussed to explain the teaching-interactive documentary film production model based on the new teaching-learning theory so that the proposed model can be used in interactive educational documentary film as a teacher in education.
Watching movies according to the criteria stated suggests that the audience's attention is on films that are focused on meaningful learning. As a result, observing what is said in the interactive educational documentary film, in addition to providing meaningful learning for the audience in every time and every places no longer needs to be teacher for them.
Keywords:
"Documentary Film", "Educational Documentary Film", "Interactive Documentary Film", "Learning and Educational", "Teaching Learning" "Audio Visual Education"
کلیدواژهها [English]
- Documentary Film
- Educational Documentary Film
- Interactive Documentary Film
- Learning and Educational
- Teaching Learning
- اکبری شلدرهای، فریدون، قاسمپور مقدم، حسین، علیزاده، فاطمه صغری(1388). روشهای نوین یاددهی-یادگیریوکاربردآنها درآموزش،چاپ سوم، تهران، نشر فرتاب.
- امامیپور، سوزان، شمس اسفندآباد، حسن (1394). سبکهای یادگیری وشناختی نظریهها و آزمونها، تهران، نشر سمت.
- دییانگ، ویلما، نادسن اریک، راتول جری(1395). مستند خلاق: تئوری و عمل، چاپ اول، مترجم احمدیلاری، حمید، تهران، انتشارات ساقی.
- سیف، علیاکبر (1388). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، چاپ ششم، تهران، نشر دوران.
- ضابطی جهرمی، احمد(1389). زیباییشناسی، تاریخ و نظریههای تدوین فیلم در دوره صامت،سروش، تهران، نشر دانشکده صدا و سیما.
- ضابطی جهرمی، احمد(1395). پژوهشها واندیشههای سینمایی، چاپاول، تهران، نشر رونق.
- ضابطی جهرمی، احمد(1393). شکلشناسی و گونهشناسی فیلم مستند، چاپ اول، تهران، نشر رونق.
- ضابطی جهرمی، احمد(1398). جایگاه فیلم مستند در منظومه ارتباطات رسانه و علوم(سخنرانی آموزشی در ورکشاپ دانشگاه صداوسیما19/8/98)
- کینگزبرگ، آیرا(1379). فرهنگ کامل فیلم، چاپ اول، مترجم قاسمیان رحیم، تهران، انتشارات حوزه هنری.
10. نیکولز، بیل، (1389). مقدمهای بر فیلم مستند، چاپ اول، مترجم تهامی نژاد محمد، تهران، نشر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
11. مالکی، سمیه(1388). بررسی قابلیتهای فیلم مستند در آموزشکودکان ردهی سنی 5-3 سال، پایاننامه دورهی کارشناسی ارشد تهیهکنندگی تلویزیون دانشگاه صدا و سیما-گرایش مستند، به راهنمایی دکتر احمد ضابطی جهرمی
1. The Living Documentary: from representing reality to co-creating reality in digital interactive documentary, by Sandra Gaudenzi,