نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسندگان
1 استادیار گروه ژورنالیسم و خبر، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران. ( نویسنده مسئول).
2 استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران.
3 کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران.
چکیده
استفاده از ژانر مستند، راهبردی اساسی در جذب مخاطب و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. هدف این پژوهش، شناسایی مزیتهای رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند است. این تحقیقِ کیفی با روش مصاحبۀ عمیق انجام شده است. روش نمونهگیری، هدفمند و جامعۀ آماری تحقیق را سه گروهِ: اساتید دانشگاهیِ حوزۀ مستند و رسانه، مستندسازان و مدیران شبکۀ افق تشکیل میدهند. حجم نمونه، براساس قاعدة اشباع در تحقیق، 12 نفر بوده است. دستهبندی مفاهیم بهدستآمده درخصوص مزیتهای رقابتی این شبکه، در سه گروه اصلیِ: اعتبار رسانهای، تمایز ساختاری و ارتباطات سازمانی، از جمله یافتههای این پژوهش است. ارتباط دوسویة تأثیرگذار با مؤسسات برونسازمانی، سهولت جذب منابع مادی و محتوایی، وجود ساختار، کنداکتور و کارگروه ویژة مستند از جمله مزیت های رقابتی این شبکه است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying the Competitive Advantages of Ofogh TV Network in Documentary Film Realm
نویسندگان [English]
- jahandar amiri 1
- mehrdad bazrpash 2
- saeed enayaty 3
1 Assistant Professor, Department of Journalism and News, Communication and Media Faculty, IRIB University, Tehran, Iran. (Corresponding Author).
2 Assistant Professor, Department of Media Management, Communication and Media Faculty, IRIB University, Tehran, Iran.
3 M.A. in Media Management, Department of Media Management, Communication and Media Faculty, IRIB University,Tehran, Iran.
چکیده [English]
Presenting documentary films is a fundamental strategy for attracting an audience in order to explain the Islamic revolution discourse. The goal of this research is to recognize the competitive advantages of the Ofogh TV network in the documentary film realm. The present research is qualitative and has been done by in-depth interview methodology. The sampling mode is purposeful and the statistical population consists of 3 groups: Academics of Media & Documentary Film, Documentarists & Media Managers of Ofogh TV Network. The sample size was 12 people according to the theoretical saturation. Categorization of the obtained data in regard to the competitive advantages of the network can be divided into 3 groups of Media Validity, Structural Differentiation, and Organizational Communication. The mentioned facts are among the outcomes of the research. Effective & interactive connection with institutions outside the IRIB domain, easier fundraising & content providing, existing structure, TV schedule, and special think tank for documentary films are competitive features of this network.
کلیدواژهها [English]
- Ofogh TV Network
- Competitive Advantages
- Documentary Film
- Media Management