نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، گروه ارتباطات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 استادیار گروه ارتباطات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. (نویسنده مسئول)
3 استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.
چکیده
این پژوهش، درصدد شناسایی عوامل مؤثر در بروز پدیدة وارونگی افکار عمومی است. روش تحقیق، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده و در این راستا، با 21 تن از کارشناسان و صاحبنظران علوم ارتباطات، رسانه، جامعهشناسی و روانشناسی، مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته انجام شده است. روش نمونهگیری نیز، هدفمند وابسته به معیار است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، وارونگی افکار عمومی- بهعنوان پدیدهای چندبُعدی و موضوعی میانرشتهای- مسئلهای فرایندی و از جنس واکنشهاست که عواملی نظیر: ضعف عملکرد نظام اطلاعرسانی و رویکرد سنتی و انفعالیِ رسانههای رسمی، وجود شکاف در اجتماع و بیاعتنایی به نیازهای واقعی مردم، عدم توجه به ظرفیتهای اقناعی و... از مهمترین عوامل مؤثر در بروز آن هستند. همچنین لازم است مسائلی مانند: جلب اعتماد عمومی و مراقبت دائمی از آن، اولویتبخشی به مخاطب در فرایند ارتباطی، توجه ویژه به مقولة اقناع در فرایند مدیریت پیام و... برای جلوگیری از بروز پدیدة وارونگی افکار عمومی در دستور کار قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying the Effective Factors in the Emergence of Inversion Phenomenon on Public opinion
نویسندگان [English]
- sepehr khalaji 1
- faezeh taghipour 2
- reza esmaili 3
1 Ph.D.Student in Social Communication Sciences, Department of Communication, Faculty of Management, Islamic Azad University of Isfahan(khorasgan), Isfahan, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Communication, Faculty of Management, Islamic Azad University of Isfahan(khorasgan), Isfahan, Iran. (Corresponding Author).
3 Assistant Professor, Department of Cultural Management and Planning, Faculty of Management, Islamic Azad University of Isfahan (khorasgan), Isfahan,Iran.
چکیده [English]
This research is trying to identify the effective factors in public opinion inversion. The methodology of the research is qualitative & phenomenological in category. To achieve this, 21 experts & pundits from communication, media, sociology & psychology have participated in semi-structured in-depth interviews. The findings show that the inversion of public opinion- as a multidimensional phenomenon & interdisciplinary – is dependent on its process & reactions. Factors such as weakness in information exchange, reactionary & traditional routs of official media, sensing the divide in society while ignoring real needs of the public, neglecting the persuasive capacities…. are among the most important factors in emerging of the inversion. Likewise, gaining public opinion satisfaction and maintaining it, assigning the target audience in communication process, paying special attention to persuasion issue in the process of managing the message are the factors which can prevent facing inversion if taken into consideration.
کلیدواژهها [English]
- Public Opinion
- Message
- Audience
- Persuasion
- Inversion