نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسیارشد علوم ارتباطات اجتماعی، گروه ژورنالیسم و خبر، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2 دانشیار دانشکدۀ علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 کارشناسیارشد علوم ارتباطات اجتماعی، گروه ارتباطات، دانشکدۀ علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
در دهههای اخیر، شبکههای اجتماعی همراه، موردتوجه بسیاری از افراد جامعه قرار گرفتهاند، چرا که این شبکهها، از عوامل ظهور و شکلگیریِ اشکالِ جدیدی از ارتباطات انسانی هستند. امروزه گسترش روزافزون استفاده از این شبکهها در میان جوانان و تبدیل شدن آنها به ابژههای مشترکِ نسلی، توجه پژوهشگران علوم ارتباطات را به بررسی نقش و پیامدهای این شبکهها بر روابط بین نسلی جوانان با والدین معطوف کرده است. هدف اصلی این پژوهش، شناخت نقش شبکههای اجتماعی همراه در مناسبات نسلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامۀ محققساخته است. با استفاده از فرمول کوکران، از جامعۀ آماری- که تمام دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکدههای ارتباطات، حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی را شامل میشد- 400 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب و بررسی شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد بین مدتزمان استفاده از شبکههای اجتماعی همراه و تحکیم مناسبات نسلی دانشجویان با والدین، همبستگی منفی وجود دارد. همچنین بین مدتزمان استفاده از شبکههای اجتماعی همراه و نوع مناسبات نسلی دانشجویان، بهلحاظ انسجام و همبستگی، روابط چهرهبهچهره با والدین و اعضای خانواده و میان میزان استفاده از شبکههای اجتماعی همراه و نوع مناسبات نسلی دانشجویان، از منظر تضعیف پیوند عاطفی در خانواده، رابطۀ معناداری وجود دارد. در مقابل، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی همراه و نوع مناسبات نسلی دانشجویان، از منظر شکاف نگرشی در خانواده، رابطۀ معنادار تأیید نشده است. شبکههای اجتماعی همراه، روند نوسازی در عرصۀ روابط خانوادگی را تسریع و پیوندهای سنتی در خانواده را تضعیف میکنند، در این زمینه، با تقویت پیوندهای عاطفی میان والدین و فرزندان، میتوان از بروز بسیاری از عواقب جبرانناپذیر جلوگیری کرد.
واژههای کلیدی: شبکههای اجتماعی، مناسبات نسلی، شبکههای اجتماعی همراه، روابط بین نسلی، جوانان.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Accompanying Social Media in Generational Relations of Allameh Tabataba'i University Students
نویسندگان [English]
- Javad Sadeghi 1
- Seyed Reza Naghibulsadat 2
- Mahnaz Khamseh 3
1 M.A. in Social Communication Sciences, Department of Journalism and News, Communication and Media Faculty, IRIB University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
2 Associate Professor, Communication Faculty, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
3 M.A. in Social Communication Sciences, Department of Communication, Communication Faculty, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
In recent decades, and due to the role of accompanying social media in shaping various forms of human communication, these media were at the forefront of people’s attention. Today, with the increasing use of social media among the youth, they changed to a common generational object and attracted communication experts’ attention to analyze the role and consequences of these social networks on the intergenerational relationship of the youth with their parents.
The main purpose of this study is to identify the role of accompanying social media in generational relations of Allameh Tabataba'i University students.
The research method is survey and the data collection tool is a researcher-made questionnaire. Using Cochran's formula from the statistical population -which included all students studying in the faculties of communication, law and political sciences of Allameh Tabataba'i University in Tehran- 400 people were selected as sample size.
Findings: The findings indicate that there is a negative correlation between the time that the students spend on social media and strengthening their generational relations with their parents. Moreover, there is a significant relationship between the amount of time spent on accompanying social media and the kind of students’ generational relations in terms of cohesion and correlation, face-to-face relations with parents and family members, and between the amount of time spent on accompanying social media and the kind of students’ generational relations in terms of weakening the emotional bond in the family. In contrast, there is no significant relationship between the amount of time spent on accompanying social media and students’ generational relations in terms of the attitudinal divide in the family. Accompanying social media have accelerated the process of modernization in family relationships and weakened the traditional bonds in the family. Regarding that, by strengthening the emotional bonds between parents and children, many irreparable consequences can be prevented.
کلیدواژهها [English]
- Social Media
- Generational Relations
- Accompanying Social Media
- Intergenerational Relations
- The Youth