نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
با توجه به ویژگیهای پویای صنعت رسانه و بازار محصولات رسانهای، تحولات بیرونی و درونی این صنعت، بسیار زیاد هستند و سازگاری با این تغییرات، از جمله نیازهای مدیریت است. نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، عاملی است که به موفقیت بلندمدت سازمان و بهرهبرداری از فرصتهای محیطی کمک خواهد کرد. این پژوهش از لحاظ هدف، توسعهای- کاربردی و از لحاظ روش، دارای رویکرد آمیخته اکتشافی است که با هدف طراحی مدل مفهومی نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در سازمانهای رسانهای انجام شده است. جامعۀ پژوهش در بخش کیفی، 17 نفر از مدیران ارشد سازمانهای رسانهای و متخصصان دانشگاهی هستند که در حوزۀ رسانه، سابقۀ فعالیت دارند و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بهصورت گلولهبرفی انتخاب شدهاند. جامعۀ آماری بخش کمّی پژوهش را نیز مدیران، کارشناسان، خبرگان و فعالان سازمانهای رسانهای تشکیل میدهند که با استفاده از فرمول کوکران برای جامعۀ نامعین، تعداد 384 نفر بهعنوان نمونۀ آماری از طریق روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در مرحلۀ کیفی، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و در مرحلۀ کمّی، پرسشنامۀ محققساخته است. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی، از روش تحلیلمحتوا و برای دادههای کمّی، از روش تحلیل عاملی بهکمک نرمافزارهای معادلات ساختاری استفاده شده است. براساس نتایج، تمام ابعاد و مؤلفههای نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در سازمانهای رسانهای موردتأیید واقع شدند و عوامل مؤثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، بهترتیب عبارتاند از: چابکی استراتژیک، ایجاد قابلیتهای سازمانی، کشف و بهرهبرداری از فرصتهای محیطی، همآفرینی ارزش و بازطراحی در مدل کسبوکار.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing an Entrepreneurial Strategic Renewal Model in Media organizations
نویسنده [English]
- Amir Mohammad Colabi
Assistant Professor, Faculty of Management and Economic, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Due to the dynamic characteristics of the media industry and the market for media products, the external and internal developments of this industry are numerous, and adaptation to these changes is one of the needs of management. Entrepreneurial strategic renewal is a factor which contributes to the long-term success of the organization and enjoying the environmental opportunities. The purpose of the present study is development-applied and it has a mixed exploratory (qualitative-quantitative) approach to model in media organizations. The research community selected using purposive sampling and snowball method.
The statistical population of the quantitative section also consists of managers, experts, elites and activists of media organizations 384 of whom were selected using Cochran's formula for an indefinite community as the statistical sample through the available sampling method. The data collection tool is semi-structured interview in the qualitative stage and researcher-made questionnaire in the quantitative stage. The qualitative data were analyzed using content analysis and the quantitative data were analyzed through factor analysis using structural equation software. The results showed that all dimensions and components of entrepreneurial strategic renewal were approved in media organizations and the factors affecting entrepreneurial strategic renewal are strategic agility, creating organizational capabilities, discovery and exploitation of the environmental opportunities, value co-creation and reconstruction of the business model.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurial Strategic Renewal
- Corporate Entrepreneurship
- Media Entrepreneurship
- Media Organizations