نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری ارتباطات، گروه ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
3 استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4 استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
گسـترش شـبکه های اجتماعـی مجـازی همچـون اینسـتاگرام در ایـران، بـه سـبب ایجـاد محیـط و فضـای رسـانه ای غیررســمی و افزایــش قــدرت کاربــران در به اشــتراک گذاری عکــس، ویدئــو، ایده هــا، عواطــف و احساســات، فرصـت بی نظیـری را بـرای رشـد فرهنـگ سـلبریتی و هـواداری از آنهـا ایجـاد کـرده اسـت. بنابرایـن، هـدف ایـن پژوهــش، مطالعــۀ دلیــل و زمینه هــای فرهنــگ هــواداری از ســلبریتی ها در اینســتاگرام اســت. روش تحقیــق بـه کار رفتـه در ایـن پژوهـش، کیفـی بـوده و از رهیافـت نظریـۀ زمینـه ای بـه عنـوان روش عملیاتـی پژوهـش اســتفاده شــده اســت. مشــارکت کنندگان پژوهــش، 22 نفــر از فالوورهــا یــا تعقیب کننــدگان ســلبریتی ها (بــا تعــداد فالــوور بیشــتر) در شــبکۀ اجتماعــی اینســتاگرام هســتند کــه بــه روش نمونه گیــری هدفمنــد انتخــاب شـدهاند. بـرای گـردآوری دادههـا از مصاحبه هـای عمیـق نیمه سـاختاریافته بهـره گرفتـه شـده اسـت. داده هـای گـردآوری شـده بـا بهره گیـری از روش مقایسـه ای مـداوم و مطابـق بـا رویه هـای نظام منـد اشـتراوس و کوربیـن در ســه مرحلــه (بــاز، محــوری و انتخابــی) مــورد تحلیــل قــرار گرفتنــد. قابلیــت اعتبــار، اعتمــاد و انتقال پذیــری داده هـا نیـز مـورد تأییـد قـرار گرفتـه اسـت. یافته هـای پژوهـش بیانگـر آن اسـت کـه مهمتریـن دلیـل تمایـل هــواداران بــه ســلبریتی ها عبارت انــد از: دیجیتالی شــدن زندگــی جوانــان، مصرفی شــدن جامعــه، ســلبریتیزه شــدن جامعــه، نقش آفرینــی رســانه های عصــر اول و فرســایش اعتمــاد نهــادی در جامعــه. همچنیــن تغییــر الگوهــای اوقــات فراغــت، اســتحالۀ شــهرت، وجــود نابرابــری در جامعــه و رواج مدرنی زاســیون یــا نوســازی بــه عنــوان عوامــل زمینــه ای یــا تســهیل گر نیــز در هــواداری از ســلبریتی ها نقــش داشــته اند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining the Virtual Fan Culture on Instagram: Causes and Determiners (Case Study: Celebrity Fans)
نویسندگان [English]
- Hasan Asadzadeh Shahir 1
- Taher Roshandel Arbatani 2
- Ismail Saadipour 3
- Akbar Nasrollahi Kasmani 4
1 Ph.D. Student in Communication, Department of Communication, Faculty of Humanities, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Professor of Media Management, Department of Media Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
3 Professor of Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor of Media Management, Department of Media Management, Faculty of Communication and Media Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The expansion of virtual social networks such as Instagram, in Iran, due to the creation of an informal media environment and space, and increasing the power of users to share photos, videos, ideas, emotions and feelings has provided a unique opportunity for the growth of the celebrity culture and supporting them. Therefore, the purpose of this research is to study the causes and determiners of the culture of the virtual fans of celebrities on Instagram. The research method has been qualitative and the grounded theory approach has been used as the operational method of the research. The participants of the study included 22 fans or followers of the celebrities (with more followers) on Instagram who have been selected through the purposive sampling method. In-depth semi-structured interviews were used to collect the data. The data gathered were analyzed in three phases (open, axial, and selective phases) using the continuous comparison method and in accordance with the systematic procedures of Strauss and Corbin. The validity, reliability, and portability of the data have also been confirmed. The research findings indicate that the most important reasons of the followers for supporting the celebrities are: digitalization of the youth’s life, consumerism of the society, celebritization of the society, the role of the first-age media, and the erosion of institutional trust in society. Also, changes in leisure style, the transformation of fame, the existence of inequality in society, and the prevalence of modernization or renovation have played role as underlying or facilitating factors in supporting the celebrities.
کلیدواژهها [English]
- Celebrities
- Virtual Social Networks
- Virtual Fan Culture