نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 استاد گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
4 استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
چکیده
ایدز یا اچ.ای.وی یکی از مسائل مهم حوزۀ سلامت است که تاکنون تلاشهای انسانی برای یافتن درمان قطعی و مؤثر برای آن به نتیجه نرسیده است. افزایش سالانۀ میزان مبتلایان به اچ.ای.وی در سراسر جهان، لزوم توجه به این بیماری و نوع بازنمایی آن در رسانههای جمعی را توجیه میکند. از آنجا که نحوۀ بازنمایی بیماری، بر نگرش موجود دربارۀ بیماری، احساسات مربوط به شخص مبتلا و کارهایی که باید دربارۀ بیماری انجام شود، تأثیرگذار است، در این تحقیق با هدف بررسی بازنمایی ایدز/اچ.ای.وی در رسانههای جمعی به مطالعۀ سه مجموعۀ پزشکی «سایۀ تنهایی»، «حادثه» و «پرستاران» پرداختهایم. برای پاسخ به سؤال تحقیق از دو روش نشانهشناسی و تحلیل گفتمان بهره بردهایم و در مجموع، 12 صحنه را تحلیل کردهایم. واحد تحلیل را نیز «صحنه» در نظر گرفتهایم. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در هر کدام از این سریالها بر راههای انتقال خاصی تأکید شده و سایر ابعاد بیماری از جمله روند پیشرفت بیماری، راههای پیشگیری، راههای درمان و در واقع، بُعد زیستپزشکی این بیماری مغفول مانده است. این در حالی است که بر جنبۀ اخلاقی و دینی پیشگیری، با تأکید بر رعایت موازین اخلاقی، حمایت اجتماعی- به ویژه از سوی خانواده- و ایجاد انگیزه برای مبارزه با بیماری تأکید شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که استفاده از برنامههای آموزشی و سرگرمی مانند سریالهای پزشکی میتواند ضمن سرگرم کردن مخاطبان، اطلاعات مناسبی را در این خصوص به دست دهد، اما توجه کافی به ابعاد مختلف یک بیماری مزمن واگیردار از قبیل پیشگیری، درمان و راههای انتقال، از الزامات آن به حساب میآید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Television and Health Communication: Representation of HIV in TV Series
نویسندگان [English]
- Sirvan Abdi 1
- Hadi khaniki 2
- Akbar Nasrollahi 3
- Bita Shahmansouri 4
1 Ph.D. Candidate in Communication, Department of Communication, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, North Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Communication, Faculty of Communication, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran (Corresponding Author)
3 Assistant Professor, Department of Communication, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Central Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Department of Communication, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Central Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
AIDS (acquired immune deficiency syndrome) or HIV is one of the important issues in the area of health absolute and effective treatment of which by human attempts has not been successful so far. The annual increase of those suffering from HIV all around the world justifies the necessity of paying attention to this disease and the type of representing it in mass media. As the quality of disease’s representation will influence the existing view about it, feelings of the sufferer and actions to be done about the disease, in this article we have dealt with three medical series namely “The Shadow of Loneliness”, “Casualty” and “All Saints” aiming at analysis of representation of AIDS/HIV in the mass media. We have enjoyed the methods of semiotics and discourse analysis to answer the research question and in total, we have analyzed twelve scenes. The research findings show that in each of these series, an emphasis has been made on a special transmission of the disease and the other dimensions of the disease including the disease’s progression trend, preventive measures, treatment methods and in fact, the bio-medical aspect of the disease have been ignored. This is while ethical and religious aspect of prevention by observing ethical criteria, social support (especially, family’s) and generating motivation in order to fight the disease have been emphasized on. The research results suggest that using educational and entertaining programs like medical programs can yield suitable information, in addition to entertaining the audience, but sufficient attention to various aspects of a infectious chronic disease such as prevention, treatment and transmission ways, are counted as its necessities
کلیدواژهها [English]
- AIDS/HIV
- Representation
- Discourse Analysis
- Semiotics
- Medical Program