نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران،ایران (نویسنده مسئول).
3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی مدل تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنهای تلفن همراه دارای پلتفرم واقعیت افزوده در عصر کرونا به شیوۀ پژوهشی کیفی و کمی است. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش را 30 نفر از خبرگان دانشگاهی در حوزۀ بازاریابی و تبلیغات رسانهای تشکیل میدهند که به شیوۀ غیر تصادفی و روش گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعۀ آماری شامل کاربران فعال تلفن همراه است که از اپلیکیشن زاپار استفاده میکنند و به روش نمونهگیری در دسترس برآورد شدند. در بخش کیفی، اطلاعات در قالب مدل مفهومی دادهبنیاد تدوین و سپس در بخش کمی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ۱۶۹ شرکت به عنوان نمونۀ آماری برآورد شده است. طبق نتایج پژوهش، شرایط على اثرگذار شامل این موارد است: تعامل اپلیکیشنهای واقعیت افزوده با مشتریان، تبلیغات ویروسی اپلیکیشنهای رسانهای تلفن همراه، جذب مشتریان از طریق تبلیغات ویروسی رسانهای در اپلیکیشنهای تلفن همراه، اثرگذاری تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنها در عصر کرونا. شرایط مداخلهگر نیز شامل این موارد هستند: طولانی بودن تبلیغات ویروسی رسانهای در اپلیکیشنهای واقعیت افزوده، عدم جایگذاری مناسب تبلیغ شفاهی در اپلیکیشنهای واقعیت افزوده و استفاده از موضوعات نامرتبط با موضوع تبلیغ در اپلیکیشن. راهبردهای ارائهشده شامل اجرای زمانبندی دقیق تبلیغات ویروسی رسانهای در اپلیکیشنهای واقعیت افزوده، استفاده از افراد تأثیرگذار در اثرگذاری تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنهای واقعیت افزوده، قالببندی درست در تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنهای واقعیت افزوده است. به عنوان پیامدهای طرح موردی، میتوان به جذب مخاطب، برند شدن اپلیکیشن، ایجاد حس رضایت برای مخاطبان و تجربۀ خوشایند از استفاده از اپلیکیشن مشخص اشاره کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a Media Viral Campaign Model with an Emphasis on Augmented Reality Platform in the Coronavirus Era
نویسندگان [English]
- Monireh Mirahmadi 1
- yazdan Shirmohammadi 2
- Sayyed Mehdi Jalali, 3
1 Ph.D. Candiudate in Business Management, Department of Business Management, Faculty of Management, Roudehen Branch, Islamic Azad Univresity, Roudhen, Iran.
2 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management, Payam-e-Noor University, Tehran, Iran. (Corresponding Author).
3 Assistant Professor, Department of Business Management, Firoozkooh Branch, Islamic Azad University, Firoozkooh, Iran.
چکیده [English]
This study aims to design a model of media viral campaign for mobile applications with augmented reality platforms in the Coronavirus era using qualitative and quantitative research methods. The statistical population in the qualitative part of the research consists of 30 academic experts in the field of marketing and media advertising who are selected by non-random and snowball method and in a small part includes active mobile users using Zapar application who were sampled using availability sampling method. In the qualitative part, the information is compiled in the form of a conceptual data model of the foundation and then, in the quantitative part, 169 companies have been estimated as the statistical sample using Krejcie and Morgan table. The results of the study indicated that effective causal conditions are as follow: interaction of augmented reality applications with customers, viral advertising of mobile media applications, attracting customers through viral media advertising in mobile applications, and the effectiveness of viral media advertising of applications in the Coronavirus era. The intervening parameters, also, Include: prolonged media viral ads in augmented reality applications, inadequate placement of oral ads in the augmented reality applications, and the use of unrelated ads in the app. The presented strategies include: performing exact timing of media viral advertisement in the augmented reality applications, using effective individuals in media viral advertisement in the augmented reality applications, and correct formatting of the viral media ads on the augmented reality applications. Attracting the audience, the application being branded, creation of a sense of satisfaction for the audience, and the pleasant experience of using a specific application can be named as the consequences of the case plan.
کلیدواژهها [English]
- Advertising
- Media
- Augmented Reality
- Coronavirus Age
- Marketing