نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه هنر

2 دکتری پژوهش هنر

چکیده

از اوایل قرن بیستم داستان­های تصویری به­عنوان ابزار قدرتمندی برای شکل­دهی به مفهوم ملیت و همسوسازی آرا و افکار مردم ژاپن به­کار گرفته شده‌اند. این آثار با بهره­گیری از روش­های هوشمندانه در نحوه­ روایاتشان و نیز قدرتی که در تحریک احساسات و بهجنبش درآوردن قشرهای مختلف مردم داشتند، به­سرعت به ابزار مهمی برای ترویج و تبلیغ آرمان­های حکومتی و ملی تبدیل شدند؛ به­ویژه در طی جنگ جهانی دوم، داستان­های مصور و انیمیشن برای ترغیب جوانان به شرکت در جنگ، تقویت روحیه عمومی، موجه نشان دادن اعمال ارتش ژاپن در چین و کره، و حتی خبررسانی غیرواقعی در مورد وضعیت جنگ به­کار گرفته شدند. در سال­های پس از جنگ نیز داستان­های مصور (مانگا) و انیمیشن تجاری ژاپن که با نام انیمه شناخته می­شود، به­عنوان قدرتمندترین ابزار در تسکین زخم­های حاصل از شکست و فجایع ناشی از بمباران اتمی عمل کردند. پژوهش حاضر با مطالعه تاریخی روند ظهور و رشد این دو رسانه، قدرت احتمالی و ابعاد نفوذ این رسانه­های تصویری-­داستانی را در جامعه ژاپن ارزیابی کرده و در ادامه با مطالعه­ای تطبیقی، به سنجش جایگاه انیمیشن­های ایرانی در شکل­دادن به مفهوم هویت ملی در ایران پرداخته است. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Role of Visual Comic Stories and Animation in Portraying the Concept of National Identity in Japan in a Comparative Study with Iran

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Hosnaei 1
  • Saeide sadat Mousavi 2

1 Associate Professor at art University

2 Art research Ph.D

چکیده [English]

Ever since the beginning of the 20th century comic stories have been used as a powerful tool in shaping the identity and aligning the ideas and thoughts of the Japanese people. Benefiting from clever and sophisticated techniques in their narratives along with their ability to stimulate the patriotic feelings of the nation, these artworks soon became an important means to propagate and promote national and governmental ideologies. During the Second World War, comic stories and animations were specifically used for encouraging the youth to conscript in the army, strengthening the national unity, justifying the acts of Japanese army in China and Korea, and even spreading fake news about the battlefield. Similarly, in the post-war years, comic stories (Manga) and Japanese commercial animation known as “Anime”, acted as effective tools in healing the wounds of the defeat and the aftermath of atomic bombings. This research aims to investigate the presumed power of these visual narrative media and define the extent of their influence in the Japanese society by conducting a historical survey on the emergence and development of Manga and Anime. Accordingly, a comparative study method is used to evaluate the role of Iranian animations in shaping the concept of national identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Animation
  • Manga
  • Anime
  • Japan
  • National Identity
- جواهریان، مهین. (1378). تاریخچه انیمیشن ایران. تهران:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
- دادگر، محمدرضا؛ رحماندوست، مصطفی؛ عموزاده خلیلی، فریدون؛ هاشمی­نژاد، رضا. (1375). «گزارشی از یک میزگرد: کمیک­استریپ، نه کمیک­استریپ، آری». پژوهش­نامه ادبیات کودک و نوجوان  شماره 5. صص 7-28.
- گلپایگانی، علیرضا. (1389). «انیمیشن ملی، رشد آموزش هنر» ، دوره 7- شماره 4، صص 20-27.
- لنگرودی، احمد و صفورا، محمدعلی و ندائی، امیرحسن. (1391). «عدم توفیق تولید انبوه انیمیشن در ایران با رویکرد مدیریت تولید دهه 1380-1390»، نشریه هنرهای زیبا؛ هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 17- شماره 2، صص 61-68 .
-     ممیز، مرتضی. (1375). «چهره به چهره: کمیک­استریپ بودن یا نبودن». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، شماره 4، صص 26- 45.
 
⁻  Beasley, W. (1972), the Meiji Restoration, Stanford University Press, California.
⁻   Dower, John (1986), War without Mercy: Race and Power in the Pacific War, Pantheon, USA.  Duus, Peter (2001), Presidential Address: Weapons of the Weak, Weapons of the Strong-The Development of the Japanese Political Cartoon, “The Journal of Asian Studies”, Vol. 60, No. 4, pp. 965-997.   Ellul, Jacques (1965), Propaganda: The Formation of Men's Attitudes, Vintage, USA. 
 Fuller, Frank Robert (2012), the Atomic Bomb: Reflections in Japanese Manga and Anime, Clark Atlanta University Doctoral Dissertation, Atlanta, USA. Golmohammadi, Nasser (2003), An analysis of the circumstances and factors that have influenced the development of Animation Industry in Iran in the 1960-2002 period, The Nottingham Trent University Doctl Dissertation, Nottingham, England.
  Hollstein, Mark (2010), Monstrous Loss: The Dismemberment and Reanimation of the National Body in Japanese War and Horror Manga, Presented at the International Studies Association, Osaka.
  Hu, Tze (2010), Frames of Anime: Culture and Image-Building, Hong Kong University Press, Hong Kong.    Ichiki, Masashi (2011), Embracing the Victimhood: a History of A-Bomb Manga in Japan, “IJAPS”, Vol. 7, No. 3.
   Igarashi, Y. (2000), Bodies of Memory. Narratives of War in Postwar Japanese Culture, 1945-1970, Princeton University Press, Princeton.
   Illerbrun Kurt (2005), The Japanese Political Cartoon: Development and Decline, Master Thesis, St. Antony’s College, University of Oxford, Oxford, UK.
  Jansen, Marius B. (2000), the Making of Modern Japan, Belknap Press, USA.   Jennison, Rebecca & Hein, Laura (2011), Against Forgetting: Three Generations of Artists in Japan in Dialogue about the Legacies of World War II, “The Asia-Pacific Journal”, Vol 9, Issue 30, No 1.   Mikhailova, Yulia (2008), Intellectuals, Cartoons and Nationalism during the Russo-Japanese War, In Mark W. MacWilliams (Ed.), Japanese Visual Culture, M.E. Sharpe, USA.
⁻            Mizuno Hiromi (2007), When Pacifist Japan Fights: Historicizing Desires in Anime, “Mechademia”, Volume 4, University of Minnesota Press.
  Nakazawa Keiji, Minear,Richard H.(2010), Hiroshima: The Autobiography of Barefoot Gen,
  Nakar Eldad (2008), Framing Manga On Narratives of the Second World War in Japanese Manga, 1957–1977 , In Mark W. MacWilliams (Ed.), Japanese Visual Culture, M.E. Sharpe, USA.
⁻ Nakar Eldad (2003), Memories of Pilots and Planes: World War II in Japanese Manga, 1957–1967, “SocialScience Japan Journal”, Volume 6, Issue 1, pp. 57-76.
  Napier, Susan J. (2005), Anime from Akira to Howl’s Moving Castle, Palgrave MacMillan, NewYork.
⁻            Napier, Susan J. (2005), World War II as Trauma, Memory and Fantasy in Japanese Animation, presented at the Annual Meeting of the Association for Asian Studies, Chicago, March 31- April 2.
⁻ Okamoto, Rei (2009), Theorizing Manga: Nationalism and Discourse on the Role of Wartime Manga, “Mechademia”, Volume 4, University of Minnesota Press.
  Okamoto, Rei (1999), Pictorial Propaganda in Japanese Comic Art 1941-1945, Temple University Doctoral Dissertation, Philadelphia, USA.
  Penney, Matthew (2009), Nationalism and Anti-Americanism in Japan – Manga Wars, Aso, Tamogami, and Progressive Alternatives, “The Asia-Pacific Journal”, Vol. 17-2-09.
⁻            Schodt, Frederik L. (1983), Manga! Manga! The World of Japanese Comics, Kodansha International, New York.
⁻ Thomas, Jolyon Baraka (2012), Drawing on Tradition, Manga, Anime and Religion in Contemporary Japan, University of Hawai’i Press, Honolulu.
 Villot, Janine (2013), Refiguring Indexicality: Remediation, Film, & Memory in Contemporary Japanese Visual Media, Master Thesis, University of South Florida, USA.
   Sadeghi, Arash (2009), “Ali Akbar Sadeghi,” Bidoun magazine, Issue 16, Online at http://www.ubu.com/film/sadeghi.html, (accessed date 10/5/ 2015)