نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
2 کارشناس ارشد سینما رشته هنر
چکیده
با ورود فناوری دیجیتال به سینما، جهانی شبیهسازیشده خلق شد تا آنچه را که وجود نداشت صورت ببخشد. سینمای دیجیتال تبارشناسی خاص خود را داراست؛ نظامی از وانمودهها که مخاطب آنها را باور میکند. پژوهش حاضر، این نظام وانمودهها را مورد بررسی قرار میدهد. سوال اصلی پژوهش آن است که فناوری دیجیتال چگونه جهانی از وانمودهها را خلق کرد که خود بهصورت نظامی از رمزگانهای بصری درآمدند؟ این رمزگانها گاه هیچ مرجعی در جهان واقعی ندارند (مانند فرشتهای با دو بال بلند) و گاه امکان تصویرسازی آنها در برابر دوربین وجود ندارد (مانند غرقشدن تایتانیک). نگارندگان این مقاله تلاش دارند تا با نگاهی به تاریخ شکلگیری سینمای دیجیتال، اهمیت و تأثیر این رویکرد نوین را در سینمای امروز از نظر ساختارهای زیباشناختی جلوههای ویژه مورد بررسی قرار دهند. به همین دلیل این مقاله، پژوهشی تحلیلی-توصیفی است که با نگاه به اسناد کتابخانهای و بررسی فیلمهای شاخص شکل گرفته است. فیلمها بهصورت تصادفی و بر اساس میزان تاثیرگذاری آنها در زمان پخش جهانیشان انتخاب شده است. نتیجه آنکه سینمای دیجیتال، نوعی نگاه زیباییشناسانه پدید میآورد که در آن وانمودهها بر نگاه مخاطب تسلط مییابند. بر این اساس میتوان گفت دنیای امروز را نوعی متافیزیک دیجیتال رقم میزند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Digital Technology and Its Effects on the Aesthetic of Expression in Film
نویسندگان [English]
- Amir Hasan Nedaei 1
- Reza Khanlari 2
1 Associate Professor of Tarbiat Modares University
2 M.A in radio and Tv production
چکیده [English]
The Introduction of “Computer generated Imagery” or CGI has revolutionized every aspect of motion picture special effects, creating a fantasy world which had never existed. Digital cinema has its own genealogy; giving rise to a system of simulations which is totally believable by audience. This article studies this system of simulations and shows how it came to existence. The main hypothesis is that digital technology paved the way for a world of simulations and these simulations made a system of visual codes. These visual codes sometimes had no real world referents (angels with two long wings for instance) or involved events that were not likely to unfold in front of a camera (like sinking of Titanic).
First, we provide a historical survey of digital cinema and then we can study the importance and effects of this attitude in the contemporary cinema. This article is descriptive and analytic considering documents and studying relevant feature film. Selection of the films was random, mainly based on their effect on cinema when they were released.
The result of this paper shows that a special kind of aesthetic has been created which through its simulations has an impact on audience’s perception. In a sense, thanks to digital cinema, a digital metaphysics has emerged.
کلیدواژهها [English]
- Digital Cinema
- Digital Technology in Film
- Simulations
- Computer Generated Imagery (CGI)
- Aesthetic of the Contemporary Cinema