نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه رادیو دانشکده تولید دانشگاه صداوسیما
چکیده
در سالهای اخیر فناوریهای رسانهای برای کمک به آموزش و پژوهش تاریخ، فرصتهای جدیدی مهیا کرده است که از آن جمله میتوان به تولید کتاب صوتی اشاره کرد. کتاب صوتی یا کتاب شنیداری یکی از گونههای رسانهای است که به دلیل فضای چندرسانهای در تولید آن، مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است. هدف این مقاله آن است که چگونگی بهرهگیری از ظرفیتهای کتاب شنیداری برای آموزش تاریخ در گروههای سنی مختلف و افزودن علاقه خوانندگان به مطالعه و فراگیری تاریخ را مورد بررسی قرار دهد. این مقاله با رویکرد تحلیلی و تفسیری و روش اسنادی انجام شده است. نتیجهگیری این پژوهش نشان میدهد که چگونه میتوان از ظرفیتهای صدا و چندرسانهایها، برای تصویرسازی ذهنی کتابهای شنیداری کودکان و بزرگسالان و امکانات جدید چندرسانهای در آموزش تاریخ به تنهایی یا به صورت مکمل دیگر روشهای آموزشی استفاده کرد. مقاله، ضمن طبقهبندی و معرفی این روشها، ویژگیها و کاربردهای آنها را تشریح نموده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Using Audio Books as a Medium for Teaching History
نویسنده [English]
- Vida Hamraz
Assistant Professor at the Radio Television Faculty, IRIB University
چکیده [English]
In recent years, media technologies have provided new opportunities to help educate and research in the field of history, producing “Audio Books” are as such. The Talking Book or Audio Book is one of the media types which have been welcomed by the audience due to its multimedia spaces in its production. The purpose of this research is to peruse how to use the capacities of the talking book in teaching history in different age groups for increasing reader’s interest in studying and learning history. This research has been conducted with an analytical, interpretive and documentary approach. So far, similar research has not been done in the field of history training and talking books. This study concludes showing how sound and multimedia capacities can be used for visualization in the talking books of children and adults. The latter justifies that new multimedia features can be used solely or as complementary in history training with other teaching methods.
کلیدواژهها [English]
- E-Book
- Talking Book
- Audio Book
- Visualization
- History Teaching
- ابراهیمزاده، عیسی، احمد علیپور و حسین زارع، (1389). «انواع یادگیری الکترونیکی و شکلهای مختلف تعامل در آن». مجله میانرشتهای آموزش مجازی در علوم پزشکی، 1 (1): 11 -22
- اتکینسون، ریتا، ریچارد اتکینسون و ارنست.ار هیلگارد، (1394). زمینه روانشناسی، ترجمه براهنی .ج2. تهران: گپ
- امیرتیموری، محمدحسن (1385). رسانههای یادگیری، یاددهی، شناسایی، انتخاب و کاربرد، تهران: ساوالان.
- اولسون، دیوید (1377). رسانهها و نمادها، صورتهای بیان ارتباط و آموزش،ترجمه محبوبه مهاجر، تهران: سروش.
- بدرقه، علی (1386). استراتژیهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران: روناس.
- تووینن، تومو، (1384). «ایفای نقش شیوهای در تدریس تاریخ». ترجمه حمید ملکمحمدی، رشد آموزش تاریخ. 7 (21): 14-23
- تیلستون، دوناواکر (1387). حافظه، مغز، یادگیری، ترجمه علی اسماعیلی و ندا نفیسی، تهران: شلاک.
- چگینی، یوسفرضا (1390). دوره ارتقاء مهارتهای آموزشی مربیان، تهران: یونیسف.
- چهرقانی، مریم، فاطمه فهیمنیا و نادر نقشینه (1393). «سنجش معیارهای ارزیابی و تولید کتابهای گویا از دیدگاه کاربران». مجله تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، دوره 48 ، شماره 2: 159-182.
- خوشمنش، ابوالفضل (1379)، «نقش قوه سامعه در آموزش قرآن کریم». صحیفه مبین، شماره 22: 102-113.
- خیراندیش، عبدالرسول (1381). «تخیل و تاریخ درآمدی بر چگونگی بهکارگیری قوه تخیل در آموزش تاریخ». مجله رشد آموزش، شماره 9 بهار: 17-12.
- دافی، برنادت (1388). تشویق خلاقیت و تخیل در کودکان، ترجمه مهشید یاسایی، تهران: ققنوس.
- دیهم، آنگلیکا (1395). کتاب شنیداری، ترجمه محمد اخگری، تهران: یوسف.
- راتیگان، درموت (1391). نمایش صدا، رادیو و تخیل دراماتیک، ترجمه فرزانه قلیزاده، تهران: اداره کل پژوهشهای رادیو.
- رخشان، فریدون و اکبر فریار، ( 1367).ناتوانیهای یادگیری، تبریز: انتشارات نیما.
- رستگارپور، حسن، فریدون یاریاری و حمیده نظری، (1389). «تأثیر چندرسانهای آموزشی، صدا و رنگ بر عملکرد امواج مغزی». فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال 5، شماره 15: 17-1.
- رضایی، عیسی و شبنم نثری (1391). «جایگاه کتابهای الکترونیکی درسی در نظامهای آموزشی». راهبردهای آموزشی، 4 (18): 273-265.
- رمیم، سهیلا (1396). الگوی مناسب تولید برنامههای آموزشی رادیو با تکیه بر نظریه سبک یادگیریVAK، کارشناسی ارشد تهیهکنندگی رادیو، دانشکده تولید دانشگاه صداوسیما
- سلطانی، پوری و فروردین راستین (1379). دانشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، تهران: فرهنگ معاصر.
- شجری، فتحالله (1379). یادگیری خلاق، درک خلاقانه و بهخاطرسپاری مطالب، تهران: انجمن قلم ایران.
- شریفخدایی، مجید، (1375). کاستهای آموزشی زنگ تاریخ، تهران: انتشارات سروش.
- عباسزاده، حمیده و محسن درویش زاده، (1392). «گوش دادن مؤثر مدیران، عامل اثرگذار در تعهد معلمان».مجلهی رشد مدیریت مدرسه، شماره 95، آبان: 21-18.
- فردانش، هاشم (1388). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، تهران: سمت.
- محمدی، فاطمه (1386). ارائه مدل توسعهای تکنولوژی آموزشی یا رویکرد خودراهبری یادگیری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
- مک کوایل، دنیس (1387).مخاطبشناسی، ترجمه مهدی منتظرقائم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
- منصوری، وحید و پروین ذوالقدری (1394). «بررسی نگرش معلمان در راستای کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش». فصلنامه پژوهشهای تربیتی، شماره 30، بهار و تابستان: 84-66.
- مهرمحمدی، محمود (1389). «بازشناسی مفهوم و تبیین جایگاه تخیل در برنامههای درسی و آموزشی با تأکید بر دوره ابتدایی». مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، شماره 1: 20-5.
28. نلسون، ساندرا،(1394).اختلال یکپارچگی حسی، ترجمه ابراهیم پیشیار. بازیابی شده در تاریخ 98/01/15 از سایت: www.payaotc.com
ب) منابع لاتین
1.Rubery, M, ( 2008) Play It Again. Sam Waller New digital Books and Old ways of reading ,Un Common listening the ALAN Review .
2.Negash,Solomon,et,al,.(editors),(2008).Handbook of Distance learning for real-tme and Asynchronous Information Technology education.USA.informationScience refrence.
www.Audio File Magazine .Com: Wild Sam Larson ( 2007 ) Listen! It’s Good For Kids Audio File .April/May.