نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسنده
دکتری پژوهش هنر دانشگاه شاهد
چکیده
این پژوهش به بررسی دو بُعد زیباشناسی و کارکردی ژانر تلویزیون - واقعیت پرداخته است. به همین منظور، با تمرکز بر ماهیت پیوندی این ژانر- ابعاد گوناگون و مرتبط نظری، ریشههای تاریخی، تعاریف، زیرگونهها، شیوههای متفاوت پیوندسازی و مسئلۀ واقعیت - بررسی شدهاند. دادهها از طریق مطالعۀ اسنادی، کتابخانهای و مشاهدهای گردآوری شده و در بررسی آنها از رویکرد توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. استفاده از راهکار «پیوندسازیژانری» حاکی از زمینهها و شرایط متفاوت رسانۀ تلویزیون در عصر فناوری و مؤید تحولات قابلتوجه در ساحتهای گوناگون ژانری نظیر خالقان، مخاطبان، پژوهشگران و آثار تولیدشده است. پیوندسازی در ژانر تلویزیون - واقعیت حاکی از خلاقیت صنعت تلویزیون برای حفظ جایگاهش در بازار رقابتی (از طریق تلفیق عناصر داستانی و غیرداستانی یا واقعیت و قراردادهای ژانرهای از پیش موجود) است که برای بقا به همنوعخواری سبکها و ژانرها و قراردادهای گذشته روی میآورد و همزمان با توجه به اصول استانداردسازی و تمایزگذاری، تنوعات گوناگون را عرضه میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Survey on the Aesthetic of Hybrid Functions in Reality TV Genre
نویسنده [English]
- Vahid A. Moosavi
Ph.D of Arts Research, Shahed University
چکیده [English]
The present research surveys on Aesthetic & Functional aspects of Reality TV genre. For this purpose, by concentrating on the hybrid essence of this genre, different related aspects like historical roots, definitions, sub-genres, various methods of hybridization and the issue of reality have been surveyed. Data have been compiled by library study of documents & observation. The survey has benefited from an analytical-descriptive approach. Using “generic hybridization” solutions indicates that the grounds & conditions of TV medium in the era of technology, justifies noticeable evolutions in different generic realms such as creators, audience, researchers & produced works. Hybridization in Reality TV genre is an indication of creativity in TV industry for preserving its position in the competitive market (by mixing fiction & non-fiction elements or facts & pre-existing generic conventions).This leads to survival of this genre by cannibalization of past styles, genres & conventions, simultaneously considering the standardization principles & differentiation in diverse variations.
کلیدواژهها [English]
- Genre
- Hybridization
- Reality
- Reality TV
- Subgenre
- ضابطی جهرمی، احمد (1394). شکلشناسی و گونهشناسی فیلم مستند. چاپ دوم. تهران: نشر رونق.
- ضابطی جهرمی، احمد (1397). فیلم مستند دورگه: فیلمهای هیبرید. تهران: نشر رونق.
- توفولتی، کیم (1396). بودریار در قابی دیگر. ترجمه وحیداله موسوی. تهران: فرهنگستان هنر.
منابع انگلیسی
- Altman, Rick (2000). Film/Genre. London: BFI.
- Ashcroft, Bill, Griffiths, Gareth & Tiffin, Helen (2013). Postcolonial studies: the key concepts. Routledge.
- Baudrillard, Jean (2001). Fragments, trans. Chris Turner, London and New York: Routledge
- Bignell, Jonathan (2005). Big Brother, Reality TV in the Twenty-first Century. Palgrave Macmillan.
- Bordwell, D., Staiger, J. and Thompson, K. (1985). The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to I960. London: Routledge.
- Bordwell, David & Thompson, Kristin (2013). Film Art: An Introduction. 10th Ed. New York: McGraw-Hill Education.
- Corner, John (1995). Television Form and Public Address. London: Edward Arnold.
- Corner, John (2000). ‘What Can we Say About “Documentary”?’. Media, Culture and Society, 22: 681–8.
- Deuze, Mark (2006). Participation, Remediation, Bricolage: Considering Principal Components of a Digital Culture. The Information Society An International Journal , Volume 22, 2006 - Issue 2.
- Fredric Jameson (1991). Postmodernism, Or the Cultural Logic of Late Capitalism. Duke University Press.
- Hammes, Eva Katharina (2015). Glorifying the Simple Life Analyses of Socio-Psychological Constructs in the Context of Reality TV. Springer Gabler.
- Hartley, John. 2002. Communication, cultural and media studies: The key concepts. 3rd ed. London: Routlegde.
- Hill, Annette (2005). Reality TV Audiences and popular factual television. Routledge.
- Kavka, Misha (2012). Reality TV. Edinburgh University Press.
- Kilborn, Richard (1994). ‘How real can you get? Recent developments in “reality” television’. European Journal of Communication9.4, pp. 421–39.
- Kilborn, Richard (2006). ‘Mixing and Matching’: the Hybridising Impulse in Today’s Factual Television Programming. In: Genre Matters: Essays in Theory and Criticism (ed. -Garin Dowd, Lesley Stevenson & Jeremy Strong). Intellect
- Mittell, Jason (2004). Genre and television: from cop shows to cartoons in American culture. Routledge.
- Neale, Steve (2000). Genre and Hollywood. Routledge, London and New York.