-احمدی، محمدحسن (1383). «بصری شدن ساختار فرهنگی جوامع». کتاب ماه هنر. 82-78
-ارجمند، مهدی (1370). «انتقال بصری اندیشه و راز». هنر و معماری فارابی. 11-4.
-ارجمند، مهدی (1373). «ادراک واقعیت در فیلم». فصلنامۀ هنر. 274-263.
-ارجمند، مهدی (1375). «پدیدارشناسی واقعیت در سینما». نقد سینما. 57-48.
-اسپنسر، استفان (1395). روشهای پژوهش تصویری در علوم اجتماعی (بینشهای آگاهیبخش). (مترجم: نعمتالله افضلیقلیچ). تهران: مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما.
-امامی، همایون (1378). «سویمندی ملی و جهانی در سینمای مستند». فصلنامۀ هنر (42). 207-204.
-امیری، فتحالله؛ و ضابطیجهرمی، احمد (1389). «بررسی نقش فناوری نوین رسانهای در تولید فیلمهای مستند با موضوع حیات وحش». فصلنامۀ رادیو و تلویزیون. 163-136.
-اِی دَندیس، دانیس (1367). «دانش بصری». هنر ومعماری: هنر. 191-174.
-بصیری، مریم (1389). «بازتاب واقعیت در سینما حقیقت». کتاب ماه هنر. 94-86.
-تهامینژاد، محمد (1383). «انسانشناسی بصری در سینمای مستند ایران، عامل شناخت یا موضوع شناخت». کتاب ماه هنر. 42-34.
-تهامینژاد، محمد (1392). «تاریخ، سند، سینما». فصلنامۀ میان رشتهای گفتگو. 86-71.
-خاشعی، رضا (1392). «انسانشناسی تصویری؛ تفکر مردمشناختی مبتنی بر سکانس». رادیو تلویزیون. 156-125.
-خاشعی، رضا (1394). «از مردمشناسی تا انسانشناسی تصویری». فرهنگ مردم ایران. 47-11.
-دانشگران، ناهید (1385). «فلاهرتی و سینمای مستند». کتاب ماه هنر. 52-44.
-راودراد، ا. م (1389). «نقش تصویر در روایت مسائل اجتماعی ایران: گزارش یک تجربه». بررسی مسائل اجتماعی ایران. 41-21.
-رضوی، مهسا (1387). «فیلم به مثابه اندیشه: بازنمایی اندیشههای اگزیستانسیالیستی در سینمای مدرن». فصلنامۀ هنر. 341-312.
-روانجو، مجید (1386). «مقدمهای بر فیلم مستند». نقد سینما. 43-42.
-سهرابی، بابک؛ و خلیلی جعفرآباد، احمد؛ رودی، امیر (1396). «کشف ویژگیهای حوزههای تحقیقاتی نوظهور با استفاده از روش فراترکیب». فصلنامۀ سیاست علم و فناوری. 30-15.
-سید ابوالقاسمی، مهیار (1382). «علف». علوم اجتماعی: نامۀ انسانشناسی. 230-227.
-شادرخ، سارا (1385). «نقش هنرمند در ارتقای سطح سواد بصری جامعه». کتاب ماه هنر. 102-94.
-شهبا، محمد (1370). «ژان روش و سینمای مستند». فصلنامۀ سینمایی فارابی. 59-22.
-صادقی فسایی، سهیلا؛ و عرفانمنش، ایمان (1394). «مبانی روششناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی». راهبرد فرهنگ. 91-61.
-صالحی، سودابه (1394). «روششناسیهای تحقیق بصری: خوانش تصویر». فصلنامۀ نقد کتاب هنر. 266-251.
-صدیقی، بهرنگ (1393). «مستند جامعهشناختی، رسانۀ مردمان». مجموعه ﻣﻘﺎﻻت همایش ﻧﻤﻮد زﻧﺪﮔﯽ روزﻣﺮه در سینمای مستند. تهران: انجمن مستندسازان سینمای ایران. 56-42.
-صرامی، عارفه؛ و فهیمیفر، اصغر (1397). «تصویر، ایماژ (پی انگاره) و ادراک بصری». نشریۀ هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی. 12-5.
-ضابطی جهرمی، احمد (1375). «فیلم مستند انسانی ترین نوع فیلم است». فصلنامۀ سینمایی فارابی. 125-110.
-ضابطی جهرمی، احمد (1387). سی سال سینما. تهران: نشر نی.
-ضابطی جهرمی، احمد (1393). «سینما و تاریخنگاری: گفتمان «گونۀ فیلم تاریخی». نامۀ هنرهای نمایشی و موسیقی. 45-31.
-ضابطی جهرمی، احمد (1394). «تاریخنگاری تصویری: گفتمان «فیلم گردآوری» از مواد مستند آرشیوی». فصلنامۀ رادیو تلویزیون. 33-9.
-ضابطی جهرمی، احمد (1395). پژوهشها و اندیشههای سینمایی. تهران: نشر رونق.
-ضابطی جهرمی، احمد (1397). فیلم مستند دورگه: (فیلمهای هیبرید). تهران: نشر رونق.
-فِرو، مارک (1397). سینما و تاریخ. تهران: علمی و فرهنگی.
-فکوهی، ناصر (1382). «ژان روش؛ انسانشناس، فیلمساز». علوم اجتماعی: نامۀ انسانشناسی. 276-273.
-فکوهی، ناصر (1383). «کاربرد فیلم اتنوگرافیک در پژوهشهای انسانشناسی». کتاب ماه هنر. 27-24.
-فکوهی، ناصر (1387). درآمدی بر انسانشناسی تصویری و فیلم اتنوگرافیک. تهران: نشر نی.
-قبایی، مهسا (1389). «کیفیات بصری و زبان تصویر». فصلنامۀ هنر. 37-32.
-کیلبرن، ریچارد؛ و آیزود، جان (1385). مقدمهای بر مستند تلویزیونی مواجهه با واقعیت. (مترجم: محمد تهامینژاد). تهران: ادارۀ کل پژوهشهای سیما.
-گراس، لری (1395). «شیوههای ارتباط و احراز توانش نمادین». رسانهها و نمادها (توسط دیوید اولسون). (مترجم: محبوبه مهاجر). تهران: سروش. 125-93.
-لیستر، مارتین؛ و دوی، جان؛ گیدینگز، ست؛ گرنت، لین؛ کلی، کایرن (1387). «فناوری جدید و فرهنگ بصری». رادیو تلویزیون. 87-73.
-مالکی، یاشار (1367). «سینما، هنر و واقعیت». چیستا. 332-327.
-ملک افضلی، فاطمه (1387). «فرهنگ تصویری». پیک نور. 81-72.
-منتظری، شیوا؛ و ضابطی جهرمی، احمد (1388). «بررسی و مقایسۀ فیلمهای مستند مردمنگار (اتنوگرافیک) پیرامون ایران با مطالعۀ موردی فیلمهای «علف»، «قوم باد»، «شقایق سوزان»، «بلوط» و «تاراز». فصلنامۀ رادیو تلویزیون. 28-1.
-منصور، مهتاب (1374). «مصاحبه با ژان روش». نقد سینما. 162-159.
-میراحسان، میراحمد (1385). «پرسشهایی دربارۀ سینمای مستند ایران». فصلنامۀ سینمایی فارابی. 26-9.
-میرزائی، خلیل (1388). پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامهنویسی. جلد دوم. تهران: جامعهشناسان.
-نامور مطلق، بهمن (1388). «درآمدی بر تصویرشناسی معرفی یک روش نقد ادبی و هنری در ادبیات تطبیقی». مطالعات ادبیات تطبیقی. 138-119.
-والکر، جان آلبرت؛ و چاپلین، سارا (1385). فرهنگ تصویری (مبانی و مفاهیم). (مترجم: حمید گرشاسبی و سعید خاموش). تهران: ادارۀ کل پژوهشهای سیما.
-ورث، سال (1395). «موارد استفاده از فیلم در آموزش و ارتباط». رسانهها و نمادها (توسط دیوید اولسون). (مترجم: محبوبه مهاجر). تهران: سروش. 399-368.
-هایدر، کارلجی (1385). فیلم مردمنگار. (مترجم: مهرداد. عربستانی و حمیدرضا قربانی) تهران: نشر افکار.
-هایدگر، مارتین (1379). «عصر تصویر جهان». فصلنامۀ فلسفۀ دانشگاه تهران. 156-139.
-همراز، ویدا (1390). «بازشناسی نقش فیلم مستند در آموزش تاریخ». مطالعات میان رشتهای در رسانه و فرهنگ. 158-147.
¾ Banerjee, Adity., & Bute, Swati. (2016). "Integrating visual research for a better understanding of media content". Communication Today, 108-116.
¾ Catalin, Brylla & Mette, Kramer. (2018). "Introduction: Intersecting Cognitive Theory and Documentary Film". In Brylla. Catalin, & Kramer. Mette, Cognitive Theory and Documentary Film (pp. 1-17). Cham: Palgrave Macmillan.
¾ Friend, Jennifer & Caruthers, Loyce. (2016, May). "Documentary Film: The Next Step in Qualitative Research to Illuminate Issues of Social Justice in Urban Education". International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 15(6), 33-47.
¾ Glesne, Corrine. (2010). Becoming qualitative researchers: An introduction . Boston: MA: Pearson.
¾ Haines, Gina & Klopper, Christopher. (2015). "Using Documentary Film for Authentic Representation of Phenomenological Research". Journal of Social Science Studies, 250-263.
¾ Heath, Christian., Hindmarsh, Jon & Luff, Paul. (2010). Video in Qualitative Research. London: Sage.
¾ Heider, Karl G. (2006). Ethnographic film. Texas: University of Texas Press.
¾ John, Collier, Jr and Malcolm , Collier. (1986). Visual Anthropology Photography as a Research Method. Albuquerque: University of New Mexico Press.
¾ MacDougall, David. (2011). "Anthropological Filmmaking: An Empirical Art". In Eric. Margolis, & Luc. Pauwels, The Sage Handbook of Visual Research Methods (pp. 99-113). London: Sage Publications.
¾ Moura, Marlene. Almeida, Pedro & Geerts, David. (2016). "A Video is Worth a Million Words? Comparing a Documentary with a Scientific Paper to Communicate Design Research". Procedia Computer Science , 747-754.
¾ Petrarca, Diana M & Hughes, Janette M. (2014). "Mobilizing knowledge via documentary filmmaking— is the academy ready?" McGill Journal of Education, 561-582.
¾ Walker, Erica B & Boyer, D Matthew. (2018). "Research as Storytelling: The Use of Video for Mixed Methods Research". Video Journal of Education and Pedagogy, 1-12.