ناهید سعادت سیرت؛ محمد مهدی فرقانی
چکیده
اقبـال کاربران به شبکههای اجتماعی هر روز بیشتر میشـود و بـه نظـر میرسد دنیا به تسخیر این شبکهها درآمده است. با توجه به استفاده گستردۀ جوانان از شبکههای اجتماعی موبایلی، این مقاله به مطالعۀ نحوۀ الگوپذیری جوانان از این شبکهها و شکلگیری سبک زندگی نوین پرداخته است. روش این پژوهش، کیفی بوده و دادهها با تکنیک مصاحبۀ گروههای ...
بیشتر
اقبـال کاربران به شبکههای اجتماعی هر روز بیشتر میشـود و بـه نظـر میرسد دنیا به تسخیر این شبکهها درآمده است. با توجه به استفاده گستردۀ جوانان از شبکههای اجتماعی موبایلی، این مقاله به مطالعۀ نحوۀ الگوپذیری جوانان از این شبکهها و شکلگیری سبک زندگی نوین پرداخته است. روش این پژوهش، کیفی بوده و دادهها با تکنیک مصاحبۀ گروههای کانونی جمعآوری و با نظریۀ زمینهای تحلیل شده است. جمعیت آماری، کاربران جوان و نوجوان شبکههای اجتماعی موبایلی شهر همدان است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. براساس یافتههای تحقیق، جوانان و نوجوانان، متأثر از شبکههای اجتماعی موبایلی دچار دگرگونی در زمینۀ اعتقادات مذهبی، ارزشهای اخلاقی، مصرفگرایی، مدگرایی و پوشش فردی، هیجانخواهی، انزواطلبی و دگرگونی ارتباطات میانفردی شده و مواردی همچون مد و آرایش، فراغت مجازی، هواداران مجازی، بهاشتراکگذاری حریم خصوصی، هیجانخواهی، بازیهای آنلاین، دوستیابی، تغییرگرایشهای دینی، استقلالگرایی، سرگرم شدن، تغییر پوشش، دگرگونی روابط خانوادگی ودسترسی آسان به اطلاعات را در سبک زندگی جدید خود به عنوان عوامل هنجارشکن و هنجاربخش برگزیدهاند.
مصطفی مژدهی فر؛ ابراهیم فتحی؛ هادی البرزی دعوتی؛ علی اکبر رزمجو
چکیده
بخش خبری ساعت 21 شبکۀ یک سیما به عنوان مهمترین و اصلیترین بخش خبری صداوسیما نقش مهمی در اطلاعرسانی و جریانسازی خبری در کشور دارد. با توجه به عملیات رسانهای گستردۀ دشمنان در قالبهای مختلف برای ناامیدکردن مردم، ایجاد نشاط اجتماعی در کشور از اهمیت بالایی برخورداراست. پژوهش حاضر با تأکید بر نقش اخبار تلویزیون در گسترش امید و نشاط، ...
بیشتر
بخش خبری ساعت 21 شبکۀ یک سیما به عنوان مهمترین و اصلیترین بخش خبری صداوسیما نقش مهمی در اطلاعرسانی و جریانسازی خبری در کشور دارد. با توجه به عملیات رسانهای گستردۀ دشمنان در قالبهای مختلف برای ناامیدکردن مردم، ایجاد نشاط اجتماعی در کشور از اهمیت بالایی برخورداراست. پژوهش حاضر با تأکید بر نقش اخبار تلویزیون در گسترش امید و نشاط، بخش خبری ساعت 21 شبکۀ یک سیما را از منظر چگونگی پوشش اخبار امیدآفرین و نشاطآور بررسی کرده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. جامعۀ آماری در این پژوهش کل اخبار پخش شدۀ خبر ساعت 21 در سال 1397است و با روش نمونهگیری سیستماتیک، 73 قسمت از این بخش خبری به عنوان نمونه انتخاب شد. براساس یافتهها، شاخص امید به زندگی در میان شاخصهای امید و نشاط با 35 درصد بیشترین فراوانی را داشته؛ این بخش خبری موضوع اقتصادی را در اخبار امیدآفرین و نشاطآور بیشتر انعکاس داده، همچنین «صدای گوینده بر روی تصویر+ قطعۀ سرد» با 31 درصد، بیشترین قالبی بود که از آن استفاده شده است. اخبار امیدآفرین و نشاطآور در این بخش خبری بیشتر از جنس سخت خبر، نوع فرایندمدار، جهتگیری مثبت، ارزش خبریِ دربرگیری با کارکرد پیام اطلاعرسانی بوده است. نتایج این پژوهش میزان توجه بخش خبری ساعت 21 به اخبار امیدآفرین و نشاطآور را از مجموع اخبار منتشر شده در بازۀ زمانی مذکور 17/5 درصد نشان میدهد.
فریده آفرین؛ مسعود حیدرخانی؛ اصغر فهیمی فر
چکیده
در این مقاله، عنصر مسلط در فیلم «ماهی و گربۀ» (1392) ساخته شهرام مکری با توجه به نظریات فرمالیستهای روسی بررسی شده است. بدینمنظور از مفهوم پیشنهادی یاکوبسن یعنی «عنصر مسلط» و سپس از نظرات نئوفرمالیستها استفاده کرده و آن را برای تعینبخشی به معنا بسط دادهایم. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و در آن، از «توصیف همبستگی» ...
بیشتر
در این مقاله، عنصر مسلط در فیلم «ماهی و گربۀ» (1392) ساخته شهرام مکری با توجه به نظریات فرمالیستهای روسی بررسی شده است. بدینمنظور از مفهوم پیشنهادی یاکوبسن یعنی «عنصر مسلط» و سپس از نظرات نئوفرمالیستها استفاده کرده و آن را برای تعینبخشی به معنا بسط دادهایم. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و در آن، از «توصیف همبستگی» برای تحلیل ارتباط میان خردهروایتها و «رنگ» برای دستیابی به سطوحی از معنا استفاده شده است. تجزیۀ فیلم به نماها و تحلیل آنها در فیلم «ماهی و گربه» ما را به این نتیجه میرساند که رنگ قرمز، بهعنوان یکی از مهمترین عناصر مسلط، نقش تعیینکنندهای در معنای نهایی این فیلم دارد. این عنصر، نهتنها بر سایر سازهها و عناصر زیباشناختی، تأثیرگذار است، بلکه بین خردهروایتهای فیلم- با دو انشعاب روایی در پیرنگ- هماهنگی و اتحاد برقرار میکند. بدین ترتیب، رنگ قرمز به واسطۀ طرحوارههای تصویری در برهمکنش با سایر عناصر، مخاطب را بهسوی معنای نهایی فیلم سوق میدهد. این رنگ علاوه بر تعلق به موارد ارجاعی در جهان، با توجه به ارتباط با عناصر معمایی تعلیق و هیجان، ترس و انتظار حادثۀ ناگوار را نیزالقا میکند.
محمدعلی صفورا
چکیده
ژانر(گونه) فیلم، در مجموعهای از قوانین و توافقات مشترک بین سه گروه مخاطب، فیلمساز و منتقد برای طبقهبندی انواع فیلم شکل میگیرد. این قوانین هرکدام به نحوی در شکلگیری فیلم تاثیرگذارند. با مروری بر تاریخچه انیمیشنهای ژانر موزیکال بهسادگی میتوان دریافت، این نوع انیمیشن به دلیل پتانسیلهای خاص خود مورد استقبال بینندگان واقع ...
بیشتر
ژانر(گونه) فیلم، در مجموعهای از قوانین و توافقات مشترک بین سه گروه مخاطب، فیلمساز و منتقد برای طبقهبندی انواع فیلم شکل میگیرد. این قوانین هرکدام به نحوی در شکلگیری فیلم تاثیرگذارند. با مروری بر تاریخچه انیمیشنهای ژانر موزیکال بهسادگی میتوان دریافت، این نوع انیمیشن به دلیل پتانسیلهای خاص خود مورد استقبال بینندگان واقع شده است. پژوهش حاضر با بررسی و تحلیل نظریههای مختلف، شاخصههای بارز ژانر انیمیشن موزیکال را شناسایی و در ادامه، دو اثر متفاوت از این ژانر را در چارچوب تدوینشده، تحلیل میکند تا از این طریق، بخشی از کمبودهای مباحث تئوریک این ژانر را در ایران جبران کند و به دنبال اثبات این فرضیه است که مشخصههای ژانر موزیکال بر اساس پنج سطح روایت، شخصیت و بازیگری، موسیقی، ترانه و آواز و تصویر قابل تبیین است.
باقر عزیزپور؛ سید محمدصادق مرکبی
چکیده
عصر حاضر را عصر تصویر جهان و فرهنگ حاکم بر آن را فرهنگ تصویری می نامند. بر همین اساس، رویکرد شناخت علمی و تحقیقات دانشگاهی پیرامون پدیده های مختلف، با حرکت به سمت پژوهش های بصری، در حال تغییر است. زیرا اطلاعات بصری، توصیف را آسان، جذاب، سریع و باورپذیرتر از متون مکتوب ساختهاند. هدف این پژوهش، بررسی نقش فیلم مستند در فرهنگ تصویری ...
بیشتر
عصر حاضر را عصر تصویر جهان و فرهنگ حاکم بر آن را فرهنگ تصویری می نامند. بر همین اساس، رویکرد شناخت علمی و تحقیقات دانشگاهی پیرامون پدیده های مختلف، با حرکت به سمت پژوهش های بصری، در حال تغییر است. زیرا اطلاعات بصری، توصیف را آسان، جذاب، سریع و باورپذیرتر از متون مکتوب ساختهاند. هدف این پژوهش، بررسی نقش فیلم مستند در فرهنگ تصویری معاصر- نه صرفاً به مثابه یک رشتۀ هنری- بلکه به منزلۀ روش پژوهش بصری در پیوند با برخی رشته های علمی در مرحلۀ انجام و انتشار نتایج این پژوهش هاست. این پژوهش، کیفی است و با روش مرسوم مطالعات اسنادی کتابخانه ای، به توصیف و تحلیل مجموعهای از اسناد علمی پژوهشی می پردازد که شامل اطلاعاتی دربارۀ پدیدهها و موضوعاتی است که قصد مطالعۀ آنها وجود دارد. این مقاله نشان میدهد چرا و چگونه میتوان از فیلم مستند برای انجام و انتشار پژوهش های بصری پیرامون موضوعات مختلف از جمله تاریخ نگاری، انسان شناسی، طبیعت شناسی و بهطور کلی، جهان شناسی بصری استفاده کرد. همچنین ضرورت درک و پذیرش فیلم مستند به مثابه روش پژوهش بصری از سوی جامعۀ علمی، پژوهشگران و فیلم سازان مستند را یادآور میشود؛ زیرا اگر نقش و اهمیت فیلم مستند در ارتباط با فعالیت های پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، درک و نتایج آن تبیین شود، در آن صورت میتوان برای دوران جدیدی از فعالیت های پژوهشی و فیلم سازی مستند برنامه ریزی کرد.
حسن جعفریانی
چکیده
از آغاز شیوع کرونا، فضای مجازی و بهویژه اینستاگرام، بستر تولید و انتقال اطلاعات بسیاری شده است. مطالعۀ ماهیت این پیامهای پربیننده، به این دلیل اهمیت دارد که نشاندهندۀ رفتار جامعه در شرایط بحران است. تحقیق حاضر درصدد است به این سؤالات پاسخ دهد؛ پیامهای پربیننده با موضوع کرونا چه ماهیتی دارند و کدام احساسات باعث پربیننده شدن ...
بیشتر
از آغاز شیوع کرونا، فضای مجازی و بهویژه اینستاگرام، بستر تولید و انتقال اطلاعات بسیاری شده است. مطالعۀ ماهیت این پیامهای پربیننده، به این دلیل اهمیت دارد که نشاندهندۀ رفتار جامعه در شرایط بحران است. تحقیق حاضر درصدد است به این سؤالات پاسخ دهد؛ پیامهای پربیننده با موضوع کرونا چه ماهیتی دارند و کدام احساسات باعث پربیننده شدن آنها شده است؟ برای پاسخ به این سؤال، 600 پیام «وایرال» یا پربیننده در اینستاگرام در یک دورۀ 60 روزه بررسی شدند. روش تحقیق، پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها در گام اول پربازدیدترین پیامها (تعداد) با موضوع کرونا انتخاب شدند؛ سپس محتوای نظر بینندگان توسط کارشناسان (متخصصان روانشناسی) نمرهدهی شد؛ در گام بعدی، دادههای کمّی حاصل شده با روش تحلیل عاملی، خوشهبندی (دستهبندی) شدند. براساس یافتههای آماری، پیامهای پربازدید، سه گونه (دسته) هستند؛ دستۀ اول، ماهیت تفریح و سرگرمی دارند؛ دستۀ دوم، ماهیت خبر و اطلاعرسانی دارند و دستۀ سوم، با هدف آموزش و تبلیغ، تولید شدهاند. همچنین براساس نتایج بهدستآمده، اگر چه عوامل اثرگذار بر پربیننده شدن پیامها، در هر گونه، متفاوت با دیگری است، بررسی محتوایی خوشهها نشان میدهد برخلاف بسیاری از یافتههای پیش از این پاندمی، در دورۀ کرونا، غافلگیری منفی، غم و ترس مهمترین ویژگیهایی هستند که باعث پربیننده شدن پیامها شدهاند. در دورۀ کرونا خشم و نفرت، اثر چندانی بر پربیننده شدن پیامها نداشتهاند.