نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسندگان
1 استادیارگروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان. (نویسنده مسئول)
2 کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان.
3 دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
در این مقاله، عنصر مسلط در فیلم «ماهی و گربۀ» (1392) ساخته شهرام مکری با توجه به نظریات فرمالیستهای روسی بررسی شده است. بدینمنظور از مفهوم پیشنهادی یاکوبسن یعنی «عنصر مسلط» و سپس از نظرات نئوفرمالیستها استفاده کرده و آن را برای تعینبخشی به معنا بسط دادهایم. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و در آن، از «توصیف همبستگی» برای تحلیل ارتباط میان خردهروایتها و «رنگ» برای دستیابی به سطوحی از معنا استفاده شده است. تجزیۀ فیلم به نماها و تحلیل آنها در فیلم «ماهی و گربه» ما را به این نتیجه میرساند که رنگ قرمز، بهعنوان یکی از مهمترین عناصر مسلط، نقش تعیینکنندهای در معنای نهایی این فیلم دارد. این عنصر، نهتنها بر سایر سازهها و عناصر زیباشناختی، تأثیرگذار است، بلکه بین خردهروایتهای فیلم- با دو انشعاب روایی در پیرنگ- هماهنگی و اتحاد برقرار میکند. بدین ترتیب، رنگ قرمز به واسطۀ طرحوارههای تصویری در برهمکنش با سایر عناصر، مخاطب را بهسوی معنای نهایی فیلم سوق میدهد. این رنگ علاوه بر تعلق به موارد ارجاعی در جهان، با توجه به ارتباط با عناصر معمایی تعلیق و هیجان، ترس و انتظار حادثۀ ناگوار را نیزالقا میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Dominant Element in “Fish and Cat” Movie
نویسندگان [English]
- Farideh َAfarin 1
- masoud heidarkhani 2
- Asghar Fahimifar 3
1 Assistant Professor, Art Studies Department Faculty of Art, (Corresponding Author)
2 M.A in Art Research, Faculty of Art, Semnan University.
3 Associate Professor, Art Research Department, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University.
چکیده [English]
“Fish and Cat” is a film directed by Shahram Mokri in 2013, this article is going to survey the Dominant Element in the film based on the views of Russian neo-formalists. To achieve this, we have used Jakbson’s idea, Dominant Element, and according to Russian Formalists, we have expanded it to determine the meaning. The methodology of the research is descriptive analysis and to analyze the relations between minor narratives and the “Red Colour”, we have used the descriptive correlation method as well. This could help us to reach different layers of meaning. Breaking down the scenes and shots in “Fish and Cat”, together with their analysis, led us to the fact that the red color has a very determining role and it is one of the most important dominant elements. This dominant element is not only effective on other aesthetical structures but also unites minor narratives (with two extensions in the plot). Thus, the red color in interaction with other elements directs the audience towards the climax of the story. This color in addition to having referential aspects in the globe, regarding the enigmatic issues such as suspension and excitement, also conveys fear, expectancy, and mishappening.
کلیدواژهها [English]
- Formalism
- Neo-Formalism
- Fish and Cat Movie
- Dominant Element
-Jakobson, Roman and Morris Hall (1956), Fundumentals of Language, Janua Linguarum, Series minor, 1, ‘s-Gravehage, Muton.
|