نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی(نویسنده مسئول)
2 دانشیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
اقبـال کاربران به شبکههای اجتماعی هر روز بیشتر میشـود و بـه نظـر میرسد دنیا به تسخیر این شبکهها درآمده است. با توجه به استفاده گستردۀ جوانان از شبکههای اجتماعی موبایلی، این مقاله به مطالعۀ نحوۀ الگوپذیری جوانان از این شبکهها و شکلگیری سبک زندگی نوین پرداخته است. روش این پژوهش، کیفی بوده و دادهها با تکنیک مصاحبۀ گروههای کانونی جمعآوری و با نظریۀ زمینهای تحلیل شده است. جمعیت آماری، کاربران جوان و نوجوان شبکههای اجتماعی موبایلی شهر همدان است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. براساس یافتههای تحقیق، جوانان و نوجوانان، متأثر از شبکههای اجتماعی موبایلی دچار دگرگونی در زمینۀ اعتقادات مذهبی، ارزشهای اخلاقی، مصرفگرایی، مدگرایی و پوشش فردی، هیجانخواهی، انزواطلبی و دگرگونی ارتباطات میانفردی شده و مواردی همچون مد و آرایش، فراغت مجازی، هواداران مجازی، بهاشتراکگذاری حریم خصوصی، هیجانخواهی، بازیهای آنلاین، دوستیابی، تغییرگرایشهای دینی، استقلالگرایی، سرگرم شدن، تغییر پوشش، دگرگونی روابط خانوادگی ودسترسی آسان به اطلاعات را در سبک زندگی جدید خود به عنوان عوامل هنجارشکن و هنجاربخش برگزیدهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Formation of a Neo-Life Style in Youth, Modeling from Mobile-Based Social Networks
نویسندگان [English]
- nahid saadat sirat 1
- Mohammad Mehdi Forghani 2
1 Ph.D Student in Communication Sciences, Allameh Tabatabai University (Corresponding Author)
2 Associate Professor Communication Sciences, Allameh Tabatabai University.
چکیده [English]
The interest of users in social networks is increasing daily and it seems that the whole world is in their capture. Given that the youth are enormously using mobile social networks, this article is going to study how they shape the youth’s life and observe how a new lifestyle is being formed. The methodology of this research is qualitative and the data have been collected through focus groups and analyzed by grounded theory. The youth in the city of Hamadan is the statistical population of the research and they have been selected by targeted sampling. According to the findings of the research, the young and the Youth affected by mobile social media are involved in problems such as transformation in religious beliefs, moral values, and consumerism. They become fashion victims, change in personal clothing, and they also welcome sensation seeking, isolationism, and unconventional interpersonal relations. Looking for fashion and cosmetics, following others, sharing posts regardless of privacy limits, dating, online games, change of faith and individualism are among features of this new lifestyle. Family relations are degraded and access to readymade information causes iconoclastic behaviors while regarding it normalized.
کلیدواژهها [English]
- Mobile-Based Social Networks
- Neo-lifestyle
- Youth
- Modeling
- Social Networks