سعید قنبری؛ سید مهدی شریفی
چکیده
تنوع نیروی انسانی امروزه بهعنوان یکی از پدیدههای مهم در عرصه مدیریت شناخته میشود. و بسیاری از سازمانها درصدد هستند تا با مدیریت صحیح درتنوع از مزایای مثبت آن بهره گرفته و ضمن افزایش اثربخشی و کارایی سازمان، عدالت اجتماعی در سازمان را نیز گسترش دهند. با این حال به برخی از سازمانهای رسانهای از جمله سازمان صداوسیما با کاستیها ...
بیشتر
تنوع نیروی انسانی امروزه بهعنوان یکی از پدیدههای مهم در عرصه مدیریت شناخته میشود. و بسیاری از سازمانها درصدد هستند تا با مدیریت صحیح درتنوع از مزایای مثبت آن بهره گرفته و ضمن افزایش اثربخشی و کارایی سازمان، عدالت اجتماعی در سازمان را نیز گسترش دهند. با این حال به برخی از سازمانهای رسانهای از جمله سازمان صداوسیما با کاستیها و انتقاداتی مواجهاند. ابتدا این سوال مطرح است که چهارچوب مدیریت تنوع در این سازمانها چگونه است؟ بر همین اساس در این مقاله، با استفاده از مرور نظری انجام شده و بررسی تحقیقات پیشین و مدلهای مرتبط مدیریت تنوع، چهارچوبی برای مدیریت تنوع در سازمان صداوسیما پیشنهاد شده است. این چهارچوب مشتمل بر فرهنگ سازمانی تیمی بهعنوان پشتیبان تنوع، اصول چهارگانه مدیریت تنوع، ابعاد تنوع، استراتژی مدیریت تنوع فعال، مؤلفههای چهارگانه مدیریت تنوع و پیامدهای آن است. این چهارچوب مسیری را عینیت میبخشد که میتوان بواسطه آن نسبت به برنامهریزی برای مدیریت تنوع فعال و مؤثر در سازمان صداوسیما اقدام کرد.
محمدرضا فهیمی سیوکی؛ علیرضا ,پویا
چکیده
گسترش روزافزون رسانههای اجتماعی، نهتنها موجب تحول شـیوههـای تولیـد و پخـش خبر در دنیا شده، بلکه ساختار فناوری رادیو وتلویزیون را نیز دگرگون کرده است. مخاطبان در قالب کاربران رسانههای اجتماعی، قدرت بیشتری یافته و در پی آن، فرهنگ سلبریتی نیز پررنگ شده است. اما رادیو و تلویزیون ایران نسبت به این تحولات، توجه چندانی نداشته و این، ...
بیشتر
گسترش روزافزون رسانههای اجتماعی، نهتنها موجب تحول شـیوههـای تولیـد و پخـش خبر در دنیا شده، بلکه ساختار فناوری رادیو وتلویزیون را نیز دگرگون کرده است. مخاطبان در قالب کاربران رسانههای اجتماعی، قدرت بیشتری یافته و در پی آن، فرهنگ سلبریتی نیز پررنگ شده است. اما رادیو و تلویزیون ایران نسبت به این تحولات، توجه چندانی نداشته و این، سبب شده کاربران شبکههای اجتماعی و در رأس آن، سلبریتیها، در تقابل با این دو رسانه قرار گیرند. این پژوهش از دو روش کتابخانهای و مصاحبة عمیق با صاحبنظران بهصورت مکمل یکدیگر استفاده کرده است؛ ابتدا طبق چارچوب مفهومی و سؤال اصلی پژوهش، جایگاه سلبریتیها در ایران بررسی شده، سپس به رویکردهایی که لازم است رسانة ملی بدان توجه داشته باشد تا بتواند به وضعیت مطلوب برسد، اشاره شده است که دادههای این بخش، به روش نظریة زمینهای، در دو بخش و ذیل هفت مقوله گردآوری شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهمترین گزارهها در تولید محتوا عبارتاند از: تشکیل تحریریة فراخبرمجازی، شکلگیری «خبرنگاران بحران»، دیپلماسی سلبریتی و کنشهای فعال داوطلبانه. در بخش سیاستگذاری مطلوب هم بر توزیع، شیوة توزیع شبکهای و مهندسی خبر تأکید شده است.
زینب لطفعلیخانی؛ ناصر فکوهی؛ احمد الستی
چکیده
سینما همواره هنر و رسانهای مؤثر بر کنش اجتماعی بوده و به همین دلیل، قدرتها از آن بهرهبرداری کردهاند. گرایش اصلی مجموعهقدرتهای صاحب سرمایۀ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، معطوف به یکسانسازی، دستکاری، سلطه بر سرنوشت سینما و «فرایند ساخت» سینماگر و سینمای اوست. اما سینما بهمثابه تخیل هنری، با واقعیت و فرایند ...
بیشتر
سینما همواره هنر و رسانهای مؤثر بر کنش اجتماعی بوده و به همین دلیل، قدرتها از آن بهرهبرداری کردهاند. گرایش اصلی مجموعهقدرتهای صاحب سرمایۀ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، معطوف به یکسانسازی، دستکاری، سلطه بر سرنوشت سینما و «فرایند ساخت» سینماگر و سینمای اوست. اما سینما بهمثابه تخیل هنری، با واقعیت و فرایند بازنمایی نیز ارتباط دارد. لذا در دیالکتیک میان «سینما بهمثابه هنر تخیل» و «سینما بهمثابه مهارت دستکاری رسانهای»، مرزها مبهم و نامطمئن هستند و آثار برخی سینماگران به دیالکتیکی متفاوت میان واقعیت و بازنمایی میانجامد. پیتر واتکینز فیلمسازی است که سینمای او نمونۀ بارز مبارزه با جریان سلطهگر سینمایی است. او فیلمسازی را از سینمای آماتور شروع کرد، بعد از ورود به سینمای حرفهای از جریان اصلی جدا شد و در پی آن، مورد سانسور و تخریب قرار گرفت. با مطالعۀ اسنادی دهۀ اول فیلمسازی او میتوان به فهمی بهتر از سازوکارهای این دو گونه از دیالکتیک، یعنی «تخیل مستقل هنری» در برابر «فیلمسازی در جهت منافع قدرتها» رسید. این مقاله نشان میدهد که تخیل واتکینزی در سه محور: قالب، روند و ایدئولوژی، در تقابل با تخیل جریان اصلی سینمایی قرار دارد. این تقابل به سینمایی انسانی شکل میدهد که ضمن حفظ تخیل زیباییشناختی فیلم، هدف آن بهبود بخشیدن به واقعیت است. این نظر یا هدف، برای نمونه، از این راهها عملی میشود: تأکید بر فیلم بودن فیلم، سیّالیت زمانی- مکانی، مشارکتدهی مردم عادی، حذف سلسلهمراتب فیلمسازی، آگاهیبخشی، آموزش پیش از وقوع فاجعه، مسئلهمحوری، شفافیت در ابراز عقاید شخصی، فاصلهگیری از ساختار روایی و ایجاد زمینۀ توافق با مخاطب.
مریم جلالی؛ فائزه گلکار
چکیده
بکارگیری مهمترین نظریه های روانشناختی در حوزه مطالعه و تحلیل افسانههای ایرانی، مطالعه موردی و تحلیل کیفی فیلمنامه اقتباسی از افسانه کهن ایرانی «یوشت فریان» با بهره گیری از دیدگاه های روانشناسانه، هدف این پژوهش است. در این مقاله، درصدد پاسخگویی به این سوالات هستیم: مهمترین ابعاد روانشناختی افسانه ...
بیشتر
بکارگیری مهمترین نظریه های روانشناختی در حوزه مطالعه و تحلیل افسانههای ایرانی، مطالعه موردی و تحلیل کیفی فیلمنامه اقتباسی از افسانه کهن ایرانی «یوشت فریان» با بهره گیری از دیدگاه های روانشناسانه، هدف این پژوهش است. در این مقاله، درصدد پاسخگویی به این سوالات هستیم: مهمترین ابعاد روانشناختی افسانه ها کدامند؟ در فیلمنامه اقتباسی افسانه ملی یوشت فریان، از دیدگاه روانشناختی، چه ظرفیت هایی برای استفاده مخاطبین، فیلمسازان و فیلمنامه نویسان (بمنظور اقتباس وجود) دارد؟ شیوه پژوهش مقاله توصیفی- تحلیلی است. اما یافته ها یا دستاوردهای پژوهشی آن مبتنی بر شیوه کتابخانه ای است. در مجموع، از منظر روانکاوی، محتوای افسانه ها به دغدغه های اجتناب ناپذیر انسانی می پردازد و مخاطب را در مسیر دست و پنجه نرم کردن با چالشها قرار داده و در چیرگی بر دشواریها یاری میدهد: نکته مهم تر اینکه حیات افسانههای ملی با ورود به قالبهای مختلف رسانهای همچنان تداوم پیدا می کند؛ ظرفیت های روانشناختی در فیلمنامه اقتباسی از افسانه یوشت فریان نشان میدهد که برخی از نمادها مانند آنیموس، حالت برون گرایانه آنیما، سایه و نقاب- که شاخصترین نمادها در اقتباس هستند.
سیاوش صلواتیان؛ میثم یعقوبی
چکیده
«عدالت رسانهای» از نظر محققان، فعالان و مدیران رسانه ای، دارای تعاریف مختلفی است. با توجه به کمبودهای ادبیات نظری در این زمینه و عدم توجه به جنبههای مختلف عدالت رسانه ای و رسانههای عدلگستر، هدف پژوهش حاضر، بررسی و کشف چیستی مفهوم عدالت رسانه ای است. داده های تحقیق از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 24 تن از کارشناسان ...
بیشتر
«عدالت رسانهای» از نظر محققان، فعالان و مدیران رسانه ای، دارای تعاریف مختلفی است. با توجه به کمبودهای ادبیات نظری در این زمینه و عدم توجه به جنبههای مختلف عدالت رسانه ای و رسانههای عدلگستر، هدف پژوهش حاضر، بررسی و کشف چیستی مفهوم عدالت رسانه ای است. داده های تحقیق از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 24 تن از کارشناسان و مدیران حوزۀ ارتباطات، رسانه و عدالت، جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شده است. یافته های این پژوهش شامل 5 رویکرد در تعریف مفهوم عدالت رسانهای است. این رویکردها عبارتاند از: «عدالت رسانهای از منظر مصرفکنندگان و کارگزاران رسانهها»، «تعریف عدالت رسانهای ذیل شبکۀ ملی اطلاعات»، «عدالت رسانهای بهمثابه عدالت در کارکردهای رسانه»، «عدالت رسانهای از فرستنده تا گیرندۀ پیام» و «عدالت رسانهای و تعادلبخشی اجتماعی». یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مفهوم عدالت رسانه ای، با جایگاه رسانه در نهادهای مختلف اجتماعی، کارکردهای مختلف رسانه برای مخاطبان و دسترسی مخاطبان به رسانه از بُعد نرم افزاری و سخت افزاری مرتبط است.
پریا هدایت پور؛ جاسم منوچهری؛ بهزاد سهیلی
چکیده
امروزه رویکرد بازاریابی سنتی دیگر نمیتواند نیازهای عصر اینترنت را- بهویژه در حوزۀ ورزش- برآورده کند. از طرفی، سازمانها و شرکتها، کسب و کار خود را با فعالیتهای بازاریابی پیش میبرند و اینترنت و شبکههای اجتماعی از مهمترین ابزارهایی هستند که بازاریابان برای رسیدن به اهداف خود از آن استفاده میکنند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ...
بیشتر
امروزه رویکرد بازاریابی سنتی دیگر نمیتواند نیازهای عصر اینترنت را- بهویژه در حوزۀ ورزش- برآورده کند. از طرفی، سازمانها و شرکتها، کسب و کار خود را با فعالیتهای بازاریابی پیش میبرند و اینترنت و شبکههای اجتماعی از مهمترین ابزارهایی هستند که بازاریابان برای رسیدن به اهداف خود از آن استفاده میکنند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر اقدامات بازاریابی در فیسبوک- بهعنوان یکی از شبکههای اجتماعی پرطرفدار- بر جلب رضایت مشتریان محصولات ورزشی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، توصیفی است و به روش پیمایشی انجام شده است. 81 نفر از افراد جامعۀ آماری موردنظر، پرسشنامۀ محققساخته را داوطلبانه تکمیل کردند. همچنین از تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری برای ارزیابی و آزمون فرضیات استفاده شده است. یافتههای آزمون نشان میدهد شبکۀ اجتماعی فیسبوک، تأثیر معنیداری بر بازاریابی محصولات ورزشی نداشته است.