نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. تهران، ایران.
2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. ( نویسنده مسئول)
3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، تهران، ایران.
چکیده
امروزه رویکرد بازاریابی سنتی دیگر نمیتواند نیازهای عصر اینترنت را- بهویژه در حوزۀ ورزش- برآورده کند. از طرفی، سازمانها و شرکتها، کسب و کار خود را با فعالیتهای بازاریابی پیش میبرند و اینترنت و شبکههای اجتماعی از مهمترین ابزارهایی هستند که بازاریابان برای رسیدن به اهداف خود از آن استفاده میکنند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر اقدامات بازاریابی در فیسبوک- بهعنوان یکی از شبکههای اجتماعی پرطرفدار- بر جلب رضایت مشتریان محصولات ورزشی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، توصیفی است و به روش پیمایشی انجام شده است. 81 نفر از افراد جامعۀ آماری موردنظر، پرسشنامۀ محققساخته را داوطلبانه تکمیل کردند. همچنین از تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری برای ارزیابی و آزمون فرضیات استفاده شده است. یافتههای آزمون نشان میدهد شبکۀ اجتماعی فیسبوک، تأثیر معنیداری بر بازاریابی محصولات ورزشی نداشته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Impact of Facebook Marketing on Sport Products A Customer Satisfaction View
نویسندگان [English]
- Parya Hedayatpour 1
- Jasem Manouchehri 2
- Behzad Soheili 3
1 M.A. in Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor in Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
3 Assistant Professor in Sport Management, Islamic Azad University, Malard Branch, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Today, the traditional marketing approach can no longer meet the needs of the Internet age, especially in the field of sports. On the other hand, Organizations and companies run their businesses with marketing activities and Internet and social networks are the most important tools that marketers use to reach their goals. Therefore, the purpose of this study is to investigate the impact of marketing acts in Facebook as one of the most popular social networks on customer satisfaction of sports products.This study is applied in terms of purpose and is descriptive in terms of data collection which was done by survey method. 81 people from the statistical population voluntarily completed the researcher-made questionnaire. Confirmatory factor analysis and structural equations were used to evaluate and test the hypotheses. The Findings showed that Facebook social network had not a significant impact on marketing of sports products and the research model had not a good fit and Marketing through Facebook’s social network had not a good effect on customer satisfaction. According to the current data, the expectation of marketing sports product and customer satisfaction through the Facebook network is not met. Therefore, it is suggested that marketers, in order to achieve their goals, either adapt their marketing strategies and actions to the needs and desires of Facebook users, which according to researches is further entertainment, fun and friendship, or eliminate the use of this social network from their marketing process.
کلیدواژهها [English]
- Marketing
- Social Networks
- Customers Satisfaction
- Sports Products