نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، گروه ارتباطات، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران. ایران. (نویسنده مسئول)
2 استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشکده دین و رسانه، دانشگاه صداوسیما، قم، ایران
چکیده
گسترش روزافزون رسانههای اجتماعی، نهتنها موجب تحول شـیوههـای تولیـد و پخـش خبر در دنیا شده، بلکه ساختار فناوری رادیو وتلویزیون را نیز دگرگون کرده است. مخاطبان در قالب کاربران رسانههای اجتماعی، قدرت بیشتری یافته و در پی آن، فرهنگ سلبریتی نیز پررنگ شده است. اما رادیو و تلویزیون ایران نسبت به این تحولات، توجه چندانی نداشته و این، سبب شده کاربران شبکههای اجتماعی و در رأس آن، سلبریتیها، در تقابل با این دو رسانه قرار گیرند. این پژوهش از دو روش کتابخانهای و مصاحبة عمیق با صاحبنظران بهصورت مکمل یکدیگر استفاده کرده است؛ ابتدا طبق چارچوب مفهومی و سؤال اصلی پژوهش، جایگاه سلبریتیها در ایران بررسی شده، سپس به رویکردهایی که لازم است رسانة ملی بدان توجه داشته باشد تا بتواند به وضعیت مطلوب برسد، اشاره شده است که دادههای این بخش، به روش نظریة زمینهای، در دو بخش و ذیل هفت مقوله گردآوری شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهمترین گزارهها در تولید محتوا عبارتاند از: تشکیل تحریریة فراخبرمجازی، شکلگیری «خبرنگاران بحران»، دیپلماسی سلبریتی و کنشهای فعال داوطلبانه. در بخش سیاستگذاری مطلوب هم بر توزیع، شیوة توزیع شبکهای و مهندسی خبر تأکید شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
News Management for Benefiting from Celebrities Popularity in Trust Making to IRIB News
نویسندگان [English]
- Mohammadreza Fahimi Siuki 1
- Alireza Pooya 2
1 M.A. in Social Communication Sciences, Department of Communication, Communication and Media Faculty, IRIB University, Tehran, Iran (Corresponding Author)
2 Assistant Professor, Department of Islamic Communication and Culture, Religion and Media Faculty, IRIB University, Qom. Iran
چکیده [English]
The everyday growth of social networks not only has caused an evolution in news production & its broadcast but also has changed the technical structure of radio & televisions. The audience as users of social networks has become stronger and as a result, the celebrity culture has become more vivid. However, IRIB has not paid attention to these evolutions and this has brought celebrities a leading role in opposing both media. This research is based on the methodology of library study and in-depth interviews with experts, the two methods will back up each other. In the beginning, a conceptual framework together with the main question of the research is surveyed, then, the necessary approaches which IRIB needs to have for the desired position are indicated. The data in this regard has been collected by using grounded theory in 2 parts under 7 items. The outcome of the research justifies that the most important statements in content production are as follows: Inauguration of the virtual editorial newsroom, forming crisis journalists, celebrity diplomacy, and voluntarily activists. In the desired policy-making part, other factors such as distribution, network distribution, and news engineering have been emphasized.
کلیدواژهها [English]
- News Management
- Trustworthy News
- News Distribution
- Celebrities in Media
- Media Policy-making