نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما. تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2 کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه سوره. تهران، ایران.
چکیده
«عدالت رسانهای» از نظر محققان، فعالان و مدیران رسانه ای، دارای تعاریف مختلفی است. با توجه به کمبودهای ادبیات نظری در این زمینه و عدم توجه به جنبههای مختلف عدالت رسانه ای و رسانههای عدلگستر، هدف پژوهش حاضر، بررسی و کشف چیستی مفهوم عدالت رسانه ای است. داده های تحقیق از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 24 تن از کارشناسان و مدیران حوزۀ ارتباطات، رسانه و عدالت، جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شده است. یافته های این پژوهش شامل 5 رویکرد در تعریف مفهوم عدالت رسانهای است. این رویکردها عبارتاند از: «عدالت رسانهای از منظر مصرفکنندگان و کارگزاران رسانهها»، «تعریف عدالت رسانهای ذیل شبکۀ ملی اطلاعات»، «عدالت رسانهای بهمثابه عدالت در کارکردهای رسانه»، «عدالت رسانهای از فرستنده تا گیرندۀ پیام» و «عدالت رسانهای و تعادلبخشی اجتماعی». یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مفهوم عدالت رسانه ای، با جایگاه رسانه در نهادهای مختلف اجتماعی، کارکردهای مختلف رسانه برای مخاطبان و دسترسی مخاطبان به رسانه از بُعد نرم افزاری و سخت افزاری مرتبط است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Conceptualization of Media Justice from the Experts Perspective
نویسندگان [English]
- Siavash Salavatian; 1
- Meysam Yaghobi 2
1 Assistant Professor, Department of Media Management, Communication and Media Faculty, IRIB University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
2 M.A. in Media Management, Soore University.
چکیده [English]
“Media Justice” has different definitions for media managers, activists & researchers. Regarding the scarce literature review in this field and the neglect of different aspects of media justice, the present research is opting to survey and explore the essence of Media Justice. The data of the research has been collected via semi-structured interviews with 24 experts and communication managers of this field. The Theme analysis method has been applied to analyze the data. The findings of the research include 5 approaches in defining Media justice. These approaches are as follows: Media Justice from the perspective of consumers & employees, sender-message-channel-receiver, and social equilibrium. The outcome of the research declares that the concept of Media Justice is in relation to the position of media in different social institutions, different functions of media for the audience, and how media is in reach of audience through a hardware & software mechanism.
کلیدواژهها [English]
- Media Justice
- Justice Oriented Media
- Media Law
- Fairness of Access to Media