احمد لنگرودی؛ آزاده محمدی زلانی؛ جواد نوری
چکیده
امروزه با توجه به شرایط متغیر محیطی، پیچیدگیهای فناوری، کمبود منابع، تنوع خدمات، سرعت بالای تبادل اطلاعات و ارتباطات، شاخصهای جذابیت برای مخاطب بهمنظور تحقق اهداف کلان و...، حفظ جایگاه، ادامة حیات و توسعه در یک سازمان رسانهای، ضرورتی اجتنابناپذیر است. از اینرو، شناسایی چالشها و بهکارگیری سیاستهای راهبردی مؤثر بر تبلیغات ...
بیشتر
امروزه با توجه به شرایط متغیر محیطی، پیچیدگیهای فناوری، کمبود منابع، تنوع خدمات، سرعت بالای تبادل اطلاعات و ارتباطات، شاخصهای جذابیت برای مخاطب بهمنظور تحقق اهداف کلان و...، حفظ جایگاه، ادامة حیات و توسعه در یک سازمان رسانهای، ضرورتی اجتنابناپذیر است. از اینرو، شناسایی چالشها و بهکارگیری سیاستهای راهبردی مؤثر بر تبلیغات بازرگانی رسانة یک کشور میتواند نقش مهمی در ارتقای جایگاه رسانهای آن ایفا کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی چالشها و سیاستهای راهبردی تبلیغات بازرگانی در رسانة ملی انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی است. برای شناسایی سیاستهای راهبردی تأثیرگذار بر تبلیغات رسانة ملی، از مطالعات کتابخانهای و اسنادی بهره گرفته شده است. یافتهها حاکی از آن است که سیاستهایی همچون: تشویق نوآوریباز، حداکثرسازی توان داخلی، حمایت از یادگیری فناورانه، نظام مالکیت فکری، حمایت از شرکتهای فناور نوپا و... در حوزة تبلیغات بازرگانی رسانة ملی میتوانند مؤثر واقع شوند. با توجه به نتایج بهدستآمده میشود گفت چالشهای زیادی بر سر راه سیاستگذاری حوزة تبلیغات بازرگانی رسانة ملی وجود دارد، چالشهایی همچون شکستنهادی، قوانین و سیاستها و عدم تمرکز بر مفهوم سواد رسانهای.
رضا سربخش؛ حسین میرزاپور؛ رئوف سربخش
چکیده
گرافیک متحرک هنر توالی عناصر گرافیکی با بهرهگیری از قوانین انیمیشن و امکانات سینمایی است. هزینه مناسب و سرعت بالای گرافیک متحرک برای تولید، این قالب را به یکی از مناسبترین قالبهای پیام بازرگانی در تلویزیون تبدیل کرده است. مخاطب نیز به علت جذابیت عناصر گرافیکی در مرحله دریافت اثر، بهسرعت جذب این دسته از تبلیغات میشود ...
بیشتر
گرافیک متحرک هنر توالی عناصر گرافیکی با بهرهگیری از قوانین انیمیشن و امکانات سینمایی است. هزینه مناسب و سرعت بالای گرافیک متحرک برای تولید، این قالب را به یکی از مناسبترین قالبهای پیام بازرگانی در تلویزیون تبدیل کرده است. مخاطب نیز به علت جذابیت عناصر گرافیکی در مرحله دریافت اثر، بهسرعت جذب این دسته از تبلیغات میشود و قدرت تاثیر گذاری یک پیام با تکنیکهای بصری گرافیک متحرک بهمراتب بالاتر از یک پیام ساده است. با توجه به روند صعودی گرافیک متحرک در پیامهای بازرگانی، این پژوهش قصد دارد به مهمترین ویژگیهای پیامهای بازرگانی گرافیک متحرک پخششده از شبکههای سیما بپردازد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی در گروهی منتخب از موشن گرافیک های پخش شده از شبکه های سیما در سال نود و هشت، به تحلیل و بررسی شصت و شش پیام بازرگانی جدید با تکنیک گرافیک متحرک پرداخته است. در بین این پیامها بیشترین آثار گرافیک متحرک در حوزههای مؤسسات خدماتی و محصولات خوراکی میباشد. تکنیک دوبعدی، بیشترین آمار در بین تولیدات گرافیک متحرک پیام های بازرگانی را داشت. تولیدکنندگان پیامهای بازرگانی برخلاف روند کیفی به سراغ آثار دوبعدی کمی رفتند تا هزینههای مالی تولید خود را کاهش دهند؛ به طوری که تکنیکهای تجربی پرکار در آثار بررسیشده هیچ جایگاهی نداشتند. میزان تولید لوگوموشن نیز که یکی از پرکارترین قالبهای آرم آگهی ها در سایر کشورهاست، در ایران بهشدت کم بود. صداوسیما متولی اصلی این امر میتواند با آموزش و جهتدهی هنرمندان، صنعت گرافیک متحرک کشور را در حوزه پیام های بازرگانی اعتلا بخشد.
سعیده اویسی؛ آزیتا افراشی؛ یحیی مدرسی تهرانی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بازنمایی مفهوم زن در تبلیغات و تأثیر متغیر جنسیت در دریافت کلیشهها و استعارههای مرتبط با مفهوم «زن» است. این پژوهش در چارچوب زبانشناسی اجتماعی و معنا- نشانهشناسی انجام شده و بر تحلیل کمی و کیفی دادهها مبتنی است. در روش پیمایشی، 275 پرسشنامه توسط زنان و مردان پاسخ داده شد و بررسی آزمونهای آماری (تی تک ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بازنمایی مفهوم زن در تبلیغات و تأثیر متغیر جنسیت در دریافت کلیشهها و استعارههای مرتبط با مفهوم «زن» است. این پژوهش در چارچوب زبانشناسی اجتماعی و معنا- نشانهشناسی انجام شده و بر تحلیل کمی و کیفی دادهها مبتنی است. در روش پیمایشی، 275 پرسشنامه توسط زنان و مردان پاسخ داده شد و بررسی آزمونهای آماری (تی تک متغیر مستقل و تی دو متغیر مستقل) نشان داد که در دریافت کلیشههای اجتماعیِ مرتبط با مفهومِ زن، در نگاه زنان و مردان تفاوتی دیده نمیشود. همچنین طرحوارههای مرکز- حاشیه و جلو- عقب بیشتر از دیگر طرحوارهها توسط زنان و مردان دریافت شده است. در تحلیل کیفی دادهها، 500 تبلیغ تلویزیون، آگهینما (بیلبورد) و مجله از دیدگاه معنا- نشانهشناسی تحلیل شد. در این مقاله، تنها به ذکر نمونههایی از این تبلیغات بسنده کردهایم. نتایج تحلیل کیفی، بیانگر بازنمایی مفاهیم کلیشهای زنان بوده و میزان بازنمایی ضدکلیشهها در تبلیغات، در مقایسه با کلیشهها بسیار پایینتر است. تصویری که از زنان در تبلیغات نشان داده میشود، اغلب در نقشهای مادر، همسر، آشپز، خانهدار، معلم، مصرفکننده، فروشنده است و ازخودگذشته، پرتلاش (اغلب در محیطِ خانه)، وابسته به مرد، بدون استقلال مالی، پشتیبان و حمایتگر فرزندان و منفعل در انجام برخی امور است؛ در این میان، نقش مادری بیش از دیگر نقشها به چشم میخورد. همچنین طرحوارههای مرکز– حاشیه و جلو- عقب بیشتر از دیگر طرحوارهها در تصاویر، متجلی هستند و مفهوم زن، اغلب با این طرحوارهها همراه است.
محمد مرتضی زاده؛ سید رحمت اله متولی امامی
چکیده
با توجه به اثر تبلیغات بازرگانی بر میزان فروش محصولات شرکتهای تجاری، تنظیم هدفمند و حرفهای این تبلیغات به دغدغۀ کارشناسان تبلیغاتی شرکتها تبدیل شده است. شعارها، استعارهها و قالبهای ادبی- هنری مورداستفاده در تبلیغات، شکلی کاملاً حرفهای به خود گرفته و میزان تاثیر گذاری آنها بر مخاطبان در محاورات و گفتوگوهای روزمره، ...
بیشتر
با توجه به اثر تبلیغات بازرگانی بر میزان فروش محصولات شرکتهای تجاری، تنظیم هدفمند و حرفهای این تبلیغات به دغدغۀ کارشناسان تبلیغاتی شرکتها تبدیل شده است. شعارها، استعارهها و قالبهای ادبی- هنری مورداستفاده در تبلیغات، شکلی کاملاً حرفهای به خود گرفته و میزان تاثیر گذاری آنها بر مخاطبان در محاورات و گفتوگوهای روزمره، مورد بحث کارشناسان قرار گرفته است. یکی از بسترهای مهم برای سنجشِ بخشی از این تأثیرات، پیامهای ردوبدلشده در میان کاربران شبکههای اجتماعی است. این پژوهش درصدد است استفادۀ کاربران شبکههای اجتماعی از محتوای کلامی بهکاررفته در تبلیغات بازرگانی- در حوزههای غیربازرگانی را- تبیین کرده و برخی از ابعاد آن را روشن کند. در این پژوهش، محتوای هشت پیام بازرگانی تلویزیونی در شبکۀ اجتماعی توییتر به روش شبکهنگاری و روشهای تحلیل کلانداده، بررسی شده است. از جمله یافتههای این پژوهش، کشف حوزههای غیربازرگانی پرکاربرد محتوای موردمطالعه، قسمتهای موردتوجه کاربران در تبلیغات بازرگانی و رویکرد هیجانی کاربران نسبت به آنها بوده است. نتایج نشان میدهد علاوه بر استفاده از محتوای تبلیغات بازرگانی در محاورات ارتباطی شبکههای اجتماعی، الگوهای کلامی و غیرکلامی مؤثری در متن پیامهای مخاطبان ایجاد شده است.
سیده مریم اعتماد؛ ستار زرکلام
چکیده
«ضرورت حمایت قانونی از کودکان در حوزۀ تبلیغات» امری است که قانونگذاران کشورهای مختلف از دیرباز بدان توجه داشتهاند. این مسئله در زمرۀ دستورالعملهای اتحادیۀ اروپا نیز قرار گرفته است. در مقالۀ حاضر، با مطالعۀ این دستورالعملها، موضع نظام حقوقی ایران را در این خصوص ارزیابی میکنیم. متأسفانه تبلیغات ناظر به کودکان- با وجود ...
بیشتر
«ضرورت حمایت قانونی از کودکان در حوزۀ تبلیغات» امری است که قانونگذاران کشورهای مختلف از دیرباز بدان توجه داشتهاند. این مسئله در زمرۀ دستورالعملهای اتحادیۀ اروپا نیز قرار گرفته است. در مقالۀ حاضر، با مطالعۀ این دستورالعملها، موضع نظام حقوقی ایران را در این خصوص ارزیابی میکنیم. متأسفانه تبلیغات ناظر به کودکان- با وجود اهمیت بالایی که دارد- در نظام حقوقی ایران، فاقد ضوابط و چارچوب مشخص و روشن است. مصوبات لازمالاجرای این حوزه، محدود به چند مورد (مندرج در مادۀ 9 آییننامۀ امور اعلانات و مادۀ 12 آییننامۀ تأسیس و نظارت بر نحوۀ کار و فعالیت کانونهای آگهی تبلیغاتی) است و در مصوبات فعلی، پیشنویسها و لوایح در حال بررسی، به مواردی مانند: زمان پخش آگهیتبلیغاتی، تعدد، تکرار و طول مدت پخش آگهی اشاره نشده است. در قوانین ما از یکسو، ردۀ سنیای که مشمول عنوان کودک و نوجوان قرار میگیرد، بهشدت محل بحث است و از سوی دیگر، محدودیتها و ممنوعیتهای حاکم بر چنین تبلیغاتی عمدتاً در حد پیشنویس و دستورالعملهای داخلی است. لذا شاید صحیحتر آن باشد که بگوییم نظام حقوقی ما در ارتباط با اصول حاکم بر تبلیغات کودک، موضعی اتخاذ نکرده و لازم است علاوه بر ترسیم اصول مزبور، ممنوعیتها و محدودیتهای ناظر بر این حوزه نیز تبیین شود. در پژوهش حاضر، به شیوۀ تحلیلی- توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی، این موضوع بررسی شده است.
سید محمد حسین میرهاشمی
چکیده
رسانههای خدمات عمومی حتی اگر دیگر همچون گذشته، تنها رسانه مسلط در قلمروی خود نباشند همچنان از اهمیت ویژهای برخوردارند. بهویژه آنکه آنها بسیاری از مصادیق منافع اجتماعی را بدون توجه به سودآوری اقتصادی و در سایه عدم توجه رسانههای تجاری، دنبال کرده و اِعمال سیاستگذاریهای کلان یک کشور در سطح جامعه را تسهیل میکنند. با این ...
بیشتر
رسانههای خدمات عمومی حتی اگر دیگر همچون گذشته، تنها رسانه مسلط در قلمروی خود نباشند همچنان از اهمیت ویژهای برخوردارند. بهویژه آنکه آنها بسیاری از مصادیق منافع اجتماعی را بدون توجه به سودآوری اقتصادی و در سایه عدم توجه رسانههای تجاری، دنبال کرده و اِعمال سیاستگذاریهای کلان یک کشور در سطح جامعه را تسهیل میکنند. با این وجود، وابستگی آنها به الگوهای درآمدی سنتی به بروز نارساییهایی انجامید و بدین ترتیب با گذشت زمان، الگوی درآمدزایی رسانههای خدمات عمومی جهان نیز تغییراتی را در پیش گرفته و پیشرفتهتر شد. این در حالی است که رقبای تجاری آنها همواره و از آغاز فعالیت خود، با توجه به محدودیت منابع مالی و رقابت زیاد، برخورداری از یک الگوی درآمدی کارآمد را همچون امری حیاتی در دستور کار قرار دادهاند. صداوسیما به عنوان تنها رسانه خدمات عمومی ایران همچون دیگر رسانههای متناظر خود در جهان، گریزی از بهرهگیری از الگوهای نوین درآمدزایی ندارد و بایستی همگام با تحولات پرشتاب فناوری و ظهور رسانههای رقیب، الگوی درآمدزایی ویژه خود را دنبال کند. بررسی الگوهای درآمدزایی به کار رفته در رسانههای عمده خدمات عمومی جهان میتواند با مرور تجارب و تمهیدات اتخاذ شده از سوی آنها در این زمینه، ایدههایی را جهت رفع خلاءهای موجود، پیش روی این رسانه قرار دهد. این پژوهش به همین منظور و با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با بهکارگیری روش اسنادی و کتابخانهای، الگوی درآمدزایی سه رسانه خدمات عمومی شناخته شده جهان یعنی سیبیسی [1] کانادا، آ.اِر.د[2] آلمان و اناچکِی[3] ژاپن را استخراج کرده و به بررسی تطبیقی ویژگیهای این سه رسانه در این زمینه میپردازد؛ این پژوهش ضمن نشان دادن ضرورت تطبیق الگوی درآمدزایی رسانههای خدمات عمومی با واقعیات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نشان میدهد که رسانههای خدمات عمومی بررسی شده با وجود الگوهای درآمدزایی متفاوت، همگی در راستای حداقلسازی تبلیغات حرکت میکنند.