نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، گروه سیاستگذاری و مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران؛ (نویسنده مسئول)
2 دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، گروه سیاستگذاری و مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
3 استادیار پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.
چکیده
امروزه با توجه به شرایط متغیر محیطی، پیچیدگیهای فناوری، کمبود منابع، تنوع خدمات، سرعت بالای تبادل اطلاعات و ارتباطات، شاخصهای جذابیت برای مخاطب بهمنظور تحقق اهداف کلان و...، حفظ جایگاه، ادامة حیات و توسعه در یک سازمان رسانهای، ضرورتی اجتنابناپذیر است. از اینرو، شناسایی چالشها و بهکارگیری سیاستهای راهبردی مؤثر بر تبلیغات بازرگانی رسانة یک کشور میتواند نقش مهمی در ارتقای جایگاه رسانهای آن ایفا کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی چالشها و سیاستهای راهبردی تبلیغات بازرگانی در رسانة ملی انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی است. برای شناسایی سیاستهای راهبردی تأثیرگذار بر تبلیغات رسانة ملی، از مطالعات کتابخانهای و اسنادی بهره گرفته شده است. یافتهها حاکی از آن است که سیاستهایی همچون: تشویق نوآوریباز، حداکثرسازی توان داخلی، حمایت از یادگیری فناورانه، نظام مالکیت فکری، حمایت از شرکتهای فناور نوپا و... در حوزة تبلیغات بازرگانی رسانة ملی میتوانند مؤثر واقع شوند. با توجه به نتایج بهدستآمده میشود گفت چالشهای زیادی بر سر راه سیاستگذاری حوزة تبلیغات بازرگانی رسانة ملی وجود دارد، چالشهایی همچون شکستنهادی، قوانین و سیاستها و عدم تمرکز بر مفهوم سواد رسانهای.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Challenges & Strategic Policies of Commercial Advertising in IRIB
نویسندگان [English]
- Ahmad Langroudi 1
- Azadeh Mohammadi Zalani 2
- Javad Noori 3
1 Ph.D. student, Department of Policy Making and Industrial Management, Department of Economics and Administration Sciences, Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Iran (Corresponding Author)
2 Ph.D. student, Department of Policy Making and Industrial Management, Department of Economics and Administration Sciences, Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Iran
3 Assistant Professor, Research Institute for Science, Technology and Industry Policy, Sharif University of Technology, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Nowadays, considering the variable environmental conditions, complexity of technology, scarcity of resources and diversity of services, are vital to maintain the standpoint of a media organization. To achieve its major goals, regarding the high speed of information & communication exchange together with audience attraction measures, all and all are essential & inevitable for the development and revival of the latter. Hence, recognizing the challenges and applying effective strategic policies for commercial advertising inside the media can play an important role in promoting the standpoint of the media institutions.
The present research has been done with the aim of surveying on challenges and strategic policies of commercial advertising in IRIB. The methodology of this research is descriptive in nature while it counts for an applied research from the goals perspective. In order to recognize the effective strategic policies on commercial advertising in IRIB, a library & documentation study is applied. The findings, justifies that policies like open innovation & promotion, maximizing the internal potentials, underpinning technological learning, intellectual property discipline, supporting startup companies and…. in the field of commercial advertising, can all be effective.
According to the outcome of the research, it can be deduced that there are many challenges in the face of policy making for commercial advertising in IRIB. These Challenges are such as institutional failure, regulations & policies plus deconcentrating on the concept of media literacy.
کلیدواژهها [English]
- Commercial Advertising
- IRIB
- Strategic Policy
- Media Management