نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، گروه هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2 مربی گروه گرافیک و انیمیشن، دانشکده هنرهای دیجیتال ، دانشگاه صداوسیما ، تهران ، ایران.
3 کارشناسی ارشد سینما ، گروه انیمیشن و سینما ، دانشکده هنر ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش دستیابی به ویژگیهای یک انیمیشن تلویزیونی موفق با محتوای آیینهای نمایشی برای اثرگذاری روی کودکان است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی ویژگیهای متمایز انیمیشنهای تلویزیونی و دریافت مفاهیم آیینی توسط مخاطبان کودک میپردازد. در این راستا، نگارندگان با بررسی سه انیمیشن اسکوبی دو، چارلی براون و میکی ماوس که از شبکههای کودک آمریکا پخش شده است و تحلیل آنها، مهمترین ویژگیهای انیمیشنهای تلویزیونی آیینی را به دست آوردند. یافتهها حاکی از آن است که انیمیشنهای موفق آیینی با استفاده از روایت غیرمستقیم، ایجاد الگوهای تقلیدی با شخصیتپردازی مناسب، تأکید بر حرکت (بهجای گفتوگومحوری)، فضای بصری جذاب و تعدد و تکرار، توانستهاند در شکلدهی آیینها در ذهن کودکان تأثیری مهم داشته باشند. طبق نظریۀ یادگیری اجتماعی، کودک با جذب شدن به انیمیشن، از رفتار شخصیتهای موردعلاقۀ خود در تلویزیون، تقلید میکند و این روند، در نهایت- به دلیل تکرار در زمانهای مختلف- به یک الگوی رفتاری تبدیل میشود. باتوجهبه الگوپذیری کودکان و علاقهمندی آنها به انیمیشن، سیاست تولیدی مدیران و هنرمندان عرصه انیمیشن تلویزیونی باید در این حوزه تغییر کرده و شاهد تولید انیمیشنهای جذابتری با موضوع آیینهای نمایشی باشیم.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of TV Animation in Reviving Dramatic Rituals for Children
نویسندگان [English]
- Reza Sarbakhsh 1
- Hossein Mirzapour 2
- Raouf Sarbakhsh 3
1 M.A in Dramatic Literature, Department of Performing Arts, Faculty of Performing Arts and Music, University of Tehran, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
2 Trainer, Department of Graphic Design and Animation, Digital Arts Faculty, IRIB University, Tehran, Iran.
3 M.A in Cinema, Department of Animation and Cinema, Faculty of Arts, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of this research is to find out about the fact that what are the features of a successful TV animation for representing ritual content in order to influence children. The present research has adopted a descriptive-analytical method to survey on the characteristics of distinct TV animations, and consequently, realize that how such concepts are received by children. In line with these goals, researchers have surveyed on three TV animations from American TV networks namely “Scooby-Doo, Charlie Brown & Mickey Mouse”. The analysis of the aforementioned animations provided the most important features of TV animation. The findings justify that successful ritual animations adopt indirect narrative while giving imitative patterns with suitable characterization, emphasizing on action (Rather than being dialogue oriented). In addition to that, attractive visual settings have succeeded in forming the rituals in children’s minds. According to Social Learning Theory, children who are attracted to animation, will imitate their popular characters and in turn this leads to a kind of behavioral modeling. Regarding the fact that children have a modeling reception through animation, then, this should remind artists & decision makers of TV animation to pay more attention in producing attractive animations with ritual subject matters.
کلیدواژهها [English]
- Animation Film
- Ritual Communications
- Social Learning Theory
- Scooby-Doo
- Charlie Brown
- Mickey Mouse