سنجش تناسب جو سازمانی خبرگزاری صدا و سیما با بروز خلاقیت نیروی انسانی در حوزه خبر

ایمان خدابنده بایگی؛ سید مهدی شریفی

دوره 4، شماره 11 ، فروردین 1400، صفحه 44-11

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.284269.1212

چکیده
  نیروی انسانی خلاق، سرمایه‌ای حیاتی برای سازمان‌های رسانه‌ای است. اما علاوه بر نیروی انسانی خلاق، شرایط ظهور خلاقیت در سازمان‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد. این پژوهش درصدد است شرایط ظهور خلاقیت نیروی انسانی در یک سازمان رسانه‌ای را بسنجد. برای رسیدن به این هدف، روش پیمایشی به کار گرفته شده است. به‌منظور سنجش جو سازمانی متناسب با بروز ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر رضایت مردم شهر کرمانشاه از اخبار شبکۀ تلویزیونی «زاگرس»

محبوبه علی آقایی؛ علی اکبر رزمجو؛ جهاندار امیری

دوره 4، شماره 11 ، فروردین 1400، صفحه 80-45

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.255546.1164

چکیده
  هدف این پژوهش، شناخت عوامل مؤثر بر رضایت مردم شهر کرمانشاه از اخبار شبکۀ تلویزیونی «زاگرس» است. برای انجام این تحقیق از روش پیمایش با تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری، مشتمل بر ساکنان شهر کرمانشاه است. با نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و تصادفی و بر‌اساس فرمول کوکران، پرسشنامه در میان نمونۀ 400 نفری از این جامعۀ ...  بیشتر

تحلیل جایگاه گروه هنر و تجربه در سینمای ایران به ‌عنوان میدانی مستقل، از منظر آرای پیر بوردیو

پیام غنی‌پور؛ سیدعلی روحانی

دوره 4، شماره 11 ، فروردین 1400، صفحه 102-81

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.284566.1215

چکیده
  در سال‌های اخیر، به‌واسطة تحولات فراوان در حوزة تولید و نمایش فیلم در ایران، گرایش به وجوه هنری و متفاوت در گونه‌های مختلف فیلم‌سازی، منجر به تشکیل گروه سینمایی هنر و تجربه شد. این گروه با حمایت‌های دولتی توانست در مدت‌زمانی کوتاه، خود را در میان سینماگران و مخاطبان، به‌عنوان پایگاهی فرهنگی‌ برای تولید فیلم هنری، مطرح کند. مشابه ...  بیشتر

بررسی مقایسه‌ای علل گرایش به شبکه‌های اجتماعی یا ماهواره‌ای برای دریافت اخبار (مطالعه موردی: شهروندان اردبیل)

طاهر براتچیان؛ شهناز هاشمی؛ علی جعفری؛ محمد سلطانی فر

دوره 4، شماره 11 ، فروردین 1400، صفحه 128-103

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.282680.1209

چکیده
  هدف این پژوهش، مقایسۀ عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان اردبیلی به دریافت اخبار از شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با شبکه‌های ماهواره‌ای است. روش تحقیق، پیمایشی بوده و پژوهشگر از تکنیک پرسشنامه استفاده کرده است. جامعۀ آماری، شهروندان اردبیلی بالای 18 سال هستند که از شبکه‏ های ماهواره‌ای یا شبکه‏ های اجتماعی استفاده می‌کنند. حجم نمونه، ...  بیشتر

طراحی و تدوین مدل ارتقای تولیدات سینمای دفاع مقدس با رویکرد نظریة زمینه‌ای

حبیب الله مازندرانی؛ علی محمد مزیدی شرف‌آبادی؛ علیرضا افشانی

دوره 4، شماره 11 ، فروردین 1400، صفحه 150-129

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.286135.1218

چکیده
  هدف این پژوهش، طراحی و تدوین مدل ارتقای تولیدات سینمای دفاع مقدس با استفاده از نظریة زمینه‌ای (Grounded Theory) است که نظریة داده‌بنیاد نیز می‌نامند. روش تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا، کیفی است. جامعۀ آماری پژوهش را متخصصان حوزۀ فیلم، تهیه‌کنندگان سینما، کارگردانان، کارشناسان و مدیران فرهنگی تشکیل می‌دهند و 22 تن نیز ...  بیشتر

نقش انیمیشن تلویزیونی در احیای آیین‌های نمایشی برای کودکان

رضا سربخش؛ حسین میرزاپور؛ رئوف سربخش

دوره 4، شماره 11 ، فروردین 1400، صفحه 181-151

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.271952.1196

چکیده
  هدف این پژوهش دستیابی به ویژگی‌های یک انیمیشن تلویزیونی موفق با محتوای آیین‌های نمایشی برای اثرگذاری روی کودکان است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی ویژگی‌های متمایز انیمیشن‌های تلویزیونی و دریافت مفاهیم آیینی توسط مخاطبان کودک می‌پردازد. در این راستا، نگارندگان با بررسی سه انیمیشن‌ اسکوبی دو، چارلی براون ...  بیشتر