ایمان خدابنده بایگی؛ سید مهدی شریفی
چکیده
نیروی انسانی خلاق، سرمایهای حیاتی برای سازمانهای رسانهای است. اما علاوه بر نیروی انسانی خلاق، شرایط ظهور خلاقیت در سازمانها نیز اهمیت بسیاری دارد. این پژوهش درصدد است شرایط ظهور خلاقیت نیروی انسانی در یک سازمان رسانهای را بسنجد. برای رسیدن به این هدف، روش پیمایشی به کار گرفته شده است. بهمنظور سنجش جو سازمانی متناسب با بروز ...
بیشتر
نیروی انسانی خلاق، سرمایهای حیاتی برای سازمانهای رسانهای است. اما علاوه بر نیروی انسانی خلاق، شرایط ظهور خلاقیت در سازمانها نیز اهمیت بسیاری دارد. این پژوهش درصدد است شرایط ظهور خلاقیت نیروی انسانی در یک سازمان رسانهای را بسنجد. برای رسیدن به این هدف، روش پیمایشی به کار گرفته شده است. بهمنظور سنجش جو سازمانی متناسب با بروز خلاقیت در خبرگزاری صداو سیما، از پرسشنامۀ استاندارد «چشمانداز موقعیتی[1]» استفاده شده است. این پرسشنامه شامل 9 بُعد و 9 سؤال برای سنجش ابعاد جو سازمانی است. خبرگزاری صدا و سیما، بهعنوان جامعۀ آماری پژوهش انتخاب شده است. بنا بر نتایج به دستآمده، این خبرگزاری برای بهبود جو سازمانی خود، لازم است تمایل شغلی کارکنان خود را بالا ببرد، آزادی عمل آنها را افزایش دهد و شرایط کاری محافظهکارانه را از بین ببرد. [1] Situational Outlook Questionnaire
محبوبه علی آقایی؛ علی اکبر رزمجو؛ جهاندار امیری
چکیده
هدف این پژوهش، شناخت عوامل مؤثر بر رضایت مردم شهر کرمانشاه از اخبار شبکۀ تلویزیونی «زاگرس» است. برای انجام این تحقیق از روش پیمایش با تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری، مشتمل بر ساکنان شهر کرمانشاه است. با نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و تصادفی و براساس فرمول کوکران، پرسشنامه در میان نمونۀ 400 نفری از این جامعۀ ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناخت عوامل مؤثر بر رضایت مردم شهر کرمانشاه از اخبار شبکۀ تلویزیونی «زاگرس» است. برای انجام این تحقیق از روش پیمایش با تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری، مشتمل بر ساکنان شهر کرمانشاه است. با نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و تصادفی و براساس فرمول کوکران، پرسشنامه در میان نمونۀ 400 نفری از این جامعۀ آماری (شامل 207 نفر زن و 193 نفر مرد)، توزیع و سپس اطلاعات گردآوریشده، با استفاده از نرمافزار spss تحلیل شد. 215 تن (معادل 53.75 درصد پاسخگویان) از اخبار این شبکه به میزان زیاد و خیلی زیاد ابراز رضایت کردند، همچنین 135 تن (33.75 درصد) به میزان متوسط و50 تن (12.5 درصد) رضایت خود را از اخبار این شبکه به میزان کم و خیلی کم ابراز کردهاند. در مجموع، مخاطبان در شهر کرمانشاه 67.34 درصد از اخبار شبکه زاگرس رضایت داشتهاند.
پیام غنیپور؛ سیدعلی روحانی
چکیده
در سالهای اخیر، بهواسطة تحولات فراوان در حوزة تولید و نمایش فیلم در ایران، گرایش به وجوه هنری و متفاوت در گونههای مختلف فیلمسازی، منجر به تشکیل گروه سینمایی هنر و تجربه شد. این گروه با حمایتهای دولتی توانست در مدتزمانی کوتاه، خود را در میان سینماگران و مخاطبان، بهعنوان پایگاهی فرهنگی برای تولید فیلم هنری، مطرح کند. مشابه ...
بیشتر
در سالهای اخیر، بهواسطة تحولات فراوان در حوزة تولید و نمایش فیلم در ایران، گرایش به وجوه هنری و متفاوت در گونههای مختلف فیلمسازی، منجر به تشکیل گروه سینمایی هنر و تجربه شد. این گروه با حمایتهای دولتی توانست در مدتزمانی کوتاه، خود را در میان سینماگران و مخاطبان، بهعنوان پایگاهی فرهنگی برای تولید فیلم هنری، مطرح کند. مشابه چنین فرایندی را میتوان در تجربة تاریخی سینمای فرانسه در دهة شصت میلادی مشاهده کرد. این پژوهش میکوشد با بهرهگیری از آرای پیر بوردیو، جامعهشناس فرانسوی، بهویژه نظریة میدان وی و مفاهیم پیرامونی آن، جایگاه فرهنگی گروه سینمایی هنر و تجربه در سینمای ایران را تحلیل کند. همچنین نشان دهد که سینمای هنر و تجربه، بهمنزلۀ مجرایی برای سینمای هنری و تجربی، چگونه تلاش میکند در میدان قدرت سینمای ایران، برای خود زیرمیدانی با ویژگی خودمختاری تعریف کند و در این زمینه، تا چه حد موفق بوده است.
طاهر براتچیان؛ شهناز هاشمی؛ علی جعفری؛ محمد سلطانی فر
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسۀ عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان اردبیلی به دریافت اخبار از شبکههای اجتماعی در مقایسه با شبکههای ماهوارهای است. روش تحقیق، پیمایشی بوده و پژوهشگر از تکنیک پرسشنامه استفاده کرده است. جامعۀ آماری، شهروندان اردبیلی بالای 18 سال هستند که از شبکه های ماهوارهای یا شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. حجم نمونه، ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مقایسۀ عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان اردبیلی به دریافت اخبار از شبکههای اجتماعی در مقایسه با شبکههای ماهوارهای است. روش تحقیق، پیمایشی بوده و پژوهشگر از تکنیک پرسشنامه استفاده کرده است. جامعۀ آماری، شهروندان اردبیلی بالای 18 سال هستند که از شبکه های ماهوارهای یا شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. حجم نمونه، براساس فرمول کوکران، معادل با 400 تن انتخاب شده است. روش نمونهگیری، خوشهای، چندمرحلهای و تصادفی است. یافتهها نشان میدهد پاسخگویان، کسب اخبار از شبکههای اجتماعی را به شبکههای ماهوارهای ترجیح میدهند. از عوامل مؤثر بر این گرایش، میتوان به جذابیتهای محتوایی بیشتر اخبار در شبکههای اجتماعی اشاره کرد. در مقابل، اخبار شبکههای ماهوارهای، در شاخصهایی همچون اعتماد، صحت و شفافیت، سرعت انتشار، بیطرفی، عدم سانسور، موضوعات متنوع و مورد علاقه و نیاز مخاطبان، ارجح هستند.
حبیب الله مازندرانی؛ علی محمد مزیدی شرفآبادی؛ علیرضا افشانی
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی و تدوین مدل ارتقای تولیدات سینمای دفاع مقدس با استفاده از نظریة زمینهای (Grounded Theory) است که نظریة دادهبنیاد نیز مینامند. روش تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا، کیفی است. جامعۀ آماری پژوهش را متخصصان حوزۀ فیلم، تهیهکنندگان سینما، کارگردانان، کارشناسان و مدیران فرهنگی تشکیل میدهند و 22 تن نیز ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی و تدوین مدل ارتقای تولیدات سینمای دفاع مقدس با استفاده از نظریة زمینهای (Grounded Theory) است که نظریة دادهبنیاد نیز مینامند. روش تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا، کیفی است. جامعۀ آماری پژوهش را متخصصان حوزۀ فیلم، تهیهکنندگان سینما، کارگردانان، کارشناسان و مدیران فرهنگی تشکیل میدهند و 22 تن نیز براساس اشباع نظری انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبۀ نیمهساختاریافته است و تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که برای بهبود وضعیت سینمای دفاع مقدس، باید بسترهایی را فراهم کرد که موجب افزایش تولیدات آن میشوند. این بسترها عبارتند از ، حذف نگاه حاکمیتی از فیلمهای دفاع مقدس ، تحکیم زیر ساخت های فنی در مراحل تولید این آثار ، تقویت بودجه تولید و تامین پشتوانه پژوهشی برای نگارش فیلمنامه.
رضا سربخش؛ حسین میرزاپور؛ رئوف سربخش
چکیده
هدف این پژوهش دستیابی به ویژگیهای یک انیمیشن تلویزیونی موفق با محتوای آیینهای نمایشی برای اثرگذاری روی کودکان است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی ویژگیهای متمایز انیمیشنهای تلویزیونی و دریافت مفاهیم آیینی توسط مخاطبان کودک میپردازد. در این راستا، نگارندگان با بررسی سه انیمیشن اسکوبی دو، چارلی براون ...
بیشتر
هدف این پژوهش دستیابی به ویژگیهای یک انیمیشن تلویزیونی موفق با محتوای آیینهای نمایشی برای اثرگذاری روی کودکان است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی ویژگیهای متمایز انیمیشنهای تلویزیونی و دریافت مفاهیم آیینی توسط مخاطبان کودک میپردازد. در این راستا، نگارندگان با بررسی سه انیمیشن اسکوبی دو، چارلی براون و میکی ماوس که از شبکههای کودک آمریکا پخش شده است و تحلیل آنها، مهمترین ویژگیهای انیمیشنهای تلویزیونی آیینی را به دست آوردند. یافتهها حاکی از آن است که انیمیشنهای موفق آیینی با استفاده از روایت غیرمستقیم، ایجاد الگوهای تقلیدی با شخصیتپردازی مناسب، تأکید بر حرکت (بهجای گفتوگومحوری)، فضای بصری جذاب و تعدد و تکرار، توانستهاند در شکلدهی آیینها در ذهن کودکان تأثیری مهم داشته باشند. طبق نظریۀ یادگیری اجتماعی، کودک با جذب شدن به انیمیشن، از رفتار شخصیتهای موردعلاقۀ خود در تلویزیون، تقلید میکند و این روند، در نهایت- به دلیل تکرار در زمانهای مختلف- به یک الگوی رفتاری تبدیل میشود. باتوجهبه الگوپذیری کودکان و علاقهمندی آنها به انیمیشن، سیاست تولیدی مدیران و هنرمندان عرصه انیمیشن تلویزیونی باید در این حوزه تغییر کرده و شاهد تولید انیمیشنهای جذابتری با موضوع آیینهای نمایشی باشیم.