نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد سینما؛ دانشکدة سینماوتئاتر، دانشگاه هنر ، تهران، ایران (نویسندة مسئول)
2 دانشیار گروه سینما و تئاتر، دانشکدة سینماوتئاتر، دانشگاه هنر ، تهران، ایران
چکیده
در سالهای اخیر، بهواسطة تحولات فراوان در حوزة تولید و نمایش فیلم در ایران، گرایش به وجوه هنری و متفاوت در گونههای مختلف فیلمسازی، منجر به تشکیل گروه سینمایی هنر و تجربه شد. این گروه با حمایتهای دولتی توانست در مدتزمانی کوتاه، خود را در میان سینماگران و مخاطبان، بهعنوان پایگاهی فرهنگی برای تولید فیلم هنری، مطرح کند. مشابه چنین فرایندی را میتوان در تجربة تاریخی سینمای فرانسه در دهة شصت میلادی مشاهده کرد. این پژوهش میکوشد با بهرهگیری از آرای پیر بوردیو، جامعهشناس فرانسوی، بهویژه نظریة میدان وی و مفاهیم پیرامونی آن، جایگاه فرهنگی گروه سینمایی هنر و تجربه در سینمای ایران را تحلیل کند. همچنین نشان دهد که سینمای هنر و تجربه، بهمنزلۀ مجرایی برای سینمای هنری و تجربی، چگونه تلاش میکند در میدان قدرت سینمای ایران، برای خود زیرمیدانی با ویژگی خودمختاری تعریف کند و در این زمینه، تا چه حد موفق بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Analysis on the Standpoint of Art & Experience Cinema in Iran’s Cinema as an Independent Field (From Pierre Bourdieu Perspective)
نویسندگان [English]
- Payam Ghanipour 1
- Sayyed Ali Rohani 2
1 M.A. Student in Film, Department of Film, Faculty of Film and Theatre, University of Art, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
2 Associate Professor, Department of Film and Theatre, Faculty of Film and Theatre, University of Art, Tehran, Iran.
چکیده [English]
In recent years, due to the expanded evolutions in the field of producing & screening films in Iran, the tendency towards artistic aspects of filmmaking in different genres has led to the formation of the Art & Experience Cinema Institute. Under governmental support, this newly born institute could propound itself among filmmakers & audiences as a cultural base for producing art films. This occurrence very much resembles what happened in French Cinema during the 60s. The present research tries to take advantage of the views of French Sociologist “Pierre Bourdieu” and analyze the standpoint of Iran’s Art & Experience cinema based on his “Field Theory”. The research will also intend to show how Art & Experience cinema tries to define itself as an independent entity besides mainstream cinema having autonomous features. This research will also examine the fact that to what extent this effort has been successful.
کلیدواژهها [English]
- Iranian Cinema
- Art & Experience Films
- Pierre Bourdieu
- Field Theory