نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.
2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
چکیده
نیروی انسانی خلاق، سرمایهای حیاتی برای سازمانهای رسانهای است. اما علاوه بر نیروی انسانی خلاق، شرایط ظهور خلاقیت در سازمانها نیز اهمیت بسیاری دارد. این پژوهش درصدد است شرایط ظهور خلاقیت نیروی انسانی در یک سازمان رسانهای را بسنجد. برای رسیدن به این هدف، روش پیمایشی به کار گرفته شده است. بهمنظور سنجش جو سازمانی متناسب با بروز خلاقیت در خبرگزاری صداو سیما، از پرسشنامۀ استاندارد «چشمانداز موقعیتی[1]» استفاده شده است. این پرسشنامه شامل 9 بُعد و 9 سؤال برای سنجش ابعاد جو سازمانی است. خبرگزاری صدا و سیما، بهعنوان جامعۀ آماری پژوهش انتخاب شده است. بنا بر نتایج به دستآمده، این خبرگزاری برای بهبود جو سازمانی خود، لازم است تمایل شغلی کارکنان خود را بالا ببرد، آزادی عمل آنها را افزایش دهد و شرایط کاری محافظهکارانه را از بین ببرد.
[1] Situational Outlook Questionnaire
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessing the Suitability of IRIB’s News Agency Organizational Atmosphere with the Emergence of Human Resource Creativity in the Arena of News
نویسندگان [English]
- Iman Khodabandeh Bygee 1
- Sayyed Mehdi Sharifi 2
1 Ph.D. Student in Media Management, Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Iran. (Corresponding Author)
چکیده [English]
Creative human resource is a vital asset for every media organization. But, in addition, to do this creative manpower, the conditions in which the creativity emerges are also important. This research is opting to assess the necessary conditions for the emergence of creativity. To achieve this goal, a survey is done to examine the organizational Atmosphere suitable for creativity to manifest itself by applying a standard questionnaire for situational outlook. This questionnaire covers 9 perspectives plus 9 questions to assess the aspects of organizational Atmosphere. In this process, IRIB’s News Agency was selected as a statistical population. According to the findings, IRIB News Agency must enhance its personnel job satisfaction, give them more freedom of action and diminish conservative working practices.
کلیدواژهها [English]
- IRIB News Agency
- Media Management
- Human Resource
- Professional Creativity
- News
تهران. ایران: مرکز پیام نور تهران. دانشکدة مدیریت و حسابداری.