نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسندگان
1 دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2 دانشیار گروه پژوهشی مشارکتها و ارتباطات، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی. تهران. ایران. (نویسنده مسئول)
3 استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
4 دانشیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسۀ عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان اردبیلی به دریافت اخبار از شبکههای اجتماعی در مقایسه با شبکههای ماهوارهای است. روش تحقیق، پیمایشی بوده و پژوهشگر از تکنیک پرسشنامه استفاده کرده است. جامعۀ آماری، شهروندان اردبیلی بالای 18 سال هستند که از شبکه های ماهوارهای یا شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. حجم نمونه، براساس فرمول کوکران، معادل با 400 تن انتخاب شده است. روش نمونهگیری، خوشهای، چندمرحلهای و تصادفی است. یافتهها نشان میدهد پاسخگویان، کسب اخبار از شبکههای اجتماعی را به شبکههای ماهوارهای ترجیح میدهند. از عوامل مؤثر بر این گرایش، میتوان به جذابیتهای محتوایی بیشتر اخبار در شبکههای اجتماعی اشاره کرد. در مقابل، اخبار شبکههای ماهوارهای، در شاخصهایی همچون اعتماد، صحت و شفافیت، سرعت انتشار، بیطرفی، عدم سانسور، موضوعات متنوع و مورد علاقه و نیاز مخاطبان، ارجح هستند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative Survey on the Causes of Tendency to Social & Satellite Networks for Receiving News ( Case Study: Ardabil’s Audiences)
نویسندگان [English]
- Taher Baratchian 1
- SHahnaz Hashemi 2
- Ali Jafari 3
- Mohammad Soltanifar 4
1 Ph.D. in Communication Sciences Department of Communication Sciences, Faculty of Humanities, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
2 Associate Professor, of Research Department of Participations and Communications, Institute for Educational Studies, Organization for Educational Research and Planning, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
3 Assistant Professor, Department of Communication Sciences, Faculty of Humanities, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
4 Associate Professor, Department of Communication Sciences, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This research is opting to survey the effective factors on Ardabil’s audience who receive news via social networks in comparison to satellite networks. The methodology of the research surveys and it has applied questionnaire technic. The statistical population of the research is Ardabil’s citizens above 18 years old who use social & satellite networks. Sampling has been done according to Cochran’s formula with 400 persons. This is done by multistage cluster & random sampling. The outcome of the research shows that respondents prefer to receive news from social & satellite networks. On the contrary, satellite news has been preferred for features such as trust-building, accuracy, transparency, speed of circulation, impartiality, uncensored, and a variety of subjects that audiences are looking for.
کلیدواژهها [English]
- Satellite Networks
- Social Networks
- News
- Ardabil’s Audience