نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
از آنجاییکه در بازار پر رقابت امروز، کیفیت نویسندگان ورزشی عاملی مهمی در حفظ خوانندگان است و ورزشینویسان با نوشتن دربارهی بازیهای ورزشی، شرکتکنندگان، تحلیل عملکرد و جریان مداومی از اخبار و گزارشهای خبری، اشتیاق خوانندگان را حفظ میکنند؛ هدف از این پژوهش کیفی، تحلیل و شناسایی شایستگیهای اساسی مورد نیاز نویسندگان ورزشی بر مبنای ویژگیهای شاغل، نیازمندیهای شاغل، نیازمندیهای تجربی، نیازمندیهای حرفهای، مشخصات و ویژگیهای شغل و نیازمندیهای خاص حرفهای است. روش این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی میباشد که از طریق پرسشنامه دلفی 69 سوالی بر اساس 6 مولفه مدل اُنت که روایی و پایایی آن مورد تایید خبرگان بود انجام شد. بر اساس روش دلفی فازی 10 نویسنده از طریق روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند که پس از اجرای سه مرحله نظرسنجی و دستیابی به اجماع میان خبرگان در نهایت تعداد 56 معیار مشخص شد. با وجود این معیارها میتوان استانداردی برای پذیرش نویسدر بازار پررقابت امروز، کیفیت کار نویسندگان ورزشی، عاملی مهمی در حفظ خوانندگان است و ورزشینویسان با نوشتن دربارۀ بازیهای ورزشی، شرکتکنندگان، تحلیل عملکرد و جریانی مداوم از اخبار و گزارشهای خبری، اشتیاق خوانندگان را حفظ میکنند. با توجه به این مسئله، هدف این پژوهش کیفی، تحلیل و شناسایی شایستگیهای اساسی موردنیاز نویسندگان ورزشی بر مبنای ویژگیهای شاغل، نیازمندیهای شاغل، نیازمندیهای تجربی، نیازمندیهای حرفهای، مشخصات و ویژگیهای شغل و نیازمندیهای خاص حرفهای است. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است که از طریق پرسشنامۀ دلفی 69 سؤالی براساس 6 مؤلفۀ مدل اُنت- که روایی و پایایی آن مورد تأیید خبرگان بود- انجام شد. براساس روش دلفی فازی، 10 نویسنده از طریق روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند که پس از اجرای سه مرحله نظرسنجی و دستیابی به اجماع میان خبرگان، در نهایت تعداد 56 معیار مشخص شد. با وجود این معیارها میتوان استانداردی را برای پذیرش نویسندگان ورزشی در اختیار مدیران قرار داد. براساس نتایج، یک نویسندۀ ورزشی باید از خلاقیت خود برای تحریک و جذب خوانندگان استفاده کند. این ممکن است به معنای سفر به مسابقات، تحقیق درمورد رویدادهای جاری در ورزش، برقراری تماس برای دستیابی به اطلاعات داخلی یا ردیابی منابع باشد. نویسندگان ورزشی باید به دنبال اطلاعاتی باشند که در جاهای دیگر یافت نمیشوند و جنبههای ذهنی بازی را برای ارائۀ محتوای موفق، تحلیل ندگان ورزشی در اختیار مدیران قرار داد. نتایج نشان میدهد که یک نویسنده ورزشی باید از خلاقیت خود برای تحریک و جذب خوانندگان استفاده کند. این ممکن است به معنای سفر به مسابقات، تحقیق در مورد رویدادهای جاری در ورزش، برقراری تماس برای دستیابی به اطلاعات داخلی یا ردیابی منابع باشد. نویسندگان ورزشی باید به دنبال اطلاعاتی باشند که در جاهای دیگر یافت نمیشوند و جنبههای ذهنی بازی را برای ارائه محتوای موفق، تحلیل کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Competencies of Sports Writers
نویسندگان [English]
- zahra Asgari Gandomani 1
- Mohammad Ehsani 2
- Marjan Saffari 3
1 Ph.D. in Sports Management, Department of Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Tehran Kharazmi University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
2 Professor, Department of Sports Management, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Sports Management, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
In today's highly competitive market, the quality of the performance of sports writers is an important factor in retaining readers, and sports writers maintain the readers' enthusiasm by writing about sports games, participants, performance analysis, and a constant flow of news and news reports. According to that, the purpose of this qualitative research is the analysis and identification of the basic competencies required on part of the sports writers based on the practitioner’s characteristics and requirements, experiential requirements, professional requirements, job characteristics and features, and specific professional needs. In terms of the purpose, the method of this research is applied and in terms of nature and method, it is descriptive-survey which was conducted via a 69-item Delphi questionnaire based on six components of the O*NET model whose validity and reliability were approved by the experts. Based on the fuzzy Delphi method, 10 authors were selected through the purposive non-probability sampling method. After conducting three stages of polling and reaching consensus among the experts, 56 criteria were finally identified. Despite these criteria, a standard for accepting sports writers can be provided for managers. Based on the results, a sports writer should use his/her creativity to motivate and attract the readers. This may mean traveling to the competitions, researching current sports events, making calls for accessing internal information, or tracking the resources. Sports writers need to look for information that is not found elsewhere and analyze the mental aspects of the game to deliver successful content.
کلیدواژهها [English]
- Sports Media
- Sports Writers
- Competency
- O*NET model
- Fuzzy Delphi method