سحر نقی پور ایوکی؛ محسن نیازی؛ محمد عقیقی؛ امیر رستگارخالد
چکیده
یکی از وجوه مهم تغییرات فرهنگی در کشورمان که تا حدی در نتیجۀ تکنولوژیهای جدید ارتباطی پدید آمده، نوعی تغییر در الگوی حجاب و پوشش ناشی از فرهنگ مصرفی است که از ارزشهای اخلاقی، دینی و سنتی کشورمان فاصله گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتبهبندی میزان رابطۀ اینترنت و ماهواره بر انواع کنشهای اجتماعی مرتبط با حجاب زنان است ...
بیشتر
یکی از وجوه مهم تغییرات فرهنگی در کشورمان که تا حدی در نتیجۀ تکنولوژیهای جدید ارتباطی پدید آمده، نوعی تغییر در الگوی حجاب و پوشش ناشی از فرهنگ مصرفی است که از ارزشهای اخلاقی، دینی و سنتی کشورمان فاصله گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتبهبندی میزان رابطۀ اینترنت و ماهواره بر انواع کنشهای اجتماعی مرتبط با حجاب زنان است و به این منظور، از رویکرد نظری چهار کنش اجتماعی ماکس وبر استفاده شده است. در این راستا، سه منطقۀ 2، 10 و 18 شهر تهران که مناطق بالا، متوسط و پایین شهر هستند، انتخاب شدهاند. جامعۀ آماری شامل زنان و دختران با حجم نمونۀ 358 نفر بوده و از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایش است و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل و رتبهبندی دادهها از تکنیک تاپسیس (TOPSIS) و آنتروپیشانون استفاده شده است. براساس یافتهها و نتایج بهدستآمده از پژوهش، بهویژه ضریب رقابتپذیری، کنش ارزشی از لحاظ معیارهای آن (علمی- خبری و تفریحی- سرگرمی ماهواره و اینترنت)، در رتبۀ نخست قرار گرفت. رتبههای بعدی بهترتیب مربوط به کنش عقلانی، کنش سنتی و کنش عاطفی است. همچنین تأثیر معیارهای مختلف ماهواره و اینترنت بر روی کنشهای مرتبط با سطح حجاب متفاوت بود.
معصومه اسمعیلی؛ مجید رادفر؛ علی باصری
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ شبکههای اجتماعی با هویت فرهنگی جوانان و خانوادههای آنان است. سؤال اصلی پژوهش این است که شبکههای اجتماعی چه رابطهای با هویت فرهنگی جوانان دارند و کدامیک از ابعاد هویت فرهنگی، از شبکههای اجتماعی اثر پذیرفتهاند. در این پژوهش، از مبانی نظری مرتبط با هویت و رسانه استفاده شده و روش تحقیق نیز نظریۀ دادهبنیاد ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ شبکههای اجتماعی با هویت فرهنگی جوانان و خانوادههای آنان است. سؤال اصلی پژوهش این است که شبکههای اجتماعی چه رابطهای با هویت فرهنگی جوانان دارند و کدامیک از ابعاد هویت فرهنگی، از شبکههای اجتماعی اثر پذیرفتهاند. در این پژوهش، از مبانی نظری مرتبط با هویت و رسانه استفاده شده و روش تحقیق نیز نظریۀ دادهبنیاد (31 مفهوم و 4 مقوله) است. این تحقیق با استعانت از رویکردی کیفی و مبتنی بر روش نظریۀ مبنایی، میکوشد مدل پارادایمی از مفهوم هویت فرهنگی جوانان و نقش رسانهها را براساس برداشتهای ذهنی و تفاسیر و تعاریف کنشگران از این مفهوم به دست دهد. سوژههای موردمطالعه، 29 نفر از دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران مرکز هستند که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدهاند. براساس نتایج، شبکههای اجتماعی، بستری فرهنگی هستند که جوانان را با نقشها و فرایندهای اساسی برای حضور مدنی آشنا کرده و به آنان کمک میکنند تا مشارکت اجتماعی را جزئی از هویت خود قراردهند. آگاهی و احترام به ارزشها، مسئولیتپذیری، ارتقای مهارتهای ارتباطی جوانان و حضور فعال در فعالیتهای مدنی و اجتماعی، از دیگر فرصتهای موجود در شبکههای اجتماعی است.
مهدیه امیریان؛ محمد سلطانی فر؛ افسانه مظفری
چکیده
هدف این پژوهش کیفی، شناسایی مهمترین چالشها و فرصتهای آموزش مجازی به کودکان 7 تا 11 ساله در مدارس، از منظر ارتباطات است. در این پژوهش، از روش مصاحبۀ عمیق استفاده شده است. دادهها با پرسشنامۀ نیمهساختاریافته گردآوری و با تحلیل مضمون، تحلیل شدند. جامعۀ آماری، معلمان، متخصصان حوزۀ آموزش، کودک، روانشناسی و ارتباطات هستند که با روش ...
بیشتر
هدف این پژوهش کیفی، شناسایی مهمترین چالشها و فرصتهای آموزش مجازی به کودکان 7 تا 11 ساله در مدارس، از منظر ارتباطات است. در این پژوهش، از روش مصاحبۀ عمیق استفاده شده است. دادهها با پرسشنامۀ نیمهساختاریافته گردآوری و با تحلیل مضمون، تحلیل شدند. جامعۀ آماری، معلمان، متخصصان حوزۀ آموزش، کودک، روانشناسی و ارتباطات هستند که با روش نمونهگیری هدفمند، حداقل 12 عضو تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. پایایی و روایی تحقیق با کمک ضریب توافق کندال و کدگذاری مجدد، بررسی و تأیید شدند. براساس نتایج؛ بسترهای ارتباط عاطفی، ارتباطات ادراکی، میزان ارسال و دریافت بازخورد بین معلم و دانشآموز، تعاملات دوسویۀ ارتباطی بین معلم و دانشآموز و همچنین بین دانشآموزان با یکدیگر، در آموزش مجازی نرمافزار شاد نسبت به آموزش حضوری کاهش پیدا کرده است. مهمترین پیشنهادات لازم برای کاهش این چالشهای ارتباطی در آموزش مجازی نرمافزار شاد در کشور، عبارتاند از: افزایش صمیمیت بین معلم و دانشآموز با بهرهگیری از معلمین کارآمد، بهرهگیری از روشهای تخصصی و جدید آموزش مجازی، تلاش بیشتر معلمین برای گرفتن بازخوردهای کلامی و غیرکلامی لحظهای از دانشآموزان در طول آموزش مجازی با نرمافزار شاد، استفاده از سبکها و شیوههای نوین ارزشیابی و ارزیابی دانشآموزان و افزایش ارتباطات دوسویه بین معلم و دانشآموز به صورت حقیقی و مجازی. همچنین، ظرفیت کمک به برقراری عدالت آموزشی بیشتر در کشور با غلبه بر محدودیتهای جغرافیایی و امکانات فیزیکی آموزشی در کشور و کمک به افزایش سواد رسانهای و دیجیتالی دانشآموزان از مهمترین نقاط مثبث آموزش مجازی در کشور است.
محمدحسین ساعی؛ حامد عابدی
چکیده
فضای مجازی در سالهای گذشته، به سمت استفادۀ هرچه بیشتر کودکان از آن حرکت کرده است، تا جایی که به نظر میرسد با شیوع بیماری کرونا در جهان، رابطۀ کودکان و فضای مجازی، از اساس، دستخوش تغییرات جدی و بنیادین شده است و شبکههای اجتماعی – برخلاف گذشته- تا حد زیادی به محل حضور کودکان تبدیل شدهاند، بهگونهای که فضای مجازی و رسانههای ...
بیشتر
فضای مجازی در سالهای گذشته، به سمت استفادۀ هرچه بیشتر کودکان از آن حرکت کرده است، تا جایی که به نظر میرسد با شیوع بیماری کرونا در جهان، رابطۀ کودکان و فضای مجازی، از اساس، دستخوش تغییرات جدی و بنیادین شده است و شبکههای اجتماعی – برخلاف گذشته- تا حد زیادی به محل حضور کودکان تبدیل شدهاند، بهگونهای که فضای مجازی و رسانههای اجتماعی، به ابزاری مهم برای آموزش کودکان بدل شده و ابزارها و دسترسیهای اتصال به اینترنت، بیش از گذشته –البته بدون استقرار زیرساختهای فنی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی لازم- برای حضور و استفادۀ کودکان فراهم شده است. از این رو، برای حضور گسترده و ایمن کودکان در فضای مجازی، سیاستگذاری، تنظیمگری و قانونگذاری همگرا در بخشهای مختلف، ضروری است. این مقاله درصدد است مضامین اصلی این حوزه را به صورتی جامع و مانع، معرفی کند. در پژوهش پشتیبان این مقاله، با هدف دستیابی به اصول اساسی نظام حقوقی فضای مجازی برای کودک، دو مسیر موازی طراحی شد؛ ابتدا با مشارکت 20 تن از خبرگان و فعالان فضای مجازی- اعم از اساتید دانشگاه، پژوهشگران و صاحبان کسبوکارهای مجازی در حوزۀ کودک- از طریق روش دلفی، الزامات سیاستی اساسی فضای مجازی مخصوص کودکان را در محیط فعلی ایران، شناسایی کردیم و پس از آن، با بررسی اسنادی و تحلیل مضمون اسناد سیاستی مرتبط با حضور کودک در فضای مجازی در ایران، آمریکا و اتحادیۀ اروپا و مطالعۀ تطبیقی آنها، مبانی سیاستی قوانین وضعشده موجود، به دقت احصا شد. در نهایت، مضامین موجود در اسناد سیاستی فعلی با الزامات هفدهگانۀ کشفشده از خروجی دلفی، مقایسه شد و نقاط مورد تأکید و موارد فراموش شده در حوزۀ سیاستگذاری در این حوزه به دست آمد.
بهاره صفوی؛ سمیه تاجیک اسماعیلی؛ اکرم قدیمی؛ لیلا نیرومند
چکیده
روزنامهنگاری علم در عصر رسانههای دیجیتال از سویی گستره و سرعت پوشش اخبار علمی را افزایش داده و از سوی دیگر صحت و اعتبار اخبار این حوزه را با تردیدهایی همراه کرده است. هدف این پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی الگوی روزنامهنگاری علم در عصر رسانههای نوین است. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی-توسعهای است. جامعۀ آماری شامل خبرگان حوزۀ ...
بیشتر
روزنامهنگاری علم در عصر رسانههای دیجیتال از سویی گستره و سرعت پوشش اخبار علمی را افزایش داده و از سوی دیگر صحت و اعتبار اخبار این حوزه را با تردیدهایی همراه کرده است. هدف این پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی الگوی روزنامهنگاری علم در عصر رسانههای نوین است. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی-توسعهای است. جامعۀ آماری شامل خبرگان حوزۀ روزنامهنگاری علم (در بخش ارائۀ مدل 20 نفر) و در بخش کمی، 169 نفر از روزنامهنگاران بودهاند. نمونهگیری خبرگان به روش هدفمند و نمونهگیری روزنامهنگاران به روش تصادفی انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه است. بهمنظور طراحی الگو از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری و برای اعتبارسنجی الگو از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. مؤلفههای آموزش و ارتقای روزنامهنگاری علم، عبارتاند از: ارتباط و اعتماد میان جامعۀ علمی با عموم، استفاده از رسانههای نوین، توانمندسازی روزنامهنگار علم، تولید محتوا متناسب با نیازهای عموم، رفع موانع رشد و توسعۀ روزنامهنگاری علم، زیرساختهای روزنامهنگاری علم، سیاستگذاری روزنامهنگاری علم در ایران، مشارکت و همراهی دانشگاهیان، نقش نظارتی و مطالبهگری روزنامهنگاران علم. با تقویت زیرساختها و رفع موانع رشد و توسعۀ روزنامهنگاری علم میتوان بر آموزش و ارتقای روزنامهنگاری علم تأثیر گذاشت و به توانمندسازی روزنامهنگار علم دست یافت. از طریق توانمندسازی روزنامهنگار علم نیز میتوان به تولید محتوای متناسب با نیازهای عمومی پرداخته و نقش نظارتی و مطالبهگری روزنامهنگاران علم را افزایش داد. رسانههای نوین نیز قادرند به تقویت ارتباط و اعتماد میان جامعۀ علمی با عموم پرداخته و مشارکت و همراهی دانشگاهیان با روزنامهنگاران علم را افزایش دهند.
زهرا عسگری گندمانی؛ محمد احسانی؛ مرجان صفاری
چکیده
از آنجاییکه در بازار پر رقابت امروز، کیفیت نویسندگان ورزشی عاملی مهمی در حفظ خوانندگان است و ورزشینویسان با نوشتن دربارهی بازیهای ورزشی، شرکتکنندگان، تحلیل عملکرد و جریان مداومی از اخبار و گزارشهای خبری، اشتیاق خوانندگان را حفظ میکنند؛ هدف از این پژوهش کیفی، تحلیل و شناسایی شایستگیهای اساسی مورد نیاز نویسندگان ورزشی ...
بیشتر
از آنجاییکه در بازار پر رقابت امروز، کیفیت نویسندگان ورزشی عاملی مهمی در حفظ خوانندگان است و ورزشینویسان با نوشتن دربارهی بازیهای ورزشی، شرکتکنندگان، تحلیل عملکرد و جریان مداومی از اخبار و گزارشهای خبری، اشتیاق خوانندگان را حفظ میکنند؛ هدف از این پژوهش کیفی، تحلیل و شناسایی شایستگیهای اساسی مورد نیاز نویسندگان ورزشی بر مبنای ویژگیهای شاغل، نیازمندیهای شاغل، نیازمندیهای تجربی، نیازمندیهای حرفهای، مشخصات و ویژگیهای شغل و نیازمندیهای خاص حرفهای است. روش این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی میباشد که از طریق پرسشنامه دلفی 69 سوالی بر اساس 6 مولفه مدل اُنت که روایی و پایایی آن مورد تایید خبرگان بود انجام شد. بر اساس روش دلفی فازی 10 نویسنده از طریق روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند که پس از اجرای سه مرحله نظرسنجی و دستیابی به اجماع میان خبرگان در نهایت تعداد 56 معیار مشخص شد. با وجود این معیارها میتوان استانداردی برای پذیرش نویسدر بازار پررقابت امروز، کیفیت کار نویسندگان ورزشی، عاملی مهمی در حفظ خوانندگان است و ورزشینویسان با نوشتن دربارۀ بازیهای ورزشی، شرکتکنندگان، تحلیل عملکرد و جریانی مداوم از اخبار و گزارشهای خبری، اشتیاق خوانندگان را حفظ میکنند. با توجه به این مسئله، هدف این پژوهش کیفی، تحلیل و شناسایی شایستگیهای اساسی موردنیاز نویسندگان ورزشی بر مبنای ویژگیهای شاغل، نیازمندیهای شاغل، نیازمندیهای تجربی، نیازمندیهای حرفهای، مشخصات و ویژگیهای شغل و نیازمندیهای خاص حرفهای است. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است که از طریق پرسشنامۀ دلفی 69 سؤالی براساس 6 مؤلفۀ مدل اُنت- که روایی و پایایی آن مورد تأیید خبرگان بود- انجام شد. براساس روش دلفی فازی، 10 نویسنده از طریق روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند که پس از اجرای سه مرحله نظرسنجی و دستیابی به اجماع میان خبرگان، در نهایت تعداد 56 معیار مشخص شد. با وجود این معیارها میتوان استانداردی را برای پذیرش نویسندگان ورزشی در اختیار مدیران قرار داد. براساس نتایج، یک نویسندۀ ورزشی باید از خلاقیت خود برای تحریک و جذب خوانندگان استفاده کند. این ممکن است به معنای سفر به مسابقات، تحقیق درمورد رویدادهای جاری در ورزش، برقراری تماس برای دستیابی به اطلاعات داخلی یا ردیابی منابع باشد. نویسندگان ورزشی باید به دنبال اطلاعاتی باشند که در جاهای دیگر یافت نمیشوند و جنبههای ذهنی بازی را برای ارائۀ محتوای موفق، تحلیل ندگان ورزشی در اختیار مدیران قرار داد. نتایج نشان میدهد که یک نویسنده ورزشی باید از خلاقیت خود برای تحریک و جذب خوانندگان استفاده کند. این ممکن است به معنای سفر به مسابقات، تحقیق در مورد رویدادهای جاری در ورزش، برقراری تماس برای دستیابی به اطلاعات داخلی یا ردیابی منابع باشد. نویسندگان ورزشی باید به دنبال اطلاعاتی باشند که در جاهای دیگر یافت نمیشوند و جنبههای ذهنی بازی را برای ارائه محتوای موفق، تحلیل کنند.