تحلیل روابط بینامتنی در برخی از آثار داریوش مهرجویی

زهره صفوی زاده؛ منا خدابخش

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، صفحه 32-5

https://doi.org/10.22085/jiscm.2022.317201.1308

چکیده
  این پژوهش در نظر دارد به بررسی چگونگی عملکرد ترجمۀ سینمایی به‌مثابه یک عملکرد بینامتنی، میان اثر ادبی و اثر سینمایی بپردازد. در این راستا، سه نوع رابطۀ بینامتنی در جریان اقتباس سینمایی معرفی شده که شامل «تکرار، آفرینش و حذف» است. پس از معرفی هر یک از این روابط، انواع تکرار و آفرینش در برگردان سینمایی، به تفصیل و با ارائۀ مثال‌هایی، ...  بیشتر

تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر رفتار کودکان (فراتحلیل پژوهش‌های بازۀ زمانی 1381- 1399)

طاها عشایری؛ الهام عباسی؛ طاهره جهان پرور

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، صفحه 70-33

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.332832.1357

چکیده
  همراه با جهانی‌شدن و تغییرات سبک زندگی ایرانیان، از جمله فراموش شدن بازی‌های سنتی و جایگزین شدن بازی‌های مدرن، امروزه مهمترین سرگرمی کودکان و جوانان، بازی‌های رایانه‌ای است. این بازی‌ها دارای فرصت‌ها و تهدیدهایی هستند که تابعی از نحوۀ عملکرد خانواده، جامعه‌پذیری و مدیریت منطقی در نحوۀ برخورد با این مسئله است، بر این اساس، این ...  بیشتر

نقش مشاهدۀ فیلم‌های رستگاری‌بخش و مشاورۀ ساخت زندگی بر سلامت روان بزرگسالان ایرانی

احسان زرگر خرازی اصفهانی؛ محمد رضا عابدی؛ فهیمه نامدارپور

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، صفحه 98-71

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.332956.1360

چکیده
  برخی از روایات خاص زندگی که با عنوان روایات رستگاری‌بخش شناخته می‌شوند، با بهزیستی روانی همبستگی مثبت دارند. هدف این پژوهش، مقایسۀ تأثیر مشاهدۀ فیلم‌های ویژه (با تفسیر و بدون آن) براساس نظریۀ مک آدامز و مشاورۀ ساخت زندگی ساویکاس بر ایجاد و ارتقای تجربۀ خودرستگاری‌بخش و درنتیجه، ارتقای سلامت روان بزرگسالان است. روایت رستگاری‌بخش، ...  بیشتر

تحلیل جامعه‌شناختی بازنمایی سبک زندگی اسلامی- ایرانی خانواده در سیمای جمهوری اسلامی

رضا همتی تجرق؛ داود نعمتی انارکی؛ سید محسن بنی هاشمی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، صفحه 132-99

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.342539.1391

چکیده
       چکیده    امروزه رسانه‌ها- به‌ویژه تلویزیون- در زمینۀ ترویج سبک زندگی در میان مخاطبان، نقشی محوری و اساسی را ایفا می‌کنند. آنها با به‌نمایش‌گذاشتن مؤلفه‌های سبک زندگی، مردم را به سمت آنچه موردنظرشان است،  هدایت می‌کنند. سیمای جمهوری اسلامی نیز از این امر مستثنی نبوده و در تلاش است با به‌نمایش‌گذاشتن ...  بیشتر

ارائۀ چهارچوب ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانه‌های اجتماعی

مونا جامی پور؛ سید محمد باقر جعفری؛ محمود رشیدی راد؛ غزاله طاهری

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، صفحه 182-133

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.327820.1347

چکیده
  هر چند با افزایش استفاده از رسانه­های اجتماعی، تأثیر محتوای کاربرساخته بر روی تصمیم­گیری مشتریان افزایش یافته، تاکنون پژوهش جامعی که به ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانه‌های اجتماعی بپردازد، انجام نشده است. با توجه به این مسئله، هدف این پژوهش، ارائۀ چهارچوب ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانه‌های اجتماعی است. ...  بیشتر

فرهنگ و شهرت: چالش‌های تغییرات فرهنگی از طریق شهرت در فضای مجازی

محمد علی طالقانی اصفهانی؛ سعید شریفی؛ مجتبی شاهنوشی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، صفحه 212-183

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.338886.1384

چکیده
   با توسعۀ فضای مجازی و راه یافتن جریان شهرت به گفتمان اجتماعی، روند تغییرات فرهنگی با چالش مداخلۀ سلبریتی­ها مواجه شده است؛ در واقع، نفوذ فضای مجازی در بین جوانان و افزایش مصرف محتوای فرهنگی و رسانه‌ای از سوی آنها، در کنار اقبال به گروه‌های مرجع در این فضا، جهت و ماهیت تغییرات فرهنگی را در سطوح مختلف تحت‌تأثیر قرار داده؛ موضوعی ...  بیشتر