زهره صفوی زاده؛ منا خدابخش
چکیده
این پژوهش در نظر دارد به بررسی چگونگی عملکرد ترجمۀ سینمایی بهمثابه یک عملکرد بینامتنی، میان اثر ادبی و اثر سینمایی بپردازد. در این راستا، سه نوع رابطۀ بینامتنی در جریان اقتباس سینمایی معرفی شده که شامل «تکرار، آفرینش و حذف» است. پس از معرفی هر یک از این روابط، انواع تکرار و آفرینش در برگردان سینمایی، به تفصیل و با ارائۀ مثالهایی، ...
بیشتر
این پژوهش در نظر دارد به بررسی چگونگی عملکرد ترجمۀ سینمایی بهمثابه یک عملکرد بینامتنی، میان اثر ادبی و اثر سینمایی بپردازد. در این راستا، سه نوع رابطۀ بینامتنی در جریان اقتباس سینمایی معرفی شده که شامل «تکرار، آفرینش و حذف» است. پس از معرفی هر یک از این روابط، انواع تکرار و آفرینش در برگردان سینمایی، به تفصیل و با ارائۀ مثالهایی، عمدتاً از دو فیلم اقتباسی «گاو» و «درخت گلابی»، شرح داده شده است. نگارندگان در این مقاله و در جریان معرفی روابط بینامتنی، درصدد بررسی چگونگی نشاندار شدن فرامتن سینمایی بهلحاظ فرهنگی هستند. طبقهبندی روابط بینامتنی در اقتباس، با مبنا قراردادن رویکرد فرکلاف (1995) به متن صورت گرفته است. فرکلاف، متن را در تعریف «تکرار نسبی» و «آفرینش نسبی» میداند. از سوی دیگر، ضمن معرفی تقسیمبندی یاکوبسن درمورد انواع ترجمه- که شامل ترجمۀ درونزبانی، بینازبانی و بینانشانهای است، این پژوهش، اقتباس سینمایی را بهعنوان نوعی ترجمۀ بینانشانهای معرفی میکند.
طاها عشایری؛ الهام عباسی؛ طاهره جهان پرور
چکیده
همراه با جهانیشدن و تغییرات سبک زندگی ایرانیان، از جمله فراموش شدن بازیهای سنتی و جایگزین شدن بازیهای مدرن، امروزه مهمترین سرگرمی کودکان و جوانان، بازیهای رایانهای است. این بازیها دارای فرصتها و تهدیدهایی هستند که تابعی از نحوۀ عملکرد خانواده، جامعهپذیری و مدیریت منطقی در نحوۀ برخورد با این مسئله است، بر این اساس، این ...
بیشتر
همراه با جهانیشدن و تغییرات سبک زندگی ایرانیان، از جمله فراموش شدن بازیهای سنتی و جایگزین شدن بازیهای مدرن، امروزه مهمترین سرگرمی کودکان و جوانان، بازیهای رایانهای است. این بازیها دارای فرصتها و تهدیدهایی هستند که تابعی از نحوۀ عملکرد خانواده، جامعهپذیری و مدیریت منطقی در نحوۀ برخورد با این مسئله است، بر این اساس، این مطالعه قصد دارد به ارزیابی تأثیر بازیهای رایانهای بر رفتار کودکان (فراتحلیل بازۀ زمانی 1381-1399) بپردازد. جامعۀ آماری شامل 57 مطالعۀ پژوهشی است که از 24 سند تحقیقاتی انتخاب شدهاند. نتایج نشان میدهند بازی رایانهای، دارای دو بعد فرصتها، شامل: کاهش پرخاشگری (0.373)، بهبود مهارتهای اجتماعی (0.122)، ارتقای کارکردهای اجرایی کودکان (0.246)، یادگیری مفاهیم علمی (0.207)، بهبود عملکرد حافظه (0.311)، خلاقیت و کارآفرینی (0.336)، ارتقای سطح آگاهی و سواد رسانهای (0.392) توانایی حل مسئله (0.377) و تهدیدهای رفتاری، شامل: ترویج خشونت اجتماعی (0.401)، افت عملکرد تحصیلی (0.485)، بزهکاری اجتماعی (0.385)، ضعف روابط اجتماعی (0.348)، بحران عاطفی خانواده (0.437)، بیانضباطی (0.357)، انزوای اجتماعی (0.399)، افزایش استرس (0.302)، اعتیاد رایانهای (0.216)، بحران هویتی (0.152) و تعارض رفتاری با والدین (0.189) است.
احسان زرگر خرازی اصفهانی؛ محمد رضا عابدی؛ فهیمه نامدارپور
چکیده
برخی از روایات خاص زندگی که با عنوان روایات رستگاریبخش شناخته میشوند، با بهزیستی روانی همبستگی مثبت دارند. هدف این پژوهش، مقایسۀ تأثیر مشاهدۀ فیلمهای ویژه (با تفسیر و بدون آن) براساس نظریۀ مک آدامز و مشاورۀ ساخت زندگی ساویکاس بر ایجاد و ارتقای تجربۀ خودرستگاریبخش و درنتیجه، ارتقای سلامت روان بزرگسالان است. روایت رستگاریبخش، ...
بیشتر
برخی از روایات خاص زندگی که با عنوان روایات رستگاریبخش شناخته میشوند، با بهزیستی روانی همبستگی مثبت دارند. هدف این پژوهش، مقایسۀ تأثیر مشاهدۀ فیلمهای ویژه (با تفسیر و بدون آن) براساس نظریۀ مک آدامز و مشاورۀ ساخت زندگی ساویکاس بر ایجاد و ارتقای تجربۀ خودرستگاریبخش و درنتیجه، ارتقای سلامت روان بزرگسالان است. روایت رستگاریبخش، شکل یا راهبردی خاص از روایت است که در آن، یک رویدادِ آشکارا بد، حالتی هیجانی و یا شرایطی منفی، به پایانی خوب یا نتیجۀ هیجانی مثبت بدل میشود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بوده و تعداد 24 بزرگسال در دامنۀ سنی 24 تا 65 سال دارای تحصیلات کارشناسی و بالاتر، به شیوۀ نمونهگیری در دسترس، از طریق اعلان اینترنتی انتخاب شده و به صورت تصادفی به چهارگروه کنترل و آزمایش در سه گروه مشاهدۀ فیلم بدون تفسیر، مشاهدۀ فیلم با تفسیر و مشاورۀ ساخت زندگی تقسیم شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد اگرچه اثر مشاهدۀ فیلم (با تفسیر و بدون تفسیر) و مشاورۀ ساخت زندگی بر کشف و ارتقای تجربه و کارکرد خودرستگاریبخش از لحاظ کمی معنیدار نیست (05/0< p)، لیکن مداخلات مذکور باعث بهوجود آمدن تغییرات کیفی در افراد شده است. این موضوع با توجه به اهمیت خود رستگاریبخش در ارتقای بهزیستی روانی افراد، حائز اهمیت است.
رضا همتی تجرق؛ داود نعمتی انارکی؛ سید محسن بنی هاشمی
چکیده
چکیده امروزه رسانهها- بهویژه تلویزیون- در زمینۀ ترویج سبک زندگی در میان مخاطبان، نقشی محوری و اساسی را ایفا میکنند. آنها با بهنمایشگذاشتن مؤلفههای سبک زندگی، مردم را به سمت آنچه موردنظرشان است، هدایت میکنند. سیمای جمهوری اسلامی نیز از این امر مستثنی نبوده و در تلاش است با بهنمایشگذاشتن ...
بیشتر
چکیده امروزه رسانهها- بهویژه تلویزیون- در زمینۀ ترویج سبک زندگی در میان مخاطبان، نقشی محوری و اساسی را ایفا میکنند. آنها با بهنمایشگذاشتن مؤلفههای سبک زندگی، مردم را به سمت آنچه موردنظرشان است، هدایت میکنند. سیمای جمهوری اسلامی نیز از این امر مستثنی نبوده و در تلاش است با بهنمایشگذاشتن مؤلفهها و شاخصهای سبک زندگی اسلامی- ایرانی، مخاطبان خود را با این شاخصها آشنا کند. این تحقیق- که به روش تحلیل محتوای کیفی هدفمند (QCA) انجام شده- درصدد است به این سؤالات پاسخ دهد: بازنمایی سبک زندگی اسلامی- ایرانی خانواده در سیمای جمهوری اسلامی چگونه و براساس چه شاخصهایی بوده است؟ همچنین، تحلیل جامعهشناختی این رویکرد با وجود برخی از واقعیتهای اجتماعی چیست؟ به همین منظور، با تحلیل برنامههای خانوادهمحور تلویزیونی «به خانه برمیگردیم»، «سیمای خانواده» و «هزارراه نرفته» تلاش شده به سؤالات تحقیق پاسخ داده شود. مهمترین نتایج بهدستآمده عبارتاند از: شاخص اجتماعی با تعداد 4 نوع مقولۀ اصلی و27 نوع زیرمقوله، بیشترین شاخص پرداختی، شاخص مذهبی با 4 نوع مقوله و20 نوع زیرمقوله، دومین شاخص پرداختی و شاخص فرهنگی با 4 نوع مقولۀ اصلی و 11 زیرمقوله، سومین شاخص اصلی پرداختی در برنامههای خانوادهمحور سیمای جمهوری اسلامی بوده است. همچنین در برنامۀ «هزارراه نرفته»، رویکرد پرداخت به مقولۀ ارتباطات خانوادگی، شاخص اجتماعی با تعداد 9 نوع زیرمقوله، دارای بیشترین اهمیت بوده است. در برنامۀ «به خانه برمیگردیم» رویکرد پرداخت به مقولۀ ویژگیهای اخلاقی جامعه، شاخص مذهبی با تعداد5 نوع زیرمقوله بوده و دربرنامه «سیمای خانواده» مقولۀ ارتباطات خانوادگی، شاخص اجتماعی با تعداد 6 نوع زیرمقوله، بوده که در قالب اصلی گفتوگو با کارشناس و میهمانان و دیگر قالب ها مانند ترانه و سرود، میان برنامه و... به آن پرداخته شده است.
مونا جامی پور؛ سید محمد باقر جعفری؛ محمود رشیدی راد؛ غزاله طاهری
چکیده
هر چند با افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی، تأثیر محتوای کاربرساخته بر روی تصمیمگیری مشتریان افزایش یافته، تاکنون پژوهش جامعی که به ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانههای اجتماعی بپردازد، انجام نشده است. با توجه به این مسئله، هدف این پژوهش، ارائۀ چهارچوب ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانههای اجتماعی است. ...
بیشتر
هر چند با افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی، تأثیر محتوای کاربرساخته بر روی تصمیمگیری مشتریان افزایش یافته، تاکنون پژوهش جامعی که به ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانههای اجتماعی بپردازد، انجام نشده است. با توجه به این مسئله، هدف این پژوهش، ارائۀ چهارچوب ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانههای اجتماعی است. در مرحلۀ اول پژوهش، ابعاد و شاخصهای کیفیت محتوای کاربرساخته از روش کیفی فراترکیب، شناسایی و استخراج شده است. جامعۀ آماری شامل مجموعهمقالات حوزههای مرتبط است که با بررسی کتابخانهای از طریق اینترنت گردآوری شدهاند. در مرحلۀ دوم، از روش آنتروپی شانون برای اولویتبندی ابعاد و شاخصهای استخراجشده براساس فراوانی کدهای بهدست آمده استفاده شده است. براساس نتایج حاصلشده از روش فراترکیب، 6 مقولۀ اصلی، 13 بُعد و همچنین 207 شاخص به عنوان چهارچوب نهایی ارائه شده که شامل این موارد هستند: مقولۀ محتوا (شامل ابعاد متنی و صوتی- تصویری)، مقولۀ اعتبار (شامل ابعاد اعتباردهی کاربران و اعتبار منبع اطلاعات)، مقولۀ ارائه (شامل ابعاد ساختار و فرم)، مقولۀ یکپارچگی (شامل ابعاد صحت و امنیت)، مقولۀ زمینه (شامل ابعاد زمان و جمعیتشناختی) و مقولۀ عملکرد (شامل ابعاد سودمندی، شناختی و اجتماعی- احساسی). این پژوهش با ارائۀ طیفی وسیع از مجموعهعوامل تأثیرگذار بر کیفیت محتوا در رسانههای اجتماعی، درصدد آگاهیبخشی به مدیران و شاغلان فعال در بستر تجارت الکترونیک بوده تا با آشنا کردن آنها با نحوۀ ایجاد محتوای تأثیرگذار، آنان را از مزایای فناوری جدید تجارت اجتماعی برخوردار کند.
محمد علی طالقانی اصفهانی؛ سعید شریفی؛ مجتبی شاهنوشی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی
چکیده
با توسعۀ فضای مجازی و راه یافتن جریان شهرت به گفتمان اجتماعی، روند تغییرات فرهنگی با چالش مداخلۀ سلبریتیها مواجه شده است؛ در واقع، نفوذ فضای مجازی در بین جوانان و افزایش مصرف محتوای فرهنگی و رسانهای از سوی آنها، در کنار اقبال به گروههای مرجع در این فضا، جهت و ماهیت تغییرات فرهنگی را در سطوح مختلف تحتتأثیر قرار داده؛ موضوعی ...
بیشتر
با توسعۀ فضای مجازی و راه یافتن جریان شهرت به گفتمان اجتماعی، روند تغییرات فرهنگی با چالش مداخلۀ سلبریتیها مواجه شده است؛ در واقع، نفوذ فضای مجازی در بین جوانان و افزایش مصرف محتوای فرهنگی و رسانهای از سوی آنها، در کنار اقبال به گروههای مرجع در این فضا، جهت و ماهیت تغییرات فرهنگی را در سطوح مختلف تحتتأثیر قرار داده؛ موضوعی که توجه پژوهشگران حوزۀ فرهنگ و رسانه را به خود جلب کرده است. اینکه تغییرات فرهنگی با چه چالشهایی مواجه میشوند، موضوع این پژوهش است. بر این اساس، این تحقیق، درصدد بررسی چالشهای تغییرات فرهنگی از طریق شهرت در فضای مجازی است. روش پژوهش، پدیدارشناسی توصیفی هوسرلی و مبتنی بر روش کولایزی است. مشارکتکنندگان در پژوهش، چهرههای مشهور فعال در عرصههای مختلف هنر، ورزش و فعالان فضای مجازی هستند. از این میان، با روش نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار، با 16 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و عمیق صورت گرفت. اعتبار یافتهها از طریق دو کدگذار، ممیزان بیرونی و بازگشت به مصاحبهشوندگان تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد چالشهای تغییرات فرهنگی از طریق شهرت در فضای مجازی را میتوان در سرمایۀ شهرت، سلبریتهشدن جامعه، جدایی بین واقعیت و بازنمایی، رسانهای شدن فرهنگ و فردیت نوین، دستهبندی کرد. این ابعاد، دربرگیرندۀ مؤلفههایی مانند میل به نمایش خودِ ایدهآل، دموکراتیزهشدن احساسات، سیاست «حامیپروری»، گرایش به مصرف دادههای زرد، سواد فرهنگی سایبر و کسب منزلت اقتصادی از طریق شهرت است.