نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه تاریخ و جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.(نویسنده مسئول).
2 استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
چکیده
همراه با جهانیشدن و تغییرات سبک زندگی ایرانیان، از جمله فراموش شدن بازیهای سنتی و جایگزین شدن بازیهای مدرن، امروزه مهمترین سرگرمی کودکان و جوانان، بازیهای رایانهای است. این بازیها دارای فرصتها و تهدیدهایی هستند که تابعی از نحوۀ عملکرد خانواده، جامعهپذیری و مدیریت منطقی در نحوۀ برخورد با این مسئله است، بر این اساس، این مطالعه قصد دارد به ارزیابی تأثیر بازیهای رایانهای بر رفتار کودکان (فراتحلیل بازۀ زمانی 1381-1399) بپردازد. جامعۀ آماری شامل 57 مطالعۀ پژوهشی است که از 24 سند تحقیقاتی انتخاب شدهاند. نتایج نشان میدهند بازی رایانهای، دارای دو بعد فرصتها، شامل: کاهش پرخاشگری (0.373)، بهبود مهارتهای اجتماعی (0.122)، ارتقای کارکردهای اجرایی کودکان (0.246)، یادگیری مفاهیم علمی (0.207)، بهبود عملکرد حافظه (0.311)، خلاقیت و کارآفرینی (0.336)، ارتقای سطح آگاهی و سواد رسانهای (0.392) توانایی حل مسئله (0.377) و تهدیدهای رفتاری، شامل: ترویج خشونت اجتماعی (0.401)، افت عملکرد تحصیلی (0.485)، بزهکاری اجتماعی (0.385)، ضعف روابط اجتماعی (0.348)، بحران عاطفی خانواده (0.437)، بیانضباطی (0.357)، انزوای اجتماعی (0.399)، افزایش استرس (0.302)، اعتیاد رایانهای (0.216)، بحران هویتی (0.152) و تعارض رفتاری با والدین (0.189) است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Computer Games on Children's Behavior (A Meta-analysis of the Studies between 2000 and 2010)
نویسندگان [English]
- Taha Ashayeri 1
- Elham Abasi 2
- Tahereh Jahanparvar 3
1 Assistant Professor ,Department of History & Sociology, Faculty of Social science, University of Mohaghegh Ardebili, Ardebil, Iran.(Corresponding Author).
2 Assistant Professor, Department of social science, Payame Noor University ,Tehran, Iran.
3 Ph.D. student in Cultural Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Communication & Media, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Along with globalization and the change in the lifestyle of the Iranians, like forgetting the traditional games and replacing them with modern games, today, the most important entertainment for children and teens are computer games. These games bring up opportunities, as well as threats which are a function of family functioning, sociability, and rational management of how to deal with the issue. Based on that, this study aims to evaluate the effect of computer games on children’s behavior (meta-analysis of the studies from 2000 to 2010). The statistical population includes 57 studies selected from 24 research documents. The results show that computer games possess two dimensions of “opportunities” including reducing aggression (0.373), improving social skills (0.122), improving children's executive functions (0.246), learning scientific concepts (0.207), improving memory function (0.311), creativity and entrepreneurship (0.336), developing the media awareness and literacy levels (0.392), problem-solving ability (0.377), and “behavioral threats” including promotion of social violence (0.401), academic failure (0.485), social delinquency (0.385), weakness of social relations ( 0.348), family’s emotional crisis (0.437), indiscipline (0.357), social isolation (0.399), increased stress (0.302), computer addiction (0.216), identity crisis (0.152) and behavioral conflict with parents (0.189).
کلیدواژهها [English]
- Computer Game
- Delinquency
- Social Violence
- Media Literacy
- Social Skills