نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعهشناسی، گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. (نویسنده مسئول)
3 استادیارگروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ شبکههای اجتماعی با هویت فرهنگی جوانان و خانوادههای آنان است. سؤال اصلی پژوهش این است که شبکههای اجتماعی چه رابطهای با هویت فرهنگی جوانان دارند و کدامیک از ابعاد هویت فرهنگی، از شبکههای اجتماعی اثر پذیرفتهاند. در این پژوهش، از مبانی نظری مرتبط با هویت و رسانه استفاده شده و روش تحقیق نیز نظریۀ دادهبنیاد (31 مفهوم و 4 مقوله) است. این تحقیق با استعانت از رویکردی کیفی و مبتنی بر روش نظریۀ مبنایی، میکوشد مدل پارادایمی از مفهوم هویت فرهنگی جوانان و نقش رسانهها را براساس برداشتهای ذهنی و تفاسیر و تعاریف کنشگران از این مفهوم به دست دهد. سوژههای موردمطالعه، 29 نفر از دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران مرکز هستند که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدهاند. براساس نتایج، شبکههای اجتماعی، بستری فرهنگی هستند که جوانان را با نقشها و فرایندهای اساسی برای حضور مدنی آشنا کرده و به آنان کمک میکنند تا مشارکت اجتماعی را جزئی از هویت خود قراردهند. آگاهی و احترام به ارزشها، مسئولیتپذیری، ارتقای مهارتهای ارتباطی جوانان و حضور فعال در فعالیتهای مدنی و اجتماعی، از دیگر فرصتهای موجود در شبکههای اجتماعی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the role and impact of social networks and the cultural world on the cultural identity of young people
نویسندگان [English]
- Massoumeh Esmaeili 1
- Majid Radfar 2
- Ali Baseri 3
1 Ph.D. Student in Sociology, Department of Sociology, Faculty of Communication Sciences and Media Studies, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran. (Corresponding Author)
3 Assistant professor, Department of Sociology, Faculty of Communication Sciences and Media Studies, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Today, the growth of cultural media and the emergence of information networks in various forms lead to the emergence of new patterns of interaction between different societies and cultures. The purpose of this research is to investigate the mutual relationship between social networks and the cultural identity of young people and their families. For this purpose, based on the theoretical frameworks of identity and media and relying on the latest available sources and information and the data theory research method of the Foundation (31 concepts, and 4 categories), to investigate the impact of social networks on the cultural identity of young people (students of the Faculty of Science Azad University of Tehran, Center) has paid. Given that youth is very important as a social situation, it was chosen for the study. The results showed that social networks are a cultural platform that familiarized young people with the basic roles and processes for civic presence and helped them make social participation a part of their identities. Awareness and respect for values, responsibility, improving communication skills of young people, and active participation in civic and social activities is another opportunity of social networks.
کلیدواژهها [English]
- cultural media
- cultural identity
- social participation
- responsibility