نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق و علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. (نویسنده مسئول)
2 استاد جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق و علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
3 استادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه غیرانتفاعی علامه فیض کاشانی، کاشان، ایران.
4 دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
چکیده
یکی از وجوه مهم تغییرات فرهنگی در کشورمان که تا حدی در نتیجۀ تکنولوژیهای جدید ارتباطی پدید آمده، نوعی تغییر در الگوی حجاب و پوشش ناشی از فرهنگ مصرفی است که از ارزشهای اخلاقی، دینی و سنتی کشورمان فاصله گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتبهبندی میزان رابطۀ اینترنت و ماهواره بر انواع کنشهای اجتماعی مرتبط با حجاب زنان است و به این منظور، از رویکرد نظری چهار کنش اجتماعی ماکس وبر استفاده شده است. در این راستا، سه منطقۀ 2، 10 و 18 شهر تهران که مناطق بالا، متوسط و پایین شهر هستند، انتخاب شدهاند. جامعۀ آماری شامل زنان و دختران با حجم نمونۀ 358 نفر بوده و از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایش است و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل و رتبهبندی دادهها از تکنیک تاپسیس (TOPSIS) و آنتروپیشانون استفاده شده است. براساس یافتهها و نتایج بهدستآمده از پژوهش، بهویژه ضریب رقابتپذیری، کنش ارزشی از لحاظ معیارهای آن (علمی- خبری و تفریحی- سرگرمی ماهواره و اینترنت)، در رتبۀ نخست قرار گرفت. رتبههای بعدی بهترتیب مربوط به کنش عقلانی، کنش سنتی و کنش عاطفی است. همچنین تأثیر معیارهای مختلف ماهواره و اینترنت بر روی کنشهای مرتبط با سطح حجاب متفاوت بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying and Ranking of the Relationship between Internet and Satellite on Social Actions towards Hijab (Using TOPSIS and Shannon’s Entropy Methods)
نویسندگان [English]
- Sahar Naghipoor Eivaki 1
- Mohsen Niazi 2
- Mohammad Aghighi 3
- Amir Rastegarkhaled 4
1 Ph.D. Student in Sociology,Department of Social Science, Faculty of Law and Humanities, Kashan University, Kashan, Iran. (Corresponding Author)
2 Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Law and Humanities, Kashan University, Kashan, Iran.
3 Assistant Professor, Business Management, Allameh Feyz Kashani Non-Profit University, Kashan, Iran.
4 Associate Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
One of the important aspects of cultural changes in our country, which has emerged to some extent as a result of new communication technologies, is a kind of change in the pattern of hijab and covering caused by consumer culture, which has distanced itself from the moral and religious-traditional values of our country. The purpose of this study is to identify and rank the relationship between the internet and satellite on the types of social actions related to women's hijab, and to do so, the theoretical approach of Max Weber's four social actions has been applied. For this purpose, three areas of 2, 10 and 18 of the city of Tehran, which are upper, middle and lower areas of the city, have been selected. The statistical population included women and girls with a sample size of 358 people, and multi-stage cluster sampling has been used. This study is descriptive and is a survey in which a questionnaire was used to collect the data. To analyze and rank the data, TOPSIS and Shannon’S Entropy techniques were used. Based on the findings and results of the study, especially the competitiveness coefficient, the value action was ranked first in terms of its criteria (scientific-news and entertainment-leisure of satellite and the internet). The next ranks belonged to instrumental action, traditional action and emotional action, respectively. Also, the effect of different satellite and internet criteria on actions related to the level of hijab was different.
کلیدواژهها [English]
- Internet
- Satellite
- Hijab
- Social Actions
- TOPSIS
- Shannon’s Entropy