احمد ضابطی جهرمی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1397، صفحه 11-12
سمیرا سیف علی؛ اصغر فهیمی فر
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1397، صفحه 13-34
چکیده
مطالعه نقش رسانهها در بازنمایی دین، سالهاست که در علوم اجتماعی، علوم ارتباطات و مطالعات فرهنگی و دینی جایگاهی مهم یافته است؛ بهطوری که فراوانی پژوهشها در حوزه رسانه و دین و به طور خاص، مطالعه رابطه اینترنت و دین، در چند دهه اخیر، اهمیت این زمینه پژوهشی را نشان میدهد. از این رو، پژوهش حاضر درصدد است با نظر به مراحل پیشرفت ...
بیشتر
مطالعه نقش رسانهها در بازنمایی دین، سالهاست که در علوم اجتماعی، علوم ارتباطات و مطالعات فرهنگی و دینی جایگاهی مهم یافته است؛ بهطوری که فراوانی پژوهشها در حوزه رسانه و دین و به طور خاص، مطالعه رابطه اینترنت و دین، در چند دهه اخیر، اهمیت این زمینه پژوهشی را نشان میدهد. از این رو، پژوهش حاضر درصدد است با نظر به مراحل پیشرفت مطالعات درخصوص نوع رویکرد پژوهشگران به جوامع مذهبی آنلاین، با بیان سه رویکرد مسلط نظری (رسانهای شدن دین، رسانهای شدن معنا و شکلگیری اجتماعی فناوری)، خلاصهای از یافتههای حاصل مطالعات رابطه رسانههای جدید و دین را ارائه کند. سعی بر آن است که پژوهش حاضر، دریچهای برای تفسیر در مطالعات تعامل رسانههای جدید با جوامع و کاربران مذهبی فراهم کند. بدینمنظور این پژوهش، با روش توصیفی- تحلیلی و جمعآوری اطلاعات از طریق رجوع به منابع کتابخانهای انجام شده است.
مرتضی شمس؛ اردشیر زابلی زاده
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1397، صفحه 35-64
چکیده
شبکههای خبری تلویزیونی، نقش ویژهای در شکلدهی افکارعمومی و جریانسازیهای سیاسی و اجتماعی در جوامع دارند و عرصه خبر، تبدیل به صحنهای از رقابت شبکههای خبری برای جذب بیشتر مخاطبان شده است. گوینده خبر، عنصری مهم در هر شبکه خبری تلویزیونی است که در ارتباطی بیواسطه، اخبار را به مخاطبان ارائه میدهد. هدف از این پژوهش کیفی که ...
بیشتر
شبکههای خبری تلویزیونی، نقش ویژهای در شکلدهی افکارعمومی و جریانسازیهای سیاسی و اجتماعی در جوامع دارند و عرصه خبر، تبدیل به صحنهای از رقابت شبکههای خبری برای جذب بیشتر مخاطبان شده است. گوینده خبر، عنصری مهم در هر شبکه خبری تلویزیونی است که در ارتباطی بیواسطه، اخبار را به مخاطبان ارائه میدهد. هدف از این پژوهش کیفی که با شیوه اسنادی و مطالعات میدانی انجام شده است، بررسی نقش و اهمیت گوینده خبر ارتباطگر در خبر تلویزیونی است؛ گویندهای که با کمک مهارت و شاخصهای ویژه خود، ارتباطی نزدیک با مخاطبان برقرار و اخبار را باورپذیرتر و با اثر اقناعی بیشتری به آنها عرضه میکند. بر اساس نتایج پژوهش، استفاده از سبکهای جدید گویندگی خبر، تمایز قائل شدن بین گوینده خبر و خبرخوان از سوی شبکههای خبری تلویزیونی، مشارکت گویندگان خبر در نگارش و تهیه خبر و آشنایی گویندگان با علوم رفتاری و ارتباطات غیرکلامی، از اصولی است که گوینده خبر ارتباطگر باید در دستور کاری خویش قرار دهد.
رابعه اقدامی؛ حسن خجسته؛ مجید شریف خدایی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1397، صفحه 65-86
چکیده
مکان یکی از عناصر مهم نمایش رادیویی است که شخصیت را شکل میدهد؛ داستان را پیش میبرد و حوادث را معنا میبخشد. اگر مکان بهدرستی انتخاب شود، فضاسازی هم به درستی صورت خواهد گرفت. مکان و فضاسازی با یکدیگر رابطهای دو سویه دارند. با رعایت قواعد مربوط به انتخاب مکان و صداهای سازنده آن، مخاطبان میتوانند هنگام شنیدن اثر موقعیت مکانی ...
بیشتر
مکان یکی از عناصر مهم نمایش رادیویی است که شخصیت را شکل میدهد؛ داستان را پیش میبرد و حوادث را معنا میبخشد. اگر مکان بهدرستی انتخاب شود، فضاسازی هم به درستی صورت خواهد گرفت. مکان و فضاسازی با یکدیگر رابطهای دو سویه دارند. با رعایت قواعد مربوط به انتخاب مکان و صداهای سازنده آن، مخاطبان میتوانند هنگام شنیدن اثر موقعیت مکانی آن را بشناسند و باور کنند. برای بازنمایی مکان در نمایش رادیویی هر اندازه که اصوات متعلق به آن مکان در متن نمایش بیشتر پخش شود، ارتباط مخاطب با برنامه بیشتر میشود و تهیهکنندگان در تجسم مکان برای مخاطبان موفقترعمل میکنند. هدف از پژوهش حاضر، شناخت مکان و یافتن راهی برای ساخت موقعیت مکانی در نمایشهای رادیویی است. با ساخت مکان از سوی تهیهکننده، نویسنده و دیگر عوامل اجرایی میتوان به قابل درک بودن و حتی هویتمند شدن اثر کمک کرد. این پژوهش به روش کیفی با مطالعه موردی، اسنادی و کتابخانهای، پرسشنامه، مصاحبه عمیق و بازشنوایی (مشاهده) انجام شده است.
محمدعلی صفورا
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1397، صفحه 87-106
چکیده
ژانر(گونه) فیلم، مجموعهای از قوانین و توافقات مشترک بین سه گروه مخاطب، فیلمساز و منتقد برای طبقهبندی انواع فیلم شکل گرفته است. این قوانین هرکدام به نحوی در شکلگیری فیلم تاثیرگذارند. با مروری بر تاریخچه انیمیشنهای ژانر موزیکال بهسادگی میتوان دریافت، این نوع انیمیشن به دلیل پتانسیلهای خاص خود مورد استقبال بینندگان واقع ...
بیشتر
ژانر(گونه) فیلم، مجموعهای از قوانین و توافقات مشترک بین سه گروه مخاطب، فیلمساز و منتقد برای طبقهبندی انواع فیلم شکل گرفته است. این قوانین هرکدام به نحوی در شکلگیری فیلم تاثیرگذارند. با مروری بر تاریخچه انیمیشنهای ژانر موزیکال بهسادگی میتوان دریافت، این نوع انیمیشن به دلیل پتانسیلهای خاص خود مورد استقبال بینندگان واقع شده است. پژوهش حاضر با بررسی و تحلیل نظریههای مختلف، شاخصههای بارز ژانر انیمیشن موزیکال را شناسایی و در ادامه، دو اثر متفاوت از این ژانر را در چارچوب تدوینشده، تحلیل میکند تا از این طریق، بخشی از کمبودهای مباحث تئوریک این ژانر را در ایران جبران کند و به دنبال اثبات این فرضیه است که مشخصههای ژانر موزیکال بر اساس پنج سطح روایت، شخصیت و بازیگری، موسیقی، ترانه و آواز و تصویر قابل تبیین است.
مسعود سفلایی؛ فرشاد فرشته حکمت
چکیده
استفاده هدفمند از نورپردازی و بهرهمندی از رنگ، درهر فصل وهرنمای فیلم برای بیان خصوصیات درونی شخصیتها از اهمیت ویژهای در این هنر برخوردار است. به عبارتی شیوه نورپردازی ورنگپردازی تصویر، نقش عمدهای در بیان و تجسم شخصیتها شکلدهی به برداشت مخاطب از فضای کلی اثر ایفا میکند. در این مقاله برآنیم تا نقش این دو عنصر مهم را برای ...
بیشتر
استفاده هدفمند از نورپردازی و بهرهمندی از رنگ، درهر فصل وهرنمای فیلم برای بیان خصوصیات درونی شخصیتها از اهمیت ویژهای در این هنر برخوردار است. به عبارتی شیوه نورپردازی ورنگپردازی تصویر، نقش عمدهای در بیان و تجسم شخصیتها شکلدهی به برداشت مخاطب از فضای کلی اثر ایفا میکند. در این مقاله برآنیم تا نقش این دو عنصر مهم را برای بیان تصویری شخصیت و تاثیر آن در ذهن بیننده را بررسی کنیم. روش تحقیق این مقاله از نوع کیفی و اسنادی ( مطالعه و ارزیابی گروهی از آثار سینمایی) با رویکرد تحلیلی آثار نمونه از سینمای کلاسیک و سینمای معاصر است. مقاله به این نتیجه رسیده که: بویژه در سینمای امروزی، نور و رنگ با تکنیکهای پیشرفته سینمایی، اصلی ترین ابزار خلق و تجسم شخصیت سینمایی است.
رضا خیر آبادی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1397، صفحه 107-122
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی زبانشناختی شیوههای ترغیب مخاطبان دربرنامههای مشارکتی کنکورمحور شبکههای سیما در چارچوب نظریه کنشهای گفتاری و تحلیل گفتمان انتقادی میپردازد. دادهها شامل پنج ساعت (سیصد دقیقه) از برنامههای پخششده در پاییز و زمستان 1395 از شبکههای سراسری سیماست. نتایج نشاندهنده آن است که هدف اصلی و محوری این برنامهها، ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی زبانشناختی شیوههای ترغیب مخاطبان دربرنامههای مشارکتی کنکورمحور شبکههای سیما در چارچوب نظریه کنشهای گفتاری و تحلیل گفتمان انتقادی میپردازد. دادهها شامل پنج ساعت (سیصد دقیقه) از برنامههای پخششده در پاییز و زمستان 1395 از شبکههای سراسری سیماست. نتایج نشاندهنده آن است که هدف اصلی و محوری این برنامهها، ترغیب دانشآموزان به استفاده حداکثری از خدمات حامیان مالی برنامه است. بدینمنظور، از کنش ترغیبی مستقیم و غیرمستقیم و اقناع ضمنی مخاطبان به طور همزمان، استفاده میشود. بیش از هشتاد درصد از موارد ترغیب کلامی از نوع ترغیب مستقیم مخاطب به تهیه کالا یا خدمات خاص است که گفتمان کلی این برنامهها را به گفتمانی بازرگانی و تبلیغاتی تبدیل میکند. یافتههای این پژوهش نشاندهنده آسیبهای متعدد برنامههایی از این نوع و عدم انطباق محتوای آنها با اهداف اسناد کلان فرهنگی و آموزشی کشور است. از این رو، شکل فعلی و کنونی این برنامهها نیازمند بازنگری است و پیشنهاد میشود نظارت بیشتر و تخصصیتری بر محتوای این گونه برنامهها انجام شود.